Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 815 proti dampru Cat 772

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Phoenix-Zeppelin předvedl v Ostravě dvě různé aplikace motoru Caterpillar C18 ACERT v netradičním pojetí.

Na ostravské haldě Ida se proti sobě postavil pevný dampr Cat 772 a závodní speciál Tatra 815 – oba stroje osazené motorem Cat C18 ACERT. Ukázky výkonu, jízdních vlastností a ovladatelnosti obou strojů měly demonstrovat univerzální využití této pohonné jednotky.

Caterpillar vyrábí motory pro průmyslové využití, které jsou využívány jako zástavbové motory nebo pro pohon těžkých nákladních vozidel. Motor Cat C18 ACERT patří k nejuniverzálnějším jednotkám v portfoliu Phoenix-Zeppelin. S drobnými modifikacemi jej lze použít i jako hnací agregát závodního nákladního automobilu.

Návštěvníci předváděcí akce mohli poznat, jaké je projet se v závodním speciálu Tatra 815 a srovnat tento zážitek s jízdou v pevném dampru Caterpillar 772. Oba stroje se liší konfigurací a využitím, ale spojuje je srdce bijící pod kapotou – motor Caterpillar C18 ACERT.

Přeplňovaný vznětový řadový šestiválec C18 o objemu 18,1 litru má blok válců odlitý v jednom celku ze šedé litiny, má četná zvyšující výztužná žebra a masivní přepážky pro hlavní ložiska klikového hřídele, která zvyšují tuhost bloku. Caterpillar také přešel od používání otvorů s trubkovými závity na závitové otvory s těsněním O-kroužky, čímž se omezila potenciální možnost netěsností a úniku provozních kapalin. Tato konstrukce dovoluje použít vyšší kompresní poměr motoru a zvýšit tak jeho výkon.

Technologie ACERT snižuje vznik emisí v průběhu spalování. Jedná se o elektronicky řízené vstřikování paliva v závisloti na zatížení a otáčkách motoru. Technologie ACERT snižuje teplotu spalovací směsi a umožňuje postupné dávkování paliva do motoru. Následkem toho motor vyloučí podstatně méně tuhých částic do ovzduší.

Optimalizované provedení motoru Caterpillar umožňuje dodržet emisní předpisy Stupeň IIIA stanovené Evropskou Unií pro nesilniční aplikace.

Dampr Caterpillar 772 disponuje výkonem 399 kW a točivým momentem 2696 Nm. S motorem spolupracuje sedmirychlostní převodovka a stroj o hmotnosti 37.100 kg je schopen vyvinout maximální rychlost 79,7 km/h. Nosnost tohoto vozu je 45.400 kg.

Dampr je možné napojit na systém Cat Product Link, který monitoruje všechny potřebné atributy stroje od spotřeby až po jeho zatížení v čase. Mnozí majitelé své strojníky na základě těchto dat hodnotí a dále je vzdělávají, aby dosáhli efektivnějšího provozu dampru.

Proti Dampru se postavila Tatra 815 Czech Dakar Teamu. I tento stroj je poháněn motorem Cat C18 ACERT, ale nejen díky dvojici turbodmychadel s mezichladiči má výkon zvýšen na 710 kW při 2100 min-1 a točivý moment 3500 Nm při 1300 min-1. Závodní speciál s desetistupňovou převodovkou a hmotností 9.700 kg (plně připraven na závod) je schopen dosáhnout maximální rychlosti 175 km/h (pro Dakar se omezuje na 150 km/h).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
22. 6. 2011 23:36
Re: Smutné
Mám obavu, že jestli Tatru někdo koupí, tak jen proto, aby se jí zbavil jako konkurence a zavřel ji. Podobně dopadla ČZ po revoluci - koupila ji a zavřela Gagiva, i když se ČZ 180 skvěle prodávaly. Výrobní prostředky Gagiva zničila a prodala do šrotu, z hal ČZ si udělala sklady. ČZ totíž Gagivě přímo konkurovala...
21. 6. 2011 11:35
Re: Smutné
Tvá úvaha je zcela logická a racionální, ale pro věrné tatrováky nepochopitelná a nestravitelná.
20. 6. 2011 10:39
Re: Smutné
Ve Škodě motory Škoda jsou... Viz. 1,2 HTP a 1,2 TSI... Ale jinak souhlasím... :-)
Avatar - Special-line
20. 6. 2011 10:02
Re: Smutné
Smutné to je (i když zde jde pouze o závodní speciál, sériové motory se pořád vyrábějí), ale výroba vlastních motorů nebude ekonomicky bohužel udržitelná.
Avatar - ryman
17. 6. 2011 15:47
Re: Smutné
:yes: