Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru EyeSight: Lepší verze kamerového systému vidí dále

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Subaru uvádí na trh novou verzi kamerového systému EyeSight. Zatím pro Američany ve vozech modelového roku 2015.

Subaru představilo kamerový systém EyeSight poprvé v květnu 2008 v řadě Legacy. Postupně jej zdokonaluje. Nejnovější vylepšená verze s dvojicí barevných kamer v horní části čelního skla vidí dále a do větší šířky, obě hodnoty narostly zhruba o 40 %. Pokrok v oblasti bezpečnosti je tak značný a řidič má zase o něco ulehčenou práci za volantem. Systém disponuje i detekcí brzdových světel vpředu jedoucího vozu a také rozpozná chodce. Je rychlejší, výkonnější a kamery se přitom o zhruba 15 % zmenšily. Jejich umístění uvnitř auta je výhodnější, pokud už k nehodě dojde, většinou se nepoškodí jako ty, které montuje například konkurence do předního nárazníku.

Pochopitelně není všemocný a automobilka na to sama upozorňuje. Starší verze fungovala tehdy, když byl rozdíl rychlosti vozidla s EyeSight oproti jinému maximálně 31 km/h, aktuální provedení zvládne až 48 km/h. Informace z obou kamer se přenášejí do počítače, který je propojen s brzdami a elektronickým plynovým pedálem. Součástí systému je i adaptivní tempomat a varování při přejetí jízdního pruhu, nejsou-li aktivní směrová světla. Zvláštní kapitolu představuje nouzové brzdění, pokud řidič nedokáže stisknout příslušný pedál včas, je schopné zastavit vůz samo. Pochopitelně i zde je rychlostní limit do 48 km/h. Dá se také dočasně vypnout, například při jízdě mimo zpevněné komunikace. Adaptivní tempomat zvládne udržovat bezpečnou vzdálenost i konstantní rychlost až do většinou nelegálních 145 km/h a pochopitelně pomůže i při popojíždění v zácpách.

Kamery EyeSight vidí pouze dopředu, nikoli kolem celého auta. Do vozů Subaru se však nově montují i další asistenty, například hlídač mrtvého úhlu, dění za vozem a asistent při změně jízdního pruhu. BSD (Blind Spot Detection) používá boční a zadní radarové snímače a varuje řidiče světelným signálem v levém zpětném zrcátku před autem v mrtvém úhlu. Pokud ale zapomene zapnout směrovku, má smůlu. To platí i u Lane Change Assist. Ten odhalí zezadu rychle se blížící vozidlo při změně pruhu až do vzdálenosti 230 m. Rear Cross Traffic Alert umí rozeznat auta po obou stranách podobně, ale zároveň i při vyjíždění z parkovacího místa a směrovku pochopitelně nevyžaduje. Zde mu stačí desetina, tedy 23 m a při nebezpečí pro změnu bliká dioda na palubní desce.

Předchozí verze EyeSight byly obchodně velmi úspěšné. Výzkum ukázal, že devět z deseti amerických majitelů Subaru by jej bez problémů doporučilo a více než polovině skutečně pomohl předejít nehodě. V USA se nabízí dva roky. Je nutné si však uvědomit, že moderní elektronika pouze pomáhá, není náhradou osoby za volantem. Například na rozmary počasí je zatím krátká, pokud se kamery zamlží, systém pochopitelně nepracuje optimálně.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)