Subaru Forester oficiálně v nové generaci
Subaru se nijak neodchýlilo od současného, sice trochu zvláštního, ale zároveň velmi svébytného designu svých vozů. Auta této značky si nelze splést s jinými, což je dobře, nemluvě o jejich technických odlišnostech. Forester se opět trochu zakulatil. Maska chladiče s chromovanou dělící příčkou je podobná Impreze, světlomety ale nezasahují tak hluboko do karoserie jako v případě jejím i většího Legacy. Jejich „vykousnutí“ ve spodní části je také méně znatelné. „Lesník“ je celkově mohutnější. Přeplňované verze mají agresivnější přední nárazník s postranními svislými vstupy vzduchu. Ty nahradily jediný v kapotě. Boky se stoupající linií zadních oken zůstaly v lehce modernizované podobě zachovány, ale o facelift se rozhodně nejedná.
Japonci budou mít k dispozici dvojici motorů, jedná se výhradně o tradiční ploché čtyřválce s rozvodem DOHC. Zážehový dvoulitr v atmosférické verzi dává 109 kW (148 k)/6200 min-1, s turbodmychadlem a přímým vstřikem pak 206 kW (280 k)/5700 min-1. K nepřeplňovanému lze zvolit novou šestistupňovou přímo řazenou převodovku či Lineartronic CVT, k „dopovanému“ výhradně pouze bezestupňové ústrojí. Hodnoty maximálního točivého momentu jsou 196 Nm/4200 min-1, respektive 350 Nm/2000-5600 min-1.
Jinak tomu bude v USA. Základem je znovu čtyřválcová jednotka, avšak objemu 2,5 l se 127 kW (172 k) při 5800 otáčkách, 236 Nm/4100 min-1 a šesti rychlostmi v manuální skříni či plynule měnitelným převodem. Čtyřválec s turbem objemu 2,0 l zde nabídne 186 kW (253 k) výkonu při 5600 otáčkách a 350 Nm točivého momentu v rozmezí 2000-4800 min-1. Je spřažen výhradně s transmisí CVT, která nabízí šesti- a osmistupňové režimy a asistent pro sjíždění prudkých kopců HDC (Hill Descent Control). Samozřejmostí je vždy přenos síly na všechna kola, Subaru své systémy nazývá jednotně Symmetrical All-Wheel Drive. Spotřeba je dle slov výrobce nižší, konkrétní čísla si ale nechává pro sebe.
Podvozek disponuje rozvorem 2640 mm a Subaru zapracovalo na zavěšení a řízení, ovladatelnost by tak měla být velmi dobrá, opět na úrovni běžných osobních aut, ale bez ústupků v oblasti komfortu. Litá kola jsou sedmnácti- nebo osmnáctipalcová. Čtvrtá generace je 4595 mm dlouhá, 1795 mm široká a 1695 mm vysoká (se střešními nosiči pak 1735 mm). Všechny základní rozměry tak oproti předchůdci mírně narostly. Rozvor se zvětšil o 25, délka o 35, šířka o 15 a konečně výška o 20 mm. Také na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru místo přibylo. Součástí výbavy pětimístného SUV (či crossoveru, chcete-li) tvoří mimo jiné informační systém včetně bezdrátového spojení s chytrými telefony, navigace, zadní kamera a špičkové audio Harman/Kardon.
Forester v naprosté tichosti letos oslavil 15 let výroby. Prodej novinky startuje v Japonsku už 13. listopadu, oficiální americká premiéra se odehraje na autosalonu v Los Angeles. Evropa přijde na řadu později.