TEST Audi A4 allroad 50 TDI quattro – Šestiválcový pohodář
Audi ve verzi allroad představují zajímavou alternativu k SUV. Vyzkoušeli jsme menší A4. A s hodně zajímavým motorem.
Design, interiér
„Dobrodružně“ laděné allroady jsou už tradiční součástí nabídky německé automobilky. První se objevil v roce 1999, tehdy šlo o „terénní“ provedení kombíku A6 Avant generace C5, o 10 let později značka představila i menší A4 allroad quattro (B8). A tuto variantu dostal i nástupce v podobě aktuální generace B9, která je s námi už od roku 2015 - a v roce 2019 prošla faceliftem.
Současné Audi A4 allroad tak není zrovna žhavou novinkou, stále jde však o zajímavé auto. Zvlášť v testované motorizaci se vznětovým šestiválcem.
Verze allroad od běžného kombíku rozeznáte na první pohled, přístup k designu je přitom tradiční - auto má výraznější světlou výšku, allroad podvozek je proti standardnímu zvýšený o 23 milimetrů, širší rozchod kol a samozřejmě nechybějí ochranné plasty lemů blatníků, nárazníků a vnějších prahů.
Sympatická klasika uvnitř
Že je tahle A4 s námi už spoustu let, je zřejmě nejvíc poznat v interiéru. Z mého pohledu je to ale vlastně obrovské plus, vůz totiž díky tomu nabízí ještě tradiční interiér se skvělou ergonomií, za níž stojí řada starých dobrých tlačítek. Je vážně úžasně „osvobozující“, když si můžete jednoduchým pootočením otočného ovladače upravit teplotu klimatizace a prostým stiskem tlačítka zapnout vyhřívání sedadla, deaktivovat stop-start nebo pohodlně přepínat jízdní režimy. No, nádhera.
Skvěle Audi vyřešilo digitální přístrojový panel, s nímž se pracuje opravdu snadno. Displej je navíc výborně čitelný. Spokojen jsem byl také s infotainmentem, k němuž patří „jen“ 10,1palcová dotyková obrazovka. Systém je především poměrně přehledný a snadno se v něm orientuje, displej je umístěn takřka ideálně v zorném poli. Naopak lepší by mohla být rychlost, respektive odezva na pokyny.
Pochvalu zaslouží materiály a především zpracování, to je skutečně prvotřídní, líbila se mi také příplatková sportovní sedadla. Co se vnitřního prostoru týče, současná A4 allroad nepatří mezi „nejvzdušnější“ kombíky střední třídy. S výškou 182 centimetrů jsem si na nedostatek místa stěžovat nemohl, za sedačku nastavenou pro sebe jsem se na zadní lavici uvelebil obstojně, ale umím si představit, že cestující s postavou vyšší než 185 cm už mohou postrádat prostor před koleny i nad hlavou.
V interiéru je dostatek míst pro odložení různých menších i větších věcí, jen škoda, že se výrobci nepovedlo vymyslet objemnější přihrádku před spolujezdcem.
Zavazadlový prostor nabízí objem 495 litrů, po sklopení zadních opěradel (dělena jsou v poměru 40:20:40) kapacita naroste na 1495 litrů. Kufr potěší pravidelným tvarem, dobrým přístupem, možností zajištění nákladu pomocí čtyř ok, schopností sklopit opěradla přímo ze zavazadelníku nebo výklopnými háčky na tašky. Součástí standardní výbavy je elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, to je fajn. Chyběla mi naopak 12V zásuvka, ta by dobrodružně laděnému kombíku podle mě v kufru vyloženě slušela.
Motor, jízdní vlastnosti
Hutný šestiválec
Audi pro A4 allroad nabízí tři motorizace - jednu zážehovou, dvě vznětové. Benzin spaluje provedení 45 TFSI quattro s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 195 kW, naftu potřebují varianty 40 TDI quattro s motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW a 50 TDI quattro s šestiválcem. Právě ten poháněl testované auto.
Přeplňovaný vidlicový šestiválec má objem 2967 kubických centimetrů, je spojený s 48V mild-hybridní technologií a poskytuje maximální výkon 210 kW mezi 3500 až 4000 otáčkami za minutu a nejvyšší točivý moment 620 Nm mezi 1750 až 3000 min-1. V případě dobrodružně laděného allroadu může být pro zájemce důležitý fakt, že k V6 patří „tradiční“ pohon všech kol quattro, tedy stálá čtyřkolka se samosvorným středovým diferenciálem. Slabší motorizace mají takzvané quattro ultra, systém, který za jízdy ve standardních podmínkách posílá 90 procent výkonu pouze na přední nápravu a zadní více zapojuje v případě potřeby. Vznětový šestiválec dále doplňuje osmistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu, ostatní verze allroadu využívají dvouspojkovou skříň.
Audi A4 allroad 50 TDI quattro
Vznětový šestiválec je motor vyloženě sympatický, takový pohotový. Testované auto však mělo při převzetí najeto jen 50 kilometrů a podle toho jsem k motoru přistupoval. Nechtěl jsem nezajetou jednotku trápit. I tak je jasné, že z pohledu hrubé síly je V6 vynikající, těží přitom hlavně z obrovského točivého momentu v nižších a středních otáčkách, v nichž je připravena kdykoli dramaticky zatáhnout. S tím počítá také převodovka, která motor často drží v nízkých otáčkách. Charakteru V6 sluší i zajímavé zpřevodování, kdy i při 100 km/h auto jede na sedmičku a jednotka točí jen 1500 otáček. Na osmičku se dostane až na dálnici, při 130 km/h je ručička na zhruba 1600 min-1.
K práci převodovky nemám velké výhrady, řadí jemně, hladce a svižně. Snad jen v některých okamžicích jsem si říkal, že by mohla vykazovat větší ochotu k podřazení při sešlápnutí plynového pedálu.
A spotřeba? I přes nezajetý motor velice příznivá. Po Praze sice průměr činil rovných 10 l/100 kilometrů, mimo města a dálnice si ovšem V6 vzala jen 5,6 l/100 km. A potěšila mě i dálnice s 6,5 l/100 km. Dlouhodobý průměr činil 8,3 l/100 km.
Mimořádný pohodář
Audi A4 allroad stojí na zvýšeném podvozku s pětiprvkovým zavěšením, testovaný vůz byl vybaven také adaptivními tlumiči. Podvozek je laděný především do komfortu, a to moc povedeným způsobem. Allroad úžasně tlumí veškeré druhy nerovností, skvěle si poradí jak s městskou dlažbou, tak s ostrými výmoly nebo hlubokými kolejemi – a to náš kousek jezdil na poměrně velkých 19palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 245/40. Auto se současně přehnaně nekolébá, ani nepohupuje. Jízdně je to fakt mimořádný pohodář, který navíc potěší skvěle odhlučněnou kabinou, do níž ani na dálnici příliš neproniká aerodynamický hluk.
Audi A4 allroad 50 TDI quattro
Špatně si allroad nevede ani v zatáčkách, zvýšený kombík hezky poslouchá pokyny od řízení, vcelku ochotně se stáčí a v oblouku přesvědčivě drží stopu. Schopný je i při rychlých změnách směru, při nichž působí jistě a stabilně. Jasně, vyšší světlá výška a spíše měkčí podvozek mají svoje limity, takže v některých situacích může allroad s těžkým motorem vpředu působit trochu těžkopádně, ale i díky stálému pohonu všech kol dokáže být dlouho neutrální. Sportovní kombík to ale pochopitelně není.
Zato s ním v klidu můžete vyrazit do lehčího terénu, v němž oceníte kombinaci mimořádně komfortního podvozku, vyšší světlé výšky a stálého pohonu všech kol, který zajišťuje dostatek trakce.
Závěr
Závěr
Audi A4 allroad 50 TDI quattro je mimořádně schopný a všestranný automobil, který nabízí atraktivní mix praktičnosti kombíku, ergonomicky vyladěného a kvalitně zpracovaného interiéru, silného a přitom úsporného motoru, pohodlí a možnosti vyrazit bez obav do lehčího terénu. Je to vůz, který je doma ve městě, na okreskách, na dálnici i na rozbité polní cestě.
A cena? Provedení s šestiválcem startuje na částce 1.496.900 Kč, jenže to je v tomto případě skutečně jen taková ta „cena od“. Spoustu užitečných prvků výbavy totiž najdete na seznamu příplatků, například 3zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, navigaci, kamerový systém nebo různé asistenční pakety. Po připočtení několika příplatků se pak cena dostane na jinou úroveň. Testované auto by dokonce vyšlo na více než dva miliony korun...
Nejlevnější verze modelu | 1.367.900 Kč (Audi A4 allroad 40 TDI quattro) |
Základ s testovaným motorem | 1.496.900 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.496.900 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.063.400 Kč (Audi A4 allroad 50 TDI quattro) |
Plusy
- Všestranné jízdní vlastnosti
- Skvělá ergonomie
- Kvalitní zpracování interiéru
- Silný a úsporný motor
- Komfort
Minusy
- Drahé příplatky
- Převodovka by mohla ochotněji podřazovat
- Spíše průměrný vnitřní prostor