Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento muž jezdí taxikářským trabantem. Zákazníky ale nevozí...

Petr Barták
Diskuze (0)
Láska se může zrodit z jediného pohledu. Oldřicha Krejčího žlutý trabant uhranul natolik, že si jej nejen pořídil a vyšperkoval, ale kvůli němu založil i veteránský klub.

Někdo trabanta získává dědictvím či darem jen za převod, u někoho je to láska na první pohled. „V mládí mě nijak nezaujal, nikdy jsem ho neměl, když jsem si jej ale pořídil, rozebral a zase složil, chytil mě za srdíčko,“ říká lektor autoškoly a školitel řidičů, osmapadesátiletý Oldřich Krejčí z Nesuchyně nedaleko od středočeského Rakovníka. Navíc tak zjistil, že auto s přezdívkami jako splašený vysavač, trsátko na kolech nebo jaguár z PVC zase tak špatné není.

Svítivka

Krejčího kamarád měl známý východoněmecký vůz a pozval jej na trabantí vyjížďku do Plané u Mariánských Lázní. „Nějak jsem asi víc přičichnul k dýmu z výfuku a věci, které se mi za mlada nelíbily, jsem začal vidět z jiného pohledu,“ vzpomíná na první zážitek dnešní předseda Trabant klubu v Nesuchyni. Po očku pak sledoval bazary a jejich internetové nabídky, že by si třeba nějakého pořídil. Jen tak pro radost – na srazy a výlety. Obešel řadu nabídek, pořád ale něco k dokonalosti chybělo či musela být spousta oprav. „Až mi náhoda přihrála autobazar v nepříliš vzdáleném městečku Lubenec. Svítivý dvoudveřový žluťásek mi tam hned padl do oka,“ rekapituluje první setkání.

V obci žil i původní majitel, kterého Krejčí vyhledal. Kromě informací o dosavadním provozu a bolístkách auta si odvezl nádavkem ještě nějaké díly. Následovala oprava motoru, převodovky i brzd, samozřejmě vlastními silami. „Tohle mě fakt bavilo, moci si všechno sám rozebrat a vyladit,“ dodává majitel.

Jak říká, servis a opravy nepředstavují nic složitého, navíc jsou součástky docela dobře dostupné. Dají se podle něj ještě sehnat původní východoněmecké, ale čím dál častěji naráží na kopie dílů, třeba z Polska nebo Maďarska, které už původní kvality originálu nedosahují.

Vlastně z hecu

Vycizelováním vozu a instalací všemožných doplňků interiéru i exteriéru, samozřejmě jen ve žluté, hodnotu vozidla prakticky zdvojnásobil. A pak s ním Krejčí vyrazil v roce 2009 na první sraz do Prahy. „Tam se odehrála ona změna, která k autu přitahuje pozornost do dneška a díky níž už mi police s poháry přetéká,“ vysvětluje majitel. Kamarád mu totiž z legrace řekl, že vůz má stejnou barvu jako taxíky v New Yorku, a jestli by tedy nechtěl hrazdičku s označníkem taxi? A originální pruhy k tomu? Slovo dalo slovo a z auta tak vznikla unikátní dročka, která nemá u nás ani v cizině obdoby – tak malá dvoudveřová auta nikdy jako taxíky nesloužila, všichni si z dob socialismu pamatujeme jen volhy.

Na Pražské trabantiádě na koupališti Džbán se ovšem jeho vůz hned stal centrem pozornosti. Na srazech totiž často bývá kategorie kuriozit, kde najdete třeba trabanta v kamufláži Veřejné bezpečnosti, či auta na klíček, připomínající Večerníčka nebo oblíbený seriál Simpsonovi. „Tak jsem získal svoje první ocenění, ovšem jdou mi i jiné disciplíny, třeba orientační závody nebo jízdy zručnosti“ vypráví Krejčí. Označení taxi už z auta nikdy nesundal.

„Nikdy jsem ale nikoho za peníze nevezl, auto nemá ani slepý taxametr, aby nebyly pochyby, zda si snad tímhle způsobem nevydělávám načerno bokem,“ upozorňuje majitel s tím, že na palubce u spolujezdce má jen na okrasu vylepenou i dobovou cedulku na vypsání poplatků a cen za jednotlivá rita.

Nový rozměr života

Radost, kterou mu žluťásek přináší, se mu dostala pod kůži natolik, že se do dvoutaktních aut Made in DDR zbláznil. Netrvalo proto dlouho, a pořídil

a následně renovoval dalšího trabanta, získaného tentokrát darem jen za převod. Následoval i klasický hranatý wartburg. Nakonec založil a vede v Nesuchyni Trabant klub, který má dnes osm členů.

Ten kromě několikatýdenních spanilých jízd po Česku i cizině dokonce organizuje už pár let sranda akci 1. máj, určenou pro vozy do roku 1989. Jsou tu kromě dobových vozů k vidění i recitační skupina pionýrů v krojích, alegorické vozy či transparenty typu „Soudruzi z NDR zdraví 1. máj“.

Krejčího originální vůz je žádaný na řadě srazů, vydává se na ně vždy po vlastní ose. I když s ním už najezdil přes 5800 kilometrů, zatím neobjel všechny. Je jich prý tolik, že by to vydalo na pár let, i kdyby jezdil v sezoně každý víkend.

S taxikářským trabantem si troufne i na dálnici, jeho rychlost se tam pohybuje okolo stovky. Nemá tak problém s kamiony. „Jediné, co mě opravdu zlobí, jsou řidiči rychlejších aut, kteří si mě při jízdě z boku a zpředu fotí!“ durdí se Krejčí. Aby totiž měli snímek jediného taxi trabantu v Česku, neváhají jej skoro až zabrzdit.

Petr Barták
Diskuze (0)

Doporučujeme