TEST Dacia Logan 1.0 TCe LPG – Kombi chybí, jinak ale nadchne
Dacia Logan se v rámci mezigenerační proměny dočkala zásadní změny. Na trh přijíždí výhradně jako sedan. Dokáže pořád zaujmout?
Design, interiér
Dacia Logan se dá považovat za synonymum moderní éry této rumunské značky. Právě s příchodem první generace tohoto modelu odstartovalo úspěšné období pod vedením Renaultu, který její vývoj vedl. Aktuálně na trh vstoupila již třetí generace tohoto vozu, tentokrát výhradně ve formě sedanu a v případě českého trhu výhradně ve verzi na LPG. Během týdenního redakčního testu jsme zjišťovali, zda má v této neobvyklé kombinaci šanci zaujmout.
Sedan je sice nedílnou součástí historie Loganu – ostatně už první generace nejprve debutovala s tříprostorovou karoserií jako náhrada za tehdejší Solenzu, v tuzemském prostředí ale bylo vždy oblíbené spíše odvozené kombi. To v případě první generace bylo až sedmimístné, což je charakter, k němuž se má Dacia opět vrátit. Kombík Logan MCV má být totiž v nadcházejících měsících nepřímo nahrazen až sedmimístným, dosud nepojmenovaným crossoverem, který má touto módní koncepcí přilákat vícero zájemců. Než se ho dočkáme, je tu Logan sedan.
Zkrátka pěkné auto
Dacia Logan na trh opět přichází jako model sdílející techniku s hatchbackem Sandero, což opět platí také pro design. Ten jsme už v případě pětidveřového modelu chválili a nejinak je tomu v případě sedanu. Logan využívá možná sice jednoduchého, zato však nadčasového stylu, za kterým se klidně i otočíte. Snad jen boční silueta mi kvůli tvarování bočního prosklení nepřijde tolik ladná. Jako celek však vypadá auto hezky a moderně, i díky hlavnímu motivu v podobě písmena ypsilon, objevujícího se v grafice světel.
Vzhledem ke koncepci sedanu se už délka blíží zástupcům kompaktní kategorie - činí 4.396 mm, což je mimochodem o 36 mm více než u předchůdce. Rozvor 2.649 mm je o 15 mm delší než u minulé generace a o zásadních 45 mm delší než v případě hatchbacku Sandero.
Cenu skvěle maskuje
Stejné útroby se plně vyjeví vevnitř, palubní deska je totožná jako u Sandera. To znamená, že v druhém výbavovém stupni Comfort už dostanete příjemné textilní obložení palubní desky, které oživuje interiér a spolu s moderním panelem automatické klimatizace navozuje pocit mnohem dražšího vozu. Ano, analogové ukazatele nejsou už dnes zázrak poslední techniky, nicméně v praxi skvěle fungují, jsou dobře čitelné a přehledné. Tvrdé plasty pak také vypovídají o nízké ceně, jsou ale solidně zpracovány, a tak přispívající k pozitivnímu dojmu z kabiny.
Navíc za volant se konečně snáze poskládáte, protože už je nejen výškově, ale i podélně nastavitelný. Dotykovou obrazovku multimediálního systému pak máte pěkně po ruce, musíte si ale zvyknout, že infotainment a navigace nereagují vždy zrovna nejrychleji. Tovární držák na chytrý telefon vedle displeje s USB vstupem za ním pak dokazuje, že se u Dacie myslelo na praktičnost. Na rozdíl od Sandera je tu pak i druhý USB vstup v dolní části palubní desky.
Právě bohatá výbava testovaného exempláře, čítající prakticky všechny dostupné prvky z nabídky, znamená, že se jeho cenovka vyšplhala až na 373.900 korun. To sice v rámci nabídky Dacie není zrovna málo, na druhou stranu takhle bohatě vybavené nové auto za takovou cenovku dnes jinde nenajdete.
Co se týče místa, je ho dostatek také na zadních sedadlech. Při posazení se „za sebe“ mám se svojí výškou 185 centimetrů dostatečnou rezervu před koleny i nad hlavou. Sedák je navíc ukotven příjemně vysoko, aby dobře podpíral stehna cestujících. Příjemné jsou pak i sklopné stolky. Kapsy ve dveřích jsou ale dost malé, podobně moc velká není ani schránka v loketní opěrce mezi předními sedadly.
Velký prostor naopak nabídne zavazadelník s udávaným objemem 528 litrů, který mimochodem odpovídá jedničkové Octavii. Má pravidelné tvary s délkou 97 cm, šířkou 101 cm mezi podběhy a výškou 56 cm. Nakládací hrana leží ve výšce 75 cm nad vozovkou. Právě zavazadlový prostor nicméně plně ukáže nízkou cenu vozidla, se svými odhalenými plechy i pružinami nebo chybějící aretací víka v horní poloze. Bohužel tu nejsou ani háčky na nákupní tašky. Praktičnost nicméně může zvýšit třeba gumová vana dostupná v rámci nabídky příslušenství za 1.990 korun. Pod podlahu se pak v případě LPG varianty vejde jen lékárnička.
Motor, jízdní vlastnosti
Plynu se nebojte
Dacia Logan v nové generaci sice debutovala se třemi zážehovými motory, atmosférickým 1.0 SCe (49 kW), přeplňovaným 1.0 TCe (67 kW) a motorem 1.0 TCe Eco-G (74 kW) na LPG, na rozdíl od Sandera však sedan na českém trhu nabízí výhradně posledně jmenovanou verzi. Ta se Dacii velmi hodí ke snížení emisí oxidu uhličitého u své flotily.
Základem plynové verze je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec o objemu jednoho litru s nepřímým vstřikováním a filtrem pevných částic. Jednotka umí spalovat také benzin, v takovém případě ale musíte počítat s o něco horšími parametry 67 kW a 160 N.m, což je o 10 N.m méně než při jízdě na LPG.
Plusem je pak bezesporu zachování klasické palivové nádrže na benzin s objemem 50 litrů, což zvyšuje jízdní dosah Loganu. Umístění nádrží navíc nijak neomezuje zavazadlový prostor. Jedinou nevýhodou je tak nemožnost rezervního kola a některé nevýhody spjaté s tímto druhem pohonu – přece jen omezená síť čerpacích stanic a zákaz vjezdu do mnoha parkovacích garáží.
Když se však těmto nevýhodám přizpůsobíte – na dlouhých cestách se v nejhorším spolehnete na velkou benzinovou nádrž – zjistíte, že je Logan na plyn uživatelsky velice příjemným automobilem. Motor má sice jadrnější tříválcový tón, celkově je ale kultivovaný a nevibruje. Jeho elán je vzhledem k určení auta dostatečný, brzdou provozu rozhodně nebudete. I na dálnici je dynamika vcelku solidní, kolem 130 km/h auto stále zrychluje i se zařazenou šestkou, a to i ve stoupáních. Jen ho musíte dostat přes 1500 otáček, nad volnoběhem moc nadšení nemá. Solidně ale táhne i ve vysokých otáčkách. Při přepnutí na benzin (lze manuálně tlačítkem vlevo od volantu) si přitom o něco menšího elánu jasně povšimnete.
Logické je také zpřevodování šestistupňového manuálu, který je jedinou volbou pro tuto jednotku. Řazení je ale tužšího rázu, třeba při trojce se mi zdálo, že trochu zadrhává. Při 140 km/h pak Logan mimochodem točí 3100 otáček.
Co se týče spotřeby paliva, tak v případě LPG je silně závislá na aktuálních jízdních podmínkách. Na dálnici se pravidelně pohybovala kolem 8,3 l/100 km, při městském popojíždění ale často rostla k 9,5 l/100 km. Celkový průměr se nicméně zastavil na 8 l/100 km. Jen na plyn tak Logan ujede klidně 500 km, spotřeba 6,5 l/100 km na benzin pak díky benzinové nádrži na 50 litrů dodá dalších 750 km. Akční rádius tak vysoko přesahuje 1.000 km, což je vzhledem k velikosti vozu úžasná hodnota. Zvlášť v době nastupujících elektroaut… Nízké jsou i provozní náklady, při dnešních cenách kolem 14 Kč za litr LPG vás ujetý kilometr vyjde jen lehce nad korunu.
Jízdní skok vpřed
Při jízdě si pak opět uvědomíte, jaký mezigenerační skok Logan provedl. Je znatelně pohodlnější a tišší než předchůdce, čemuž pomohlo použití zjednodušené platformy CMF-B z aktuálních Renaultů Clio či Captur.
Na druhou stranu ve srovnání s ostatními automobily dnešního trhu je při jízdě stále znát lacinější charakter. V dálničních rychlostech se zkrátka už nevyhnete aerodynamického šumu, ve městě zase na nerovnostech od jinak pohodlného podvozku pravidelně uslyšíte práci kol, a to testovaný kousek obouval jen 15palcová. V otázce jízdních vlastností je pak znatelný hlavně komfortní charakter vozu. Tohle je zkrátka primárně auto pro východní trhy s rozbitými silnicemi, díky čemuž Logan skvěle zvládá i nástrahy českých silnic. Při prudší změně směru se nicméně už karoserie rozkýve, poměrně lehké řízení s dlouhým převodem pak nedává moc zpětné vazby.
Závěr
Závěr
Už hatchback Sandero dokázal, jaký skok vozy Dacia v nejnovější generaci urazily, a technicky spřízněný sedan Logan toto jen potvrdil. V lecčems se už tyto modely vyrovnají mainstreamové konkurenci, zároveň však zůstávají vzhledem k dnešním cenám dostupné. V době stále přísnějších emisních norem je úctyhodné, jakou cenu si Dacie umějí udržet.
Právě atraktivní cenu ve svém interiéru dnes navíc skvěle maskují, na povrch vyplyne snad jen při laciném bouchnutí dveří nebo po otevření zavazadelníku, kde spatříte odhalené plechy. Smířit se musíte také s průměrným odhlučněním, omezenou paletou motorizací, která v případě Loganu na českém trhu čítá výhradně verzi 1.0 TCe LPG. Přestože jde o povedené ústrojí, bude zájem o vůz limitovat, stejně jako absence u nás oblíbeného kombi Logan MCV, které nahradí připravovaný crossover. Nenechte se tím však odradit, cílovou klientelu Logan nadchne nejen cenovkou a slušnou výbavou za rozumnou cenu, ale i velkým zavazadelníkem nebo komfortním podvozkem. Dosavadní uživatelé pak budou doslova nadšeni, jakou mezigenerační proměnou Logan prošel.
Nejlevnější verze modelu | 304.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Essential) |
Základ s testovaným motorem | 304.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Essential) |
Testovaný vůz bez příplatků | 331.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 373.890 Kč (1.0 TCe/74 kW Comfort) |
Plusy
- Povedený vzhled
- Slušná výbava
- Objemný zavazadelník
- Komfortní podvozek
Minusy
- Pomalejší infotainment
- Průměrné jízdní vlastnosti
- Odhalené plechy v zavazadelníku
- Jediný motor v nabídce