Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Také jste milovali Ecto-1 Krotitelů duchů? A víte, co je vlastně zač?

Martin Tolar Martin Tolar 20. 4. 2019
37
Zobrazit náhledy (37)
Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1 Ecto-1

Krotitelé duchů jsou kultovní komedií, která se vymyká i tím, že má dva podobně povedené díly. Přestože se ale rádi smějeme vtipům Dana Aykorda a Billa Murrayho, vždy zpozorníme, když se na scéně objeví jejich služebák.

Jde o majestátní Cadillac Miler-Meteor Ambulance s obrovskými ploutvemi a přestavěný na „chytačský“ speciál Ecto-1. Dali jsme o něm dohromady několik věcí, které jste možná nevěděli.

Miller a Meteor byli původně konkurenti

Původně šlo o konkurenční výrobce speciálních aut. Firma Meteor se soustředila na limuzíny a sanitky, v roce 1954 ji ovšem koupila společnost Wayne Works, která si ke své výrobě autobusů chtěla rozšířit nabídku. O dva roky později Wayne Works koupila také výrobce sanitek a pohřebních aut Miller Car Company. Obě tyto divize se následně sloučily a vytvořily divizi Miller-Meteor. Ta v roce 1959 začala nabízet novou sanitku na podvozku Cadillacu Eldorado (model 1959 měl ty největší ploutve) nazvanou jednoduše Cadillac Miller-Meteor.

Vzácnější než LaFerrari

Je to trochu zvláštní přirovnání, ale musíte mi ho odpustit. Sanitek v této verzi s osmiválcovým motorem o objemu 6,3 litru a výkonem 320 koní vzniklo totiž jen 400. Sanitka však vážila 3 tuny a byla 6 metrů dlouhá. A prý se zrovna snadno neřídila. Díky vzduchovému podvozku jezdila ale hladce a měkce přes všechny kanály a výmoly. Kousek pro film měl ovšem úprav mnohem víc a asi už se nikdy nedozvíme, k čemu sloužily všechny ty přístroje na střeše auta. Většinu vybavení totiž Krotitelé schovávali do zadní části.

Tvůrci chtěli novější model

Tvůrci plánovali, že by se použila sanitka Cadillac z roku 1975. Nakonec ale produkce zvolila model z roku 1959, protože byl levnější, a tak lépe odpovídal tomu, že i krotitelé byli při jeho pořízení chudí. Ve filmu Ray (hraje ho Day Aykroyd) řekne, že auto stálo 4800 dolarů. Filmaře ale Cadillac stále ještě méně, jen 1400 dolarů. Navíc potřeboval spoustu servisních zásahů.

Měl vypadat strašidelněji

Herec Dan Aykroyd, který je také autorem námětu, si přestavoval, že Ecto-1 bude černé s fialovými polepy a bílými světly. Vůz Krotitelů duchů měl prostě vypadat strašidelněji. Design byl skutečně realizován, ale nakonec jej filmaři vzhledem k velkému počtu nočních scén zavrhli. Dalším nápadem scénáristů bylo, že by auto umožňovalo cestovat mezi dimenzemi a bylo schopné chytat duchy, zatímco krotitelé seděli uvnitř. Tato myšlenka nakonec neprošla. Vše měli obstarat jen Krotitelé, což prý působilo realističtěji.

Mizerné ocenění designéra

Stephen Dane navrhl pro Krotitele duchů prakticky všechny důležité věci – všechny ty věcičky, které nezbytně potřebovali k polapení a uvěznění všech duchů, poltergeistů a jiných kreatur. Všechny vychytávky navrhl za pouhé dva týdny a do nejmenších detailů. A stvořil pochopitelně i Ecto-1. Jenže se bohužel nedočkal ani správného jména v závěrečných titulcích, kde Stephena zkomolili na Stevena. Navíc byl v titulcích uveden jako Hardware Consultant – tedy jen jako poradce pro vybavení. Proto nikdo netušil, že právě on vdechl podobu všem těm skvělým věcem.

 

Sanitky byly koupeny dvě, přestavěna byla původně jen jedna

Ano, filmaři koupili dva exempláře Cadillacu Miller-Meteor, ale přestavbou na Ecto-1 prošel jen jeden. Ten druhý se v prvním filmu jen krátce mihne, když jej Krotitelé koupí a dovezou. Pak už se objevuje upravený kus. Ten byl následně použit i pro natáčení druhého filmu, kdy se dočkal dalších úprav.

Ve druhém filmu se auto rozbilo

Pamatujete si na scénu z druhého dílu, kdy Ecto-1 mohutně kouří z výfuku? Tak to tenkrát nebyl záměr filmařů, ani nešlo o speciální efekty. Vše bylo skutečné. Když se totiž filmovaly záběry na Brooklynském mostě, auto skutečně umřelo. A odmítalo znovu nastartovat. Štáb kvůli tomu také způsobil obří dopravní zácpu na jedné z nejfrekventovanějších silnic v New Yorku a od úřadů za to dostal obrovskou pokutu. Ale protože Ecto-1 bylo potřeba pro další scény, narychlo se musel přestavět kdysi koupený druhý exemplář. Tomu se poté říkalo Ecto-1a.

Ecto-1 způsobilo několik nehod

Po uvedení prvního filmu bylo auto používáno jako poutač a jezdilo s řidičem v kostýmu Krotitelů duchů. Poutalo ale tolik pozornosti a zájmu, že si ostatní šoféři všímali spíš jeho, než aby se věnovali řízení. A tak se v jeho okolí stalo několik nehod. Prý se dokonce i našel řidič, který chtěl svou nepozornost svést na duchy.

Fanoušci se o něj postarali

Když bylo dotočeno, tak se nepojízdný původní automobil nikomu nehodil a společnost Universal jej ponechala svému osudu. Asi by jej nechala zreznout někde v koutě na dvoře, ale to pochopitelně štvalo všechny fanoušky. Nechat zpustnout milované Ecto-1, to přece nejde. A tak vznikla petice požadující, aby studio prodalo vůz fanouškům. To se nakonec skutečně stalo, a následně se rozeběhla velká renovace, aby byla autu vrácena jeho zašlá sláva. Klobouk dolů před všemi, kteří přidali ruku k dílu, protože tohle auto je zkrátka příliš boží na to, aby jej někdo nechal jen tak shnít.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku