Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla umožní vypnout upozornění na uchopení volantu, nehodám navzdory

Filip Melich
Diskuze (3)

Elon Musk v interakci s fanouškem potvrdil, že Tesla plánuje umožnit řidičům vypnout bezpečnostní prvek, který je upozorňuje na uchopení volantu.

Ač se některé společnosti snaží tvářit, že je tomu jinak, žádné z aktuálně prodávaných produkčních aut není schopné plně autonomní jízdy. Například Tesla je známá prohlašováním, že autonomní auta jsou za rohem a dokonce i balíček asistenčních systémů, za který si nechává řádně připlatit, nazývá Full Self-Driving (FSD). Tím evokuje, že je auto schopno plně samostatné jízdy.

Americký stát Kalifornie aktuálně schválil zákon, který podobné matoucí prohlášení o autonomních schopnostech vozidel zakazuje. Řada zákazníkům jim pak totiž věří a dochází ke zcela zbytečným a občas i smrtelným nehodám. Nový zákon mimo jiné znamená, že Tesla bude muset svůj balíček FSD přejmenovat.

Video se připravuje ...

V každém případě i v částečně autonomně jedoucích vozidlech musí řidič dávat pozor, na což dohlíží i systémy hlídající jeho pozornost, které upozorňují například na nutnost uchopit volant. Přestože systém nefunguje úplně spolehlivě, v autech plní důležitou bezpečnostní funkci. Právě tohle upozornění na uchopení volantu ale navzdory všemu výše uvedenému plánuje Tesla udělat deaktivovatelným.

Fanoušek Tesly pod uživatelským jménem Whole Mars Catalog sdílel na Twitteru vlákno příspěvků, ve kterém označil Elona Muska a navrhoval, aby by uživatelé, kteří s FSD Beta ujeli přes 10.000 mil (přes 16.000 km), měli možnost upozornění na uchopení volantu vypnout. Údajně by to zvýšilo uživatelský zážitek. Elon Musk na to reagoval jednoduchým prohlášením, že souhlasí a aktualizace přijde ještě v lednu.

Toto prohlášení vyvolává řadu otázek, od praktických přes bezpečnostních až po právní. Není zatím jisté, jestli ujetá vzdálenost s FSD Beta bude jediným parametrem, jestli Tesla bude pozornost řidiče hlídat jinými způsoby, jak to bude s přenositelností dat o ujetých kilometrech v případě prodeje auta, kdo bude zodpovědný za případnou nehodu a tak dále.

Ať má člověk na Teslu, Elona Muska nebo autonomní řízení názor jakýkoliv, můžeme zcela jistě očekávat, že určitá skupinka majitelů bude uvolnění pravidel zneužívat, čímž ohrozí nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu. Zatím se však zdržíme bližších soudů, protože bude hodně záležet na tom, jak Tesla systémy nastaví a jak se postaví k případné zodpovědnosti, když se náhodou něco stane.

Filip Melich
Diskuze (3)

Doporučujeme

4. 1. 2023 19:59
Je to jednoduché
Odpovědnost nese vždy a jenom řidič. Je úplně jedno, na co spoléhá nebo nespoléhá, vždy bude za vzniklý následek odpovídat a výmluvou "to auto samo" se ji nezprostí. Tesla (a hlavně její právníci) si samozřejmě přikryjou zadek nějakým disclaimerem v návodu nebo při ovládání dané funkce, takže z toho budou venku (pochopitelně). Určitě s tím mají zvlášť v USA dost zkušeností, když tupým Amíkům musí i na zrcátka psát, že to, co v nich vidí, je blíž, než se zdá (duh!). Celé je to jen marketing, aby pak řidiči zjistili, že stejně musí dávat pozor (což je samozřejmě správně).
Avatar - JirkaVejrazka
4. 1. 2023 18:56
Muze mi nekdo vysvetlit...
... proc se v clanku o Tesle a autopilotu AUTOMATICKY spousti jakesi nesmysne video, ktere s clankem vubec nesouvisi?
4. 1. 2023 17:22
Life is short, play more
Hrá to ako počítačovú hru chlapík. :-( 8-s
A kvôli čomu vlastne?