TEST Citroën Grand C4 Picasso - Art Nouveau
Picasso mezigeneračně vyrostlo, ale hlavně neuvěřitelně dospělo. Tento náš první dojem byl ještě zvýrazněn skutečností, že k testu jsme měli k dispozici nejdražší provedení Exklusive s motorem 2.0 HDI a tzv. pilotovanou nebo-li robotizovanou mechanickou převodovkou.
Vnější vzhled
…nového středního MPV je směsicí motivů z nejnovějších Citroënů a velkoprostorového modelu C8. V mnoha směrech se C4 Picasso ke svému většímu sourozenci povážlivě přiblížilo! Týká se to zejména komfortu cestování s pěti lidmi na palubě, ale i exkluzivitou výbavy případně montážním zpracováním. Ale popořadě…
Citroën C4 Picasso a konkurence - srovnání základních rozměrů | |||||
Citroën C4 Picasso | Mazda5 | Opel Zafira | Renault Scénic | VW Touran | |
Délka [mm] | 4590 | 4505 | 4467 | 4260/4490 | 4390 |
Šířka [mm] | 1830 | 1755 | 1801 | 1810 | 1795 |
Výška [mm] | 1690 | 1615 | 1645 | 1620 | 1650 |
Rozvor [mm] | 2728 | 2750 | 2703 | 2685/2735 | 2675 |
Rozchod vpředu [mm] | 1505 | 1530 | 1488 | 1515 | 1540 |
Rozchod vzadu [mm] | 1539 | 1520 | 1510 | 1515 | 1520 |
Počet míst | 7 | 7 | 7 | 5/7 | 5/7 |
Zavazadlový prostor | 208-1951 | 112-1566 | 140-1820 | 430-1840, 200-2240 | 695-1990, 121-1913 |
Boční siluetu jednoprostorové karoserie tvoří až překvapivě sportovní profil zužujícího se proskleného pásu, který je vzadu zakončen stylovými koncovými světly ve sloupcích a agresivně střiženým střešním spoilerem. Do střechy jsou elegantně zakomponovány podélníky. Boční plochy postrádají výrazné charakterové hrany, optické snížení vysoké a mohutné karoserie provedl Citroën snížením hrany oken a zavedením praktických bočních ochranných lišt. Vaší pozornosti by neměla uniknout rafinovaně navržená silueta přídě resp. čelního skla. Hrana tvořená koncem světlometů plynule navazuje na obrys prvního sloupku karoserie. Ten je velmi tenký a nezastává tak obvyklou nosnou funkci. Rozměrné trojúhelníkové sklo mezi prvním a druhým sloupkem má proporce, které jej dělají v praxi použitelným. Čelní sklo má značné zakřivení a plynule přechází do střechy, panoramatické zaoblení vzhledem k ose kolmé ke směru jízdy je ale minimální.
Největší překvapení
… zažijete po otevření dveří. Výborně přístupná pětice míst je doslova zalita světlem pronikajícím dovnitř rozměrnými prosklenými plochami. Cestující na předních sedadlech jsou vystaveni na odiv okolnímu světu díky obrovskému čelnímu sklu, které končí až těsně nad hlavami lidí v první řadě. První dva sloupky karoserie jsou extrémně úzké, takže výhled šikmo vpřed narušují jen minimálně, nosným prvkem střechy a celé bezpečnostní schránky je až mohutný sloupek za předními dveřmi. Abyste nebyli vystaveni nežádoucím slunečním paprskům, je možno zastínit část plochy čelního skla velkými slunečními clonami. Jejich vedení uprostřed čelního skla je současně využito pro uchycení dvojice zpětných zrcátek.
Než se stačíte rozkoukat, čeká ty neznalé modelu C4, další překvapení. Volant s pevným středem je poset množstvím tlačítek, kterými lze ovládat kde co. První dny za volantem bude mít řidič zřejmě trochu zamotanou hlavu, protože na volantu samotném jsme napočítali 21 ovládacích prvků, pak jsou tu dvě klasické páčky pod volantem a dvě páčky pro ovládání řazení převodovky. Aby toho nebylo málo, režim převodovky se volí pátou páčkou na sloupku řízení, informace palubního počítače se vyvolávají tlačítkem na páčce vpravo…Celkem jsme napočítali 21 tlačítek nebo ovladačů na volantu, 25 vlevo od volantu a další desítky na rádiu a v jeho okolí…
Tvarování věnce a možnosti nastavení sloupku řízení naprosto vyhovují obvyklému standardu. Středová konzola v pravém smyslu slova v C4 Picasso vlastně neexistuje. Zbylo z ní jen autorádio známé z jiných koncernových vozů. Informační centrum je podobně jako v C4 nebo C8 uprostřed pod čelním sklem. Hlavní roli v něm hraje ne obvyklý rychloměr nebo otáčkoměr, nýbrž barevný displej informačního systému. Jeho čitelnost je bezproblémová za každého počasí, denní i noční doby. Otáčkoměr nabízí jak graficky přívětivou informaci vyobrazením 3/4kruhového ciferníku tak konkrétní hodnotu zobrazovanou číslicemi po 250 ot./min.
Ovládací prvky pro automaticky řízenou klimatizaci jsou v novém Picassu přemístěny na boční okraje přístrojové desky, kde si může řidič i spolujezdec nastavovat vše podle libosti. Tím uprostřed vznikl volný prostor, který Citroën využil na originální schránku s funkcí pětilitrové chladničky. Další úložné prostory jsou například nahoře na přístrojové desce.
Místo pro sedm
Přední sedadla, se kterými jsme přišli do kontaktu nejdříve, jsou na francouzský automobil velmi tvrdá, což chápeme jako reakci na četné výtky směřované k sedadlům předchozích modelů. Sezení je přesto komfortní, kraje sedáků mají výrazné boční polštáře. Ty však efektivně fungují až u statnějších postav, osoby běžného vzrůstu (šířky) se musí v sedadle přidržovat sami. Sympatické jsou rozměry a možnosti nastavení hlavových opěrek, nedalo nám to a tak jsme u řidičovy opěrky naměřili šířku 40 cm!
Šestá a sedmá osoba již musí být menšího vzrůstu, aby ve třetí řadě našla dostatek místa. Se šířkou problém není, horší je to s podélným prostorem a místem nad sedáky. Do výšky jsme ve třetí řadě naměřili 880 mm (v první 1030 mm a ve druhé 990 mm), prostor zcela vzadu je hodně závislý na tom, kolik místa jsou ochotni věnovat pasažéři z druhé řady. Sedadla lze totiž jednotlivě podélně posunovat.
Přístup dozadu resp. variabilita uspořádání interiéru je postavena na skládání a manipulaci se sedadly druhé řady. Ani jedno ze sedadel nelze vyjmout z vozu, Picasso všude vozí všech sedm míst s sebou. Třetí řada se způsobem známým ze Zafiry zanoří do dna a vytvoří rovnou podlahu. Prohlubně vzniklé posunutím sedadel vpřed lze překlenout originálními plastovými deskami, umístěnými na zadní straně sedadel. Pak je zde 576 – 672l optimálně využitelného objemu, jehož přesná hodnota závisí na podélné poloze sedadel ve druhé řadě.
Naše nejdražší motorizace a výbava Exclusive obsahovala v této třídě neobvyklý prvek – vzduchové odpružení zadní nápravy. Výhodou je nejen samočinné udržování světlé výšky bez ohledu na aktuální zatížení, ale i možnost snížit tlačítkem v zavazadlovém prostoru nakládací výšku z 580 na 490 mm nad zemí.
Na druhé straně zavazadlového prostoru je osvětlení v podobě malé baterky, která je za jízdy dobíjena a po zastavení je lze použít jako běžnou svítilnu i mimo automobil.
Jízdní vlastnosti
… prvního Picassa nepatřily právě k těm nejlepším, ale nový model se rozhodně nemá za co stydět. Převod řízení s 2,77 otáčkami volantu mezi úvratěmi rozhodně nelze označit za sportovní, ale to snad od vozu této třídy nikdo nežádá. Řízení je přesné a posilovač se zvyšující se rychlostí vhodně ubírá na účinku. Brzdné zpomalení se snadno dávkuje a systém působí sebejistě. Odpružení je na rozdíl od nefrancouzsky tuhých sedadel komfortní, svůj podíl na tom má jistě i nová technika odpružení zadní nápravy. V zatáčkách dochází k větším náklonům, ale nebezpečí včas odvrací zásah standardního stabilizačního systému.
Rozpaky vzbuzuje tzv. pilotovaná mechanická převodovka. Zařízení uvedené před časem v modelu C4 a C5 je vyspělejší alternativou k automatizované převodovce Sensodrive, ale považujeme za chybu Citroënu, že jde o jedinou možnost pro nejsilnější HDI v nabídce.
Specifika robotizované převodovky se nepodařilo ani tentokrát úplně odstranit. Tato volba tak zůstává kompromisem mezi ručním řazením a samočinnou převodovkou s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem. Elektrohydraulicky ovládaná spojka potřebuje při bezohledné akceleraci zřejmě jen o málo více času než běžný řidič, ale subjektivní pocit z celé operace přeřazení není dobrý. Silný turbodiesel s mohutným točivým momentem (sníženo na max. 270 Nm) dobře zrychluje, ale náhle přerušená akcelerace při přeřazení překvapí nejen posádku, ale často i samotného řidiče. Při rozjezdu na mokrém povrchu má přední náprava problém přenést točivý moment na silnici, což rychle řeší protiprokluzový systém. Ručně řazená převodovka by řidiči zprostředkovala těsnější vazbu s vozem a tak by takových situací bylo mnohem méně.
V manuálním modu, kdy řidič sám páčkami pod volantem určuje okamžik změny převodu, je dojem z převodovky mnohem příznivější – víte totiž, kdy je vlastně třeba sundat nohu z plynu. Režim převodovky je nastavován malou páčkou vpravo od volantu, v nabídce písmen (A, M, N, R) nám chyběla parkovací poloha (P), která by jednoznačně určila bezpečnou polohu pro stání.
Interiér C4 Picassa vyniká příkladným odhlučněním za všech rychlostí, což je výsledek řady technických moderních a nákladných konstrukčních prvků (laminovaná skla, uložení nápravy v hydraulických lůžkách, tuhá karoserie, konstrukce vstřikování a uložení motoru). Vibrace ani hluk motoru 2.0 HDI (100 kW) neruší nikoho z posádky ani krátce po studeném startu. S Picassem jsme jezdili ve městě za 9,5 l/100 km, minimální spotřeba při klidné jízdě do 100 km/h činí 6,5 l/100 km, průměr by se měl pohodlně vejít do 8 l/100 km.
Hra se světlem a místem
Citroën postavil automobil se známým jménem, ale zcela novou kvalitou. Za pojmem kvalita ale nehledejte jen velkoryse navržený a útulný interiér, ale také tuhou a nadprůměrně prostornou karoserii s výborným výhledem, která přináší neopakovatelné zážitky z jízdy na předních sedadlech. Francouzský výrobce přidal dříve tolik typické technologické novinky jako vzduchové odpružení nebo příkladně nízkou hladinu vnitřního hluku. A ejhle, na světě je automobil, který může v renesanci značky Citroën sehrát klíčovou roli. Nic na tom nezmění ani ne právě optimální kombinace dobrého a silného dieselu se šestistupňovou robotizovanou převodovkou.
První cena vozu | 539.900,-Kč (C4 Picasso, 1.8 16V 92 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 724.900,-Kč (C4 Picasso X, 2.0 HDI) |
Základní cena testovaného vozu | 834.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 980.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI) |
Související články:
Plusy
- originální design
- prostorný interiér
- odhlučnění interiéru
- komfort odpružení
- výborný výhled z automobilu
Minusy
- motor 2.0 HDI v nabídce pouze s robotizovanou převodovkou
- nekonveční rozmístění ovládacích prvků (nemusí vyhovovat každému)
- nedostupnost xenonových světlometů mimo výbavu Exclusive