TEST Subaru Legacy 2,5 sedan – Výjimka tvořící pravidla
Hledá-li kupující sedan střední třídy se stálým pohonem všech kol, není výběr příliš široký a i luxusní Audi A4 vypadá z tohoto pohledu jako masová volba. Subaru Legacy je na všech trzích v menšině, o to specifičtějšími vlastnostmi se ale chlubí. Nedávná razantní modernizace auto výrazně poevropštěla, takže Subaru začíná lovit i v širších vodách…
Exteriér vozu a jeho základní charakteristické změny dané modernizací jsme představili již v testech provedení kombi s dvoulitrovým čtyřválcem a špičkového třílitrového Outbacku. Nyní testovaný sedan s čtyřválcovým „boxerem“ o objemu 2,5 litru, tedy představuje pomyslný střed nabídky.
Zvenku se Legacy sedan připomíná opticky kratším zadním párem bezrámových dveří, které v kombinaci se svažující se střechou podporují obavy z místa pro hlavu na zadních sedadlech. V praxi je sice oproti kombi znát lehká změna k horšímu, 189 cm vysoký cestující se ale stropu ještě nedotýká. Styling zádě vozu s výrazným konkávním prohnutím a především neobvyklý poměr mezi výškou víka zavazadelníku a zadním převisem jednoznačně odkazuje k dosavadnímu provedení, i tady je ale modernizace patrná. Tvar a činná plocha zadních svítilen odpovídají moderním požadavkům na bezpečnost, při běžném provozu ale více oceníme jednodušší uchopení víka kufru. To je nyní zvedatelné až téměř k zadnímu sklu, vstupní otvor do nepříliš hlubokého zavazadelníku o objemu 433 l je však poměrně malý. Víko navíc spočívá na klasických pevných vzpěrách, které po zavření zmenšují využitelný prostor pro zavazadla. Poměrně těžce působící záď doplňují dvě efektní koncovky výfuku, které naznačují vyšší objem byť jen čtyřválcového motoru. Subjektivně by vozu určitě slušela lépe větší kola, dostatečně dimenzované podběhy po nich přímo volají.
Prostřední motor v nabídce Legacy/Outback má přesně ty charakteristiky, které bychom od lepšího dvouapůllitrového agregátu čekali. Maximální výkon 121 kW nabídne v nadstandardním tichu a s poměrně rozumnou průměrnou spotřebou 10 l/100 km. V kombinaci s automatickou převodovkou (bohužel pouze čtyřstupňovou) lze cestovat v komfortním prostředí bez rázů a s přijatelnou, i když nijak sportovní dynamikou. Možnost manuální volby převodových stupňů pak v motoru probudí vysokootáčkové vášně a seriózně působícímu sedanu propůjčí čtyřválcový boxer brizanci šestiválců. Zvuková kulisa je v takovém případě o poznání syrovější, poctivá nekrytovaná „strojovna“ pod kapotou ale o sobě dává vědět poněkud vyššími tóny, než bychom čekali.
Chválit podvozek Legacy už se nám ani nechce – po týdnu naprosté jistoty ve vedení vozu a bezchybného chování i při náhlých manévrech jsme horko-těžko hledali možný návod ke zlepšení – a tím jsou pneumatiky. Použitý rozměr 255/55 R16 je sice dobrým kompromisem mezi komfortem a možností sportovnější jízdy, vzhledem ke kvalitám podvozku a vlastnostem motoru zvláště při manuálním řazení lze doporučit 17palcová kola.
Nové Subaru Legacy si vede dobře i v nejrůznějších srovnávacích testech, kdy je s to porazit i tradiční německé soupeře. Nemá cenu spekulovat o trhání prodejních rekordů, přesto je příjemné zjistit, že i tak výrazně individualistická japonská automobilka vyrábí evropsky přijatelný vůz, přebírající to nejlepší z konkurenčního boje. Cena lehce přes milion korun navíc zahrnuje tolik nadstandardní výbavy, takže ani srovnání v této oblasti nevyznívá pro hvězdičkového vyslance špatně. Základní provedení s dvouapůllitrovým motorem a manuální převodovkou je navíc k dostání už za 878.000 korun…