Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530d Touring - Rodinný (proto)typ

Aleš Jungmann
Diskuze (196)
BMW řady 5 dokáže spoustu věcí, umí být ale nová generace k tomu všemu i praktická?

Testovat velké kombi, to vyžaduje poněkud jiný přístup. Ideální je sbalit rodinu a vyrazit na hodně dlouhý výlet někam do hor, mít spoustu zavazadel, lahví s pitím a navrch ještě psa. Čím většího, tím lépe.

A tak se i stalo, přičemž na konci testu se nám klíče od testovacího vozu vysloveně nechtěly vracet. U BMW tomu tak sice bývá velice často, nový rozměr, který karoserie typu kombi mnichovské pětce vdechuje, nás o kvalitách vozu zcela přesvědčil. A to ještě silněji než u sedanu.

Představení

Nové BMW 5 Touring se svými vnějšími rozměry řadí přesně mezi své blízké příbuzné - sedan BMW 5 (F10) a liftback BMW 5 GT (F07). Čtvrtá generace velkých rodinných kombi je až po B-sloupek identická se sedanem. Silueta zadní části připomíná více pětkové kombi předminulé generace (E39), než to minulé (E61). Podobné je to i na zádi. Diodová koncová světla jsou štíhlá - výrazně širší a nižší - více zasahují do boků vozu i do pátých dveří.

S délkou 4.907 mm je kombi o 8 mm delší než sedan a sdílí s ním na poměry vyšší střední třídy rekordní rozvor 2.968 mm. Díky němu má vůz charakteristické jízdní vlastnosti – ve sportovním režimu dokáže nádherně plavně vykroužit dlouhý rychlý oblouk, vyslovená sportovnost předchozích generací se ale vytratila a celkově se BMW 5 svým charakterem přiblížilo svému největšímu rivalovi, Mercedesu třídy E (který naopak svými jízdními vlastnostmi mezigeneračně dosti oživl).

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

To není žádná novinka, podobné konstatování můžete nalézt snad v každém testu BMW řady 5. Zatímco u sedanu to vyznívá spíše jako lehké, nostalgické povzdechnutí redaktorů, u Touringu vnímáme tento posun jednoznačně kladně. Sportovní geny vozu zůstaly, stále jej vnímáme jako jednoznačnou volbu pro náročnějšího řidiče, porce komfortu navíc se ale bude vašim ratolestem a manželce líbit. O psu nemluvě.

Touring aneb Turista

Zavazadelník s 560 až 1670 litry lze přirovnat k BMW 5 GT, které se chlubí objemy 590 až 1700 l. Základní kapacita zavazadelníku mezigeneračně narostla o 60 litrů, bez kterých by v dnešní konkurenci obstál jen velice těžko. Však posuďte sami – A6 Avant od Audi nabídne v podstatě shodný objem (565-1660 l), náskok Mercedesu E (690-1950 l) však stále trvá. Pro srovnání, český Superb nabídne ve verzi kombi základní objem 633 litrů, vyšší bratříčci z vlastní stáje X5 a X6 pak 620 resp. 570 litrů. Oproti posledně zmiňovanému má však i při téměř shodném objemu zavazadelníku 5 Touring výhodu – páté dveře kufru se líbivě nesvažují, a tak váš pes nebude na nerovnostech narážet hlavou do skla. Maličkost?

Jake.auto.cz: BMW řady 5 (přehled testů a dalších článků)

Možná, ale v tomto světě přece maličkosti často rozhodují. Co maličkostí naopak zcela jistě není, je výška nákladové hrany, která je pouhých 59 centimetrů nad vozovkou – manipulace s těžkými břemeny (nikdy nevíte, kdy se vám rozbije pračka) je proto značně ulehčena. Pod podlážkou navíc najdeme vak na lyže, přesně padnoucí mezi zadní sedadla. Co by se mimo lyžařskou sezonu hodilo určitě více, by byl nějaký zádržný systém, například ten z výše zmiňované X6. Ve velkém kufru je bez sítě hodně obtížné uložit malý nákup tak, abyste v garáži následně nelovili rozkutálené mandarinky.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Celkově bychom sice ještě několik desítek litrů navíc u pětimetrového vozu uvítali, variabilita, jednoduché složení sedadel (byť se nesloží do dokonalé roviny) jediným zatáhnutím i pravidelný a velký vstupní otvor s nízko položenou hranou nás ale nakonec přesvědčili, a tak musíme kufr Touringu celkově pochválit.

Příjemná byla na zadních sedadlech možnost nastavení sklonu zadních sedadel a to o 11°. Co se pasažérům už tak líbit nebude (a trochu tím vyvažujeme chválu z prvního odstavce) budou občasné rázy od kol, zapříčiněné přejezdem krátkých nerovností. Pneumatiky run-flat s tuhými bočnicemi zkrátka podvozku pomocnou ruku nepodají. Zdá se nám ale, že s každým dalším modelem se to malinko lepší. Navíc nám v testovacím voze dělaly společnost nejen aktivní stabilizátory, ale také stavitelné tlumiče, takže když už musíte přes centrum města přeci jen projet, máte možnost zvolit si komfortní režim a zůstat co nejvíce odděleni od nerovné podložky.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Ke komfortu cestování nepochybně patří i automatické dovírání dveří (za příplatek 16.770,- Kč), které bytelné dveře vždy spolehlivě jemně dovře a vám tak na jejich zavření stačí opravdu minimální síla. Líbilo se nám také, že se na nás dveře nezavíraly a to ani v kopci; jak jsme je otevřeli, tak poslušně zůstaly. A když jsme u pocitů – veliké panoramatické střešní okno (+43.264,- Kč) opravdu doporučujeme, interiéru vozu přítomnost denního světla velmi prospívá.

Zapomenout byste neměli ani na HUD, tedy průhledový displej. Zobrazuje výborně čitelné informace o rychlosti i data z navigace. A pokud si na barevnou obrazovku mezi budíky navolíte ukazatel systému Speed Limit Info budete vždy přesně vědět, jakou rychlostí smíte nejvýše jet. Funkce funguje velice dobře (za celou dobu auto nepřehlédlo jedinou značku), občas je ale trochu zmatený a sveřepě (snad pro jistotu) ukazuje nižší limit než je ten platný, přestože vy jste již projeli křižovatkou.

Pod kapotou klasika

Sametově běžící řadový šestiválec jsme již vychválili v testu sedanu, přesto nás jeho kvality nutí vše zopakovat.

Tak tedy – kultivovanost, síla a klid na palubě jsou hlavními zbraněmi tohoto agregátu v boji s konkurencí. Pokud motor nevytáčíte je velmi těžké (zevnitř) identifikovat nelibé zvuky spojené se spalováním nafty. Ve vyšších otáčkách si užijete příjemně razantní zátah agregátu a až tehdy má netrénované ucho šanci diesel identifikovat. I tak jde spíše o „zlostné hřmění“ než o klasické vznětové cvakání, ani ortodoxní vyznavači benzinových motorů nebudou sportovně zabarveným zvukovým projevem uraženi.

Motor akceleruje s nadšením v podstatě z jakýchkoliv otáček, a to i v rychlostech nad 200 km/h. Šestiválec v 530d, přeplňovaný pomocí jednoho turbodmychadla, poskytuje slušných 245 koní výkonu a maximum 540 Nm točivého momentu. To je sice dostupné mezi 1750 a 3000 min-1, jenže vnější křivka začíná na 300 a končí na 350 Nm v oblasti 4500 min-1, což elán šestiválce vysvětluje. Co naopak vysvětlení postrádá je spotřeba.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Zatímco ostatní automobilky nabízejí downsizované agregáty se skvělou papírovou spotřebou, až v reálném provozu se začne lámat chleba. Když vám zde napíši, že jsme s kombi vyšší střední třídy jezdili v průměru za lehce přes sedm litrů (během testu jsme ujeli téměř tisíc kilometrů po silnicích všech tříd), možná nám nebudete věřit. Proto si pozveme na pomoc naše obvyklé odečítání spotřeby při konstantních rychlostech.

V reálné rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň automatické převodovky ležérních 1800 min-1 a spotřeba se ustaluje na hodnotě 8,1 l/100 km.

Po zpomalení na 100 km/h (vzhledem k charakteru vozu se tato rychlost pocitově téměř rovná chůzi) se odběr nafty z nádrže omezil na krásných 5,1 l nafty za 100 km, převodovka v tu chvíli motor nechala líně se převalovat na 1400 min-1.

Sportovní svezení odběr nafty zvýší, ani při ostrém tempu ale není snadné udržet počítadlo spotřeby nad deseti litry.

Závěr

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Cena příplatkové výbavy testovaného vozu může na první pohled vyděsit, vždyť za 811 tisíc Kč si máte možnost pořídit třeba nové BMW 316d. Nikdo ale neříká, že tolik opravdu připlácet musíte, i když pohled do ceníku na zástupy zajímavých položek vaši schopnost sebeovládání jistě velmi silně prověří. Základní cena modelu s testovanou motorizací je 1.367.600,- Kč což technické vyspělosti vozu, kvalitě a zpracování interiéru či výbornému motorářskému dílu pod kapotou jednoduše odpovídá.

V základní výbavě je kromě velurových koberečků zahrnuta nejen vysoká míra praktičnosti, ale i opravdu skvěle zvládnutá estetika. Touring odvozený od řady 5 je vizuálně vyvážený vůz bez výrazně slabých stránek a s plnou hrstí těch výrazně dobrých. Nejhezčí kombi dneška? Možná, rozhodně ale jde o jedno z nejlepších BMW, jaké můžete pro svou rodinu pořídit.

Test BMW 520d - Základ stačí (10/2010)

Test BMW 530d - Princ dvojí krve (5/2010)

Test BMW 535i - Mr. Richtig (3/2010)

První cena vozu1.118.300,-Kč (523i, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.367.600,-Kč (530d, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.367.600,-Kč (530d, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.179.034,-Kč (530d, 180 kW)

Plusy

  • Silný, kultivovaný a úsporný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Příkladné jízdní pohodlí v režimu Comfort
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení
  • Variabilita zavazadelníku

Minusy

  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Horší absorpce ostrých rázů

Aleš Jungmann
Diskuze (196)
BMW 530d Touring
Cena základní sestavy 1 367 600 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Servotronic, rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál. Kč
Cena testované sestavy 2 179 034 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (25 688,-), kožené čalounění (52 702,-), automatická převodovka (61 620,-), Adaptive Drive (78 650,-), alarm (12 584,-), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (14.690,-), automatické dovírání dveří (16 770,-), zadní kamera (11 024,-), zrcátka s automatickým tlumením (14 430,-), hliníkové střešní nosníky (9.178,-), BMW individual vnější provedení (13.624,-), panoramatické okno (43.264,-), vnější a vnitřní zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (14 430,-), el. stavitelná komfortní sedadla vpředu (59 254,-), vyhřívání předních sedadel (9.958,-), ambietní osvětlení (7332,-), ostřikovače světlometů (7.072,-), vak na lyže(4.446,-), bixenonové světlomety (24 388,-), adaptivní světlomety (11 804,-), asistent dálkových světel (3.926,-), Lane departure warning (13 624,-), Lane Change Warning (16 250,-), kamery kolem vozu (18 356,-), navigace Professional (65 806,-), Head up displej (36 452,-), příprava pro Bluetooth mobil (16 770,-), Hi-Fi systém (25 688,-), USB (7.878,-), speed limit info (8.398,-), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1670
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1805 / 650
Rozměr pneu: 245/40 R19
BMW 530d Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4907
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 4. 2012 02:57
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene momentalne vladne B
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene momentalne vladne BMW 5 - minimalne podle nemeckych medii.
Avatar - white label
7. 12. 2010 10:14
Re: 4x4
Pohoda, jen kde dnes vzít ty zcela prázdné silnice z videa? ;-) :-)
Avatar - white label
24. 11. 2010 16:01
Re: Otesánek
Chceš tím říct, že taková 530d E60, měla ještě horší brzdy, než 530d E39, které přitom už taky nebyly žádná velká sláva?
Avatar - white label
24. 11. 2010 15:56
Re: Otesánek
Jj, je to tak...
Avatar - Dinar
22. 11. 2010 07:22
Re: Otesánek
Tohle je přesně naopak, u této generace se důstojná motorizace posouvá až k základu, tak přesvědčivě jak to umí F10 to E60 neuměla o E39 ani nemluvím. S brzdami bych souhlasil, ale v předchozí generaci, jak u E60 tak u E90 jsou brzdy oproti předchůdcům horší a u některých motorizací až špatné, F10 má ale brzdy naprosto v pořádku, nenatrefil jsem motorizaci, kde by nefungovaly.