Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento ošuntělý Ford se prodal za 4,8 milionu. Víc než 30 let strávil v kurníku

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Schválně, kolik znáte australských aut? Díky filmové sérii Šílený Max by vám mohl být povědomý Ford Falcon.

Mad Max však řídil kupé generace XB, my se podíváme na starší provedení s označením XA. Jedno XA se totiž v Austrálii nedávno vydražilo za 300.909 tamních dolarů, což je v přepočtu skoro 4,8 milionu korun.

Vysoká částka překvapí o to víc, když se podíváte, v jakém stavu se ono kupé nachází. Ošuntělý Ford strávil posledních více než 30 let zavřený v kurníku. A  jeho příběh je docela zajímavý.

Začíná v roce 1973, kdy si jistý chlapík u australského Fordu objednal Falcon XA GT s balíčkem RPO 83, který zahrnoval karburátor Holley 780, jiné výfukové svody či automatickou uzávěrku diferenciálu. Šlo o díly z plánované a bohužel brzy zrušené ostré verze Falconu GT-HO Phase IV.

O pohon australského muscle caru se staral 5,8litrový osmiválec naladěný na 224 kW, v našem autě navíc spojený s 4stupňovou manuální převodovkou. Součástí paketu byla také poměrně bohatá výbava zahrnující elektrické stahování oken, posilovač řízení a klimatizace.

Podle dostupných informací vzniklo jen 250 Falconů RPO 83, z toho 130 sedanů a 120 kupátek. Nedávno prodaný kus je zvláštní tím, že dostal oranžový lak známý jako McRobertsons Old Gold. Takové vozy údajně existovaly jen tři. A tenhle jediný má manuální převodovku.

V roce 1988 si stále ten samý majitel řekl, že už nechce platit vysokou pojistku, takže s tím jednoduše přestal. Vzácný Falcon následně uklidil do jakési kůlny a aby ho ochránil před holuby a další "škodnou", postavil okolo něj ještě drátěný kurník. Zas tak moc to ale nepomohlo...

Zprávy o uvězněném Fordu s balíčkem RPO 83 se brzy roznesly po celé Austrálii a zaujaly také řadu zájemců o koupi. Vlastník však vytrvale odmítal auto prodat. Kvůli umístění v kurníku se pak pro nebohý Falcon vžila přezdívka Chicken (kuře, kuřecí) Coupé.

Nedávno však majitel zemřel, takže se pro Falcon začal v aukci hledat nový páníček. Našel se snadno - a o ceně, kterou musel zaplatit, už byla řeč. Vůz přitom nevypadá moc dobře, spousta důležitých dílů je prý ve špatné kondici, některé části trápí koroze a v interiéru je nechutný nepořádek, zahrnující i krysí trus.

Motor se navíc netočil od roku 1988. Není divu, že podle odhadů bude nový majitel potřebovat zhruba 1,6 milionu korun na opravy a renovaci.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme