Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Našel Ford recept na ropnou krizi?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (101)
Další z řady automobilek, která si uvědomuje stále klesající zásoby ropy, je Ford. Modrý ovál vsadil na spalování bio-etanolu. Funguje to?

Další z řady automobilek, která si uvědomuje stále klesající zásoby ropy, je Ford. Modrý ovál vsadil na spalování bio-etanolu. Funguje to?

Rozdílné vize budoucnosti

Hybridní technologie, elektřina, plyn… Každá z automobilek se snaží připravit na den, až na světě definitivně dojde ropa. Poslední odhady hovoří o vytěžení ropy v horizontu padesáti let, někteří odborníci se dokonce domnívají, že černé zlato si lidstvo bude užívat maximálně ještě třicet let. Všechny tyto katastrofické zprávy jsou jasným impulsem pro automobilový průmysl, který musí co nejdříve nalézt alternativní pohon budoucnosti. Bez dopravy, a nejenom té automobilové, ale také letecké a lodní, nemůže dnešní společnost existovat. Vazby mezi jednotlivými národními hospodářstvími a dopravou už jsou natolik silné, že jejich jakékoliv oslabení nebo dokonce přerušení by zcela jistě znamenalo velkou ekonomickou katastrofu.

Švédsko – evropský domov bio-etanolu

Jako jedni z prvních českých motoristických novinářů jsme mohli na vlastní kůži poznat směr, kterým se v řešení dopravy budoucnosti vydala automobilka Ford. Až do Švédska jsme se vydali za technologií Flexi-Fuel, jejíž podstatou je spalování bio-etanolu. Proč do Švédska? Jedna ze skandinávských zemí je totiž tradiční Mekkou enviromentálního uvažovaní a jasným příklad toho, že spalování bio-etanolu je dlouhodobě životaschopnou alternativou. Ještě před čtyřmi lety Švédové prakticky neznali auta na bio-etanol. Dnes už tu jenom Ford prodal přes 16 tisíc vozů na bio-etanol a po celé zemi je už více jak 220 čerpacích stanic nabízející toto „zelené palivo“. Dokonce více jak devadesát procent švédských prodejů modelu Focus tvoří verze Flexi-Fuel, tedy ty, které dokáží vedle klasického benzínu jezdit také na bio-etanol. Auta na bio-etanol nabízí v severské zemi také Volvo (to patří s Fordem do stejného koncernu, pozn.), takže Ford je tak jasná bio-etanolová jednička. S bio-etanolovým programem se Ford chce prosadit i na dalších evropských trzích, proto se v těchto dnech modely Flexi-Fuel dostávají do prodejních sítí v Německu, Francii, Velké Británii a Španělsku. I z evropského pohledu už je dnes Ford lídrem bio-etanolového segmentu. Ten se těší velké pozornosti i mimo Starý kontinent. V USA už se prodalo více jak milion bio-etanolových vozů a například v Brazílii jezdí na toto palivo přes 50% veškeré dopravy.

O čem to je?

Postavte vedle sebe auto na benzín a auto na bio-etanol. Rozdíl nepoznáte. Snad jen podle toho, že Ford své etanolové modely označuje zkratkou FFV, což znamená Ford Flexi Fuel. Všimněme si slova Flexi, to je totiž velmi důležité. Motory FFV totiž dokáží pracovat flexibilně. Dokážou spalovat bio-etanol, nebo jakýkoliv poměr směsi bio-etanolu s normálním Naturalem nebo dokonce jenom samotný Natural. Řidič nemusí nikde nic přepínat nebo ovládat, vše ovládá řídící jednotka motoru. Zkrátka a jednoduše, s Flexi-Fuel nemusíte tankovat jenom bio-etanol, ale i benzín nebo to všechno dohromady libovolně míchat. Technologii FFV Ford zatím používá pouze v modelech Focus (všechny karosářské varianty) a Focus C-Max a výhradně pro motor 1,8 16 V o výkonu 125 koní. Systém Flexi-Fuel vyžaduje pouze drobnou změnu v software řídící jednotky a kvůli tomu, že bio-etanol je silně korozívní, tak je také potřeba použití nerezové palivové nádrže a materiálově upravenou hlavu válců. To je vše. Možná právě proto je ve Švédsku na klasické i FFV modely stanovena stejná cena. Rozdíl v ceně poznáte pouze u čerpací stanice, a to je ten hlavní argument pro zákazníka. Litr paliva E85 (obchodní název bio-etanolu) je 7,8 švédských korun (24,- Kč), litr Naturalu 95 vyšel v době naší návštěvy na 11 švédských korun, což je po přepočtu 33 korun. Cena ropy stále stoupá, ale cena bio-etanolu by se podle odborníků měla v budoucnosti držet na stejné hladině. Další výhoda motorů FFV jsou jejich ekologické vlastnosti, protože při spalování bio-etanolu vznikají až o 70% nižší emise. To hlavní je ale to, že bio-etanol patří do kategorie tzv. obnovitelných paliv. Získává se totiž ze zemědělsky pěstovaných rostlin, jako jsou například obiloviny, cukrová řepa atd. Dalším zdrojem může být biomasa, což je například dřevní odpad. Byli jsme se podívat v továrně na bio-etanol. Ve Švédsku jich je několik a všechny pracují čistě a tiše. V otázce výroby bio-etanolu je ukrytá i další velká výhoda - s rozvojem této technologie by vznikla velká spousta pracovních míst.

Jak to jede?

Kdykoliv je dnes řeč o alternativních palivech, takřka pravidelně se stočí řeč také na jejich výkony. Ano, ropná paliva jsou stále nejvýkonnější a stále platí, že sportovní automobil prostě a jednoduše musí být na benzín nebo na naftu. Bi-etanol v tomto případě opět příjemně překvapil. Nejenom že při jízdě s Focusem Flexi Fuel jsme nepoznali, že nejedeme na benzín, ale po několika kilometrech jsme se shodli na tom, že auto mnohem lépe reaguje na plyn a dokonce má lepší točivý moment v nízkých otáčkách. To nám nakonec potvrdili také pracovníci přímo ze švédského zastoupení Fordu. Švédové už dokonce postavili závodní Fiestu s přeplňovaným motorem FVV. S příchodem bio-etanolu se tak ukázalo, že jezdit „čistě“ nutně neznamená jezdit pomalu. Jedinou nevýhodou při testování FFV se ukázala asi o litr a půl vyšší spotřeba. I tak je ale rozdíl v ceně paliva takový, že provoz je levnější. Konvenční benzínové motory od Fordu mají první předepsanou prohlídku ve 20 tisících kilometrech, u modelů FFV je to dříve – po deseti, kdy se musí vyměnit olej. Každá další prohlídka už probíhá podle stejného harmonogramu jako u ostatních motorů. Servisní náklady jsou tedy na stejné úrovni jako u ostatních benzínových motorů. Jestli jsem na začátku říkal, že při jízdě nepoznáte, cože to vlastně zrovna spalujete, jedno rozpoznávací vodítko tu přeci jenom je. Při jízdě na bio-etanol se z výfuku line příjemná nasládlá vůně.

Bude to i u nás?

Už je, ale zatím pouze auto. Ford Motor Company dovezl do ČR jeden předváděcí kus Fordu Focus Flexi Fuel, ale zatím do něho není kde tankovat bio-etanol. České zastoupení Fordu chce ale začít usilovně pracovat na tom, aby se u nás tento projekt rozšířil stejně rychle jako ve Švédsku. Podle zástupců Fordu záleží především na politické vůli a prozíravosti. Do procesu rozšíření bio-etanolu je potřeba vtáhnout nejenom stát, ale i partnery z různých průmyslových odvětví a hlavně distributory motorových paliv. Ve Švédsku se během čtyřech let objevila tankovací pistole s palive E85 skoro už u 250 stanic a tento počet neustále roste. Stát zavádění bio-etanolu podporuje nižšími daněmi, ve většině švédských měst, kde mimochodem jezdí na bio-etanol už i autobusy, parkují majitelé FFV zadarmo. Některé pojišťovny nabízejí také nižší sazby povinného ručení. Na tom všem chce začít pracovat také české zastoupení Fordu, které už zaznamenalo několik poptávek na Focus FVV, který je i nás za stejnou cenu jako jeho „běžný“ sourozenec. V případě masivnějšího rozšíření bio-etanolu by mohli čeští motoristé platit za litr paliva něco okolo pětadvaceti korun. Nějaké další otázky?

TEXT a FOTO Jan Černý

Test Fordu Focus Flexi Fuel z domácích pomínek české zimy zveřejníme v jednom z nejbližších vydání magazínu Auto.cz.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (101)
16. 12. 2005 23:51
Re: Velky potencial
Marmeládový lomy... to je dokonalé >:D >:D :yes: :yes:
15. 12. 2005 21:33
Re: Bio-ethanol
Momentálně je Evropskej trh vykrytej. Jenže nastupuje povinnost příměsí do běžnejch paliv a nikdo neví, co to udělá z cenou... Není problém dostatku... problém je ropná lobby.
15. 12. 2005 21:28
Re: Škodovko, spíš?
>:D za popeláře velká poklona >:D :yes: Je to tak, jako v případě GOLF GT 1,4. Obrovská bomba na kolech a tady to prolítlo jako nic... Pokud jsi sledoval testy tohodle motoru, tak víš, že VW umí udělat. Zrovna tak v potenciálních palivech. Brzy se tu objeví zpráva... 99% přispěvatelů (a vlastníků bejbyastona) se bude smát... jenže VW... bude opět v čele. A víš proč. Protože si nic jiného dovolit ani nemůže. Jinak myslím, že hodně daleko, je Saab, tomu můžeš věnovat posledního panáka z baru a doveze tě na něm domů. Škoda bude těžit z výsledků koncernu, takže... :yes: :yes: