Audi A1 Sportback 1,4 TFSI (103 kW): Jízda na dva válce

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI (103 kW): Jízda na dva válce

 

S pětidveřovou A1 přichází nový motor: 1,4 TFSI s technologií vypínání válců. Vyzkoušeli jsme ale i 2,0 TDI nebo nejsilnější 1,4 TFSI/136 kW.

Teprve mezinárodní prezentace Audi A1 Sportback přinesla redakci Auto.cz možnost hlubšího pohledu na nejmenší ingolstadtskou modelovou řadu. K dosavadnímu jedinému testu (A1 1,4 TFSI/90 kW S tronic) proto můžeme přidat zkušenosti hned s pěti rozličnými verzemi.

Tu nejzajímavější novinku si Audi schovalo až na jízdní prezentaci: A1 je prvním modelem koncernu VW Group, který dostane motor 1,4 TFSI s vypínáním válců! Kromě toho na vás zde čekají dvě novinky loňského podzimu – vrcholný 1,4 TFSI se 136 kW a dvoulitrové TDI. Ale pojďme pěkně popořádku.

1,4 TFSI COD (103 kW) – dva spálí míň než čtyři

Downsizing jako spolehlivá cesta ke snižování spotřeby paliva (alespoň té normované) se stal standardem doby. Cesta vede dvěma směry – snižováním počtu válců a zmenšováním objemu. Malý motor při nízké zátěži méně spálí, a to se počítá. Chybějící objem dokáže při zátěži nahradit přeplňování, ať už výfukovým turbodmychadlem, nebo odpojitelným mechanickým kompresorem (případně obojím). Co ale zajít ještě o krok dál?

Řešením je technologie odpojování válců. Nejedná se o převratnou novinku, poprvé ji uvedl Cadillac před 30 lety v motoru V8-6-4. Své k tomu může říct i Honda (V6 schopná jet na 4 nebo 3 válce), Chrysler (5,7 V8 Hemi), Mercedes (SLK 55 AMG), Bentley (Mulsanne 6,75 V8) a nakonec i Audi díky zbrusu novému osmiválci 4,0 TFSI.

Zároveň se Audi, resp. Volkswagen ujímá role popularizátora myšlenky odpojování válců. Čtyřválcový motor 1,4 TFSI v novém provedení se 103 kW, který je vybaven takovým systémem, debutuje v A1 Sportback. V následujících letech se stane klíčovou benzinovou motorizací například u třetí generace Audi A3 nebo sedmé generace Volkswagenu Golf.

Technicky systém cylinder on demand vychází z variabilního řízení ventilů Audi valvelift. Při nízké zátěži se vačkové hřídele na 2. a 3. válci přenastaví na nulový zdvih. Tím se uzavře přísun vzduchu do prostřední dvojice válců a palivo se pálí jen v krajních válcích.

Motor VW 1,4 TSI s vypínáním dvou válců (video)

Dle situace se tedy při nízké a střední zátěži v otáčkách 1400 až 4000 min-1 přeplňovaná čtyřválcová čtrnáctistovka v principu změní na dvouválcovou sedmistovku. Agregát v takových okamžicích poskytuje 25 až 75 Nm, a to opravdu mnohdy bohatě stačí.

Celá operace trvá 13 až 35 milisekund a o její hladký průběh se stará dočasná úprava nastavení vstřikovacího systému, zapalování a škrtící klapky. Zákazník je k podobným vymoženostem přirozeně skeptický, proto je důležité, aby činnost systému nijak neobtěžovala řidiče.

A jak to tedy funguje v praxi? Nejnovější 1,4 TFSI se především chová naprosto standardně. Netrpí na prodlevy turbodmychadla ani vibrace a v celém spektru otáček je velmi pružný.

O odpojení dvojice válců je řidič informován prostřednictvím palubního počítače – jedno ze zobrazení ukazuje informaci o činnosti systému. Na displeji tak lze přečíst hlášení 2-cyl mode nebo 4-cyl mode.

Motor sám o sobě je velmi tichý a písty v nečinných válcích se starají o jeho vyvážení v dvouválcovém režimu, zbytek zajistí upravená ložiska klikového hřídele a dvouhmotový setrvačník. Změnu lze při bedlivém poslouchání rozeznat jen z mírně rozdílného zvuku motoru, bez pomoci ukazatele by ale byla prakticky nepostřehnutelná.

Při prudším sešlápnutí plynového pedálu elektronika nedává řidiči šanci něco poznat – hbitě a zcela neznatelně začne opět pracovat na všechny čtyři.

Audi se chlubí snížením kombinované spotřeby o 0,4 až 0,6 l/100 km, v reálném provozu mají úspory se systémem cylinder on demand dosahovat až jednoho litru na 100 km. Se zhodnocením skutečného dopadu počkáme na redakční test v podmínkách českého provozu.

Když odhlédneme od motoru, A1 Sportback přesvědčila komfortem tlumení při použití 17palcových kol. Ovladatelnost je příjemným kompromisem dynamických vlastností směrem ke každodenní použitelnosti.

Naopak (vcelku očekávatelným) zklamáním je sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Nejedná se o nic jiného než DSG se suchými spojkami, které stejně jako v dalších autech koncernu VW nutí motor do zbytečně nízkých otáček a váhá s podřazováním.

1,4 TFSI (136 kW) – špičkový turbomotor

Přesedáme o stupeň výš, do momentálně nejsilnějšího provedení řady A1 – 1,4 TFSI o výkonu 136 kW. Dvojitě přeplňovaný čtyřválec kombinuje turbodmychadlo a kompresor (tzv. twincharger). Na rozdíl od 103kW verze nemá systém vypínání válců, ani start-stop. Naopak standardem je dvouspojková převodovka S tronic.

Rozdíl ale není jen v o třetinu vyšším výkonu, ve vrcholné motorizaci funguje všechno tak trochu jinak. Zatímco běžné verze 1,4 TFSI vydává indiferentní tóny, dvojitě přeplňované provedení má velmi ostrý sportovní zvuk, který vybízí k vytáčení. Díky kombinaci dvou principů přeplňování nabízí motor přesvědčivý zátah ve všech jízdních režimech.

Jinak se chová i převodovka. Řídící elektronika konečně naplno využívá výhod dvojice spojek a v příhodných okamžicích zařadí natvrdo – prakticky bez přerušení přenosu momentu na kola a s mírným trhnutím. V automatickém režimu také při klidné jízdě vhodněji reaguje na změnu sešlápnutí plynového pedálu.

Řádně přitvrzený podvozek S line mění A1 téměř v motokáru, která ale neztrácí schopnost kultivovaně překonávat nerovnosti. Mini Cooper S se má čeho obávat… Skořepinová sedadla jsou pak už jen sympatickou třešinkou na dortu.

Audi A1 končí, nahradí ho A1 Sportback (české ceny)

2,0 TDI (105 kW) – dieselový sport-hatch

Na vrcholu dieselového řetězce stojí osvědčená značka 2,0 TDI. Audi používá vlastní modifikovanou verzi, která dosahuje 105 místo 103 kW, A1 v této politice nepředstavuje výjimku.

I ve srovnání s nejsilnější 1,4 TFSI je dieselový dvoulitr velmi zajímavou volbou. Chybí mu něco z rychlosti twinchargeru, přesto si dokáže s lehkou A1 pěkně pohrát. K charakteru motoru dobře sedí sportovní podvozek se 17palcovými koly, o stupeň poddajnější a komfortnější než S-line.

Potěší plynulý nástup točivého momentu i lehkost, s jakou A1 2,0 TDI dokáže zrychlovat. Díky malé hmotnosti auta se turbodiesel umí předvést už z nejnižších otáček. Pro dynamickou jízdu je použitelné velmi široké pásmo 1100 až 4000 min-1.

Síla motoru se projevuje sympatickým náznakem torque steeru při akceleraci ze zatáčky, zrychlování při tom vydatně pomáhá standardně dodávaný systém XDS (elektronická náhrada samosvorného diferenciálu).

Motor překvapil i relativně střídmou spotřebou paliva. I přes časté využívání plného potenciálu motoru, včetně vytáčení do vysokých otáček, se na konci 30kilometrové testovací trati průměrná spotřeba dle palubního počítače zastavila na 7,0 l/100 km.

1,6 TDI (77 kW) a 1,2 TFSI (63 kW) – když nepotřebujete to nejlepší

Na závěr zbývají dvě nejméně atraktivní motorizace – i v daném segmentu dobře známé 1,6 TDI a 1,2 TFSI. Menší diesel se ve světle čerstvých zkušeností s dalšími verzemi předvedl jako univerzální volba pro méně náročné. Vyhovět by měl především těm, kdo u A1 ocení stylový design a na jízdních výkonech jim záleží už méně. Dojem ale částečně ovlivnil i měkčí podvozek s 16palcovými koly. Potěšit by měla nízká spotřeba paliva (v kombinovaném režimu se udává 3,8 l/100 km), podpořená velmi dlouhou pětkou. K jízdě 100 km/h totiž motor potřebuje jen 1800 min-1 (2,0 TDI na šestku 1650 min-1).

Úplný základ nabídky představuje mladoboleslavská dvanáctistovka o výkonu 63 kW. Motor, známý především z Fabie, je i pro A1 přiměřený. Má zajímavý charakter, který ovšem nedokáže doplnit dostatkem výkonu pro dynamickou jízdu. Za městem je proto potřeba splynout s okolním provozem. Na druhou stranu pomoc turbodmychadla u Audi využili k prodloužení převodů, a tak by základní A1 díky otáčkám motoru 3000 min-1 při 130 km/h měla být i na dálnici tichým a relativně úsporným společníkem.

JAKE.AUTO.CZ Audi A1 – všechny testy a další články

Audi A1 Sportback - technická data a české ceny benzinových motorů
Model1,2 TFSI (63 kW)1,4 TFSI (90 kW)1,4 TFSI COD (103 kW)1,4 TFSI (136 kW)
Převodovka5M6M (7DSG)6M (7DSG)7DSG
Zdvihový objem [cm3]1197139013901390
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/480090/5000103/-136/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/1500–3500200/1500-4000250/1500-4000250/2000-4500
Max. rychlost [km/h]180203 (203)212 (212)227
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,99,0 (9,0)8,1 (8,1)7,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,4 (5,3)4,7 (4,7)5,9
Prov. hmotnost [kg]11401200 (1225)-1290
Cena Attraction [Kč]416.300,-478.600,-od léta-
Cena Attraction S tronic [Kč]-528.000,-od léta-
Cena Ambition [Kč]456.300,-518.600,-od léta-
Cena Ambition S tronic [Kč]-568.000,-od léta628.400,-

Audi A1 Sportback - technická data a české ceny dieselových motorů
Model1,6 TDI (66 kW)1,6 TDI (77 kW)2,0 TDI (105 kW)
Převodovka5M (7DSG)5M6M
Zdvihový objem [cm3]159815981968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/420077/4400105/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1500–2500250/1500–2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]182 (182)190-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,6 (11,6)10,7-
Komb. spotřeba [l/100 km]3,8 (4,2)3,8-
Prov. hmotnost [kg]1235 (1260)1240-
Cena Attraction [Kč]462.200,-487.400,-od léta
Cena Attraction S tronic [Kč]511.600,---
Cena Ambition [Kč]502.200,-527.400,-od léta
Cena Ambition S tronic [Kč]551.600,---


Audi A1 Sportback (jízdní prezentace Katalánsko 01/2012)
 

Audi A1 Sportback (Vienna Autoshow 01/2012)
 

Audi A1 Sportback (oficiální foto)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Příprava rychlotratě Praha–Brno začala Příprava rychlotratě Praha–Brno začala

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se odhodlala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A1 Sportback 1,4 TFSI (103 kW): Jízda…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…