Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Citroën Jumper Travel Bus 30 2.2 HDi Euro 5 - Za půl milionu

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Citroën prorazil půlmilionovou hranici pro osobní provedení největšího modelu Jumper. Co za tuto částku dostanete?

Transport osmi až devíti osob lze provádět mnoha způsoby a s různou úrovní pohodlí pro posádku. Co se týká prostornosti, vítězí kombi odvozená

od furgonů celkové hmotnosti 3–3,5 tuny. Vybrali jsme nejmenší Citroën Jumper, který tvoří speciální nabídku nazvanou Travel Bus 30 s cenovkou 499 900 korun bez daně. Autobusoví dopravci nechť z tohoto označení nedostanou infarkt. Číslovka 30 totiž neznamená počet přepravovaných osob, ale celkovou hmotnost vozidla (x 100 kg).

Motory Euro 5

Model Jumper prošel lehkou úpravou, která byla vyprovokovaná zpřísněním emisních požadavků. Současná norma Euro 5 si vyžádala jemné změny

motoru 2.2 HDi, jenž býval k dispozici ve výkonových provedeních 74 a 88 kW.

Po modernizaci a modifikaci pro Euro 5 agregát posílil na tři provedení 81, 96 a 110 kW, přičemž všechna používají šestistupňovou převodovku. Nejmenší a testovanou variantu Jumperu kombi pro osm cestujících poháněla nejslabší verze. Stačilo to na více než dvoutunový automobil?

V klidu

Dokud jsme nevyjeli z města, byla spokojenost s kombinací nejmenšího rozměrového i hmotnostního provedení s nejslabším motorem naprostá.

Akcelerace a zejména odhlučnění agregátu řidiče i převážejícího osoby potěšila. Plynulá jízda pěkně v klidu s ohledem na cestující vyhovovala všem. Po opuštění městského prostředí a najetí na dálnici nám však nedalo jet téměř neustále na plný plyn. Jednak jsme se obávali o životnost agregátu,

za druhé při rychlosti 130 km/h nebylo možné jen polohlasně komunikovat. Motor vytočený na přibližně 3000 otáček o sobě dával znát příliš

hlasitě, takže jsme další plánované trasy po rychlostních komunikacích odložili.

Meziměsto

Skutečnost, že zkoušený Jumper L1H1 není určený na dlouhé cestování, potvrdil pohled do zavazadlového prostoru. Přesně jeden kubický metr

a délka ložného prostoru 59 cm neumožňovaly pohltit zavazadla pro delší pobyt osmi pasažérů. Nabízené ložné místo spíše odpovídalo transportu

na kratší trasy včetně vyhlídkových tras po městě či v omezeném případě i letištního shuttlu.

V tomto režimu si 2,2litrový čtyřválec spokojeně broukal, i když jsme jej kromě udržování rychlosti a zpomalování drželi téměř pod plným plynem v oblasti ekonomických otáček. Maximálních 250 N.m nebylo pro polovičně obsazený jumper příliš, ale spíše jen přijatelné minimum.

Proto importér Citroënu nabízí nejmenší provedení L1H1 také se silnějším motorem 2.2 HDi/96 kW, ale to se v ceníku dostáváme na částku 641 650 korun bez daně. Dovozce sice poskytuje firemním zákazníkům na všechny verze s výjimkou testované Travel Bus 30 slevy 25 % a vyšší, přesto cenovka zkoušeného Travel Busu 30 zůstává ze všech Jumperů pro převoz osob nedostižná.

Změny uvnitř

Na místě řidiče jsme s velkým nadšením kvitovali novou opěrku hlavy, která se do největšího citroënu dostala v rámci poslední úpravy. Původní žebrovanou a tuhou gumou opatřenou oporu hlavy nahradila pořádná polstrovaná a měkkým materiálem vyplněná. Ne tedy příliš měkkým, ale tak akorát. Zmíněná výhoda zahrnutá do modernizace s nadpisem Euro 5 samozřejmě zasáhla všechna sedadla, takže cestující po prudkém brzdění a uvolnění pedálu si už nenatlučou týly hlav.

Výbava na úrovni

Travel Bus 30 není jen označením akční verze kombi L1H1/81 kW, ale samostatným a mimořádně štědře vybaveným modelem. Na rozdíl od ostatních provedení (s vyšší cenovkou) poskytuje ve standardu stabilizační systém ESP a protiprokluzové zařízení ASR, dále pak airbag spolujezdce s možností vypnutí pro převoz malých dětí proti směru jízdy. V roli řidiče jsme ocenili další standard pouze pro Travel Bus: tempomat. Ten sice ve spojení se základním motorem nacházel uplatnění spíše na rovných meziměstských úsecích a ve městě, ale rozhodně ulehčil řidičově pravé noze.

To však nebyly hlavní trumfy Travel Busu. Obdržel také manuální klimatizaci, za niž v ostatních provedeních Jumperu kombi připlatíte nemalých

56 000 korun. Že by si v současnosti někdo pořídil vozidlo na přepravu osob bez klimatizace, o tom asi vážně pochybuje každý kromě dopravce dělníků na stavbu.

Travel Bus boduje ještě dalšími drobnostmi. Rádio s CD + MP3 přehrávači a ovládáním na volantu rovněž získáte v ceně. Když sečteme všechny tyto položky standardně v Travel Busu a za příplatek v ostatních provedeních, dojdeme k cenové diferenci 82 000 korun.

Samostatná sedadla

Výhodu Jumperu kombi tvořila samostatná křesla pro všechny tři řady. Cestující si na rozdíl od dřívějších nedělených lavic mohli nejen užívat více

soukromí, ale díky loketním opěrkám zároveň více komfortu. Přístup ke třetí řadě sedadel zajišťovalo sklopné sedadlo na pravé straně druhé řady.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4963/2050/2254
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2164
Celková hmotnost (kg) 3000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 1,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 140
Nádrž paliva (l) 90
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/5,8/7,1
Cena včetně slevy (Kč bez DPH) 499 900

Plusy

  • Výborná cena
  • Samostatná sedadla
  • Štědré vybavení

Minusy

  • Slabší motor
  • Vyčnívající blikače ze zrcátek

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - rohYpnol
12. 3. 2013 23:15
Re: K základní výbavě
to už psí konzervy vyrábějí z takového aušusu ;-) ?
Avatar - KANKUNEN
12. 3. 2013 08:32
K základní výbavě
by měli přidat plný kufr náhradních dílů na podvozek. Podvozkové části se musí vyrábět z materiálu na konzervy pro psy. Plasty v ineriéru jsou na tom podobně.