Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q5 50 TDI quattro – Šest válců a pohoda

Ondřej Mára Ondřej Mára 5. 10. 2022 • 00:44
37
12
Zobrazit náhledy (37)
Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro

Výrazný vzhled, příjemná a prostorná kabina, zdařilá ergonomie, pohodlný podvozek a šest válců pod kapotou. Co víc si vlastně od luxusního SUV přát?

Design, interiér


Modernizovaná Audi Q5 není v naší redakční garáži žádným nováčkem. Poprvé jsme si ji vyzkoušeli již v prvním pololetí loňského roku, v druhé polovině jsme ji pak získali dokonce na dlouhodobější test. V obou případech se tehdy jednalo o model s označením 40 TDI, který je osazen 2,0litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 150 kW v kombinaci s dvouspojkovým automatem.

Auto jako takové udělalo snad na všechny skvělý dojem. Modernizace v duchu evoluce přinesla decentní, přesto elegantní změny. Interiér pak nadchnul svou prostorností, univerzálností a především uživatelskou přívětivostí.

Samotný motor nebyl špatný, ostatně jde o nejžádanější motorizaci modelu v Česku, přesto si kolegové všimli pár nešvarů, jejichž podstatu vysvětlil Martin Vaculík ze Světa motorů. Z jeho dojmů přitom vyplývalo, že tomuhle jinak vynikajícímu autu chybí snad už jen jediná věc - šestiválec. A právě tahle motorizace se dostala do rukou mně.

Temný elegán

Začněme ale tradičně pár řádky o interiéru a exteriéru. Základem testovaného vozu je sportovně laděná výbava S line, kterou doplňuje několik výrazných příplatkových prvků. Karoserii zdobí černý lak Mythos (35.800 Kč), nechybí skvěle fungující Matrix LED světlomety s ostřikovači (+66.900 Kč), paket černé optiky se začerněnými prvky exteriéru a černými kruhy Audi (+22.300 Kč) a speciální pozornost zaslouží i kola. V podbězích jsou totiž 21“ litá kola Audi Sport s 5paprskovým V-designem, za která se připlácelo vcelku extrémních 85.900 Kč, což z nich dělá nejdražší položku na seznamu příplatkové výbavy. Kompletně ztmavené auto s výraznými světly a na velkých kolech vypadá na silnici působivě a zajímavě v sobě snoubí eleganci s lehkou zlověstností. 

Interiér potěší tradičně prémiovým zpracováním i skvělou ergonomií. Za pochvalu stojí jak digitální přístrojový štít Virtual Cockpit Plus (+17.900 Kč), tak i 10,1palcová obrazovka infotainmentu MMI s příjemnou grafikou, svižnými reakcemi a bohatou konektivitou. Model Q5 si navíc uchoval tradiční analogové ovládání klimatizace s tlačítky a otočnými voliči, které je jak balzám na duši. Totéž platí o tlačítkách pro volbu jízdního režimu či snadné vypínaní systému stop-start, která jsou o kousek níž.

Ergonomie je zkrátka parádní. Všechno důležité má řidič hezky na očích a na dosah ruky. Osobně už mě ani nenapadlo povzdechnout si nad otočným tlačítkem pro ovládání infotainmentu, které bylo ve středové konzole modelu před faceliftem. I bez něj je interiér Audi Q5 z dnešního pohledu mimořádně přívětivý a možná lehce „staromódní“ – tedy v tom nejlepším smyslu slova. Ani kabina však nezůstala v sériovém stavu.

Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro

Sportovní paket S line, který přidává skvělá sportovní sedadla s prodloužitelným sedákem, černou stropnici, multifunkční sportovní volant a další doplňky, vyjde na 45.500 Kč. Za elektrické nastavení sedaček dáte dalších 22.800 Kč. Připlácela se však i komfortní automatická klimatizace se třemi zónami, která vyšla na 20.700 Kč, a kombinace komfortního klíče (bezklíčové odemykání/startování) a elektrického ovládání zavazadelníku přijde na 31.500 Kč.

Když už jsme nakousli prostor, tak o ten opravdu není nouze, což platí pro obě řady sedadel i zavazadelník. Ten nabízí standardní objem 520 litrů, po sklopení zadních opěradel (dělených v poměru 40:20:40) pak vzniká objem až 1.520 litrů. Přístup do něj usnadňuje nejen velký otvor, ale také volitelný adaptivní vzduchový podvozek (+59.400 Kč), který umožňuje poslat záď vozu jednoduše níž k zemi. Pojďme ale konečně přejít k tomu nejzajímavějšímu – a tím je samozřejmě motor.

Video se připravuje ...

Motor,jízdní vlastnosti


Šestiválcové nebe

Většinu nabídky pohonných jednotek pro Audi Q5 tvoří dvoulitrové čtyřválcové motory – dva zážehové, dva vznětové a dva plug-in hybridní. Vidlicové šestiválce jsou dostupné pouze dva – v obou případech se jedná vznětové třílitry. Jeden nalezneme pod kapotou vrcholného modelu SQ5, druhý pod kapotou testované motorizace Q5 50 TDI quattro.

V našem případě je pohonná jednotka naladěna na nejvyšší výkon 210 kW (286 k), dostupný v rozmezí 3500 až 4000 min-1, a nejvyšší točivý moment 620 Nm, dostupný v rozmezí 1750 až 3000 min-1. SUV s pohotovostní hmotností 2010 kg dokáže vystřelit na stovku za 5,7 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje až 240 km/h.

Podobně jako čtyřválec, také šestiválec je osazen mild-hybridní technologií. V tomto případě se však jedná o výkonnější 48V soustavu, slibující plynulejší chod stop-start systému a efektivnější provoz. Podélně uložený motor je spojen s osmistupňovou měničovou převodovkou z dílny ZF, která posílá točivý moment na tradiční systém pohonu všech kol quattro s mechanickým středovým diferenciálem. Rozdělení točivého momentu je za standardních situací 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v případě potřeby však systém dokáže posílat větší část na nápravu s lepší trakcí.

Samotný vznětový šestiválec je přitom nesmírně příjemnou pohonnou jednotkou, která potěší kultivovaným chodem i dostatkem výkonu prakticky za všech okolností. Navíc si dobře rozumí se zvoleným osmistupňovým automatem. K uvedení vozu do pohybu stačí jen zlehka našlapovat na plynový pedál a Q5 se s lehkostí dává do pohybu. Převodovka se tradičně snaží držet otáčky nízko, při lehké akceleraci nikam nespěchá, zběsile nepodřazuje a nechává motor s působivým točivým momentem 620 Nm plynule zrychlovat. Pokud je však potřeba zrychlit důrazněji, je nutné plynový pedál sešlápnout intenzivněji. Převodovka pak začne svižně podřazovat, klidně o několik stupňů, motor se rychle vytočí, krásně zatáhne a posádku umí i lehce vtlačit do pohodlných sedadel. Celý proces přitom nepůsobí nijak křečovitě či uspěchaně, ale s naprostou noblesou. Na SUV s hmotností přes dvě tuny zkrátka ideál, jen je potřeba hlídat, abyste během chvíle nejeli „až moc“ rychle. Tempo totiž šestiválec nabírá dost svižně a skutečnou rychlost umí dobře maskovat.

Vedle parádního výkonu, který za vrcholnou motorizací SQ5 zaostává o 41 kW a 80 Nm, ale motorizace 50 TDI nabízí i vcelku slušnou spotřebu. Bez většího zapírání dokáže auto jezdit s kombinovaným průměrem okolo 8 l/100 km, při troše snahy ale není problém se dostat na ideální trase ani do rozmezí 7 až 7,5 litru. Naopak svižnější tempo znamenalo spotřebu zhruba okolo 9,5 až 10,5 l/100 km. Na velké SUV s šestiválcem to není vůbec špatné, především se mi ale dařilo často jezdit s nižším kombinovaným průměrem, než jaký automobilka uvádí.

Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro

Tradičně komfortní

Jak už jsem zmínil, vůz byl osazen volitelným adaptivním vzduchovým podvozkem, který tradičně nabízí vysoký komfort i široké možnosti uplatnění. V dálničních rychlostech si vůz přidřepne až o 40 mm, aby optimalizoval aerodynamiku. Naopak na polních cestách není problém podvozek zase přizvednout o 20 mm, čímž odpadají starosti spojené se světlou výškou.

Jak je u vzduchového podvozku zvykem, auto se při jízdě po běžných nerovnostech lehce pohupuje a je příjemně plavné. Přesto jsem se několikrát setkal i s trochu hrubší reakcí na nedokonalosti cesty, což by ale mohlo souviset s obouvanými koly. Na 21“ ráfcích jsou totiž obuty pneumatiky s rozměry 255/40 R21. Osobně bych ale možná preferovat spíš tradičnější 20“ disky kol. To je však zřejmě jediná výtka k testovanému vozu, který se jinak choval přesně tak, jak se od prémiového SUV čeká. Sluší se navíc dodat, že se Q5 nebojí ani zatáček, ve kterých vůz působí stabilně a vcelku schopně maskuje vyšší hmotnost i těžiště.

Skvělý zážitek pak už jen podtrhuje i skvělé odhlučnění kabiny, ve které vás nabude rušit zvuk motoru ani obtékajícího zvuku ve vyšších rychlostech. Pokud navíc zohledníme spotřebu a 70litrovou palivovou nádrž, je tohle SUV ideálním kandidátem na zdolávání dlouhých cest, které si navíc můžete i patřičně užít.

Závěr


Audi Q5 je mimořádně příjemné SUV, které potěší vnitřním prostorem, ovládacími prvky, jejich ergonomií a opomenout nelze ani elegantní design. Vidlicový šestiválec je pak třešničkou na dortu, která celý zážitek umocňuje. Ať už patříte mezi klidnější řidiče, dálkové cestovatele či věčně uspěchané vymetače levého dálničního pruhu, Audi Q50 50 TDI quattro zvládá s noblesou všechny role. Není to ale zadarmo.

Nejdostupnější Audi Q5, motorizaci 35 TDI (120 kW a bez pohonu quattro) sice pořídíte od 1.343.900 Kč, cena vidlicového šestiválce ale startuje až od 1.630.900 Kč. Málo to rozhodně není, proti vrcholné Audi SQ5 je však motorizace 50 TDI quattro stále bezmála o 300.000 korun levnější.

Jak už jste si ale v textu nejspíš všimli, vůz měl opět vcelku bohatou příplatkovou výbavu, která nakonec vyšroubovala finální cenu na 2.771.263 Kč. A to už je na můj vkus vcelku extrém. Až na tuhle trochu přehnanou konfiguraci však musím uznat, že je jinak Audi Q5 50 TDI quattro velmi povedené a všestranné prémiové SUV.

Audi Q5 50 TDI quattro Audi Q5 50 TDI quattro

Nejlevnější verze modelu 1.343.900 Kč (Audi Q5 35 TDI)
Základ s testovaným motorem 1.630.900 Kč (Audi Q5 50 TDI)
Testovaný vůz bez příplatků 1.686.900 Kč (Audi Q5 S line 50 TDI)
Testovaný vůz s výbavou 2.771.263 Kč (Audi Q5 S line 50 TDI)

Plusy

  • Výrazný vzhled
  • Silný a úsporný motor
  • Vysoká úroveň komfortu
  • Prostorná a ergonomicky zdařilá kabina
  • Ergonomie a logika ovládání

Minusy

  • Ceny příplatků
  • Převodovka občas otálí s podřazením
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Audi Q5 50 TDI quattro
Cena základní sestavy 1 686 900 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová litá kola, 3místné provedení zadních sedadel, audio s 8 reproduktory, ambientní jednobarevné osvětlení, Audi drive select, Audi pre sense city, čalounění v tkanině Synonym, dekorace hliník Rhombus, výsuvná dělící síť mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, digitální příjem rádia, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, dvouzónová automatická klimatizace, LED světlomety, manuálně nastavitelná přední sedadla, multifunkční sportovní volant plus, náhradní dojezdové kolo, paket leštěných prvků exteriérů, standardní podvozek, standardní sedadla vpředu, střešní ližiny z eloxovaného hliníku, střešní spoiler S line, uchycení dětské sedačky Isofix a Top Tether pro zadní sedadla, vnější zpětná zrcátka automaticky zaclonitelná, elektricky ovládaná a elektricky sklopná, zadní dělitelná sedadla a další. Kč
Cena testované sestavy 2 771 263 Kč
Výbava testované sestavy Černá Mythos (35.800 Kč), LED Matrix světlomety (66.900 Kč), paket černé optiky (22.300 Kč), 21“ litá kola Audi Sport (85.900 Kč), Sportovní paket S line (45.500 Kč)elektrické nastavení předních sedadel (22.800 Kč), 3zónová klimatizace (20.700 Kč), Komfortní klíč a elektrické ovládání zavazadelníku (31.500 Kč), Adaptivní vzduchový podvozek (59.400 Kč), MMI navigace plus (59.300 Kč), Audi Virtual Cockpit plus (17.900 Kč), paket City + Parking (+59.700 Kč), Asistenční paket Tour (39.800 Kč), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 2250 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.2
Emise CO2: 214
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1020
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 700
Rozměr pneu: 255/40 R21
Audi Q5 50 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4663
b) šířka (mm): 2140
c) výška (mm): 1659
d) rozvor (mm): 2819
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 535
délka sedáku vzadu (mm): 475
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Dinar
7. 10. 2022 08:02
Re: Klasik Audi
Je fakt, že v té záplavě GLC a X3 dnes potkat aktuální Q5 je skoro svátek.
Avatar - Dinar
7. 10. 2022 08:01
Re: Klasik Audi
Zrovna X3 je v dobré konfiguraci v této třídě ideál, měl jsem rád předchozí GLC, hezké a dobře jezdící auto, nová gen už je jen R4 šou, uvnitř matlačka a design nic nového nepřinesl. X3 je proporčně naprosto ok, v trefené spec. vypadá hodně dobře, má motory, má díky bohu ještě ergonomicky i designově parádní vnitřek.
6. 10. 2022 18:23
Re: No, ten motor to má na stovku
Překvapení, díky :yes:
6. 10. 2022 10:27
Re: Klasik Audi
Já tak nějak celkově už dlouho neviděl nové Audi, které by se mi opravdu líbilo. Obvykle je to "OK", ale to u prémie nestačí. Potácí se od ponuré všude-černé až po asijský všude-chrom... Jediný, kdo tak nějak z D3 drží úroveň je Mercedes (s výjimkou EQ4), u některých modelů pak i BMW (3er, 5er, X1).
6. 10. 2022 07:32
Re: Klasik Audi
Ale kdyby se u toho auta v galerii připlacelo za nějakou “výjimečnou” výbavu, tak to pochopim. Kdyby to mělo např. extra priplatkovou individual barvu, extra jemnou a zvláštně barevnou kůži nebo tak něco.