TEST Ford Focus Flexi Fuel - alkohol za volantem nikdy, v nádrži již brzy
Co se stane až dojde ropa? Mnoho z nás odpověď na tuto otázku nechává na našich potomcích, protože pár desítek let to asi ještě s ropou a jejími deriváty v automobilech vydržíme. Ropné šoky, které svět v posledních letech a desetiletích postihly, už jsou i pro řadového řidiče důvodem k zamyšlení, zda by nestálo za to drahý benzín nahradit něčím jiným. Pak je tu také otázka emisí, které se sice postupně různými legislativními cestami omezují, jenže počet automobilů v provozu přibývá stále rychleji, takže výsledná bilance zatížení životního prostředí není právě příznivá.
Řešení se hledá již pár desítek let. Snahy vědců, techniků a technologů na prolomení nadvlády fosilních paliv jsou vedeny vytrvalými útoky na několika frontách. Hybridy již jezdí i u nás, ale složitost celého systému a s ní související cena, je stále dost vysoká. Elektromobily pořád ještě nemají vyřešenou celou řadu zásadních otázek (skladování energie, ekologická zátěž, cena) a palivové články nebo přímé spalování vodíku také naráží na problémy, které již sice dnes dokážeme řešit, ale stojí to příliš mnoho peněz.
ford focus lpg testy nizsistredni | Požadavek nízkých nákladů, ekologické šetrnosti a technologické jednoduchosti splňuje bezezbytku etanol. Protože se k jeho výrobě používá biomasa, cukrová třtina, brambory nebo jiná plodina schopná kvašení, je etanol považován za obnovitelný zdroj energie. Při jeho spalování vzniká méně emisí CO2 než v případě spalování benzínu. Aby byl celkový přínos zavedení etanolu jako paliva kladný, je třeba z dlouhodobého hlediska sledovat, zda množství CO2 vznikající spalováním etanolu není větší, než množství CO2 spotřebovaného rostlinami, z nichž se etanol vyrobil. Stále většímu množství CO2 v atmosféře Země je dnes připisován vznik tzv. skleníkového efektu.
Brazílie jako vzor
Největší stát Jižní Ameriky – Brazílie – je považován za vzor v otázce nahrazování fosilních paliv etanolem, nebo chcete-li alkoholem. Nebyl to však progresivní přístup ohleduplný k životnímu prostředí, nýbrž jakási forma patriotismu, která v sedmdesátých letech převedla brazilskou vojenskou vládu k programu podpory pěstování cukrové třtiny pro výrobu etanolu. Dlouhá léta dostávali zemědělci, výrobci etanolu i výrobci automobilů ekonomické výhody a subvence, které Brazílii učinily zemí s největším podílem automobilů na alkohol na světě. Například asi 90 % všech automobilů prodaných v roce 1983 bylo uzpůsobeno ke spalování alkoholu.
Brazílie byla nezávislá na světových cenách ropy. Na začátku devadesátých let, kdy cena ropy klesala a v Brazílii se střídaly vlády, lidé považovali masivní podporu etanolového programu za zbytečné plýtvání státními penězi a v prostředí hyperinflace a chabnoucí ekonomiky byla většina podpůrných programů zrušena. Ani pak však automobily na etanol zcela nezmizely. Řetězec výroby a obchodování s etanolem od úrovně zemědělců až po čerpací stanice začal intenzivně hledat možnosti zefektivnění svých podnikatelských aktivit, aby mohli zůstat ve specifickém odvětví průmyslu ekonomicky aktivní.
Zatímco vyspělé země dotace do zemědělství navyšovaly, brazilská vláda subvence razantně seškrtala. V době kdy se Evropa začala zabývat biotechnologiemi, zkoumali vědci v Brazílii mnohem prozaičtější problém: jak zefektivnit produkci etanolu. Výsledek je pozoruhodný. Když v sedmdesátých letech bylo možné získat z hektaru půdy využité pro pěstování cukrové třtiny asi 2 tisíce litrů alkoholu, dnes lze ze stejné plochy vyrobit asi trojnásobné množství.
Před několika lety, když ceny ropy začaly růst do závratných výšin, zažil etanol v Brazílii renesanci. Lidé se začali ke svým alkoholovým miláčkům rychle vracet, když zjistili, že cenový rozdíl mezi benzínem a lihem u čerpacích stanic začíná být opět velký. Tentokrát již ne díky vládním subvencím, ale díky vysoké ceně ropy. Automobily, které v minulosti jezdily pouze na alkohol jsou v posledních letech nahrazovány moderními stroji, jejichž elektronika se samočinně přizpůsobuje jakékoliv směsi benzinu a alkoholu. Tzv. Flex-Fuel automobily prožívají svůj zlatý věk. 17 % nových automobilů prodaných v Brazílii v roce 2004 bylo schopno spalovat jak benzín tak alkohol. Vláda daňově zvýhodnila cenu takových automobilů a je zřejmé, že rostoucí ceny ropy přesvědčí také další motoristy. Naprostá převaha alkoholu v nádržích automobilů, jak ji v Brazílii znali v osmdesátých letech, bude asi ještě nějaký čas jen plánem, ale i tak je brazilský automobilový trh vzorem pro řadu automobilově vyspělých zemí.
Největším výrobcem alkoholových vozidel v Brazílii je Volkswagen, následován General Motors a Fordem.
Také ostatní už jezdí na alkohol
Nejen plány ale také první kroky již dělají také v řadě vyspělých zemí. V USA, kde je závislost na blízkovýchodní ropě zvláště citlivou otázkou, se odhaduje roční prodej vozidel na etanol na několik set tisíc. Na lednovém detroitském autosalonu se představily nové modely (včetně full-size trucků), které by měly být v USA nabízeny od počátku v dvoupalivových verzích.
V Evropě je v zavádění etanolu nejdále ekologicky smýšlející Švédsko, které od roku 2001 podporuje používání tohoto obnovitelného zdroje energie několika cestami. Nejprve je vždy nutno vyřešit problém slepice-vejce, nebo-li otázku dostatečně široké sítě míst, kde lze etanol zakoupit. V případě dnešních Flex-Fuel automobilů je problém zmírněn faktem, že lze bez omezení jezdit i na benzín. Po čtyřech letech je ve Švédsku již několik set míst, kde lze dnes směs E85 (85 % etanolu a 15 % benzínu) načerpat.
V uplatnění etanolu jako paliva je strategicky důležitý vstřícný přístup státní správy, která musí vytvořit zejména daňové podmínky pro to, aby bylo přinejmenším stejně výhodné provozování automobilu na benzín i etanol.
Velmi aktivní jsou také výrobci autobilů. Nízké daňové zatížení dělá z E85 ve Švédsku atraktivní alternativu s minimálními nevýhodami. Saab prodává ve Švédsku 70 % objemu modelu 9-5 s motorem spalujícím E85, úspěšné je Volvo (S40 a V50) a také Ford se svým Focusem Flexi Fuel. Aktuální údaj hovoří o 17 tisících prodaných Fordech, schopných spalovat E85. K dispozici jsou všechny karosářské verze Focusu, včetně MPV C-Max.
Jak to funguje v praxi?
ford focus lpg testy nizsistredni | Ford Motor Company, s.r.o. přivezla do České republiky jeden exemplář Fordu Focus Flexi-Fuel ve švédské specifikaci, aby ukázala představitelům zainteresovaných stran i veřejnosti, že je čas začít v otázce zavádění etanolu jako paliva v České republice cosi dělat. Jak jsme se v pravidelném testu přesvědčili, produkt již připraven je.
Na pohled se zapůjčený Focus kombi Flexi-Fuel od běžného Focusu 1.8 (92 kW) liší pouze zástrčkou na přední masce. Ta je určena pro předehřívání motoru v podmínkách švédské zimy. Etanol se při nízkých teplotách pod bodem mrazu špatně odpařuje, a tak je třeba pro nastartování v mrazivém prostředí zapojit na chvíli automobil do zásuvky. Nám se i v -5°C podařilo nastartovat vždy, i když je pravda, že občas ne napoprvé.
Na rozdíl od vozidel alternativně spalujících plyn (LPG, CNG), nemá etanolový Ford druhou nádrž, která obvykle v autě překáží. E85 i benzín se tankuje jediným hrdlem do původní nádrže. Řídící jednotka motoru pak je schopna sama upravit okamžik zážehu a množství paliva, které je třeba pro bezproblémový chod motoru. Motor má ventilová sedla z odolnějšího materiálu a prvky palivové soustavy jsou vyrobeny z materiálů, které lépe odolávají agresivnějšímu alkoholu.
ford focus lpg testy nizsistredni | V palivech samotných sice je rozdíl, ale ne velký. Oktanové číslo, vyjadřující odolnost paliva vůči samovznícení, je u etanolu 107 a u benzínu obvyklých 91 až 98. Výhřevnost benzinu je však vyšší (cca 42,9 MJ/kg) oproti etanolu (26,8 MJ/kg), z čehož plyne vyšší spotřeba alternativního paliva v provozu. Ke spálení kilogramu benzínu je třeba použít 14,7 kg vzduchu, ale pro spálení 1 kg etanolu stačí pouze 9 kg vzduchu.
Naše zkušenost se spotřebou potvrzuje teoretické předpoklady méně energeticky bohatého E85. Ve městě se spotřeba vyšplhala až přes 16 l /100 km, mimo město prakticky nebylo možné dostat se pod desetilitrovou mez. Tankování E85 je v českých podmínkách zatím problematické a právě zde by mohla mnohé zařídit státní správa (dotací, daňovými prázdninami atd.). Vybudování alespoň základní sítě čerpacích stanic E85 v krajských městech by přesvědčilo uvědomělé zájemce, další nutnou podmínkou je současné daňové zvýhodnění paliva samotného, které je ostatně obvyklé jak ve Švédsku, tak v sousedním Německu. Zapůjčený Ford je nyní pro demonstrační účely poměrně primitivně tankován z dovezeného barelu s E85.
ford focus lpg testy nizsistredni | Při běžné jízdě není rozdíl mezi palivy u atmosférického motoru znát. Výkonnější a přeplňované vozy Saab mohou lépe využít vyšší oktanové číslo a v jejich případě pak je také výkonový rozdíl i hbitější akcelerace ve prospěch E85 jednoznačnější. Pokud se krátce po nastartování vydáte k zádi, místo benzinových zplodin ucítíte netradičně nasládlou vůni.
Ford Focus Flexi Fuel 1.8 (92 kW) kombi si zatím v České republice koupit nemůžete. Ve Švédsku příjde na 166.900 švédských korun (odpovídá asi 510 tisícům Kč), což je jen o 10 tisíc SEK více než v severské zemi dáte za provedení s motorem 1.6 (74 kW).
Základní cena testovaného vozu: cena v ČR není stanovena, cena ve Švédsku činí 166.900 SEK (odpovídá cca 510.000,-Kč)
Související články:
Plusy:
- nezměněná funkčnost automobilu
- nezávislost na alternativním palivu
- relativně snadná úprava na spalování obnovitelného zdroje energie
Mínusy:
- vyšší spotřeba paliva
- horší startování ze velmi nízkých teplot
- nutná podpora ze strany státu (nižší daň na palivo, zvýhodnění při koupi vozu)
Technické údaje | ||
Motor | benzin | E85 |
Typ motoru | zážehový | |
Válce / ventily | 4 / 4 | |
Zdvihový objem (ccm) | 1798 | |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min) | 92 / 6000 | 97 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min) | 166 / 4000 | |
Provozní vlastnosti: | ||
Maximální rychlost (km/h) | 196 | |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s) | - | |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km) | 9,6/ 5,6 / 7,0 | 12,6/ 7,3 / 9,2 |