Audi Q3 35 TDI (110 kW)
Audi Q3 35 TDI (110 kW)
Audi Q3 35 TDI (110 kW)
Audi Q3 35 TDI (110 kW)
45 Fotogalerie

TEST Audi Q3 35 TDI (110 kW) – Větší, hezčí, ale opravdu lepší?

Audi Q3 se v druhé generaci v lecčems změnilo. Vyrostlo a nabízí praktičtější kabinu. Bude to však v nabitém segmentu stačit?

Design, interiér

Audi v loňském roce předvedlo neskutečnou modelovou ofenzivu. Představila celou záplavu novinek, ať už faceliftů, nových generací svých aut nebo zcela nových modelů v nabídce. Mezi představené novinky patřila i druhá generace kompaktního SUV Audi Q3, které bylo na český trh oficiálně uvedeno až letos. A my ho vyzkoušeli v rámci tradičního týdenního redakčního testu.

 

Q3 je přitom pro automobilku klíčovým modelem, zvlášť v období, kdy se čtyřem kruhům celosvětově příliš prodejně nedaří – loni předala 1.812.485 aut, o 3,5 % méně než o rok dříve, čímž ztratila na své konkurenty z Mnichova a Stuttgartu. Je to SUV, které jsou dnes tak populární, navíc druhé nejprodávanější v nabídce značky (po Q5) a jeden z nejprodávanějších modelů ingolstadtské automobilky vůbec. Úspěch nové generace je tedy potřeba.

 

Na českém trhu se Q3 loni sice tolik nedařilo, i kvůli stáří minulé generace jeho registrace meziročně klesly o 72,7 %, v roce 2016 to ale bylo u nás nejprodávanější Audi, a tak jsou i v Česku ambice nové Q3 ty nejvyšší.

 

Hrany místo oblin

Audi přitom při přípravě nové generace nešlo cestou evoluce, jak je u něj zvykem, ale ve směru výraznějších změn. Toho už si všimnete zvenku, Q3 výrazně narostla. S délkou 4.485 mm překonává předchůdce o neskutečných 97 mm, šířka narostla o 18 mm na 1.849 mm. Rozvor se zase natáhl o 78 mm na 2.681 mm. Jediným rozměrem, kde došlo ke snížení, je tak výška, kvůli proporcím se snížila o nepatrných pět milimetrů.

 

Také design je kompletně přepracovaný, ve stylu současného stylistického jazyka prosazeného šéfdesignérem značky Markem Lichtem nová Q3 vsadila na hranatější tvary, které autu v kombinaci s ostře řezanou osmiúhelníkovou maskou chladiče dodávají dravější výraz než u oblého předchůdce. Vzadu sice zmizelo originální víko zavazadelníku protažené do boků karoserie se zakomponovanými koncovými světly, i tak však zadní partie zaujmou, díky vodorovným linkám navíc auto opticky rozšiřují. Koncová světla přitom svým tvarem odkazují na ta přední. Drsnější je Q3 i z boku, a to díky vybouleným lemům blatníků.

Audi Q3 35 TDI (110 kW)Audi Q3 35 TDI (110 kW) | auto.cz/Ondřej Kroutil

U testovaného exempláře byl přitom dynamický styl dále zdůrazněn paketem S line s výraznějšími nárazníky, lakovanou spodní částí karoserie (místo oplastování) nebo 18palcovými koly. Originální modrý lak se jmenuje Turbo, stojí 11.699 korun a nutno říct, že hodně rozděluje názory. Zatímco jedněm v pastelové modré Q3 přišla svěží a mladistvá, jiní tento odstín považovali za až moc odvážný.

 

Nadčasová kabina

Podle aktuálního stylistického jazyka Audi je řešen také interiér. To znamená čisté, nadčasové plochy a dva digitální displeje – jeden v kapličce přístrojů před řidičem, druhý na středovém panelu. Konkrétně v testovaném kousku jde o větší virtuální kokpit s 12,3“ displejem a možností měnit grafiku zobrazení (základem je 10,25“ obrazovka) a 10,25“ dotykovou obrazovku systému MMI Navigace plus.

 

V tomto případě se ale už ukazuje, že si u prémiových značek zkrátka musíte připlácet, abyste dosáhli působivé moderní kabiny. Obrazovku na středovém panelu totiž standardně nedostanete ani u verze S line, která s testovaným turbodieselem stojí  nemalých 963.900 Kč. Připlácet si přitom musíte i za takové prvky, jako je 12V zásuvka a dva USB vstupy vzadu (+1.500,-) nebo středová loketní opěrka vzadu s držákem na nápoje (+3.400,-).

 

To v testovaném exempláři s cenou vyšponovanou příplatky až na neskutečných 1.419.899 Kč je už vše v pořádku. Systém MMI Navigace plus funguje skvěle. Dotyková obrazovka natočená k řidiči hbitě reaguje na pokyn, má jasný obraz s detailním rozlišením a přehledné je také ovládání. Využít lze přitom buď spolehlivě fungujícího hlasového ovládání, nebo třeba psaní prstem na displej při zadávání cílové destinace. Na dnešní poměry už je ale obrazovka poměrně nízko, usazena je pod výdechy ventilace, a tak si ji řidič při jízdě částečně zakrývá pravou rukou. Tohle měl předchůdce díky obrazovce výklopné z vrchu palubní desky vyřešeno lépe. Řešením je ale přepnout si mapu navigace do displeje přístrojového štítu.

Na rozdíl od luxusních řad Audi tu není druhý displej na středovém panelu pro ovládání dalších funkcí. Ničemu to ale nevadí, konvenční tlačítka a otočné ovladače pro nastavení klimatizace apod. svoji práci spolehlivě zastane.

 

Chválíme pak sedadla verze S line. Kvůli širokému rozsahu nastavování mně sice chvilku trvalo, než jsem našel tu ideální pozici za volantem, jakmile jsem ji ale konečně dohledal, poskytly sedačky skvělý komfort i výtečnou oporu v zatáčkách.

 

Naopak z hlediska vnitřního prostoru je to jen takový průměr, a to navzdory výraznému mezigeneračnímu nárůstu vnějších rozměrů. Konkurenční BMW X1 je na tom uvnitř rozhodně lépe. Se 185 centimetry výšky při usazení se za sebe mám v Q3 před koleny jen minimum volného prostoru, a to přestože jsou přední sedačky zezadu prakticky vykrojeny. S posuvnou lavicí dělenou v poměru 40:20:40 lze sice v podélném směru hýbat o 15 centimetrů, tím si ale místo pro kolena ještě zmenšíte. Q3 je tudíž spíše auto pro rodinu s malými dětmi než SUV pro čtyři dospělé. S místem nad hlavou je ale už vše v pořádku, zbývá mně asi čtyřcentimetrová rezerva. Chválíme též sedák poctivě podpírající stehna a nastavitelný sklon opěradla.

 

To zavazadelník zaslouží pochvalu. Objem 530 litrů v rámci kategorie kompaktních SUV patří k nadprůměru, vždyť takové konkurenční BMW X1 nabízí 505 litrů, posunutím zadní lavice vpřed navíc získáte až 675 litrů prostoru. Po sklopení zadních sedadel navíc vznikne rovná plocha bez schodu, praktická je i síťka na upevnění zavazadel. Musíte si ale za ni připlatit; v rámci sady odkládacích prostorů s odkládací síťkou na zadní straně předních sedadel, diodovými světly v zavazadelníku a 12V zásuvkou v kufru přijde na 5.900 korun.

Motor, jízdní vlastnosti

Nečekaně hlučný

Nabídka motorů pak ukazuje jistý odklon od nafty, v nabídce jsou k dispozici pouze dva turbodiesely, testovaný s obchodním označením 35 TDI, alias dvoulitr se 110 kW, a 45 TDI, silnější dvoulitrový čtyřválec o výkonu 140 kW. Přesto nám vznětový motor do kompaktního SUV pořád přijde jako ideální volba.

 

Zkoušený agregát rodiny EA288 s dvěma vyvažovacími hřídeli v bloku válců a vstřikováním common rail pracujícím až s tlakem 2000 barů ale ukazuje, že by zákazníci přece jen měli zapřemýšlet nad benzinovým motorem. Zklamalo nás odhlučnění, přestože naši zkušenost ovlivnilo testování ještě v zimních podmínkách, jadrný zvukový projev turbodieselu se nám zdál hlasitější, než jaký bychom si od automobilu prémiové značky představovali. U krátce vyzkoušené benzinové patnáctistovky 35 TFSI (110 kW) na české prezentaci vozu bylo vše v pořádku.

Audi Q3 35 TDI (110 kW)Audi Q3 35 TDI (110 kW) | auto.cz/Ondřej Kroutil

Ideální se nám nezdá ani kombinace dvoulitrového TDI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Když jedete po okresních silnicích nebo na dálnici, řadí naprosto hladce a logicky, při rozjezdech ale působí mnohdy apaticky. Váhá se změnou převodu, a tak vůz v některých případech působí mdlejším dojmem, než jaký ve skutečnosti je. To je ale zkrátka následek dnešních emisních norem, platných od loňského září.

 

Převodovka motor navíc kvůli spotřebě nechává v nízkých otáčkách (dokonce umí vyřazovat na neutrál), a tak málokdy vynikne jeho síla ve středním pásmu – vrcholných 340 N.m  máte k dispozici v širokém pásmu mezi 1750 až 3000 otáčkami. A právě v této úrovni je agregát hodně čiperný. 

 

Hospodárné naladění přitom nezajišťuje nějak extrémně nízkou spotřebu – průměr okolo 6,5 litrů na 100 kilometrů odpovídá dané kategorii. Ve městě se vejdete do sedmi litrů, na okresních silnicích se podle tempa a profilu trati pohybujete mezi 5,5 až sedmi litry. Na dálnici si pak zkoušená Q3 vzala 6,5 l/100 km.

 

Nečekaný komfort

Základem nové Q3 je modulární platforma MQB, konkrétně verze sdílená třeba s Volkswagenem Tiguan. Všechny varianty tudíž využívají vzpěry typu McPherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny vpředu a čtyřprvkové zavěšení vzadu. Pro vybrané verze lze pak pořídit elektronicky řízený pohon všech kol.

 

V případě verze S line navíc standardně dostanete sportovní podvozek s tužší charakteristikou pružin a tlumičů, který u zkoušeného kousku byl kombinován s příplatkovými 19palcovými koly, a tak jsme nějaké zázraky v oblasti komfortu nečekali. Jenže ona Audina mile překvapila.

Ano, při průjezdu Prahou o hrbolech a výmolech víte. Jenže karoserie je velice tuhá, a tak vůz posádku nenatřásá, jen dává najevo, jaký povrch pod koly se právě nachází. Když pak opustíte ulice velkoměsta a zvýšíte tempo, najednou zjistíte, jak podvozek začne dobře fungovat. Nerovnosti najednou filtruje s větší jistotou a plavností, a to i na sérii nerovností. Hravě si poradí i s nerovnostmi v zatáčkách. Přitom jsme testovali vůz bez příplatkových adaptivních tlumičů – bylo tu však progresivní řízení, se strmějším převodem 11,4:1 v krajních polohách. Auto je navíc agilní, v oblouku se nenaklání a řidiči poskytuje naprostou jistotu. 

Závěr

Závěr

 

Nové Audi Q3 je přesně takové, co byste od kompaktního SUV luxusní značky mohli čekat. Pohodlné, uvnitř luxusní a atraktivní navenek. Jenže přestože je hezké a nedělá zásadní chyby (radili bychom pouze lépe naladit převodovku a pečlivěji odhlučnit motor), je vlastně trochu nudné, postrádá takový ten charakter, díky němuž byste se do něj zamilovali. Předchůdce přitom takový šmrnc měl...

 

Jestli to cílové klientele bude vadit, je otázka, v tomto ohledu každopádně ale podle našeho názoru může třeba proti Volvu XC40 nebo Range Rover Evoque ztrácet. A pak je tu ta cena, základ  963.900 Kč za testovanou variantu, s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW, pohonem předních kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou je i v rámci kategorie poměrně dost. Zvlášť když si za mnohé, jinde samozřejmé prvky musíte připlácet.

 

 

Nejlevnější verze modelu865.900 Kč (35 TFSI/110 kW)
Základ s testovaným motorem963.900 Kč (35 TDI/110 kW S tronic)
Testovaný vůz bez příplatků1.028.900 Kč (35 TDI/110 kW S tronic S line)
Testovaný vůz s výbavou1.419.899 Kč (35 TDI/110 kW S tronic S line)

 

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Luxusní interiér
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Variabilní interiér

 

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Váhavější převodovka
  • Příplatky i za malichernosti
  • Hlučnější motor

Audi Q3 35 TDI (110 kW)
Cena základní sestavy
1 028 900 Kč
Výbava základní sestavy
18palcová litá kola, akustické čelní sklo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, MMI rádio, digitální přístrojový štít s 10,25“ displejem, multifunkční kožený volant, S line nárazník vpředu, sportovní podvozek, světelný a dešťový senzor, diodové světlomety (denní a potkávací), tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dělená, posuvná a sklopná zadní sedadla v poměru 40:20:40.
Cena testované sestavy
1 419 899 Kč
Výbava testované sestavy
Lak Modrá Turbo (+11.699,-), akční paket Gravity – dvouzónová automatická klimatizace, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládané víko kufru, diodové světlomety, vyhřívaná přední sedadla, diodové osvětlení interiéru, MMI rádio Plus, elektricky ovládaná bederní opěrka (+95.200,-), 19palcová litá kola (+25.300,-), 12V zásuvka a dva USB vstupy vzadu (+1.500,-), alarm (+12.100,-), ambientní osvětlení (+2.800,-), asistent dálkových světel (+3.800,-), navigace MMI plus (+47.500,-), Audi Soundsystem (+8.200,-), virtuální kokpit plus s 12,3“ obrazovkou (+6.700,-), Audi phone box (+11.300,-), dojezdové rezervní kolo (+4.300,-), hliníkové obložení interiéru (+2.600,-), multifunkční kožený sportovní volant (+7.500,-), paket lesklé optiky (+5.700,-), panoramatické střešní okno (+36.800,-), progresivní řízení (+7.900,-), příprava pro tažné zařízení (+4.500,-), S line interiér (+42.800,-), střešní ližiny z eloxovaného hliníku (+2.400,-), automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+5.000,-), středová loketní opěrka vzadu s držákem na nápoje (+3.400,-), čalounění kombinující alcantaru a koženku (+11.300,-), šrouby se zabezpečením proti krádeži kol (+1.000,-).
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
110 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
340 / 1750 - 3000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
5.4 / 4.3 / 4.7
Emise CO2:
123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
530 / 1525
Objem nádrže (l):
60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1580 / 530
Audi Q3 35 TDI (110 kW)  schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4484
b) šířka (mm):
1856
c) výška (mm):
1586
d) rozvor (mm):
2680
e) rozchod vpředu (mm):
1584
f) rozchod vzadu (mm):
1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
8600 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
570 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
960
k) šířka vpředu (mm):
1480
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
450
délka sedáku vzadu (mm):
440
výška opěradla vpředu (mm):
670
výška opěradla vzadu (mm):
670
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano