Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
24 Fotogalerie

Tesla může získat miliardu dolarů od svých rivalů. Jsou v tom evropské pokuty

Roman Šitner

Kdo letos neprodá dost elektromobilů, bude platit pokuty za nadměrné emise. Cestou, jak se tomu vyhnout, je spojit se s někým, kdo aut do zásuvky dodává dost. Zadarmo to ale nebude.

Americká automobilka Tesla by si mohla přilepšit až miliardou dolarů. Tolik by podle poradenské společnosti USB mohla získat od svých rivalů, kteří radši zaplatí jí než pokuty Evropské unii. Není ale zřejmé za jaké období se má ona miliarda (v přepočtu 24 miliard korun) získat. Předpokládá se, že letos automobilkám v Evropě hrozí pokuty v řádech stovek milionů eur.

Pravidla jsou poměrně jednoduchá. Nové vozy jednotlivých automobilek mohou letos vypustit pouze omezené množství oxidu uhličitého na kilometrů. Kdo chce prodávat vozy s vyšší (to je i ta normální) spotřebou, musí na trh dodávat i dostatek vozů s nulovými či velmi nízkými emisemi. Jen tak se může s výsledným průměrem vejít do limitu. Každý gram navíc vyjde na 95 eur pokuty. 

Princip měl motivovat k tomu, aby automobilky samy přešly od žížnivějších vozů k těm elektrickým a těm s minimální spotřebou. Jenže plány nevyšly, zákazníci to zkrátka vidí jinak. Elektromobilů se v Evropě prodává méně než se původně čekalo. Automobilky, které počítaly s tím, že limit dokáží splnit, nyní hledají řešení. Jedním je najít si firmy typu Tesla, které mají z principu nulové emise a jsou tedy hluboce pod svým limitem. 

Tesla ale samozřejmě nemá motivaci pomáhat svým rivalům je tak. Ti tak za partnerství s ní musí platit. Podle dosavadních zpráv se k Tesle plánuje připojit Ford, Stellantis a Toyota se Subaru a Mazdou.Právě tato pětice automobilek a ještě možná několik dalších by se mohly na onu miliardu složit. Mercedes se zase plánuje spojit s Volvem a Polestarem, kterým se elektrické vozy daří více. Geely, pod kterou Volvo i Polestar patří, by si takto mohlo přijít na stovky milionů dolarů.

Situace je podobná i v Americe, i tam funguje systém kreditů a automobilky s nimi čile obchodují. Tesla na tom samozřejmě vydělává nejvíce. Ve finančním reportu uvádí zisky z „regulatorních kreditů“ za období od ledna do září loňského roku ve výši dvou miliard dolarů, o víc než 700 milionů víc než o rok dříve. 

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Martin Vaculík řval blahem z Hyundaie Ioniq 5 N: Jede jak ďábel a u toho vysvětluje fyziku • auto.cz

V USA jsou pak výrazně v plusu i značky Toyota a Honda, které v minulosti získaly velké množství kreditů za své hybridní vozy. 

Že bude Tesla nakonec v tak výrazné výhodě se vůbec nečekalo. Předpokládalo se, že s tím, jak na trh elektrických vozidel nastoupí i další automobilky výhoda Tesly se zmenší. To se ale neděje, americká firma si dál drží silný podíl na trhu elektromobilů a na jejich vývoj může v důsledku používat i peníze své konkurence. 

Jenže situace je trochu komplikovanější. Nastupující americký prezident Donald Trump chce v USA zrušit systém dotací a uhlíkových kreditů. Podle expertů JP Morgan by tím Tesla mohla v důsledku přijít o 3,2 miliardy dolarů.