Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus ST – oranžová střela

Libor Zezulka
Jak jezdí Ford Focus ST, konkurent Golfu GTI či Astry OPC? Odpověď jsme se i s našim video týmem vydali hledat na zakroucené cestičky Hostýnských a Vizovických vrchů.

Jak jezdí Ford Focus ST, konkurent Golfu GTI či Astry OPC? Odpověď jsme se i s našim video týmem vydali hledat na zakroucené cestičky Hostýnských a Vizovických vrchů.

Na obzoru se rýsují zelené vrcholky Beskyd, nad hlavou se klene průzračně modrá obloha, kruhové objezdy se v záplavě rozkvetlých květin proměnily v oázy klidu. Pozoruji lidi, jak brázdí cyklostezku a užívají si krásný jarní den. Otočím se na druhou stranu a ocitám v jiném světě. Za mými zády lomozí stroje signalizující naplno roztočená kola českého kapitalismu a dokazující, že bývalý Baťův areál stále žije.

Jen výroba obuvi se dávno přestěhovala do zemí s levnější pracovní silou. Mohutné ocelové konstrukce vzbuzují respekt a skřípavé zvuky nahánějí strach. Sluneční paprsky však dělají průmyslový areál hezčí a přívětivější. Najednou se ze stínu obrovského zásobníku vynoří oranžový přízrak. Zářivá oranžová barva kontrastuje s ponurým okolím, byť zjemněným lehkým dotekem slunce, a vysílá jasný signál všem přihlížejícím.

ford focus testy nizsistredni hothatch ford focus testy nizsistredni hothatch Podívej se na mě, obdivuj mě, miluj mě. Až poté, co propadnete jeho kouzlu, vám přízrak pošeptá: „Jsem Ford Focus ST. Se mnou se podíváš do ráje, ale zároveň se ocitneš až na samé hranici pekla. Jsem anděl a ďábel v jedné osobě, umím být něžný a kultivovaný, ale i zlý a nepřátelský. Ukáži ti pravý význam slova rychlost, zažiješ stavy, kdy přestávají platit fyzikální zákony. Tak nasedni.“

Oranžová, jedině oranžová

Hlavou se vám budou honit různé otázky, ale nakonec podlehnete. Všichni podlehnou, i já jsem podlehl. Spojení Ford Focus ST pro většinu motoristů neznamená nic, vůbec nic. Jen další jméno, které nestojí za zapamatování. To ale platí pouze do chvíle, než Focus ST spatří a především, než se s ním projedou. Věc, jež nestála ještě před deseti minutami za pozornost, se náhle mění v objekt touhy.

Tak silně Ford Focus ST působí. Má to však jednu podmínku. ST musí oblékat výrazný oranžový kabát. Bez něj ztrácí polovinu kouzla, nebo alespoň vizuální přitažlivost, křiklavost. Černá vypadá hezky možná na Octavii RS nebo Golfu GTI, Ford Focus ST si zaslouží křiklavou barvu. Kdo jednou zkusil, nemůže jinak. Zkusil jsem oranžovou a myslím, že tahle barva estéčku sluší nejvíc.

Pokud si odmyslíme barvu, mnoho originality nezůstane. Máme tu krásná 18palcová kola, spoiler nad zadním sklem, sportovní přední a zadní nárazník a poctivý sportovní výfuk s dvěma laufy, jedním na pravé a druhým na levé straně. Tady nejde o žádné laciné koncovky, které dnes rozeznívají kdejaký čtyřválec, ale poctivý sportovní výfuk s nádherným sytým zvukem. Ještě se o něm zmíním.

Na rozdíl od Astry OPC, se kterou Ford Focus ST porovnáme v srovnávacím testu, vypadá ST docela civilně a skutečně nebýt výrazné oranžové barvy, řeknete si, že před vámi stojí normální auto, u něhož chtěl majitel pouze zvýraznit jeho od přírody sportovní charakter. Kupodivu podobný postup zvolili ladiči Fordu i uvnitř. Jako první vás samozřejmě udeří do očí sportovní sedačky s výrazným nápisem Recaro.

Podpis světoznámého výrobce zaručuje špičkovou kvalitu, ale nic neříká o estetickém cítění specialistů Recara. Vše naštěstí proběhlo hladce, a tak sedačky kombinují zářivé oranžové plochy a nitě s decentními tmavými plochami majícími funkci pojítka s tmavou palubní deskou. Asi netřeba dlouze rozebírat, že co se týče sportovního charakteru sedačky Recaro splňují nejvyšší nároky.

ford focus testy nizsistredni hothatch ford focus testy nizsistredni hothatch Výrazné boční vedení opěradla těsně obepne tělo a nedovolí sebemenší odchylku ze striktně svislé polohy, přitom ovšem zbytečně netlačí, Ford totiž zvolil na sedačky optimálně tvrdý materiál. Délka sedáku rovněž přesně odpovídá potřebám řidiče, boční vedení ovšem svírá stehna trochu více, než vám bude příjemné. Ale musíme mít na paměti, že sedíme v oranžovém ďáblovi.

Sportovní i (ne)praktický

I mistr tesař se někdy utne, Recaru se to bohužel podařilo zrovna u Focusu ST. Nejde o barvy, nejde o boční vedení, šířku či hlavové opěrky, jde o nastavení. Sedadla zcela postrádají paměť, což u třídveřového vozu považuji za dosti nešťastné. Dokud nepotřebujete sklopit opěradlo, je všechno fajn. Jakmile ovšem opěradlo jednou sklopíte, sedák se posune do výchozí pozice a vy musíte znovu hledat optimální polohu.

Trochu mě zklamalo provedení středové konzoly. Je jasné, že se nevyplatí provádět dalekosáhlé změny, ale věřím (a zkušenost s některými konkurenty to dokazuje) že lze nalézt pro obě strany výhodný kompromis. Kompromis v podání Fordu vypadá tak, že uprostřed středové konzoly naleznete postříbřená tlačítka, uprostřed palubní desky přídavné analogové ukazatele plnícího tlaku turba, teploty a tlaku oleje, špičkový kožený volant a řadicí páku s hezkou hlavicí.

ford focus testy nizsistredni hothatch ford focus testy nizsistredni hothatch Ještě nesmím opomenout celo-černý strop. Nechci říct, že to je málo, ale čekal jsem malinko víc. Ačkoliv o to u hot hatche až tak nejde, musím pochválit velký vnitřní prostor a především spoustu místa u kolen i nad hlavou (vzhledem ke koncepci a segmentu) na zadních sedadlech. Jsou tu i další, ryze praktické vlastnosti. Tak za prvé se do Fordu Focus ST zcela normálně nastupuje. To znamená, že se nemusíte různě kroutit, abyste se bezpečně dostali na sedadlo řidiče.

Jednoduše otevřete dveře a vplujete dovnitř. Metál si Focus ST zaslouží za výhled. Nejenže vidíte skvěle dopředu a do boku (například Astra OPC v tomto za ST hodně pokulhává), ale dokonce vidíte velmi dobře i dozadu.

Pět válců pro hothatch

Pod kapotou sportovních hatchbacků jsme zvyklí vídat přeplňované čtyřválce s výkonem od 150 do 170 kW. Čas od času se někdo rozvášní a postaví hot hatch s výkonem atakujícím 180 kW (jako například ladiči OPC s Astrou OPC), v zásadě však maximální výkony oscilují okolo zmíněné hranice. Ford Focus ST vyvine maximální výkon 166 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 320 Nm dostupný od 1600 otáček.

V porovnání například s Golfem GTI se jedná o lepší hodnoty, ale Astra OPC strčí v tomto Focus ST do kapsy. Zásadní rozdíl mezi Astrou OPC, Golfem GTI a Fordem Focus ST spočívá v tom, že Focus ST dostane 166 kW a 320 Nm ze zážehového přeplňovaného pětiválce Duratec ST 2.5 litru, zatímco konkurence spoléhá na tradiční přeplňované čtyřválce s objemem 2.0 litry.

Tentýž pětiválec používá ve svých modelech také Volvo, například v S40 postavené na stejné platformě jednotka poskytuje maximální výkon 162 kW a točivý moment 320 Nm. Je až neuvěřitelné, co udělá s charakteristikou motoru válec navíc a nakolik změní vnímání celého vozu ve srovnání s tradičním přeplňovaným dvoulitrem například souběžně testované Astry OPC (srovnání obou rychlíků zveřejníme v následujících týdnech).

První zásadní rozdíl spočívá ve zvukovém projevu. Ten lze rozdělit na tři fáze: neslyšíte nic, slyšíte málo a slyšíte vše, ale nevadí vám to. Během startování i na volnoběh jednotka ani zdaleka nepřipomíná dravce, který dovolí estéčku zrychlit na stovku za 6,8 sekund a uhánět maximální rychlostí 241 km/h. Z pod kapoty vychází tichounké ševelení silně připomínající projev atmosférického šestiválce. Dojem maximální kultivovanosti přetrvává i v nízkých a středních otáčkách, se kterými si bohatě vystačíte ve městě i na okreskách.

Něžný silák

To znamená, že se můžete prodívat městkou džunglí v naprostém klidu a vychutnávat si komfort (co se zvuku týče) luxusní limuzíny. Zvýšíte-li otáčky na cca 3000, motor vystrčí růžky, vpředu se začne rozjíždět pětiválcový koncert okořeněný tlumeným hvízdáním turbodmychadla, vzadu se přihlásí o slovo sportovní výfuk. S rostoucími otáčkami přidává jednotka i výfuk na síle, nad 5000 otáčkami se zvukové proudy spojí v nádhernou sportovní symfonii.

Výfuk se podařilo naladit tak, aby v nízkých otáčkách neduněl a ve vysokých zase příliš nekřičel, což jsem velmi ocenil. V nízkých a středních otáčkách o výfuku téměř nevíte, vysoké otáčky naopak dovolí výfuku vyniknout. Vypadá to, že se ve Fordu řídili heslem všeho s mírou. Tah motoru na branku neboli nárůst výkonu a křivky točivého momentu od nejnižších otáček se velmi liší od toho, co známé z 2.0 TFSI VW nebo 2.0 Turbo Opelu.

Maximum točivého momentu 320 Nm dostupné od 1600 otáček způsobuje, že motor zabírá, a to dosti výrazně, od volnoběžných otáček. Pro svižné rozjetí proto stačí pouze jemně sešlápnout plynový pedál. Síla motoru prudce narůstá, přičemž nad 2300 otáčkami se ohlásí turbodmychadlo a „estéčko“ vystřelí prudce vpřed. Pětiválec dále posiluje, avšak za 5000 otáčkami nastává překvapení.

Divoká pouť ručičky otáčkoměru z nízkých do vysokých otáček končí dříve, než jsem čekal. Ačkoliv omezovač zasahuje až za 6000 otáčkami, v 5500 otáčkách začne ručička zpomalovat a do cílové stanice dorazí poněkud pomaleji. Výkonová špička Duratecu ST zkrátka není z těch, které vám odkrví mozek. Kouzlo Fordova pětiválce (či lépe řečeno pětiválce Volvo) spočívá v neuvěřitelné vitalitě v nízkých a středních otáčkách.

Tato přednost/vlastnost se projevuje i tím, že musíte citlivě zacházet s řadicí pákou a včas přeřadit. Točit motor do 6000 otáček nemá smysl, mnohem lepších výsledků dosáhnete, pokud změníte převodový stupeň okolo 5500 otáček. Za včasné přeřazení se vám Focus ST odvděčí velmi dobrou dynamikou. Focus ST překypuje silou i ve vysokých rychlostech.

Otáčky motoru při rychlostech
př.stupeň 5 př. stupeň 6
130 km/h 3750 3000
160 km/h 4600 3750
200 km/h 5800 4700

Zrychlit ze 120 na 160 km/h nedělá estéčku nejmenší problémy, prolomit hranici 200 km/h se vám také podaří velmi rychle a bez větších obtíží. Auto neztrácí nic ze své hbitosti ani v plném naložení a kopcovitém terénu. Stačí pouze včas přeřadit. Řazení podle mého názoru patří mezi špičku mezi sportovními hatchbacky, je přesné, má krátké dráhy a vyznačuje se minimálním odporem mezi jednotlivými stupni.

Jedinou výtku snad zaslouží méně exaktní přechod mezi dolní a horní řadou převodových stupňů, tedy například mezi čtvrtým a pátým rychlostním stupněm. Apetit motoru odpovídá jeho parametrům. Pohodová jízda s občasnou prudkou akcelerací znamená spotřebu okolo 10 litrů, při sportovní jízdě si motor řekne o cca 15-16 litrů, velmi divoký styl jízdy vyústí ve spotřebu nad 18 litrů, ale to už auto spíše trápíte. V mém případě činila kombinovaná spotřeba na konci testu 14,7 litru benzínu na 100 km jízdy.

Pobaví a podrží

Když stavíte hot hatch z vozu, který oslavuje odborná i laická veřejnost za vynikající jízdní vlastnosti, máte usnadněnou práci. Nemusíte utrácet hromadu peněz za modifikace, které umožní průměrnému podvozku snášet nadprůměrnou zátěž. Ford zkrátka vzal třídveřový Focus postavený na moderním podvozku s víceprvkovou zadní nápravou, vyměnil několik komponent a vypustil hatchback do světa.

Nic víc nebylo potřeba. Je pozoruhodné, jak se auto postavené na 18palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami vypořádává s nerovnostmi a přitom zvládá levou zadní divoké průjezdy zatáčkami, losí testy a řízené smyky. Pochopitelně nemůžete čekat komfort sériového modelu, ale i ve sportovní verzi dokáže focus vyžehlit menší nerovnosti a o těch větších informovat pouze tlumeným rázem.

Dobře vozu nedělá kostková dlažba a krátké příčné nerovnosti, těm se raději vyhněte. Naopak se nebojte konfrontace s krátkými prudkými i táhlými zatáčkami, rovinkami a kopci. Zatáčkami Focus ST projíždí s ledovým klidem.

ford focus testy nizsistredni hothatch ford focus testy nizsistredni hothatch

Stejně klidně estéčko reaguje na náhlou změnu směru jízdy a losí tesy. Zapomeňte na náklony karoserie, zapomeňte na nedotáčivé nebo přetáčivé tendence, tohle auto se téměř nedá rozhodit. I v nejprudších zákrutách zůstává Focus ST velmi dlouho neutrální, až na samém kraji schopností vozu se projevuje přirozená nedotáčivost plynoucí z pohonu předních kol.

Vůbec nejkrásnější vlastnost Focusu ST, podívám-li se na chování auta z pohledu běžného motoristy je, že řidiče v krizových situacích podrží. Teď nehovořím o elektrickém stabilizačním systému, ten si můžete dokoupit kamkoliv, ale o schopnostech podvozku podat v krizových situacích řidiči pomocnou ruku. Když už se vám podaří Focus ST rozhodit, stačí lehká korekce volantem a plynem a focus se zase srovná.

Víte-li, že auto jednoduše srovnáte, víc si dovolíte a jízdu maximálně užijete. Když se k tomu připočte fantasticky přesné a komunikativní řízení zakončené vynikajícím volantem a naprosto neunavitelné brzdy, s nimiž můžete krotit auto ze stovky na nulu třeba desetkrát za sebou bez ztráty brzdného účinku, vyjde vám, že Ford vytvořil téměř dokonalý zábavní stroj. A také že ano. Focus ST je skvělý. Tečka.

Související články:

Plusy

  • silný a zároveň kultivovaný přeplňovaný pětiválec
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky značky Recaro
  • výborný sportovní volant
  • vnější design
  • prostorný interiér
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • zvuk pětiválcového motoru

Minusy

  • mírná ztráta výkonu motoru v nejvyšších otáčkách
  • na nerovnostech kola „tahají“ silně volantem
  • absence paměti sedadel
  • sedadlo řidiče je i v nejnižší poloze příliš vysoko
  • větší poloměr otáčení
  • objem motoru 2522 cm3 těsně spadá do nejvyšší sazby povinného ručení (nad 2501 cm3)
Libor Zezulka
Ford Focus ST
Cena základní sestavy 769 990 Kč
Výbava základní sestavy ABS a EBD, elektronický stabilizační systém ESP, brzdový asistent EBA, airbag řidiče s spolujezdce, boční a hlavové airbagy, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, přední a zadní podlahové rohože v designu ST, volant a hlavice řadící páky obšité kůží, čalounění stropu v černé barvě, výškově a podélně nastavitelný sportovní tříramenný volant, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX úchyty na zadních sedadlech, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, 18palcová kola z lehkých slitin, souprava na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech vč. nastavitelné bederní opěrky, autorádio Ford 6000 s přehrávačem CD, 6 reproduktory a dálkovým ovládáním na sloupku řízení Kč
Cena testované sestavy 856 500 Kč
Výbava testované sestavy Automatická dvouzónová klimatizace (+10.800 Kč), sada pro lepší viditelnost + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+9.900 Kč), ostřikovače světlometů (+3.900 Kč), Bluetooth handsfree včetně konzoly pro telefon (+15.900 Kč), metalický lak Electric Orange (+35.900 Kč), velký střešní spojler (+10.200 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1247
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1317 / 0
Rozměr pneu: 225/40 R18
Ford Focus ST
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano