Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Alto: 30 let levných Suzuki

Diskuze (1)
Nejmenší model v evropské nabídce Suzuki se pravděpodobně ani v nové generaci na český trh nedostane. Jeho výroba ale trvá už 30 let a loni na podzim představená nová generace je v pořadí už sedmá.

Jméno Alto se na autech značky Suzuki poprvé objevilo v roce 1979. Japonská automobilka se tehdy specializovala převážně na nejmenší auta kategorie kei, která má přesně stanovené maximální vnější rozměry i výkon a objem motoru. Také Alto bylo navrženo podle norem kei – o pohon se staral tříválec o objemu 550 cm3 s výkonem 21 kW.

Nový model měl na domácím trhu okamžitý úspěch. Místo původního prodejního plánu 5000 kusů měsíčně se jen za první čtyři měsíce prodalo 20 tisíc aut. Třídveřovou verzi brzy následovala pětidveřová karoserie a v roce 1981 byl zahájen export do Evropy. Druhá generace, která se objevila v roce 1984 měla nejprve opět motor o objemu 550 cm3, který později doplnil silnější také tříválcový 800 cm3 (25 kW). V Evropě se tato generace prodávala až do roku 1994, v Indii se dokonce vyrábí a prodává dodnes pod názvem Maruti 800 (v Pákistánu Mehran 800).

Třetí generace z let 1988 až 1994 se sice na mimoasijských trzích vůbec neprodávala, v našich končinách je ovšem asi nejlépe známá, a to díky licenční výrobě v 90. letech pod názvem Daewoo Tico. V roce 1994 se pak modely Alto určené pro japonský trh a na export úplně oddělily. V Japonsku se v letech 1994, 1998 a 2004 představily zcela svébytné nové generace odpovídající standardu kei. V Evropě se mezitím jako Alta prodávala auta vyráběná v Indii.

Jako Suzuki Alto se tak v letech 1994-2002 prodávalo auto nabízené v Indii pod názvem Maruti ZEN. Jeho karoserie měla větší rozměry a pohon obstarával tříválec o objemu 1,0 l (45 kW), který svými parametry lépe vyhovoval evropskému provozu, než předchozí motory. Nástupce z roku 2002 v Indii znají pod názvem Maruti Alto a v Evropě se na vybraných trzích prodával do loňského roku.

Aktuální, v pořadí už sedmá generace (v Evropě pátá), se představila loni na podzim na pařížském autosalonu. Vyrábět se bude opět v Indii, po dvaceti letech se ale zase jedná o globální model, který se bude nabízet i v Japonsku. Pod přední kapotou se nachází tříválcový motor 1,0 l o výkonu 48 kW, známý z modelu Splash. Jen mírně upravené provedení se nabízí také pod názvem Nissan Pixo.

Za celou dobu se v Evropě prodalo přes 250 tisíc kusů modelu Suzuki Alto, z toho 42 tisíc jen ve Velké Británii. Nová generace má na tyto prodejní úspěchy co nejlépe navázat a být základním kamenem snah automobilky o snižování emisí CO2 – na březnovém ženevském autosalonu představená Alto Stop/Start Concept má kombinovanou spotřebu 4,0 l/100 km, což odpovídá 95 g/km.

Diskuze (1)
24. 3. 2009 08:12
Alto I. generacie
Ono, ten 5-dverovy model tak celkom 5-dverovym nebol. Zatial co 3-dverovy mal vzadu vyklopnu celu zadnu stenu, 5-dverovemu modelu sa otvaralo iba zadne okno (nieco na sposob dnesnych kolinskych trojcat). Skoda, ze pri clanku nie su aj fotky predchadzajucich generacii.