TEST Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 – Stále překvapující
Před pěti lety ohromila Dacia motoristický svět čtyřdveřovým sedanem, jehož hlavní předností byl prostorný interiér a nízká cena. Letos rumunská automobilka představila Duster, u kterého se známý scénář opakuje ve stále rostoucí kategorii SUV. Po prvním testu zážehové šestnáctistovky je na řadě turbodiesel s pohonem všech kol.
Designujeme
Na první pohled vyvolává Dacia Duster svým designem nadšení, zvlášť ve firemním showroomu, kde jí dělají společnost ortodoxní modelové řady Logan a Sandero. Ty dnes už sázejí především na svou praktičnost, robustní stavbu a provozní nenáročnost. Krásu u nich lze spatřovat hlavně v maximální funkčnosti, méně pak v míře automobilového estetična.
Vraťme se ale k Dusteru. Jeho karoserie dlouhá 4315 mm zaujme především šířkou. Ta je bez vnějších zpětných zrcátek 1822 mm a s nimi rovných 2000 mm. Designérům se při návrhu podařilo zdatně zamaskovat použití jednoduchých povrchových panelů karoserie a vytvořit automobil, který si umí získat pozornost svým vzhledem i v základním provedení.
suv dacia duster testy |
Až při detailnějším zkoumání se najdou nedostatky, které odlišují rumunský stroj od vyspělejší a dražší konkurence. Šířka mezer mezi jednotlivými díly karoserie je zarážející. Morální zastaralost konstrukce naznačuje zvuk při zavírání dveří, nebo malé stěrače se slabým výkonem. Nepotěší ani subtilní uchycení vnějších zpětných zrcátek, řešení dveřních zámků i klik dveří připomínající Felicie, nebo jednoduchá prutová anténa.
Za připomínku naopak rozhodně stojí výrobcem udávané údaje důležité pro jízdu mimo zpevněné vozovky. Díky světlé výšce 210 mm se může Duster s pohonem všech čtyř kol brodit 350 mm hlubokou vodou. Převisy karoserie jsou dlouhé 822 mm vpředu a 820 mm vzadu, společně s nájezdovými úhly vpředu 30°, vzadu 36° a přechodovým 23° mají usnadnit pohyb v terénu, což jsme měli možnost poprvé vyzkoušet při národní prezentaci. Na motokrosové trati se Duster neztratí. Dokonce i se standardními pneumatikami zvládá celkem náročné terénní překážky a kluzký povrch.
suv dacia duster testy | Zájemci o jízdu v opravdovém terénu by měli zůstat nohama na zemi. Duster sice zvládne s ohledem na cenu hodně, ale offroad to není. Může vás zastavit dlouhý rozvor a z něj plynoucí poměrně malý přechodový úhel, nebo absence redukční převodovky. Výfukové potrubí, které je vedeno přímo pod zadní rozvodovkou zřejmě bude v praxi dost trpět. Ve čtyřsettisícovém cenovém pásmu jednoduše zázraky nečekejte.
Sanderujeme
V případě interiéru se nebudeme pouštět do sáhodlouhých analýz. Již v prvním testu Dusteru se zážehovým motorem jsme napsali, že uvnitř na posádku čeká záplava tvrdých plastů a palubní deska z modelu Sandero, s nímž Duster sdílí i plastové výplně předních dveří.
Od starších modelů se Duster odlišuje přístrojovým štítem s novými ciferníky, rámečky otáčkoměru a rychloměru. V případě výbav Arctic a Exception se palubní deska, tunel mezi předními sedadly a madla dveří Dusteru chlubí alespoň trochu vyčnívající hnědou metalízou.
Levné plasty mají poměrně příjemnou strukturu povrchu i kvalitní slícování. Horší je to s ergonomií. Tu v Rumunsku stále zdatně ignorují. Řidič musí počítat s ovládáním ventilace a klimatizace utopeným ve spodní části středové konzoly, která je navíc mírně zahnuta pod palubní desku. Věčnou diskuzi bude nejspíš způsobovat umístění ovládání stahování oken na středové konzole. Je jasné, že toto řešení snižuje náklady na výrobu i počet jednotlivých dílů a zjednodušuje řešení dveřních výplní.
Sedíme
suv dacia duster testy | I v nejvyšším stupni výbavy Exception působí interiér při srovnání s drtivou většinou současné produkce spartánským dojmem. Tomu nezabrání ani čalounění sedadel kombinací kůže a koženky. Spíše než k pocitu luxusu přispívá tento prvek výbavy k zjednodušení údržby. Ocení jej například majitelé psů. Ti totiž nebudou trávit spoustu času s vysavačem v ruce při čistění sedadel, ale jednoduše je jen otřou.
Přední sedadla s minimalistickým náznakem bočního vedení jsou překvapivě pohodlná a ani po více než čtyřech hodinách bez jediné zastávky z nich nebolí záda nebo krční páteř. Řidiči má nalezení ideální polohy usnadnit pouze v malém rozsahu výškově stavitelný volant a sedadlo se stavitelnou výškou. Řidiči s výškou nad 185 cm budou rozhodně preferovat nejnižší polohu sedáku, zatímco jejich méně vzrostlí kolegové si s radostí sedadlo přizvednou, aby měli lepší přehled o dění okolo široké přídě.
Cestující v druhé řadě si jízdu užívají na široké a ploché lavici. Ta je díky vnitřní šířce 1438 mm (ve výši loktů) schopna poskytnout dostatek životního prostoru i třem cestujícím. Mají dostatek místa i pro své hlavy a nohy. Pasažér usazený uprostřed zadní lavice bude mile překvapen místem pro nohy, protože podlaha je vzadu uprostřed, i přes pohon všech čtyř kol, zvýšena jen mírně.
suv dacia duster testy |
K příjemné atmosféře na zadním sedadle přispívá za slunných dní zatmavení zadních oken, které je pro nejvyšší stupeň výbavy Exception standardem. Příplatek 3.000,- Kč představuje elektrické stahování oken, jehož ovladače jsou umístěny na konci středového tunelu, jen pár centimetrů nad podlahou. V případě obsazení zadní lavice jedním nebo dvěma pasažéry je ovládání v přijatelném dosahu obou.
Balíme
Dacia Duster 4x4 nabízí za druhou řadou sedadel zavazadelník se základním objemem 408 litrů, který je možné zvětšit až na 1570 l. Ve standardním uspořádání je k dispozici rovná podlaha. Ložná plocha je dlouhá 992 mm, široká mezi podběhy 1000 mm a za nimi 1260 mm. Výška od podlahy po kryt je 440 mm a po strop 845 mm.
Větší využitelný objem je možné získat dvěma způsoby. Při využití prvního se dělená zadní opěradla jednoduše překlopí na sedák a vznikne tak nerovná ložná plocha bez schodu. Druhý způsob představuje překlopení sedáku směrem vpřed a sklopení opěradel na jeho místo. Tímto způsobem se docílí rovné ložné plochy s délkou 1750 mm.
suv dacia duster testy |
Pod podlahou zavazadelníku je uloženo plnohodnotné rezervní kolo, které obklopují přihrádky z polystyrenu vhodné na uložení drobností. Kryt, bránící zvědavcům prohlédnout si zavazadla v kufru, tvoří kus látky napnutý mezi dvě tyčky. Toto spartánské řešení překvapí svou jednoduchostí i tím, že život s ním je mnohem jednodušší než by se mohlo na první pohled zdát. Díky jeho nízké hmotnosti a jednoduchému upevnění v kotevních bodech se s ním jednoduše manipuluje jednou rukou, a to i když jej chcete zcela vyjmout z vozu.
Přístup do zavazadlového prostoru je možný prostřednictvím vzhůru výklopné zadní stěny. Po jejím otevření je zámek 1880 mm nad zemí a k nakládání zavazadel je k dispozici pravidelný otvor široký 980 mm a vysoký 790 mm. Nákladová hrana je u nezatíženého vozu 800 mm nad zemí.
SUVujeme
Pohon všech kol u Dacie Duster využívá elektromagnetickou spojku od Nissanu. Její řídicí elektronika umožňuje volit mezi třemi módy prostřednictvím otočného ovladače utopeného pod středovou konzolou před řadicí pákou.
V režimu 2WD jsou poháněna pouze kola přední nápravy, po přepnutí do polohy Auto rozhoduje o připojení zadních kol elektronika, která nechá nejprve lehce proklouznout přední kola a teprve potom zapojí do hry i kola zadní. Třetí režim s označením Lock pevně rozděluje točivý moment v poměru 50 : 50 mezi přední a zadní kola a je určen pro pohyb v náročném terénu. Využití tohoto režimu je omezeno do rychlosti 80 km/h.
suv dacia duster testy | Dacia Duster s pohonem všech čtyř kol má vpředu nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, která je identická s modely Logan a Sandero, ale některé její části byly zesíleny. Vzadu je použito víceprvkové zavěšení, fakticky jde opět o tlumičovou vzpěru McPherson, doplněnou jedním podélným a jedním příčným ramenem. Nechybí příčný zkrutný stabilizátor.
Pro Duster s pohonem všech čtyř kol je bez ohledu na motorizaci určena nová manuální šestistupňová převodovka TL8 s krátkým prvním a druhým stupněm. Toto řešení nahrazuje redukci a Duster se tak může na první dva stupně pohybovat v terénu velmi pomalu.
Naftujeme
Druhý Duster, který zamířil k našemu redakčnímu testu, má pod svou kapotou vznětový motor, jímž je starý známý 1,5 dCi z rodiny K9K. Rumunské SUV využívá verzi s výkonem 80 kW při 4000 min-1 a točivým momentem 240 Nm při 1750 min-1.
Přesnost řazení patří k průměru kategorie, což je vzhledem k výkonům převodovek dříve testovaných Loganů a Sander pochvala. K změnám rychlostních stupňů slouží delší řadička, jejíž pohyb v kulise není vždy hladký a při prvních kilometrech za volantem Dusteru si řidič může zaměnit trojku s pětkou nebo čtyřku s šestkou.
Vzhledem ke krátkým převodům můžete při prvním usednutí za volant této Dacie úplně zapomenout na vše, co jste doposud řídili. Při rozjezdu totiž musíte rychle za sebou zařadit jedna, dva, tři a potom pro jízdu po běžné okresce využíváte víceméně jen rychlosti čtyři a pět. Jen při nájezdu do ostřejší zatáčky si podřadíte na trojku.
Šestka přijde ke slovu na delších rovinkách nebo na dálnici, kde si překvapivě poradí i s táhlejšími stoupáními bez potřeby podřazování na pětku, které přijde na řadu až v prudších kopcích. Ve vysloveně kopcovitém terénu, jakým je například známý východomoravský Buchlov, pak budete řadit jako v malém ostrém hatchbacku. Zní to zvláštně, ale jízdu s touto Dacií si svým způsobem opravdu užijete.
suv dacia duster testy |
Na rozdíl od benzinového Dusteru se může ten vznětový chlubit průměrnou spotřebu. Výrobce udává v kombinovaném provozu 5,6 litru na 100 km. My jsme během týdenního testu najeli přes 860 km v městských ulicích, po okresních i polních cestách a dálnicích s průměrem 6,5 l/100 km. Tento výsledek je vzhledem k pohonu všech kol a rozměrné čelní ploše velmi slušný.
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h uvádí palubní počítač průměrnou spotřebu 5,1 litru na 100 km. Při povoleném dálničním maximu 130 km/h je podle počítače průměrná spotřeba nafty 7,2 litru na 100 km a otáčky motoru se ustálí na úctyhodných 3250 min-1. Na dálnici tedy žádná sláva.
Jedeme
I s naftovým motorem překvapuje Duster svými komfortními jízdními vlastnostmi. Za ně mohou 16palcová kola s vysokými pneumatikami (215/65 R16) a měkčí odpružení, které zdatně odfiltruje malé i velké nerovnosti. Na slušné úrovni je odhlučnění kol, k posádce pronikají jen rázy od překonávání skutečně velkých děr a pak hluk odvalujících se pneumatik při jízdě po dálnici rychlostmi nad 110 km/h. Při vyšších rychlostech začíná cestující obtěžovat i hluk od motoru (nad 3000 min-1) a taky aerodynamický hluk.
Duster se při rychlejších změnách směru sice citelně i viditelně naklání, ale zároveň jistě drží zvolenou stopu a míří tam, kam chcete. K tomu přispívá široký rozchod kol, nastavení podvozku a v případě testovaného vozu i stabilizační systém ESP, který výrazně potlačuje nedotáčivost. Tento systém je bohužel k dispozici pouze pro vznětovou motorizaci s pohonem všech čtyř kol a to za příplatek 8.000,- Kč. Zcela nedostupný je tempomat, který bychom speciálně u turbodieselu uvítali.
Řízení Dusteru, vybavené hydraulickým posilovačem, je výrazně přímější než u ostatních Dacií, což řidiči usnadňuje manévrování a zrychluje změny směru jízdy. Největší jeho slabinou je výrazné pronikání rázů od přední nápravy při přejezdu příčných nerovností.
Brzdy, které jsou vpředu kotoučové a vzadu bubnové nejsou nijak přecitlivělé a umožňují slušné dávkování brzdné síly, brzdný účinek by ale měl být větší.
suv dacia duster testy |
První skutečné SUV se značkou Dacia se terénu rozhodně nebojí, ale vzhledem k absenci redukční převodovky a již zmiňovanému nezakrytování spodku vozu, je lepší se vyhnout skutečně náročnému terénu, v němž budete chtít zdolávat svahy se sklonem přes 45 stupňů. Vyspělejší elektronika tady zatím není, a tak při sjíždění z prudkého svahu je vše závislé na schopnostech řidiče a jeho umu při zacházení s brzdami. A to nemusí být v obtížném terénu to pravé ořechové. Při pokusu o zdolání prudkého stoupání je potřeba nelítostně a nebojácně šlápnout na plynový pedál, protože malé dCi nemá v nízkých otáčkách dostatek síly na to, aby nechal Duster pomalu šplhat.
Shrnujeme
Malý turbodiesel se k této kategorii hodí lépe než zážehová šestnáctistovka. Slušný točivý moment v nízkých otáčkách si dobře poradí s hmotností a s nemalými pasivními odpory Dusteru. Ani pak ale nepočítejte s lepší než průměrnou podélnou dynamikou. Příplatek několika desítek tisíc korun za naftu vrací Dacia nejen zásobou hnací síly, která je snadno dustupná, ale i nižší spotřebou, méně závislou na stylu jízdy.
Duster je pro českého člověka zajímavý i kvůli prostornému interiéru, rozumnému zavazadlovému objemu a komfortnímu podvozku, necitlivému na nekvalitní české silnice.
Konstrukční jednoduchost se na první pohled odrazila na koncepčně zastaralém interiéru, časem však asi začnete objevovat další a další archaické detaily, které někdo pokládá za nepodstatné, ale jinému budou překážet.
Teprve přímé porovnání s Yetim ukáže, že generační skok mezi oběma vozy je neuvěřitelně dlouhý. V tom okamžiku ale nastupuje u Dacie velmi silný faktor ceny, který veškerou kritiku relativizuje…
První cena vozu | 259.900,- Kč (Duster Access, 1,6 16V 4x2, 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- Kč (Duster Arctica, 1,5 dCi 4x4 , 80 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 422.900,- Kč (Duster Exception, 1,5 dCi 4x4 , 80 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 444.900,- Kč (Duster Exception, 1,5 dCi 4x4 , 80 kW) |
Plusy
- Terénní schopnosti plně srovnatelné s mnohem dražšími SUV
- Jízdní pohodlí na špatných silnicích i v lehkém terénu
- Šestistupňová převodovka
- Prostorný interiér
- Minimalistická cena
- Tříletá záruka
- Nejlepší jízdní vlastnosti ze všech Dacií
- Plnohodnotné náhradní kolo
Minusy
- Laciné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
- Ergonomie ovládacích prvků v interiéru (ovládání klimatizace, ovládání zadních oken)
- Malé a nepříliš výkonné stěrače
- Špatný výhled šikmo vzad
- Vysoká spotřeba na dálnici
- Hluk za jízdy v rychlostech nad 100 km/h
- Nedostupnost tempomatu ani u nejdražší verze
- Volant seřiditelný jen výškově