Technika: VW MQB – platforma pro nový Golf i Octavii
Koncerny Volkswagen Group představil novou techniku pro masové modely značek VW, Audi, Škoda a SEAT. Základem je platforma MQB, modulární architektura s motorem napříč, kterou budou sdílet všechny modely od malých vozů po střední třídu.
Sjednocení se týká Volkswagenů Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat a CC – i podobných modelů sesterských značek. Nová platforma umožní měnit rozvor i rozchod kol, tedy základní půdorys karoserie. Přitom se bude sdílet podstatná část komponentů.
Prvním autem postaveným na základě MQB se stane Audi A3, ještě letos bude následovat i sedmá generace VW Golf a třetí generace Škody Octavia.
S novou platformou přijdou i nové motory MOB (modulární benzinový motor) a MDB (modulární dieselový motor). Benzinové EA211 budou mít tři nebo čtyři válce a výkon od 40 do 110 kW. Prvním zástupcem je tříválec 1,0 MPI ze Škody Citigo a VW Up! (44 a 55 kW). Dále se bude vyrábět nová přeplňovaná 1,2 (63 a 77 kW) a 1,4 (90 až 110 kW).
Hliníkový blok odlehčí motor o 16 až 22 kg. Výfukové svody budou plně integrovány do hlavy motoru, u přeplňovaných motorů bezprostředně následuje malé jednokomorové turbo. Ventilové rozvody se po epizodě s motorem 1,2 TSI vrátí k ozubenému řemenu, uspořádání DOHC a čtyřem ventilům na válec.
Novinkou bude technika vypínání válců (COD/ACT), kdy se při nízké zátěži v otáčkách do 4000 min-1 uzavřou dva prostřední válce. Premiérou je pro toto zařízení Audi A1 Sportback 1,4 TFSI/103 kW. Komponenty související s vypínáním válců váží 3 kg.
Turbodiesel EA288 nahradí stávající motory 1,6 TDI a 2,0 TDI. Nové agregáty budou pokrývat spektrum od 66 do 140 kW. Díky vstřikování AdBlue do selektivního katalyzátoru splní nová řada motorů TDI už od počátku podmínky emisní normy Euro 6.
Nezapomíná se ani na hybridní pohon, spalování CNG a čisté elektromobily. Průkopníkem v tomto směru bude VW Jetta Hybrid s motorem 1,4 TSI EA211 (110 kW) a elektrickým modulem (20 kW). Další alternativní pohony bude v prvé řadě zastupovat nový Golf 1,4 TSI EcoFuel (81 kW) a nová generace Golfu Blue-e-Motion.
Nové motory sjednotí způsob zástavby. Strana výfuku bude směřovat dozadu, v případě benzinových agregátů bude blok motoru nakloněný o 12° směrem dozadu. Touto unifikací se zmenší motorový prostor a spolu s tím zkrátí přední převis karoserie.
Spojení platformy MQB a motorů MOB/MDB sníží počet vyráběných rozdílných kombinací platforma-motor-převodovka o 90 %. Volkswagen v tom vidí samé výhody: značná unifikace zrychlí a zjednoduší výrobu, modulární koncepce přitom zachová nebývalou volnost při technické specifikace konkrétního modelu.
Vedle MQB počítá koncern VW Group do budoucna se třemi dalšími platformami – MLB s motorem uloženým podélně pro větší modely, MSB pro sportovní vozy Porsche a NSF pro miniauta z New Small Family.