Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500 Electric: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (26)
V ulicích Karlových Varů jsme měli možnost krátce se seznámit s Fiatem 500 na elektřinu, kterého by dostal rád na naše silnice ve větším množství energetický gigant ČEZ.

Kdyby neneslo tohle auto náladové polepy a nápisy „elektromobil“, byl by to vlastně úplně obyčejný Fiat 500. Důvěrně známé tvary má i interiér vozu, všechna sedadla jsou na svých místech a k našemu velkému překvapení má standardní rozměry i zavazadlový prostor. Tak co je tedy jinak?

Je to prosté – jen a pouze elektrický pohon – a pár maličkostí s ním souvisejících.

Než se ale vrhneme na samotné dojmy z auta, možná by vás zajímalo, odkud se vlastně Fiat 500 Electric vzal. Nejde o výtvor turínské automobilky, ale firmy Micro-Vett z Imoly. Ta prostě koupí pětistovku, vymontuje vše, co souvisí se spalovacím motorem a nahradí to akumulátory a elektromotorem (sériová výroba velkých automobilek bohužel neumožňuje vyrábět polotovary automobilů). Touto činností se Micro-Vett zabývá už od roku 1991 a současná modelová nabídka zahrnuje krom pětistovky i užitkové Fiorino.

Ale pojďme zpět k pětistovce. Ta se vyrábí s elektromotory o výkonu 10 až 30 kW. Nejslabší zvládne maximální rychlost 70 km/h a má dojezd 80 km, nejsilnější dokáže upalovat až 115 km/h a akumulátory mu vydrží na 120km jízdu. Dobíjení Li-Pol baterií trvá běžnou zásuvkou 8-10 hodin, existuje však i možnost rychlonabití za slabou čtvrthodinku, vyžaduje však speciální zařízení.

A právě infrastrukturu by u nás chtěl začít postupně budovat ČEZ, který má pochopitelně zájem na zvýšení podílu elektromobilů na našich silnicích, a to již v období 2010-2013. Prvním krokem bude pořízení 50-100 elektromobilů, které zdarma nabídne k užívání veřejným institucím. Ve stejné době se očekává i příchod prvních elektromobilů od velkých automobilek. Za současných podmínek, kdy nezanedbatelnou část produkce elektřiny v rámci ČEZ představují tepelné elektrárny, představuje energetický mix 95 g CO2 na kilometr, váš elektromobil tedy bude mít přeneseně horší emise než třeba nová Toyota Prius, ale již v roce 2020 prý ČEZ dosáhne zajímavějších 60 g/km a měly by klesat i v dalších letech. Otázkou je, kde budou v té době emise například hybridních aut... Pokud by jednou ČEZ přešel výhradně na jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, emise oxidu uhličitého by činily jen směšných 0,25 g/km.

Na co se (ne)těšit? Jak už bylo řečeno, pětistovka, v našem případě ta nejsilnější, je pro řidiče prakticky stejná jako tovární. Jen místo řadicí páky je tady volič, jímž se dává pokyn, zda má jet hatchback vpřed nebo vzad. Druhým a posledním rozdílem je modifikovaný přístrojový štít, jenž kromě rychloměru zobrazuje též údaje o stavu kapacity akumulátorů a o režimu jízdy, tedy zda se akumulátory nabíjí nebo jejich energie využívána.

Dáváme volič do polohy „D“ a naprosto bezhlučně se rozjíždíme, žádné tramvajové bzučení se nekoná a začínáme chápat, proč Brabus pro Teslu Roadster připravil tuning v podobě zvuku benzinového motoru. Nejprve se rozjíždím pozvolna, i přesto je ale cítit síla elektromotoru, jenž má chuť s autem pořádně zacvičit. Teprve při dobrzďování před křižovatkou se ozývá jemné bzučení, ne nepodobné tomu u tramvají. Tehdy se, stejně jako v případě jízdy bez tlaku na akcelerátor, dobíjí akumulátory a Fiat 500 Electric zpomaluje překvapivě ochotně. Následný rozjezd už zkoušíme intenzivněji a musíme uznat, že co se akcelerace na křižovatkách týče, elektromobil může zostudit celou řadu svých soků s motorem s vnitřním spalováním. Jenže radost netrvá věčně, bavíme se tady o rychlostech do 40-45 km/h, ať už tlačím na pedál, jak chci, do vyšších sfér se autíčku chce jen velmi neochotně a 0-60 km/h už představuje skutečně „běh na dlouhou trať“. „Můžete si vybrat ze dvou režimů jízdy – Eco a Dynamic“ , říká nám sympatická Italka z Micro-Vettu. „Aha, a jaký mód máme teď?“ tu odpověď jsme čekali: „Dynamic“ . Aha... Lehké řízení je prakticky stejné jako u standardní pětistovky, pravděpodobně značná váha elektropohonu ale výrazně degraduje jízdní komfort, tlumení rázů od nerovností je dost mizerné. Více dojmů bohužel zprostředkovat nemůžeme, zkušební trasa byla opravdu, ale opravdu krátká.

Jednu věc ale říci můžeme – na přibližování se maximálně tak padesátkou po městě a poskakování v kolonách bude takovýhle elektromobil stačit. Chtít po něm ale cokoli jiného je zatím vyloučeno. I ten sebenudnější hybrid představuje ve srovnání s ním emocemi napěchovaný sporťák. Uvidíme, jak zapůsobí například chystaný elektromobil od Nissanu.

Michal Fokt
Diskuze (26)
4. 9. 2009 12:03
Re: Poznámka
Orientačne bolo uvedených 20 litrov...
Skús to auto reálne zhodnotiť s vynechaním dojazdu.
4. 9. 2009 09:16
Re: Poznámka
Tak plnohodnotny (s dojezdem 150km) ten Nissan urcite neni. Jestli je smysluplny nebo ne, si povime az nam reknou cenu. Zatim bych klidnil nadseni.
Avatar - Tomas_2002
4. 9. 2009 08:30
Aspoň něco
Lepší, když se tím aspoň někdo zabývá, i když nyní nedokonale a trochu polovičatě, než aby se to nezkoušelo vůbec. Každá cesta k novým technologiím je dlouhá ;-)
4. 9. 2009 06:44
Re: Tudy cesta nevede
Vedľa si asi ty, je trochu rozdiel použiť laminát na povrchové panely, a laminát ako nosný prvok, nemyslíš?
Čo by sa dalo použiť, sú kompozity, technológia ale nie je v štádiu, aby sa niečo podobné mohlo používať vo veľkom, a nezanedbateľná je tiež cena, hoci šla v posledných rokoch dole, najmä vďaka použitiu nových lacnejších základných zložiek materiálu. je to trochu začarovaný kruh, preto tvrdím, že každá prestavba konvenčného auta na elektromobil je technickým nezmyslom - auto na elektrinu musí byť od samého základu stavané s týmto pohonom, tak ako sa bežné autá od počiatku vyvíjajú pre spaľovací motor.
4. 9. 2009 06:37
Re: Poznámka
Mýliť sa môže každý.
Určite som ale nehovoril o ťažbe ropy a jej doprave do rafinérie, ani o ťažbe uhlia a jeho transporte do elektrární. Myslím len a jedine odpad vznikajúci pri samotnej výrobe nafty či benzínu. Alebo sú komíny a nekonečné vodné potrubia v rafinérkach iba na ozdobu...?