TEST BMW 320d automat - neřaďte, když nechcete
Představte si následující situaci: Jste pracovníkem středního nebo vyššího managementu, podnikatelem či dobře prosperujícím živnostníkem (co děláte, vlastně nehraje vůbec roli) a uvažujete a koupi nového automobilu. Chcete něco komfortního, ale zároveň si občas rádi střihnete trochu ostřejší jízdu. Komfort přesto převažuje, neboť většinu času strávíte jízdou na dálnici, docela často uváznete v kolonách a prodíráte se ucpanými městy.
V hledáčku máte několik automobilů, do užšího výběru postoupí kromě jiných i třícípá hvězda a modrobílá vrtule. Bohužel si nemůžete příliš vyskakovat, neboť máte dovoleno za nový automobil utratit asi jeden milion korun. Jelikož vaše předchozí přibližovalo poháněla nafta a chcete i nadále udržet nízkou spotřebu, vyloučíte z nabídky modely s benzínovým motorem. Od svého nového vozu ovšem nečekáte pouze nízkou spotřebu.
bmw testy strednitrida Už máte plné zuby rozklepaného turbodieselu a chcete se v rámci svých finančních mantinelů trochu rozmazlit. O vznětových motorech bavorských kočárů jste slyšeli samá pozitiva. Už víte, že si budete vybírat v segmentu střední třídy a volba proto padne na novou trojku. Zbývá vyřešit poslední problém – řazení. Je vám jasné, že s manuální převodkou si užijete více zábavy, zvláště když se naftové motory mnichovských tak ochotně vytáčí, ale vás zajímá spíše pohodlí.
Pohledem do ceníku zjišťujete, že nahradit manuál automatem vyžaduje dodatečnou investici ve výši 66.784 Kč. Není to málo, ale pohodlí automatu vás láká. V hlavě vám nicméně zaznívá otázka: Bude základní čtyřválec na automatickou převodovku stačit? Má vůbec smysl si za ni připlácet? V tuto chvíli ještě nevíte, že na stejnou otázku jsme se rozhodli nalézt odpověď.
Bez příplatku ani ránu
Na rozdíl od prvního testu (také verze 320d, ale manuální převodovka) načekalo bavorský sedan u redakce slavnostní uvítání. Během devíti měsíců, které uplynuly od našeho premiérového setkání, se nová trojka začlenila do struktury českého vozového parku a v redakci se díky několika dalším prověrkám stala doslova starou známou. Nikdo se proto nepozastavoval nad tvary karoserie ani rozložením interiéru.
Bez emocí jsme nyní konstatovali ideální rozmístění a dostupnost ovládacích prvků na středové konzole, v okolí volantu i na volantu samotném, docela příjemné pocity v nás zanechal zlepšený idrive, jenž už nevyžaduje tolik pozornosti a přestože zdědil některé chybičky starších verzí, celkově řidiči práci více usnadňuje než ztěžuje. To například u řady sedm i pět nebývalo samozřejmostí.
Optimálně široký věnec volantu ještě před startem naznačil, že i naftou poháněné bavoráky si zaslouží označení „sporťák,“ sportovnímu naturelu neodpovídala pouze základní sedadla s příliš širokým a mělkým sedákem s nevýrazným bočním vedení a koneckonců i nemastné neslané opěradlo. Jestli si chcete jízdu v trojce opravdu užít, budete si muset připlatit za sedačky sportovní.
bmw testy strednitrida S vnitřním prostorem i velikostí zavazadlového prostoru se musíte smířit, tady příplatky nepomohou. V oblasti kolen vám vzadu milimetry chybět nebudou, což se ovšem nedá říci o prostoru nad hlavou nebo zavazadelníku. Kufr svým objemem 460 litrů nejenže nedosahuje úrovně méně vznešených konkurentů, ale kvůli malému vstupnímu otvoru budete dovnitř složitě soukat každou větší tašku.
Zaručená kvalita
Nastartování vznětového čtyřválce s variabilní geometrií lopatek vyvolalo vzpomínky na první test. Jednotka poskytující výkon 120 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 340 Nm při 2000 otáčkách se okamžitě připomněla výbornou kultivovaností a následně výbušností (v rámci dieselů). Síla motoru se začíná projevovat od 1800 otáček, přičemž na 2000 otáčkách jednotka citelně zabere a vdechne 1,5 tuny těžkému sedanu život.
Agregát potom rychle nabírá sílu až do 4000 otáček, kde nastupuje maximum výkonu. Ani za 4000 otáčkami motor neztrácí dech, naopak přidává dalších 500 otáček. Tady leží hranice „produkčních možností“ motoru, dále nemá smysl jednotku vytáčet, místo další porce výkonu se dočkáte pouze křiku. Solidní utlumení a zvukový projev čtyřválce se v 320d s automatickou od provedení s manuálem neliší.
Na jeden rozdíl, a to dosti výrazný, přesto narazíte. Zatímco varianta s manuální převodovkou nedovolí vyniknout dunění motoru do interiéru okolo 1500 otáček, protože rozdílné zpřevodování drží otáčky výše, u automatu bude poslech dunícího motoru vaším denním chlebem. Automat totiž právě tyto hlukově kritické otáčky nejčastěji udržuje. Tím naštěstí negativa plynoucí ze spojení základního vznětového motoru a automatu končí.
Jednotlivé převodové stupně automat vybírá bezchybně, na čemž má zásluhu i menší rozsah efektivních otáček (běžně 1500-3500 ot/min). Ve vysokých rychlostech nebo v kopci se nemusíte obávat, že si převodovka nebude vědět rady a bude rychlosti losovat. Samotná změna převodových stupňů probíhá hladce, automat v tomto rozhodně splní komfortní funkci, kterou od něj očekáváte.
Spotřeba se proti modelu s manuální převodovkou mírně zvýšila, na konci testu dosáhla 7,3 litru. Ve městě může apetit překročit devět litrů, na dálnici při konstantní rychlosti 130 km/h budete cestovat celkem levně, motor si řekne o 6,4 litru paliva.
Sportovec tělem i duší
Jízda s novou trojkou nikdy nezklame. Podvozek se dobře vypořádává s nerovnostmi a zároveň zajišťuje suverénní jízdní vlastnostmi. Sportovně laděný sedan se v zatáčkách vůbec nenaklání a na suchém povrchu si velmi dlouho zachovává neutrálnost. Na mokru či sněhu vyžaduje zadní náhon nota bene ve spojení s automatem, který se často nerozpakuje na vrcholu kopce podřadit a poslat auto do smyku, hodně pozornosti.
bmw testy strednitrida Chcete-li si zadní náhon užít formou přetáčivých smyků, doporučím vám manuální převodovku. Každopádně počítejte s tím, že i nepatrně zhoršené adhezní podmínky se projeví intenzivnějším zasahováním stabilizačního systému do řízení. Jinou známkou než výborně nemohou hodnotit směrovou stabilitu, aerodynamiku a aerodynamické odhlučnění, trojka proráží vzduch s grácií.
Řízení poměrně dobře informuje řidiče o dění na silnici (úrovně předchozí generace bohužel nedosáhlo), i posilovač se podařilo bavorským nastavit optimálně, jen mohli trochu přidat na strmosti, téměř tři otáčky mezi krajními polohami jsou na sportovně laděný vůz docela dost. Třešničkou na dortu jsou potom nepřeposilované brzdy s razantním nástupem.
Vybráno
Úkol splněn, otázka zodpovězena. Nové BMW 320d si i s automatem zachovává vrozený sportovní naturel, převodovka vybírá jednotlivé stupně spolehlivě a rozhodně nemá problém s nedostatkem výkonu. Vadilo mi pouze dunění okolo 1500 otáček.