Chronologie Subaru Legacy (1989-dosud): Plejády střední třídy slaví 25 let

 

Před pětadvaceti lety debutovala první generace Subaru Legacy. Nyní čekáme už na šesté pokračování této velmi úspěšné ságy.

Legacy se za čtvrtstoletí existence proměňovalo, vyrazilo do lehkého terénu a přišlo o unikátní bezrámová okna. Konstrukčně si ale automobilová divize Fuji Heavy Industries stále vede tak trochu svou. Už jen díky unikátním plochým motorům, které dokáží spalovat nejen benzin, ale i naftu! Navíc snižují těžiště vozů, což prospívá jízdním vlastnostem. První generaci nezůstaly cizí ani sportovní úspěchy. Díky nim se se Subaru muselo začít vážně počítat ve světě automobilových soutěží. Dnes zase bojují speciály doma v prestižním okruhovém šampionátu Super GT. Jméno znamená v překladu z angličtiny dědictví, odkaz. V Austrálii je ale znají jako Liberty (svoboda) a v Izraeli coby B4. S výjimkou Severní Ameriky se pro ostatní země Legacy vyrábí ve městě Ōta v prefektuře Gunma.

Legacy I (BC/BJ/BF - 1989-1994)

První generace měla premiéru 23. ledna 1989. Vlajková loď automobilky se souhvězdím Plejád ve znaku se doma v Japonsku začala nabízet hned 1. února téhož roku, jinde až v sezóně 1990. Ač se tehdy vracely do módy oblé tvary, Legacy vyznávalo výrazné hrany, byť ne tak extrémní jako menší Leone. Nestalo se navíc jeho nástupcem, bylo rozšířením nabídky směrem výš. Originálně vypadal zejména sedan díky vyvýšené spodní hraně třetího bočního okna. Ploché čtyřválce řady EJ 1,79 l měly 76 kW, větší 2,21 l nabízely 100 kW. První Legacy bylo coby sedan BC 4,51 m dlouhé a podvozek s nezávislým zavěšením disponoval rozvorem 2,58 m. Nabízelo se i jako kombi BJ a se zvýšenou střechou (BF). V Evropě mělo až na výjimky pohon všech kol, doma v Japonsku standardně pouze předních. Nejslabší osmnáctistovku později vystřídal dvoulitr s výkonem 85 kW.

Legacy disponovalo slušnou výbavu včetně centrálního zamykání a elektrických oken. Kotoučovým brzdám na všech kolech nechybělo ve vyšších specifikacích ani ABS. Mělo i své dvojče v podobě druhé generace Isuzu Aska. Už „jednička“ existovala coby STi. Trojice sedanů s turbomotorem vytvořila v Arizoně světový vytrvalostní rekord na 100.000 km průměrem přes 223 km/h. V roce 1992 prošlo mírným faceliftem, změnila se hlavně příď. Verze RS (v sérii přeplňovaný dvoulitr se 147 a později 162 kW) pak byla homologována pro rallye a dobývala úspěchy na rychlostních zkouškách. Tovární auta zprvu jezdila v barvách cigaretové značky Rothmans a později 555. Víte odkud pochází legendární barevná kombinace modré se zlatými koly? Právě odsud. Od sezóny 1993 začala na světových soutěžích Legacy nahrazovat Impreza.

Legacy II (BD/BG/BK - 1993-1999)

Druhá řada se v Japonsku začala prodávat 7. října 1993, do Evropy přišla až v létě 1994. Designu už dominovaly obliny, z dnešního pohledu byla „dvojka“ z pera Francouze Oliviera Boulaye asi tvarově nejvyváženější. Motor 2,21 l měl jen seškrcených 94 kW, dvoulitr byl převzat beze změny. Na řadu však přišel i větší čtyřválcový agregát 2,46 l/110 kW. Sedany BD měřily na délku necelých 4,6 m, kombi BK 4,67 m, verze se zvýšenou střechou nesla jiný kód BG. Podvozek měl rozvor 2630 mm. V devadesátém pátém se objevil Outback na základě kombi se zvýšenou světlostí. Nezůstal však osamocen. V amerických showroomech se dal koupit i oplastovaný sedan pod názvem SUS. Přeplňované motory zůstaly vyhrazeny Japoncům a Australanům. Nejvýkonnější dvoulitr se dvěma turby měl 206 kW. Specifikace i výkonové varianty se pochopitelně lišily podle trhu, to platí pro všechny řady od počátku.

Legacy III (BE/BH/BT - 1998-2004)

Třetí generace si odbyla premiéru v červnu 1998, sedany nesly kód BE, kombi BH, verze s plochou střechou z portfolia definitivně zmizela. Rozměry zůstaly prakticky stejné, tahle řada vypadá oproti předchozí spíše jako rozsáhlejší facelift, ale ve skutečnosti tomu tak není. Charakterizovaly ji větší přední světlomety, vodorovná mřížka v masce, výraznější lemy blatníků a u sedanu jinak tvarované zadní boční okno. Silueta kombi se, pravda, příliš nezměnila, jiná byla však v obou případech i koncová světla. Podstatně větší revoluce se odehrála v komfortním interiéru. Do výbavy se dostala třeba elektronická kontrola stability VDC (Vehicle Dynamics Control). Zážehové boxery dostaly pro rozvod OHC místo DOHC. Agregát 2,0 l měl 92 kW, větší 2,5 l/115 kW, ten s objemem 2,2 l už se nedodával. Outback se stal v roce 2000 samostatnou řadou a dočkal se dvouvačkového třílitrového šestiválce se 162 kW. Označení Legacy z něj zmizelo, ale to neznamená, že by zapíral své kořeny. Z třetí generace byl odvozen také pickup Baja (kód BT), který se prodával hlavně v USA. V Evropě jej automobilka nabízela krátce, několik kusů si však koupili zájemci i u nás. V sezóně 2001 se rozběhla americká produkce v Lafayette (stát Indiana). Díky ní třetí Legacy skončilo za mořem až v roce 2004. Nejvýkonnějším modelem byl B4 s dvoulitrem twin-turbo a 210 kW, měl však pouze volant vpravo.

Legacy IV (BL/BP – 2003-2009)

Čtvrtá řada debutovala 23. května 2003. Přední světlomety měly výraznou „slzu“ ve spodní části, auta dostala hliníkovou kapotu motoru, sedany (BL) se chlubily hodně dynamickou zašpičatělou zádí s odtokovou hranou. Blikače našly místo ve zpětných zrcátkách. Rozvor náprav se protáhl na 2,67 m, sedany měřily necelých 4,67 m. Palubní deska z měkčených plastů přecházela plynule do středové konzoly a klimatizace se konečně stala standardem. Ploché nepřeplňované čtyřválce si zachovaly objemy 2,0 a 2,5 l, výkony se zvedly na 101, respektive 121 kW, Také šestiválec 3.0R dostal posilu na 180 kW. Turbomotory nadále zůstaly vyhrazeny zejména japonským zákazníkům. V březnu 2008 se v Ženevě objevil nový dvoulitrový boxer EE20/110 kW s turbodmychadlem spalující naftu. Jeho nepřítomnost dosud na starém kontinentu Subaru citelně znevýhodňovala. O dva měsíce později měl premiéru protikolizní kamerový systém EyeSight. Až do Legacy s pořadovým číslem IV přežil čtyřstupňový automat, ale manuální převodovky zase měly poprvé na výběr i šest rychlostí.

Legacy V (BM/BR - 2009-dosud)

Pátá generace přišla o bezrámová okna, kterých se Subaru zřeklo (bohužel) prakticky ve všech řadách. Trvalého pohonu všech kol však nikoliv. Předznamenal ji koncept z Detroitu a Ženevy 2009 ke dvacátému výročí, produkční varianty byly odhaleny v květnu. Premiéry si odbyly v New Yorku a na podzim na IAA. Rozvor opět narostl na 2,75 m, sedany BM mají na délku 4,73 m, kombi BR takřka 4,78 m. Ostřeji řezané klínovité karoserie se také zvětšily, dominantním prvkem přídě jsou velké hluboko protažené světlomety, a šestiúhelníková chromovaná maska. Kombi už nemají černý zadní sloupek jako ve všech předchozích generacích. Výraznou konstrukční novinkou se stala bezestupňová převodovka CVT s možností řazení páčkami pod volantem, automobilka ji označuje jako Lineartronic. Pětistupňové automaty, ani manuály se šesticí stupňů však nezmizely. Výkon vznětového čtyřválce 2,5 l zůstal zachován, benzinový dvoulitr si polepšil na 110, dvouapůllitr pak na 123 kW. I u nás se dal koupit model 2.5 GT s turbodmychadlem a 195 kW. Menší přeplňované čtyřválce 2,0 l mohou mít doma v Japonsku ale až 221 kW. Výhradně do Outbacku se montuje místo staršího třílitru větší šestiválec 3.6R s objemem 3.63 l a 191 kW.

... a šestá kapitola

Šesté pokračování je na spadnutí. Koncept byl vystaven na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2013. Podobu sériové verze zatím neznáme, ale základní tvary její studie určitě naznačila, jen se trochu zcivilizuje. Produkční specifikaci můžeme očekávat klidně ještě letos, životopis Legacy tak nekončí ani po pětadvacet letech.

JAKE.AUTO.CZ: Subaru Legacy (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí meziročně…

BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika

Bezmála celou poslední dekádu prožívá Wall Street v…

Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc

Útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích…

Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg

Byť americko-ruské vztahy procházejí složitými časy, je…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Subaru Legacy RS z počátků slávy své značky v rallye hledá nového majitele Subaru Legacy RS z počátků slávy své značky v rallye hledá nového majitele

Modrý lak karoserie v kombinaci se zlatými koly je od…

Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení

Řízení dává modelu Subaru Legacy zabrat. U současné…

 



 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93): Nedůstojný hrob ještě dva roky po smrti!

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93):…

Jako by nestačilo, že se kolegové s herečkou Lubou Skořepovou (†93) museli naposledy rozloučit potupně jen na…

 

iSport.cz

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl třikrát nahrával

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl…

PŘÍPRAVA NA NHL | Český útočný talent Filip Zadina poprvé gólově uspěl v barvách Detroitu. Jeho branka v…

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina dorazil k zemi v 7. kole

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina…

Sedm kol pro štěstí. Miláček britského publika boxer Anthony Joshua splnil misi na sto procent! Ruského bohatýra…

 

Reflex.cz

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo tehdy zbrojařskou velmocí

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo…

Na stupňující se Hitlerovy územní požadavky vyhlásila Syrového vláda 23. září 1938 všeobecnou mobilizaci. Ani po…

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící stroj dokáže i sám zastavit a nepřevrhne se

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící…

Samořídicí automobily už dnes nikoho nepřekvapí. Jenže když to jde na čtyřech kolech, proč by to nemělo jít na…