Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Staré ruské auto za dva miliony? V Česku je na prodej majestátní GAZ-12 ZIM

Jan Zajíc Jan Zajíc 13. 1. 2020 • 23:46
23
1
Zobrazit náhledy (23)
GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM GAZ-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM Gaz-12 ZIM

Utratit dva miliony korun za staré ruské auto zní jako špatný nápad. Ale co když tím vozem je majestátní GAZ z 50. let?

Ne, tohle opravdu není jen tak nějaké lidové auto vyrobené v dobách Sovětského svazu, GAZ-12 ZIM je reprezentativní, více než 5,5 metru dlouhou limuzínou, v níž se vozili hlavně nejrůznější papaláši - i když zpravidla ne ti nejvyšší.

Vývoj velkého automobilu, nazvaného zpočátku M-12, byl zahájen v květnu 1948. Tehdy sovětská vláda nařídila vyvinout pohodlný šestimístný sedan, vyplňující mezeru mezi vrcholným ZIS-110 a vozem střední třídy GAZ-M20 Poběda.

První ZIM vyjel z továrny v Gorkém v říjnu 1950 a do roku 1960 jich bylo vyrobeno 21.527. Pár se jich dostalo i do Československa a vozy byly používány jako služební vozy státních úřadů. Jeden z nich využíval tehdejší ministr obrany Alexej Čepička, který si po svém konci ve funkci pořídil GAZ-12 pro osobní potřebu a sám jej řadu let řídil.

Poprvé si takový luxusní automobil mohli v omezené míře koupit také soukromníci. A cena? 40.000 rublů - pro srovnání, Poběda stála 16.000 rublů. ZIM byl jinak obecně určen pro politické a hospodářské pracovníky střední úrovně. Používala jej také obávaná tajná policie KGB, sloužil také jako taxi a sanitka.

Sedan zaujme hlavně délkou, která dosahuje 5.530 mm, rozvor pak činí 3.200 mm. Uvnitř měl dvě řady plyšových lavicových sedadel a z podlahy se dala vyklopit další dvě nouzová sedadla s opěradly. Interiér byl na tehdejší dobu luxusní.

O pohon se staral řadový šestiválec s objemem 3.485 cm3 a maximálním výkonem 66 kW, spojený s třístupňovou manuální převodovkou. Stačilo to na nejvyšší rychlost 125 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h okolo 40 s. Spotřeba benzinu se pohybovala kolem 19 l/100 km.

A teď k onomu exempláři na prodej za dva miliony. Je z roku 1954, najeto má podle prodejce 100 tisíc kilometrů a údajně je po renovaci.

Našli jsme ale i jeden levnější kousek z roku 1952. Ten je k mání za 910 tisíc korun, nemá ovšem původní motor. Pod kapotou je však modernější o objemu 2,9 litru a výkonu 130 kW.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dítě44
| 14. 1. 2020
Vyrazil bych si v tom pěkně na koupák, pruhované námořnické tričko a světácký výraz. No, nic víc by mi totiž po koupi tohodle šrotu nezbylo.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku