Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stellantis umí nabíjet auto za jízdy. Odpadne potřeba nabíjecích stanic?

Filip Melich Filip Melich 24. 6. 2022 • 22:57
70
43
Zobrazit náhledy (70)
Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e

Koncern Stellantis a jeho partneři v Itálii prezentovali technologii indukčního nabíjení vozu za jízdy. Slibuje prodloužení dojezdu elektromobilů a odstranění nutnosti stavět na nabíjecích stanicích.

V loňském roce koncern Stellantis a jeho partneři prezentovali projekt indukčního nabíjení vozu za jízdy. Elektřina by do vozu proudila z vozovky, respektive z cívek umístěných pod ní. O některých projektech se ale jeden čas mluví všude, aby se po nich za chvíli slehla zem a nikdo o nich už ani nezaslechl. To naštěstí není případ toho výše zmíněného.

Stellantis a partneři v Itálii představili technologii bezdrátového nabíjení elektromobilů za jízdy, kterému říkají Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT). Prezentace se odehrála na malém testovacím okruhu s názvem Arena del Futuro, který byl postaven právě za účelem vývoje této technologie. Mimochodem, cílem vývoje není jen zjednodušit řidičům život s elektromobily, ale také přijít na nová, ekologičtější řešení přenosu elektřiny.  

DWPT je zjednodušeně řečeno systém cívek umístěných pod vozovkou, který posílá elektřinu přímo do aut – ale třeba i do náklaďáků nebo autobusů. Ta díky tomu nemusí zastavovat na nabíjecích stanicích, aby doplnila energii v bateriích. Technologii mohou využívat v podstatě jakákoliv vozidla, jen potřebují speciální přijímač, který elektřinu potřebnou k pohybu čerpá z vozovky a posílá ji přímo do elektromotoru (DWPT nenabíjí baterii auta).

Pro účely testování byl upraven elektrický Fiat 500, který je na okruhu Arena del Futuro schopný cestovat dálniční rychlostí, aniž by čerpal elektřinu z vlastní baterie. Jízdních zkoušek se také účastní autobus značky Iveco. Testy podle koncernu Stellantis ukazují, že účinnost přenosu elektrické energie z vozovky do auta je podobná účinnosti rychlonabíjecích stanic. Měřena byla také intenzita magnetického pole, která podle výsledků nemá žádný vliv na osoby jedoucí ve voze.

Video se připravuje ...

V rámci prezentace bylo vystaveno elektrické Maserati Grecale Folgore značící zapojení automobilky Maserati do projektu. Připomeňme, že je to v souladu s odhodláním značky elektrifikovat celé své modelové portfolio do roku 2025. Grecale Folgore bude připraveno na testování technologie DWPT a zapojí se do jízd na okruhu Arena del Futuro.

Koncern Stellantis a partneři vnímají technologii DWPT jako cestu, jak zákazníkům usnadnit přístup k elektrické mobilitě. Zároveň má být odpovědí na snahu o dekarbonizaci a ekologickou udržitelnost v segmentu mobility obecně. V rámci projektu jsou využívány další inovativní technologie, jakými jsou například 5G, internet věcí (IoT – Internet of Things) nebo řešení založená na umělé inteligenci.

Tím, že je veškerá technika skrytá pod zemí, mohou na testovací okruh bez obav vkročit i chodci. Technologii DWPT půjde podle Stellantisu použít nejen na silnicích a dálnicích, ale také v přístavech, na letištích či na parkovištích. Vše je zatím ve fázi vývoje a testování, takže nečekejte, že vám pod ulici podobné řešení zakopou někdy brzo.

Související články

Témata
25. 6. 2022 17:22
Re: Pokud by
A aky vykon ma trolejove vedenie? Taka dnes moderna masina si potiahne par MW z vedenia. a kolko ich na tom vedeni v jednu dobu ide?
Indukcne nabijanie ti "teoreticky" staci na urovni ustalenej jazdy priemerneho auta krat priepustnost aut na dany jazdny usek. Auta potrebujes len nabijat vykonom, ktory staci na ustalenu jazdu. Nerozbiehas ich. Chcelo by to sice presne vypocty pre potvrdenie alebo vyvratenie, ale nie strielat od boku fatalisticke dristy.
Avatar - Barrichello
25. 6. 2022 12:47
Tesla šlape jak víno
https://www.autoforum.cz/…miliardy-dolaru/

:-) :-) :-)
24. 6. 2022 15:09
Re: A co měď?
vsude ne, ale pod vytizenejma silnice treba jo
vem si, ze rocne se u nas projede cca 8mld litru benzinu a nafty, to je pri dnesnich cenach cca 300mld bez DPH, v cely EU tak 50x tolik
to neni zas tak malo, aby se toho nekdo nechytil
jak casto je budka kolem koleji kvuli napajeni dratu?
elektricka lokomotiva ma bezne pres 5MW vykon
24. 6. 2022 15:02
Re: Re: magneticke pole
baterka da tisic cyklu, tedy i kdybych mel 4 nabiti na jedno posekani a sekal kazdy tyden od jara do podzimu, tak to mam na 10 roku
ne kazdej lze jako russaci a babis
Avatar - Mokrous
24. 6. 2022 14:40
Re: A co měď?
Tak auta budou všude a pořád. A určitě nikdo nepotáhne několik tisíc km drát. Tam by muselo bejt co pár metrů nějaká stanice podél silnice.
Články odjinud