Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Systém quattro pohání už 5 milionů Audi

David Bureš
Diskuze (3)
Vozy značky Audi se systémem pohonu všech kol quattro se začaly vyrábět v roce 1980.

Automobilka Audi už vyrobila pět milionů automobilů se systémem quattro. Jubilejním vozem se stal bílý exemplář modelu A6 Allroad s turbodieselem 3,0 TDI pod kapotou, který sjel z výrobní linky v továrně Neckarsulm.

Vývoj systému quattro ingolstadtská automobilka zahájila v zimě na přelomu let 1976 a 1977. Vývojáři byli tehdy nadšeni terénním vozem Volkswagen Iltis s pohonem všech kol, který na sněhu překonával mnohem silnější prototypy Audi s pohonem předních kol. Skupinu inženýrů tehdy vedl Ferdinand Piëch, dnešní předseda dozorčí rady koncernu VW Group.

Prvním sériovým Audi s pohonem všech kol quattro se stala vrcholná verze modelu Coupé označená jako Quattro (dnes přezdívaná jako Ur-Quattro), která debutovala na ženevském autosalonu v roce 1980. Původně se mělo jednat o malosériový model, díky velkému zájmu zákazníků však vůz ve výrobě vydržel do roku 1991. Od roku 1984 se vyrábělo i Sport Quattro se silnějším motorem a kratším rozvorem.

Dnes Audi nabízí více než 140 modelových variant se systémem quattro, pokud se v potaz vezmou různé karosářské verze a různé pohonné jednotky.

Zákazníci o quattro mají zájem, přes 43 procent loni prodaných Audi disponovalo pohonem všech kol. Systém quattro nejvíce žádali zákazníci modelu Q5, loni bylo vyrobeno 205.600 exemplářů tohoto SUV ve verzi s poháněnými oběma nápravami. Systém quattro je nadmíru oblíbený mezi zákazníky z Ruska, USA, Kanady nebo Středního východu.

Označení quattro nesou v současnosti různé systémy. Modely A3, Q3 a TT používají elektronicky řízenou mezinápravovou spojku Haldex. Síla motoru je u těchto vozů primárně posílána na přední kola. Ostatní Audi využívají tradiční mezinápravový diferenciál Torsen.

David Bureš
Diskuze (3)
27. 2. 2013 19:54
Re: Torsen uz koncii...
Má větší účinnost (méně se zahřívá a nezvedá tolik spotřebu), rozumí si lépe s elektronikou a nemá TBR, velkou slabinu Torsenu.
Avatar - AUDIRS6
27. 2. 2013 11:34
Torsen uz koncii...
nahradzuje ho tzv. Kronungsraad diferencial - teda diferak s korunovym sukolim ;-)
taktiez cisto mechanicka zalezitost, taktiez standardne rozdelenie momentu 60 : 40 - v prospech zadnej napravy - len vraj rychlejsie reakcie na prerozdelenie toc. momentu v pripade zmeny adheznych podmienok od pomeru 85:15, az po 35:65 ( prve cislo uvadzam zadnu napravu - aby nedoslo k nedorozumeniu ;-) .
Avatar - sargis
27. 2. 2013 10:24
<b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Pamatam si na tu reklamu s Eskimakom....ale titulok by som opravil, z tych 5 mil aut uz aspon tretina nejazdi :-)