
Tesla Roadster: Opravdu může mít točivý moment 10.000 N.m?
Nová generace Roadsteru americké Tesly údajně bude umět zrychlit z klidu na 96 km/h (60 mil za hodinu) za neuvěřitelných 1,9 sekundy. Na rychlosti 160 km/h bude údajně už za 4,2 sekundy. Zdrojem uvedených jízdních výkonů je trojice elektromotorů s maximálním točivým momentem 10.000 N.m, tak to alespoň prezentuje Tesla.
Jenže mohou mít použité elektromotory skutečně tak velký moment? Pokud mluvíme o momentu elektromotorů na jejich výstupu, pak patrně nikoliv. Něco jiného je ale točivý moment na kolech. Jak je patrné z přiloženého videa, ten tak vysoký být klidně může, a to i ve spojení se spalovacím motorem.
Počítá se totiž jako součin točivého momentu na výstupu z motoru (tedy udávaného) a celkového převodu mezi výstupem z motoru a poháněnými koly. Ten je nejvyšší na první převodový stupeň, nejnižší naopak na nejvyšší převod. To znamená, že točivý moment na kolech závisí na aktuálně zařazeném „kvaltu“ a to poměrně výrazně, jak dokazuje přiložené video. Pokud Elon Musk zvolil v případě připravovaného roadsteru vhodný redukční převod, může točivý moment na kolech skutečně dosahovat udávané hodnoty 10.000 N.m.