Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra vyrábí speciály nejen pro armádu. Znáte tatraktor?

ČTK ČTK 28. 3. 2019
32
1
Zobrazit náhledy (32)
Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force

V posledních letech zaujal její zemědělský tahač, nazývaný tatraktor, který vznikl na základě požadavků zemědělců.

Podstatnou část výroby kopřivnické automobilky Tatra Trucks v současnosti tvoří vojenská vozidla. Vedle sériových nákladních vozů Tatra z velké části vyrábí i speciální automobily na míru podle přesných specifikací zákazníků, třeba její zemědělský tahač, nazývaný tatraktor.

Od roku 2013, kdy se tatraktor začal vyrábět, Tatra vyrobila a prodala zhruba 150 těchto vozidel. "Zájem o vozidla tohoto typu je konstantní. Ročně představuje jen velmi malé procento prodaných vozidel, což odpovídá jejich speciálnímu zaměření," řekl ČTK za automobilku Daniel Potocký.

Většina tatraktorů byla určena pro český a slovenský trh, jednotlivé vozy ale směřovaly i do Německa, Rakouska či Nizozemska. Jde o speciální zemědělskou verzi modelové řady Phoenix, která je modifikována podle technických předpisů odpovídajících homologaci pro zemědělská vozidla kategorie T, tedy traktory.

"Vznikla na základě zájmu zemědělců o provozně úspornější stroj s větší kapacitou vezeného nákladu, než je tomu u zemědělského traktoru, který by dosahoval vyšší rychlosti na zpevněných komunikacích," uvedl Potocký.

Na rozdíl od běžných vozů řady Phoenix má tatraktor například ochranný rám kabiny, omezovač rychlosti do 65 kilometrů v hodině, vpředu i vzadu zařízení sloužící k upínání zemědělských návěsů a vybavení nebo nízkotlaké traktorové pneumatiky. "Tyto pneumatiky jsou vhodné na nezpevněný terén, ovšem na silnici mají vyšší valivý odpor oproti klasickým pneumatikám. Tedy vozidlo má vyšší spotřebu než běžný kamion," uvedl Potocký.

Vůz má také upravenou převodovku a pohonný systém pro specifický pohyb na poli a v terénu. Může se tak například pohybovat pomalou jízdou souběžně s další zemědělskou technikou.

Co se týče vojenských zakázek, Tatra už letos oznámila, že vyrobí například 60 vozů pro jordánskou armádu celkem za zhruba 200 milionů korun. Dodá také 56 kompletních podvozků do Brazílie, na které brazilský partner instaluje speciální pancéřované nástavby, a 29 podvozků do Turecka, kde budou základem pro speciální vyprošťovací vozidla turecké armády.

Tatra Trucks má přes 1000 zaměstnanců, dalších více než 600 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. V loňském roce Tatra vyrobila 851 vozů, mezi něž počítá celá vozidla i podvozky. V roce 2017 to bylo 1481 vozidel. Přibližně 80 procent své produkce vyváží. Automobilka v roce 2017 vytvořila čistý zisk 556 milionů korun, o 34,2 milionu korun vyšší než v roce 2016. Většinovým vlastníkem Tatry je Czechoslovak Group Michala Strnada, který skupinu převzal od svého otce Jaroslava Strnada.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - CICERO
Krásná technika, děkujeme pane Ledvinka
CICERO
| 28. 3. 2019
Tatra to je ideál, co Vás dostane nejdál !!! Snad dopadly ty dotáčka na vývoj V8 on air EURO6... Nějak to utichlo, což je škoda...(ještě rok,dva a dozvíme se veřejně pravdu,nebo už někdo něco ví ??? ) Snad nepůjdou co nejdřív s 19% Dafu v zádech cestou částečné elektrifikace, ale jo podvozky navždy best! Ještě jednou: Děkujeme pane Ledvinka! :*)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku