Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Legacy 2.0 R Kombi - mechanické dědictví

Ondřej Láník
I v době, kdy automobilům začíná vládnout elektronika, zůstává Subaru u tradičních hodnot, které po mnoho let dělaly čtyřkolky čtyřkolkami. Nejlevnější Legacy je nyní dodáváno s novým boxerem o výkonu 121 kW, ale vše co se stará o rozdělení hnacích...

I v době, kdy automobilům začíná vládnout elektronika, zůstává Subaru u tradičních hodnot, které po mnoho let dělaly čtyřkolky čtyřkolkami. Nejlevnější Legacy je nyní dodáváno s novým boxerem o výkonu 121 kW, ale vše co se stará o rozdělení hnacích sil na kola je sestaveno jen a pouze z ozubených kol, hřídelů a spojek.

Nový boxer je v ringu

Aktuální generaci Subaru Legacy jsme vám přiblížili hned v několika podrobných testech (viz přehled na konci článku), které popisují všechny v Evropě prodávané motorizace a proto se v tomto článku zaměříme na odlišnosti testovaného vozu. Novinkou loňského podzimu se stal motor o objemu 1994 cm3, který se ihned zabydlel ve všech modelových řadách Subaru. Strategie českého dovozce z něj učinila základní motorizaci pro modely Impreza, Forester i Legacy, což je v podstatě motivace pro náš dnešní test.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida V případě sedanu a kombi Legacy je nový motor naladěn na maximum výkonu ve vysokých otáčkách, ve Foresteru byla dána přednost optimálnímu průběhu točivého momentu, který se hodí v terénu. Moderní celohliníkový motor s protiběžnými písty má čtyřventilový rozvod. Umístění intervalu otevírání sacích ventilů je variabilní. Poloha pedálu akcelerátoru je přenášena na škrtící klapku elektronickou cestou.

Nadprůměrný nejvyšší výkon 121 kW je k dispozici ve vysokých 6800 ot./min a motor ochotně překračuje i sedmitisícovou hranici(!). Cenný je průběh točivého momentu, který má takřka konstantní maximum nad 180 Nm mezi 3000 a 4500 ot/min. Ani ve vyšších otáčkách jeho hodnota výrazně neklesá a prakticky již od volnoběhu je připraveno více než 150 Nm.

Nový čtyřválec nás opět překvapil příjemně komfortním utlumením hluku a vibrací, které je ostatně pro toto uspořádání válců charakteristické. Výrazný výkonový rozdíl proti dosavadnímu boxeru je patrný již v prvních okamžicích po rozjezdu, motor se projevuje příjemně živým chováním zejména ve středním pásmu otáček, kde je současně stále ještě poměrně tichý. Ve srovnání s předchozím motorem přibylo dalších 1500 využitelných ot./min mezi původním maximem výkonu v 5600 ot./min a nynějším otáčkovým maximem. Tato skutečnost výrazně přispívá ke sportovním dojmům, které si z jízdy se základním Legacy odnášíte. Linearita tohoto motoru je stále přímo ukázková, proti předchůdci lze však zrychlovat o poznání plynuleji, protože řadit je nutno ještě méně častěji než dříve. Mezi 1000 a 7000 ot./min totiž existuje mnoho kombinací cestovní rychlosti a použitého rychlostního stupně.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida Příjemným překvapením byla také spotřeba paliva během našeho testu. Při cestovní rychlosti kolem předpisových 130 km/h (cca 3000 ot./min) vám toto Legacy spálí obvyklých 9 litrů každých 100 kilometrů. Při opatrné jízdě mimo město (cestovní rychlost 90 až 100 km/h) lze i s těžkým ústrojím pohonu všech kol jezdit za skvělých 7,5 l/100 km!

Symetrická klasika

Všechna tradiční Subaru (s výjimkou Justy), které známe z evropských silnic, jsou dodávána se symetricky uspořádaným pohonem všech kol. Jeho výhodou je rovnoměrné rozložení hmotnosti a ve spojení s motory boxer, také nízko a ve středu vozu položené těžiště. Pohon všech kol i u nejlevnějších Legacy je tvořen dvěma nápravovými, jedním mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojky, která pracuje podobně jako uzávěrka. K mechanické pětistupňové převodovce, která je také uložena v podélné ose vozu lze přiřadit také redukční převod dopomala (1,45:1), který může pomoci ve chvíli, kdy ani nejnižší převodový stupeň není dostatečně pomalý pro zdolání překážky nebo potřebujete krátkodobě ještě více síly na kolech, třeba při jízdě do kopce. To je mezi osobními vozy s karosérií kombi velká vzácnost, která potvrzuje, že Subaru jde svou vlastní cestou.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida Do jízdy se Subaru řidiči nepromlouvá žádná elektronika (s výjimkou ABS při brzdění), což je jistě jeden z důvodů, proč si tyto vozy jejich majitelé vybírají. O rozdělení točivého momentu se starají jen a pouze diferenciály, jejichž funkce vychází výhradně z mechanických principů. Subaru snad až příliš důsledně přesvědčuje řidiče o dokonalosti systému pohonu všech kol, aniž by přitom dodalo, že existuje něco jako stabilizační systém. Ten je dodáván jen k modelům s automatickou převodovkou resp., spolu se šestiválcovými verzemi. Se základním Subaru, které má nově doplněno v názvu písmeno R, lze na sněhu užít mnoho zábavy, ale náhlá změna vlastností povrchu na zimní silnici může řidiče i automobil překvapit. Stabilita vozu na suché i mokré silnicí je naproti tomu výborná a diferenciály pracují bezproblémově. V extrémní situaci by se však stabilizační systém i takto kvalitnímu vozu hodil.

Jako víno…

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida Aktuální generace Subaru Legacy patří k tomu nejlepšímu, co lze ve třídě manažerských sedanů a kombi pořídit. Na odstranění handicapu v podobě absence turbodieselu se u Subaru usilovně pracuje. Než přijde nový dvoulitrový turbodiesel na trh, nabízí Subaru alespoň unikátní hnací ústrojí pohonu všech kol nově ve spojení s nadprůměrně výkonným, ale přitom úsporným zážehovým motorem.

Design tohoto kombi je i několik let po uvedení na trh dobře přijímán většinou lidí, kvalita zpracování i použitých materiálů je tradičně vysoká.Výbava druhé nejlevnější verze Active je již dostatečně široká. Vysoká míra aktivní bezpečnosti plyne z uspořádání pohonu, ale konkurence, která využívá elektroniku pro regulaci pohonu a příčné dynamiky, značku rychle dohání. Co se radosti z jízdy týče, zůstává Subaru na špičce. Tomu odpovídá i cena, která se však rok od roku přibližuje konvenčním konkurentům.

První cena vozu 803.800,-Kč (2.0 R Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací 803.800,-Kč (2.0 R Trend)
Základní cena testovaného vozu 828.800,-Kč (2.0 R Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 828.800,-Kč (2.0 R Active)

Související články:

Plusy:

  • výkonný, úsporný a tichý motor
  • plynulý průběh točivého momentu
  • dobré jízdní vlastnosti, redukční převod
  • bohatá výbava
  • všestranně vyvážené kombi

Mínusy:

  • menší zavazadlový prostor (omezení dané pohonem zadní nápravy)
  • vyšší cena proti konkurentům s pohonem jedné nápravy
  • absence stabilizačního systému
  • absence vznětového motoru v nabídce
Ondřej Láník
Subaru Legacy 2.0 R Kombi
Cena základní sestavy 828 800 Kč
Výbava základní sestavy stálý pohon všech kol, ABS, brzdové kotouče přední s vnitřním chl., brzdové kotouče zadní, redukce v mechanické převodovce, posilovač řízení, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpeč. pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové okenní airbagy vpředu i vzadu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, otáčkoměr, kožený volant, stereo CD rádio, 6 reproduktorů, klimatizace automatická s displejem, elektrické vyhřívání předních sedaček, výškově stavitelný volant, výškově stavitelná sedačka řidiče, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, středová loketní opěrka zadních sedadel, zadní dělené sklopitelné sedačky 60/40, držáky nápojů vpředu a vzadu, pylový filtr, kryt zavazadlového prostoru, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek s integrovanou směrovkou, vyhřívání vnějších zrcátek s integrovanou směrovkou, elipsoidní reflektory, mlhová světla vpředu, centrální dálkové zamykání se signalizací, integrovaná okenní anténa pro audio, vyhřívání předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, spojler střešní, přední kapota z lehké slitiny, 5. dveře z lehké slitiny, disky kol z lehkých slitin - rozměr 17 palců Kč
Cena testované sestavy 828 800 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 6800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 187 / 3200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.4 / 7 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 459 / 1649
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 550
Rozměr pneu: 215/45 R17
Subaru Legacy 2.0 R Kombi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano