Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 Avant 40 TDI – Dlouhé nohy za skvělou cenu

Marek Bednář
Diskuze (109)

Od nejmenšího audi s podélně uloženým motorem jsem očekával bravurní stakilometrové přesuny s příznivou spotřebou. Dostal jsem navíc i perfektní ergonomii z doby, než světu aut začaly dominovat obří televize. Vystupovat se mi vážně nechtělo.

Design, interiér


Mnohaletá stálice v nabídce značky Audi, označená A4, se mi dosud vyhýbala. O to víc jsem se těšil na týden s bílým naftovým kombíkem, tím spíše, že na ni čekala porce kilometrů neobvykle velká i na mě, který se během testovacího týdne ve většině případů dostanu do vysokých stovek najetých kilometrů.

V současnosti prodávaná A4 generace B9 není nová, ba naopak  –  přišla na trh v roce 2015, a tak kroutí desátý rok. Mám však důvod se domnívat, že ještě nějakou chvíli v nabídce zůstane, že se během letošního jara neodporoučí. Dostala totiž elektronické systémy podle nejnovějších pravidel, která vstoupí pro všechna nově registrovaná auta, nejen ta nově homologovaná, v platnost od července 2024. To znamená i „eurohlásítko” rychlosti ISA.

Než se ale dostaneme k jízdní elektronice, dovolte mi se pozastavit nad jejím designem. Návrhářům se totiž umně podařilo schovat dlouhý přední převis, daný motorem uloženým podélně před přední nápravou; zatímco Volkswagen u kdysi technicky spřízněného passatu už dávno přešel na motor vpředu napříč, Audi se stále drží platformy MLB.

Audi A4 Avant S line 40 TDI Audi A4 Avant S line 40 TDI

Konkrétní testovaná A4 má černé exteriérové detaily v rámci paketu S line, a to bohužel včetně loga na přídi. Vzadu je černé logo hezky kontrastní k bílé barvě, vpředu se však ztrácí v masce chladiče. Přijde mi trochu škoda ho schovávat, když za čtyři propojené kruhy dokážou lidé utratit hromadu peněz.

Výsledek je nicméně velmi pohledný, a to  –  odhlédnu-li od absence klasických předních mlhovek, které však dostatečně suplují tzv. světla do špatného počasí  –  nikoliv na úkor funkčnosti. Nechybí třeba ostřikovače předních světlometů, které navíc nabízejí funkci LED Matrix, či párová couvací i mlhová světla. Tady nemohu mít výhrad.

Závan dobrých časů

O interiéru musím mluvit v podobných superlativech. Navzdory tomu, že je to relativně malé audi a ještě místa vpředu ubírá široký středový tunel, hostící převodovku, nemohu si na prostornost za volantem stěžovat. Díky potřebě širšího tunelu tady nikoho nenapadlo vymýšlet plovoucí středové konzole či rovné podlahy, takže mi nikam nepadá pravé koleno. Vedle toho levého se do dveřní výplně krásně vejde 1,5l lahev s vodou, což bohužel také není standard, stejně jako nastavitelná výška bezpečnostních pásů. Samé plusy.

Příjemně velké jsou i sedačky, které navíc netrpí pověstnou německou tvrdostí, ba naopak jsou hezky měkké. Také mají příjemné čalounění, dobré boční vedení a možnost nastavení délky sedáku, bohužel jim ale chybí nastavitelná bederní opěrka. Hezky prostorná jsou i zadní místa a zavazadelník je, řekněme, adekvátní své třídě.

Video se připravuje ...

Na chvíli se ještě vraťme za volant, protože tady se až nemůžu nabažit toho, jak ergonomicky skvělá byla auta před pár lety. Displej dnes působí už trochu malý  –  má zhruba 10” –  ale interiéru nedominuje a třeba k ovládání klimatizace ho vůbec nepotřebujete. Ta má vlastní panel s chytrými tlačítky, která po dotyku ukážou všechny své možnosti.

Ani volant o dotykové ovládání nezavadil, jsou tu klasická tlačítka včetně jednoho nastavitelného, ani ovladač osvětlení se nesnaží být chytřejší než vy. Co zapnete, to svítí a auto vám do toho příliš nemluví, snad až na noticku „Zapněte světla” v přístrojovém štítu, když si vůz myslí, že už by bylo záhodno rozsvítit potkávací světla, ovšem ve skutečnosti stačí vpředu denní a vzadu obrysovky.

Navzdory starší konstrukci vůz podporuje bezdrátové zrcadlení smartphonu a má i velký displej v místě přístrojového štítu s několika možnostmi zobrazení, což je však u značky Audi už pár let běžné.

Audi A4 Avant S line 40 TDI Audi A4 Avant S line 40 TDI

Konečně stojí za zmínku velmi rychlé sušení vnějších zrcátek, když jsou mokrá od deště, nebo fakt, že obě vnější zrcátka jsou, stejně jako to vnitřní, samostmívací. Také nesmím zapomenout na relativně dobrý výhled kolem sloupků A karoserie či tenký věnec volantu, kterým se vůz příjemně vede po dálnicích i ve městě.

Motor, jízdní vlastnosti


Ach ano, dálnice. Na těch „audina” v mých rukou tráví opravu hodně času, protože mě pracovní i rodinné povinnosti tahají doslova od Plzně po Havířov. I proto jsem rád za naftovou motorizaci s vidinou, že na jedno natankování urazím spousty kilometrů a nebudu se muset ani stydět s dynamikou.

Vznětový čtyřválec při startování zhoupne celým autem kvůli své podélné orientaci. To je sice svým způsobem příjemné, když člověk do auta ráno nasedne, ovšem když to stop/start udělá při jedné cestě městem už podvacáté, trochu to jednoho přestane bavit. Pohonné ústrojí je mild-hybridní, a tedy v těchto situacích motor startuje nikoliv pastorkovým startérem, nýbrž řemenem napojeným startér-generátorem, ovšem přesto tomu chybí jemnost a vyváženost vlastní třeba vidlicovým šestiválcům. Jenže ty bohužel už Audi do A4 nenabízí.

Audi A4 Avant S line 40 TDI Audi A4 Avant S line 40 TDI

Motoru nechybí charakteristický zvuk moderního turbodieselu, je nicméně výborně odhlučněn a za jízdy se do interiéru jeho zvuky přenáší jen velmi mírně. Dost na to, abyste věděli, co před vámi pracuje, ale zároveň dost málo na to, aby to spolujezdce nebudilo z dřímoty.

Dlouhonohý cestovatel

Co tedy ty dálnice, když o nich pořád hovořím? Nikoliv nečekaně je na nich A4 jako ryba ve vodě. Protože pochází ze země neomezené rychlosti, dobře zvládá svižné tempo, jak po stránce výkonu, tak i podvozku. Má výbornou podélnou stabilitu, a tak dálniční kilometry polyká jako nic.

Pomáhá také systém vedení v jízdním pruhu. Tenhle kousek není kdovíjak vysoce vybaven  –  není tu 360° kamerový systém kolem auta a není ani zpřístupněná vestavěná navigace, třebaže vůz kvůli eCallu, funkcím vzdáleného přístupu skrz smartphonovou aplikaci či již zmíněného ISA musí nějaký modul GPS mít – ale nabízí vedení dle čar na silnici. Možná bych přítomný systém neoznačil rovnou za poloautonomní řízení, jako v lépe vybavených audi, ale je možné vybírat mezi vedením, řekněme, přísnějším a volnějším. A to první dokáže poloautonomní jízdu po dálnici poměrně úspěšně suplovat.

Na co tahle A4 není, je dynamická jízda po klikatých okreskách. Ne že by byl problém v podvozku, v tom, jak odpružení hlídá pohyby velkých, 19” kol  –  to příplatkový sportovní podvozek zvládá i na opravdu mizerných jesenických cestách dobře  –  ale těžký motor před přední nápravou o sobě dává v řízení znát.

A4 ale nikdy neměla být drtičem okresek a to, co zvládat má, tedy přesuny po dálnicích a silnicích první třídy, jí jde nadmíru dobře. Navíc s příznivou spotřebou  –  za necelých 1.600 km jsem dosáhl průměru 6,7 l nafty na 100 km.

Audi A4 Avant S line 40 TDI Audi A4 Avant S line 40 TDI

Střídmému apetitu pomáhají kromě mild-hybridu, který ochotně motor vypíná při plachtění i v mimoměstských rychlostech, dvě věci. Jednak to je dvouspojková převodovka, které nemám co do plynulosti ani rychlosti řazení co vytknout, dokonce ani rozjezdy. I ty, s nimiž nejedna dvouspojka má z řady důvodů problém, se inženýrům povedlo odladit téměř k dokonalosti.

A jednak to je systém pohonu všech kol quattro ultra. Ten není permanentní, nýbrž pro úsporu paliva ve většině jízdních situací různými spojkami odpojuje kardanovou hřídel a pohání jen přední kola. Návrat zadní nápravy do hry však probíhá pro řidiče nepostřehnutelně a nikdy jsem se nedostal do situace, v níž by čtyřkolka jakkoliv váhala.

Závěr


Když nad A4 zpětně přemýšlím, těžko nacházím něco, co by jí chybělo. Jasně, není to víceúčelové auto, nedokáže být zábavná na klikatých cestách a i na štěrkové polní cesty mám obavu ji brát, zejména s podvozkem o více než dva centimetry nižším oproti základnímu provedení. Ale to, pro co vznikla, zvládá v rámci své třídy a cenové kategorie – mimochodem, tenhle kousek je v rámci edice Perfection zlevněný až neuvěřitelně moc, z ceníkových 1,665 milionu korun na necelého 1,2 milionu – opravdu dobře.

Mohlo by tu být o trochu víc odkládacích ploch na středové konzole, ale to je detail; mobil i peněženku je kam odložit, takže si ve skutečnosti nemám na co stěžovat. Jedinou výraznější nevýhodou jsou tak vibrace při startování motoru stop/startem. I jim navzdory se mi však s A4 žilo velmi příjemně.

Nejlevnější verze modelu 1.118.900 Kč (A4 Avant 35 TFSI 110 kW, 7st. S tronic)
Základ s testovaným motorem 1.264.900 Kč (A4 Avant 40 TDI 150 kW, 7st. S tronic)
Testovaný vůz bez příplatků  1.330.900 Kč (A4 Avant 40 TDI 150 kW, 7st. S tronic, quattro ultra)
Testovaný vůz s výbavou 1.195.128 Kč (A4 Avant 40 TDI 150 kW, 7st. S tronic, quattro ultra, edice Perfection) *
* Akční cena

Plusy

  • Ergonomie interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Spotřeba

Minusy

  • Hrubé startování při stop/startu
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (109)

Doporučujeme

Audi A4 Avant 40 TDI
Cena základní sestavy 1 330 900 Kč
Výbava základní sestavy Akustické přední sklo s termoizolačními vlastnostmi, Akustický parkovací asistent, Asistent dálkových světel, Audi connect safety & service, Audi drive select s režimem efficiency, Audi pre sense City, Audi smartphone interface, Audi virtual cockpit plus, Bezpečnostní šrouby kol, Boční airbagy vpředu v opěradlech předních sedadel včetně postranních hlavových airbagů, Boční a zadní okna z termoizolačního skla, Černé okenní lišty, Design exteriéru S line, Digitální přijem rádia (DAB), Elektromechanická parkovací brzda, Elektromechanické servořízení, Interiérové doplňky matně černé, Kryty vnějších zrcátek lakované v barvě vozu, LED přední světlomety, světla do nepříznivého počasí, LED zadní světlomety, Mild-hybrid technologie pohonu, Multifunkční kožený volant plus, Nádrž na AdBlue (SCR-Tank) na 24 litrů, Náhradní dojezdové kolo, Nářadí a zvedák, Palivová nádrž - objem 58 litrů, Prodloužená záruka výrobce 4 roky, Příprava pro MMI navigaci plus s MMI touch, 10,1" barevný centrální displej (rozlišení 1540x720) s dotykovým ovládáním, Audi music interface (1x USB-A & 1x USB-C slot pro nabíjení a datový přenos), Bluetooth, 6 pasivních reproduktorů (čtyři vepředu, dva vzadu) s celkovým výkonem 100 W, quattro s technologií ultra, Sportovní podvozek, tužší nastavení tlumení pro sportovní jízdu, o 23 mm snížení světlé výšky oproti standardnímu podvozku, Středová loketní opěrka vpředu, Střešní ližiny, černé, Světelný a dešťový senzor, Uchycení dětské sedačky ISOFIX a Top Tether pro zadní vnější sedadla, Ukazatel rychlostních limitů, Upozornění na opuštění jízdního pruhu, Vnější zpětná zrcátka automaticky, zaclonitelná, elektricky sklopná, oboustranně automaticky zaclonitelná, automatické sklopení pravého zrcátka po zařazení zpáteční rychlosti, Vnitřní zpětné zrcátko bezrámové, automaticky zatmavitelné, Vyhřívání sedadel vpředu, Zadní opěradla dělená a sklopná v poměru 40:20:40, sklopná loketní opěrka pro zadní sedadla, Zpětná parkovací kamera Kč
Cena testované sestavy 1 195 128 Kč
Výbava testované sestavy Barva bílá Gletscher (+35.800 Kč), Tažné zařízení (+29.500 Kč), Elektricky nastavitelná přední sedadla (+22.800 Kč), Dekorace broušený hliník (+7.900 Kč), Variabilní hlavové opěrky (+3.800 Kč), USB sloty pro zadní sedadla (+2.300 Kč), Sedadla sportovní s čalouněním (+41.400 Kč), Asistenční paket City (+6.300 Kč), Asistenční paket Tour (+24.500 Kč), Competition Plus edice (19" litá kola Audi Sport, Paket černé optiky plus, Maska chladiče, boční přívody vzduchu, vnější boční prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek, deflektory vzduchu pod maskou chladiče, pevně namontovaný sportovní zadní spoiler a difuzor v lesklé černé barvě, Standardní výfukový systém s koncovkami výfuků v tmavém chromu, Matrix LED světlomety s dynamickou světelnou animací, dynamickými směrovými světly a RS specifickým zatmavením, Vstupní LED osvětlení, vpředu s projekcí loga S, Ambientní osvětlení interiéru, Designová fólie "kruhy Audi" na zadních dveřích) (+45.600 Kč), Komfortní klíč s elektricky ovládanými dveřmi zavazadlového prostoru (+32.100 Kč), Akční paket Gravity (+27.500 Kč), S line interiérový paket (+16.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1495
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1734 / 496
Rozměr pneu: 245/35 R19
Audi A4 Avant 40 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4762
b) šířka (mm): 1847
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 4. 2024 20:32
Re: neviem
A upřímně - tohle muže napsat někdo kdo se v autech vůbec nevyzná. To je jako srovnávat duster s tiguanem. Akorát ze tam je to jinak s cenou.
22. 4. 2024 20:26
Re: neviem
Elektroauta mám rad, ale Tesla 3 nejen ze svým interiérem a stylem jízdy nesahá a4 po kotníky, ta se v interiéru nevyrovná ani Octavii. Je to proste automobilový low cost, Elektromobilni skoro etalon. Ty dvě auta (A4 vs. TM3) proste nejsou konkurenty.
22. 4. 2024 20:21
Re: Pět hvězd?
No podle mne proste a4 za tyto peníze je lepší volbou než BMW či mercedes v jejich cenové relaci. Co A4 ztrácí stářím, předežene cenou. Která je Quattro fakt super.
22. 4. 2024 19:49
Re: Mohl by mi autor článku prosím...
Motor si mohl člověk vybrat. Prezentované to bylo jako jen na tento diesel, ale šel vzít klidně benzín nebo větší nafta. Ja teda nakonec bral ten diesel 150kw, ale v A5.
22. 4. 2024 19:30
Re: Paráda,
Jenze to je prumerny objem motoru a ne spotreba. 😄