Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 3,2 FSI quattro - 100% Audi

Libor Zezulka
Trochu jsem v tom tápal. Je nová Audi A4 limuzína budoucnosti, nebo nejsportovnější sedan střední třídy? Či snad obojí? Model 3,2 FSI quattro poskytl rozhřešení.

Na jednom místě (v reklamě) Audi skrze ústa úspěšného manažera zákazníkům vzkazuje, že nová A4 je limuzína budoucnosti, na druhém místě se snaží zákazníky a novináře přesvědčit o tom, že kromě toho strčí svou sportovností do kapsy i trojkové BMW či nové céčko od Mercedesu, že je to zkrátka nejsportovnější sedan střední třídy. Podle mě by si mělo Audi rozmyslet, co chce lidem sdělit. Jedno z toho je stoprocentní pravda, ale druhé…tak trochu blábol.

Nebudu to zdržovat a půjdu rovnou k věci. Na novou A4 jsem se těšil. Audi jsem vždy uznával jako výrobce vynikajících limuzín, které polykají kilometry s chutí otesánka a po roční osobní zkušenosti s Audi A4 Avant 1,9 (B6), kdy mě auto o svém komfortním charakteru a dálničním zaměření přesvědčovalo den co den, jsem se nesmírně těšil na další kreaci z dílny ingolstadtských mistrů, na další zástavbu Singleframe do masivní přídě, na novou generaci Audi A4.

Poprvé jsme se setkali na autosalonu ve Frankfurtu a zcela upřímně jsme si vzájemně do oka příliš nepadli. Vnější design se mi zamlouval, nemohl jsem se ovšem zbavit dojmu, že Audi ošidilo interiér. Ovladače a kompletní zástavba převzatá s úpravami z nové A5 se mi tehdy na výstavišti zdála příliš obyčejná a nedůstojná auta, jež na vysoké kvalitě materiálů a zpracování, na špičkovém a luxusním interiéru postavilo kariéru.

audi strednitrida testy audi strednitrida testy
 

Když jsem přesedl z nové A4 (B8) do staršího kabrioletu (B7), nemohl jsem se ubránit dojmu, že interiér staršího modelu vyplňují příjemnější materiály, zdobí hezčí ovladače a dekory pokrývají minimálně o 20 % větší plochu než v novince. Střih. Je pondělí večer, v ruce svírám kartu/klíč od nové A4 a chystám se na projížďku. Audi se nás rozhodlo přesvědčit, že sportovní charakter není udička na klienty, ale čistý fakt a zařadilo do testovacího parku špičkový model A4 3,2 FSI quattro.

Vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním paliva je pro demonstraci sportovních dovedností spojen s ručně zařazenou šestistupňovou převodovkou, která svým tradičně krátkým a přesným chodem má zajistit řidiči labužníkovi patřičný pocit kontroly nad vozem. Nic sportovnějšího momentálně Audi v celé modelové řadě A4 nemá, takže pokud mě o své hbitosti a mrštnosti nepřesvědčí tento kousek, pak asi nic a zůstaneme u konstatování z našeho prvního testu

Část první: benzinový šestiválec 3,2 FSI

Klíček mizí v kapse, tahám za kliku, nastavuji sedačku, zapínám pás, startuji a vyrážím. Stačí sotva kilometr, abych poprvé uznale kýval hlavou. Benzinový šestiválec 3,2 litru s maximálním výkonem 195 kW při 6500 ot./min. a s točivým momentem 330 Nm mezi 3000 a 5000 ot,/min. táhne od nejnižších otáček a přitom krásně zpívá. Není to agresivní, malinko štiplavý zvuk á la šestiválce BMW, ale čistý baryton s uhlazeným vystupováním v nízkých a středních otáčkách a jemnou špičkou.

Šestiválce BMW vás dloubnou ve vysokých otáčkách do žeber, lahodí uchu, ale zároveň provokují, dráždí. Šestiválec v nové A4 nic takového nedělá. Je silný, ale klidný, neprovokuje, chová se jako dokonalý gentleman, jako motor z luxusní limuzíny střední třídy. Výkon ani točivý moment mu rozhodě neschází, auto zvládne i s pohonem všech kol vystřelit z místa s razancí tankového kanónu a ochotně naservíruje řidiči další porci výkonu ve 100 km/h i 150 km/h.

Dálnice, město, kopečky, čtveřice metrákových chlapů na palubě, nic z toho nedělá motoru problém, nic z toho nepřivede benzinový šestiválec FSI do úzkých. Točit můžete 3000 i 6000 otáček, pouť ručičky otáčkoměru omezovač zastaví na 6500 otáčkách. Ručička palivoměru se bohužel nezastaví nikdy a klesá a klesá, natankujete a zase klesá. Kombinovaná spotřeba se pohybuje většinou okolo 11 litrů, pod tuto hranici jsem se dostal spíše výjimečně a s vypětím všech sil.

audi strednitrida testy audi strednitrida testy
 

Mnohem častěji jsem na displeji palubního počítače viděl hodnoty 12, 14 i 17 litrů. Mimo město můžete vykouzlit spotřebu okolo 7,5 litrů, městský provoz bohužel vrátí věci „do normálu“ a spotřeba naroste na 11 – 12 litrů. Na vyšší spotřebě má samozřejmě zásluhu pohon všech kol quattro. A výsledný dojem z motoru? Silný, kultivovaný benzinový šestiválec jako stvořený na pohon nové A4.

Část druhá: jízdní vlastnosti a elektronika

Audi vybavilo vrcholný model hromadou elektroniky, snad aby demonstrovalo náskok díky technice a touto technikou podpořilo snahu získat na svou stranu příznivce komfortní i sportovní jízdy. Jen namátkou – testovaný model disponoval systémem Audi drive select ovlivňující nastavení tlumičů, řízení i motoru a umožňující stiskem tlačítka proměnit A4 z lehce houpavé limuzíny ve sportovní sedan s tuhým podvozkem a nekompromisním posilovačem řízení.

Tedy alespoň tohle najdete v brožuře. Testovaná A4 dále dostala do vínku aktivní řízení Audi dynamic steering a pro zvýšení bezpečnosti Audi side assist. Systémy Audi drive select a Audi dynamic steering mají společně s upraveným podvozkem zejména s přepracovanou přední nápravou posunutou více dopředu zlepšit způsob, jakým Audi A4 zdolává zatáčky, reaguje na pohyby volantem a komunikuje se zážitků-chtivým řidičem.

Ke všem jmenovaným systémům přidejte pohon všech kol s preferencí zadní nápravy (točivý moment se dělí v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy) a teoreticky získáte továrnu na zábavu. V praxi se ovšem žádné jízdní orgie nekonají. Musím uznat, že se nová A4 hodně zlepšila, v zatáčkách ochotně následuje volant, ve srovnání s předchozí generací (B7) působí malinko mrštněji a méně těžkopádně. Hbitosti trojkového BMW nebo i nové třídy C od Mercedesu však nedosahuje.

I když pomačkáte všechna ta sportovní tlačítka, přitvrdíte podvozek, volant a zostříte reakce motoru, bude nová A4 stále více luxusní limuzína než nějaké sportovní žihadlo, které vám převrátí žaludek naruby. Víte, ono řízení i podvozek výrazně ztuhnou, na hladké cestě se v zatáčkách skutečně výrazně zlepší přilnavost, takže můžete nasadit první kosmickou rychlost, přesto dojem z rychlé jízdy bude stále jen dojem rychlé jízdy. Nic víc.

V tuhý volant ani podvozek A4 prostě nevěříte. Je to elektronická iluze, ne skutečná vlastnost auta. Elektronika z luxusní limuzíny komunikativní sportovní auto zatím udělat neumí, co ovšem zvládá dokonale, je zajištění vysokého komfortu cestování a fantastického tlumení nerovností. V komfortním módu se auto malinko pohupuje, ale s přehledem odfiltruje všechny nedokonalosti zimou a špatnou údržbou znavených českých vozovek.

audi strednitrida testy audi strednitrida testy
 

Vydejte se kamkoliv, zvolte jakoukoliv silnici od první do poslední třídy, přesto nebudete o stavu vozovky téměř vědět. Zdokonalený podvozek vybavený nápravami s pomocnými rámy a kompletně přepracovanou kinematikou zavěšení kol plní svou úlohu na jedničku s hvězdičkou. Tohle Audi umí, na tohle by se mělo podle mého názoru soustředit a nesnažit se ze sebe dělat něco, co není. Když přijde na pohodlíčko a luxus, těžko se mu někdo vyrovná.

O řízení tady zmínka už padla, je přesné, ale příliš elektronické a rozhodně méně komunikativní než řízení v trojce od BMW. S řazením modely Audi neměly nikdy problémy, i v nové A4 se tedy řadicí páka s dokonale tvarovanou hlavicí pohybuje v krátkých a přesně vymezených drahách, k pozitivům přidávám rovněž fakt, že se nachází společně s celým středovým tunelem v optimální výšce. Jedinou mouchu nenajdete na brzdách, nastupují rychle a razantně, při opakovaném brzdění nevadnou.

Část třetí: Audi vs. BMW vs. Mercedes

Chtěl jsem se tomuto srovnání vyhnout a schovat si přímou konfrontaci nové Audi A4 a BMW 3 a Mercedesu třídy C přímo na srovnávací test, ale nemám na vybranou. Obcházením tématu bych asi napáchal víc škody. Tedy chcete-li důvod, proč si koupit Audi obecně a do toho počítám i novou A4, je to přístup k ztvárnění a zpracování interiéru. Do BMW 3 si sednete a dýchne na vás ledový chlad. Extrémní strohost, jednoduchost, odtažitost.

Pár tlačítek na středové konzole, dva ovladače na tunelu, barevná obrazovka (v lepším případě), čtyři hrany a konec. Brrr, strašná zima. Sednete si do nové třídy C a cítíte se lépe. Tvary jsou na rozdíl od předchozí verze rovněž poměrně strohé, přesto vám připadá interiér přátelštější, přívětivější, milejší. Materiály jsou na podobné úrovni, i když BMW 3 podle mého názoru třídu C malinko předčí. No a potom si sednete do nové Audi A4.

Na rozdíl od kratičké palubní desky v BMW 3 a Mercedesu třídy C se před vámi rozprostřou velké širé německé lány převážně měkčených plastů, prosté tvary vystřídají velkolepé oblouky a spousta barviček. Středová konzola a tunel svítí jako vánoční stromeček, tu na vás blikne červená, tu modrá nebo oranžová. Palubní desku zdobí kvalitní dřevěné dekory lemované leštěným hliníkem, sedačky pokrývá voňavá kůže. No jo, domov, sladký domov.

Část čtvrtá: na palubě

Přesně tak Audi A4 působí. Sednete si do svého oblíbeného křesla, nastartujete motor, a zatímco ukrajujete kilometry, odpočíváte. Lehce utopeni v robustní karoserii a napasovaní ve sportovních sedačkách, ze kterých mi bohužel kvůli úzké sedací části vytékala stehna, uháníte krajinou a přemýšlíte o samých příjemných věcech. Luxusní obývající pokoj – to je interiér nové Audi A4. Naneštěstí i luxusní obývací pokoje mívají chyby.

Tak třeba ergonomie. Podívejte se dobře na středový tunel a konzolu - spousta tlačítek natěsnaná na relativně malém prostoru. Tlačítka jsou dostatečně velká, takže nebudete mít problém s jejich nalezením a stisknutím, komplikace spočívá v orientaci. Celkem 17 tlačítek naskládaných pod řadicí pákou si vyžádalo multimediální rozhraní MMI, další tlačítka na středovém tunelu připadají na startování a elektronickou brzdu. Přitom druhý nášup ovladačů vás čeká na středové konzole.

audi strednitrida testy audi strednitrida testy
 

Troufám si říct, že mám s ovládáním palubních systémů bohaté zkušenosti, a to v různých vozech různých značek, v nové Audi A4 jsem přesto tápal. Přemluvit ke spolupráci například navigaci žádalo velkou trpělivost a zastavený vůz. Zkoumat systém za jízdy opravdu není dobrý nápad. Samozřejmě si časem zvyknete. Nemohu si odpustit poznámku ke kvalitě některých ovládacích prvků a dekorů. Zejména otočné ovladače mají hodně daleko k těm, které najdete např. v Audi A6, a klidně bych se hádal, že působí malinko hůře než ovladače v starší A4 (B7).

Mírná lacinost dýchá ze stříbrného plastu lemujícího barevnou obrazovku a přístrojovou desku a ostatně i z podkladového plastu středové konzoly. Je důležité si uvědomit, že hodnotíme prémiovou limuzínu střední třídy a v tomto kontextu lehkou kritiku vnímat. Výsledek není špatný, avšak ze zkušenosti víme, že to Audi umí i lépe. Standardně vynikající je naopak grafické zpracování multimediálního rozhraní MMI.

Spolehlivě pracoval systém eliminující mrtvý úhel a upozorňující na předjíždějící vůz. Tuto pomůcku jsem ocenil především na dálnici. Výrazný nárůst délky a rozvoru se uvnitř projevil větším vnitřním prostorem a tedy eliminací jedné z největších slabin předchozí generace Audi A4. Schválně uvádím eliminací, neboť prostor se zvětšil především u kolen. Nad hlavou ani u ramen žádný zázrak nečekejte. Kvůli prudce se svažující zádi Audi muselo zapustit sedadla hodně do podlahy.

Vzadu proto sedíte hodně nízko a s koleny poměrně vysoko. Designu padl za oběť rovněž výhled dozadu. Malým zadním okénkem, či spíše průzorem, toho při couvání mnoho nevidíte. Alespoň že nová A4 dostala velká vnější zpětná zrcátka a chytrý parkovací systém doplněný o kameru.

Část pátá: Luxusní limuzína, kam se podíváš

V průběhu testovacího týdne jsem s A4 najezdil asi 1500 kilometrů, přičemž od prvního kilometru jsem v tomhle autě spatřoval spíše geniálního pokračovatele odkazu komfortního předchůdce než vyzyvatele BMW 3 a mu podobných. Audi stvořilo robustní, elegantní a sportovně vyhlížející limuzínu střední třídy, ze které jde i díky diodovému pásu v předních světlometech na silnici strach. Pokud bychom se ovšem měli bavit o tom, že nová A4 přebere BMW milovníky sportovní jízdy a oddané fanoušky řady tři……ale víte co, to se podle mě nestane.

První cena vozu 862.300,-Kč (A 4 1.8 TFSI, 118 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.157.400,-Kč (A 4 3.2 FSI quattro, 195 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.157.400,-Kč (A 4 3.2 FSI quattro, 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.723.658,-Kč (A 4 3.2 FSI quattro, 195 kW)

Plusy

  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Kultivovaný a silný benzinový šestiválec
  • Vynikající tlumení nerovností
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy
  • Komfortní sedačky
  • Velká vnější zpětná zrcátka

Minusy

  • Komplikované ovládání palubních přístrojů
  • Špatný výhled dozadu
Libor Zezulka
Audi A4 3,2 FSI quattro
Cena základní sestavy 1 157 400 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP – elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, TOL, komfortní automatická klimatizace jednozónová, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, držák nápojů na středové konzole, dálkové ovládání centrálního zamykání dekorace hliník micrometallic platin, determální skla – zeleně tónovaná, čtecí lampičky vpředu elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, halogenové světlomety, imobilizér, inteligentní klíč včetně paměti pro servisní data vozu, kola hliníková litá, v 6ramenném designu, velikost 7 J x 16, s pneumatikami 225/55 R 16, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, s ukazateli směru z LED diod, kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, mlhové světlomety, nástupní lišty v hliníkové optice, osvětlení interiéru vpředu a vzadu, potahy sedadel tkanina Cosinus, posilovač řízení hydraulický, rádio Chorus s 6,5" monochromatickým displejem, přehrávačem CD a 6 reproduktory, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, servotronic, světla pro denní svícení, středová loketní opěrka vpředu, ukazatel vnější teploty, velurové rohožky vpředu a vzadu vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, volant kožený 4ramenný, zadní opěradlo dělené a sklopné. Kč
Cena testované sestavy 1 723 658 Kč
Výbava testované sestavy Audi advanced key (+ 18.941,-), audi parking system advanced (+ 37.839,-), alarm včetně kontroly vnitřního prostoru (+ 13.870,-), dřevěné obložení středového tunelu a dveří + dekory palubní desky včetně hliníkové optiky výdechů palubní desky (+ 12.613,-), informační systém řidiče s barevným displejem (+ 11.096,-), 17palcová hliníková kola (+ 46.161,-), navigační systém plus včetně barevné obrazovky a DVD pro západní Evropu (+ 85.865,-), Audi CES podvozek (+ 33.852,-), kožený potah sedadel (+ 69.394,-), Bang & Olufsen Soundsystem (+ 27.524,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+ 29.527,-), vyhřívání předních sedadel (+ 10.143,-), Audi drive select (+ 9.232,-), Audi dynamic steering (+ 30.774,-), Audi side assist (+ 16.948,-), tempomat (+ 8.149,-), světelný a dešťový senzor (+ 3.858,-), automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+ 7.542,-), multifunkční sportovní kožený volant (+ 14.910,-), xenonová světla plus (+ 29.994,-), příprava pro mobilní telefon (+ 15.561,-), automaticky zaclonitelná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+ 14.174,-), sportovní sedadla vpředu (+ 18.291,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 3000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.5 / 6.7 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 550
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A4 3,2 FSI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4703
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1427
d) rozvor (mm): 2808
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano