Nadšenec sbírá podomácku vyrobená ruská auta. Vlastní úžasné kousky
Cesta k vlastnictví automobilu nebyla za socialismu vždy jednoduchá. Platilo to i v Sovětském svazu.
Pro mnoho lidí byl vlastní vůz prakticky nedosažitelným snem. Někteří nadšenci se však nevzdali a když to nešlo klasickou cestou, automobil si postavili sami.
Právě takové kousky sbírá jistý Rus jménem Jura, jehož pozoruhodnou zálibu popsal americký motoristický server Jalopnik.com, v jehož reportáži najdete také více archivních fotografií.
Prvním vozem byla LamborŽiga
První podomácku vyrobené auto, které Jura koupil, však nepochází ze sovětské éry, vzniklo až v 90. letech a jeho "otcem" je Jevgenij Ticev, ruský šampion ve vodním lyžování. Ten léta toužil po Porsche 911, ale koupit si jej nikdy nemohl. Na základech oblíbeného žigulíku tak postavil auto připomínající jeho touhu po německé legendě.
Autu, které dostalo jméno LamborŽiga (což je vzhledem k touze majitele po Porsche zvláštní), nechybí velký spojler, mrkačky či sportovní postoj, uvnitř jsou zase skořepinová sedadla a zvláštně vypadají také závodní okna s malým otvorem.
Jenže jakýkoli rallyový pocit za volantem zmizí, když nastartujete. Silná není tahle kreace vůbec. Vždyť vznikla ze základní Lady 1200 (2101) a její motor měl 60 koní, když byl nový. Auto bylo stavěno jako rodinný sedan, ne jako závodní stroj. A tak ani sportovně střižená karoserie neudělá zázraky. Řadička je však z Fiatu, aby si řidič připadal o něco výjimečněji. Úžasný je větrák přidělaný k palubní desce.
Představte si ale, že v raných devadesátých letech stojíte na přechodu a v té nudné záplavě Lad, Moskvičů a občasné Volhy se náhle zjeví tento žlutý okřídlený přízrak...
Když měl tedy Jura možnost auto koupit, neváhal. S přítelkyní zaletěl pro stroj do Soči, načež zpět do Petrohradu už vyrazil pořízeným vozem. A LamborŽiga cestu zvládla.
Jurovi pak dokonce přišla i pokuta za rychlost, když na čtyřicítce jel 74 km/h. Je ale pravdou, že cestou zaznamenal pět poruch, což ale na ručně stavěné auto z Ruska není tak vysoké číslo. Občas se i tovární Lady rozbíjely častěji.
Virus měl závodní ambice
O pár měsíců později našel Jura vůz, který je dnes klenotem jeho sbírky ručně vyrobených aut – Virus. To je hodně zajímavé kupé, které si dlouhých dvanáct let stavěl Valentin Samolinov, hasič z oblasti Volgogradu. Auto vypadá na pohled vážně dobře a pyšní se karoserií využívající díly z ocele a titanu a hliníkovými koly.
Na domácí stavby se tehdy vztahovaly regule o poměru mezi hmotností a výkonem a také byla určena povolená délka rozvoru. Virus všechna tato pravidla porušoval.
Byl totiž stavěn se závodními ambicemi. Vpředu má čtyřválec o objemu 2,4 litru z Volhy. Ten byl navíc ještě upraven výměnou karburátorů za dvojité a montáží nového výfukového potrubí, díky kterému zvuk motoru prý připomíná staré dobré americké osmiválce. Speciálně postavené jsou i zadní tlumiče.
Jura vůz koupil ve Volgogradu ve zbědovaném, ale zachranitelném stavu. Takže věděl, že tentokrát s ním na cestu domů nevyrazí po ose. Zapřáhl tedy vlek za LamborŽigu a s Virusem na přívěsu vyrazil zpět. Slabý motor Lada nebyl nejvhodnější na tahání, navíc došlo i k lehčí nehodě, když rozkývaný přívěs auto strhnul. Naštěstí se nikomu nic nestalo a i auta byla jen minimálně poškozena.
Renovace přesto bude nesmírně složitá, protože zéjmena náhradní díly karoserie neexistují - budou se muset vyrobit.
Jak vznikla falešná Lada
Zatím posledním automobilem, které si Jura pořídil (má tedy v kolekci tři) je podivná "falešná Lada". Jejím tvůrcem je šikula jménem Alexandr Petrovič, která si vlastních vozů dokonce postavil víc. Falešná Lada je jeho čtvrtým výtvorem.
Petrovič se k domácí výrobě automobilů dostal z jednoduchého důvodu - na nový vůz neměl peníze. V sedmdesátých letech prý vydělával 140 rublů měsíčně, nová Lada však stála 6030 rublů.
Proto se tedy rozhodl, že si postaví vlastní auto. I tak by na svůj první projekt neměl peníze, kdyby nedědil. Jeho matka mu odkázala 600 rublů, přičemž za 500 koupil motor s převodovkou, za zbytek pak matce náhrobní kámen.
Petrovič začal tím, že si právě v 70. letech postavil malý kabriolet s motorem z motocyklu. Jenže ten nebyl moc praktický, tak se vrhnul na větší auta. Jeho čtvrtým výtvorem byl kus, který se dostal do Jurovy sbírky.
Čtyřdveřový sedan se sklolaminátovou karoserií, připomínající Ladu, má vodou chlazený motor Lada, ale umístěn je vzadu. Chladič však byl vpředu, aby fungoval co nejlépe. Z Lady (konkrétně modelu 2103) jsou i zadní světla. Uvnitř je přístrojovka ze ZAZu 966 a dubová palubka, kterou si Petrovič vyráběl sám.
Karoserie je z pěti důkladně slepených vrstev sklolaminátu, takže nejspíš přežije i příští světovou válku. Posazená je na dřevěný pomocný rám. Auto je ale těžší než Lada, a to o celých 320 kilogramů. To dynamice rozhodně neprospívá.
Majitel s auty jezdí
Možná i vás zajímá, proč Jura sbírá právě podomácku vyrobená vozidla. Lásku k autům v tomhle nadšenci kdysi zažehl jeho soused, který si také stavěl vlastní povoz. A sledovat někoho při práci, pozorovat, jak vozidlo dostává tvar a nakonec i ožije, to ve vás musí něco zanechat.
Na podomácku postavených vozech je navíc úžasné odhodlání svých tvůrců překonat všechny překážky své doby.
Tihle šikulové to vážně neměli jednoduché, měli omezený přístup k materiálu i technice. Přesto dokázali auta složit tak, aby co nejvíc vypadala, jak si vysnili. A ještě s nimi často jezdili každý den.
O to se ostatně snaží i Jura. Byť je to svezení s mnoha kompromisy a mnoha zajímavými řešení s kličkami od záchodu nebo nebezpečným umístěním nádrže za zadním nárazníkem...
Zdroj:Jalopnik.com
Foto: Miša Lanin