TEST Audi A8 4,2 quattro - Jistě, pane ministře (01/2003)
Fiktivní řidič, dotázaný na všechna vylepšení, která zhýčkaný člen vlády očekává od nového modelu, by skutečně vystačil s touto jedinou odpovědí. Audi A8 se totiž změnilo doslova všude a po krátkém testu můžeme dosvědčit, že k lepšímu.
Zájemce o popis novinky uspokojíme obsáhlým představením, první jízdní dojmy pak naleznete zde. A jaké jsme získali zkušenosti z praktického provozu?
Pokud jde o vzhled, přesvědčili jsme se, že auto působí na okolí spíše svou mohutností. Dominantní úlohu atraktivity pak obstarávají příplatková devatenáctipalcová kola a také tradičně výrazná linie spodní a horní hrany oken. Příď působí stále velmi konzervativně, pozorné oko ale odhalí složitou optiku hlavních světlometů. Ze zádě pak budou mít radost hlavně zastánci bezpečnosti - koncová a brzdová světla zabírají při zachování elegance tolik místa, že je vzadu jedoucí řidič nemůže přehlédnout. Pětimetrová délka je u "krátké" verze A8 dána do značné míry objemem motorového prostoru krytého extrémně plochým víkem. Přitom cestující vpředu ani vzadu opticky nestrádají - zvláště linie střechy v oblasti C sloupku by si zasloužila jedničku za zdařilý kompromis mezi sportovním dojmem a prostorem pro hlavu...
Také v interiéru vládně velikost. VIP na zadním sedadle to má jednodušší - vnímá jen pohodlná sedadla (kterým by určitě slušel o trochu delší sedák), základní dvouzónovou klimatizaci, prostor pro nohy, sklopný stoleček před sebou a řidičova záda. Audi A8 ale pamatuje především na řidiče. Po prvním usednutí do pohodlné sedačky doporučujeme zachovat chladnou hlavu a řídit se logikou. Pokud napíšeme, že vše je na předvídatelných místech, znamená ovládání A8 skutečně orgie tohoto plurálu. Pod volantem jsou klasické páčky, klimatizace se ovládá tradiční soustavou spínačů, dokonce i audiosoustava má jeden klasický otočný knoflík Volume... Zkušenost s "všeumějícím" systémem iDrive u konkurenčního BMW je asi příliš rozporná a Audi je v tomto směru o krok blíže řidiči. Systém Multi Media Interface se totiž dá ovládat po paměti a obsluhuje také úplně všechny systémy - řada z nich se ale dá ovládat i samostatně a manuálně. Týká se to telefonu, audiosoustavy, klimatizace - prostě činností, které nastavujeme přece jen častěji než charakteristiku podvozku... Displej, zobrazující vše potřebné je navíc sklopný a společníkem posádky je pak už jen oku lahodící dřevěné obložení interiéru. Shrnuto: podpůrné i komfortní elektronické systémy jsou u A8 na vysoké úrovni a jejich obsluha posádku nijak zvlášť nezatěžuje. Příplatkový tříramenný volant padne dobře do ruky, lze na něm kromě tradičního ovládání audia a tempomatu navíc i řadit. Tradiční čtveřice kruhových přístrojů je dobře čitelná, odstupňování rychloměru jen do 270 km/h je daní za omezovač...
Při pohledu na seznam základní i příplatkové výbavy je asi zbytečné popisovat míru komfortu, která v autě působí. Potěšil nás například integrovaný GSM telefon s bezdrátovým přídavným sluchátkem, který po přečtení naší SIM karty zůstal na signálu i v místech, kde máme obvykle problémy i s "těžkou" hands-free sadou. Třešničkou na dortu je TV receiver, který se ale přenáší pouze na sklopný centrální displej vepředu, přičemž za jízdy obraz z bezpečnostních důvodů zmizí. Příplatkový audiosystém BOSE zaslouží absolutorium, i v kombinaci pražské dlažby a relativně vysoké rychlosti dokáže přenést velmi jemné tóny. Praktická je také elektrická parkovací brzda, jejíž "zakousnutí" do kotoučů je provázeno nezaměnitelným zvukem.
Zavazadlový prostor má objem rovných 500 litrů, je tedy papírově roven Octavii liftback. Přes relativně malou výšku (ukrývá plnohodnotné náhradní kolo) se do něj vejde opravdu hodně, absenci sklápění sedadel částečně kompenzuje tradiční otvor s vakem na lyže... Víko kufru má elektrické ovládání jen za příplatek, ale i v manuální verzi nelze mluvit o nepohodlí. Místo tradičního výstražného trojúhelníku je ve víku ukryta kompletní sada nářadí, za což lze výrobce jen pochválit.
Námi testovaný vůz byl vybaven silnějším ze dvou zatím nabízených pohonných jednotek, osmiválcem 4,2 litru. Opět zde můžeme odkázat na představení či jízdní dojmy, ale praktická zkušenost jen potvrzuje úvodní pozitivní dojmy. Agregát o výkonu 246 kW se do převodů opírá se zátahem, který se může směle porovnávat se špičkovými motory BMW. 6,5 sekundy potřebných k dosažení stokilometrové rychlosti lze brát vážně, díky stálému pohonu všech kol a pneumatickému pérování navíc posádka necítí tyto závody 1,8 tuny pohotovostní hmotnosti s časem jako nic nepříjemného. Doménou agregátu je kultivovanost ve všech režimech a tichý chod jak při volnoběhu, tak ve vysokých rychlostech. Šestistupňová automatická převodovka je natolik dobrá, že ruční řazení voličem či křidélky pod volantem ani není potřeba zkoušet - vše se dá vyřešit přidáním plynu. V převážně městském a dálničním provozu jsme za celý test dosáhli spotřeby 14,5 litru, což je hodnota odpovídající zatížení a dynamické jízdě, kterou jsme většinou volili.
Úctyhodná délka a šířka vozu pomáhají ke stabilitě při jízdě, naopak ve městě mohou být zdrojem drobných komplikací - tady pomáhá oboustranný parkovací asistent (je za příplatek, ale lze u něj zvolit výšku a hlasitost tónů) a vcelku rozměrná, vzhůru sklopná zpětná zrcátka Při běžném provozu se A8 chová díky vyspělému systému pohonu všech kol přísně neutrálně, pouze ve vyšších rychlostech jsme cítili sotva postřehnutelné chvění. Nechtěný nedotáčivý smyk, do kterého jsme se na zmrzlé vozovce dostali, stačilo vyřešit ubráním plynu a po pár metrech jsme auto dostali opět pod kontrolu. V zatáčkách se Audi naklání jen průměrně, příšerné kovové pražské zpomalovače přejíždí se sebezapřením, leč také plynule.
Ticho, elektronika, pohodlné ovládání, jisté jízdní vlastnosti a reprezentativní vzhled patří jistě k největším kladům modernizované A8. Zájemce o více prostoru vzadu lze odkázat na připravovanou verzi L, ostatní si mohou už nyní chystat šek. Jedinou výhradu lze mít k nutnosti příplatků i za systémy, které bychom ve voze této kategorie očekávali s větší samozřejmostí... Ale, řeší takové věci pan ministr?