Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Galaxy
Ford Galaxy
Ford Galaxy
Ford Galaxy
33 Fotogalerie

TEST Ford Galaxy 2,0 TDCI Powershift – Dvouspojkový dostavník

Nejprostornější model současné nabídky evropského Fordu jsme prověřili porcí 3.000 km. Stačí na 4,8 m dlouhé MPV 120 kW?

Facelift dodal Fordu Galaxy novou příď, ale také nejsilnější dvoulitrový turbodiesel a k němu dvouspojkovou převodovku. Právě takovou kombinaci jsme vyzkoušeli.

Stejně jako řada dalších evropských automobilek, i Ford vstoupil do segmentu velkých MPV v polovině devadesátých let. Své síly tehdy spojil s Volkswagenem, takže nový model Ford Galaxy byl technicky a do značné míry i vzhledově spřízněný s VW Sharan. Partnerství skončilo po 11 letech a v roce 2006 vyjelo do světa zcela nové Galaxy s technikou aktuálního Fordu Mondeo.

Modrý ovál má tedy náskok půl generace a v době, kdy Volkswagen přichází s novým Sharanem, už evropské silnice brázdí faceliftované provedení. S faceliftem přichází nové motory 1,6 EcoBoost a 2,0 EcoBoost, většinu zákazníků ale jistě zajímají turbodiesely, které také prošly modernizací. Všechny motory nyní splňují emisní normu Euro 5, novinkou je varianta 2,0 TDCi Duratorq o výkonu 120 kW, která nahrazuje 2,2 TDCi se 129 kW.

Právě tento motor, navíc ve spojení s dvouspojkovou převodovkou PowerShift, která je také novinkou, jsme vyzkoušeli v testovaném Galaxy. Auto podstoupilo nadstandardní porci více než 3000 km, které zahrnovaly cestu na pařížský autosalon.

Velký prostor pro velkou rodinu

U MPV jde především o interiér a v případě těch velkých to platí dvojnásob. U Galaxy je standardem sedmimístný interiér s konvenčním uspořádáním 2+3+2. Rozdíl mezi kompaktními MPV, která v posledních letech nezřídka dosahují délky 4,5 metru i více, a velkými MPV spočívá mimo jiné v tom, že dokáží skutečně pojmout sedm cestujících bez bolestných kompromisů.

Galaxy této podmínce vyhovuje prakticky bez výhrad. Za cenu, která mizí z dosahu žádanějších kompaktních MPV, dostane zákazník nejen techniku z Mondea, ale také kabinu vhodnou pro sedm osob (v třetí řadě není ani výška 180 cm problém) a prostor na slušných 435 litrů zavazadel. Na naši cestu ovšem vyrazilo Galaxy obsazené třemi osobami a kompletní výbavou výpočetní a fotografickou technikou. V pětimístném uspořádání jsme vše bez problémů naskládali pod roletu do zavazadlového prostoru.

Testovaná verze Titanium má efektní sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/Alcantara a silným bočním vedením. Po 1300 km se dvěma krátkými přestávkami můžeme zodpovědně prohlásit, že sedadla jsou opravdu pohodlná, silnější bočnice jsou jedině ku prospěchu věci.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

I sedadla v druhé řadě (a v menší míře i v třetí řadě) mají zvýrazněné boční vedení. Všechna tři místa jsou rovnocenná, což znamená decentní omezení komfortu na šířku, ovšem v podélném směru si nemohou ani ti největší dlouháni stěžovat – a to i v případě, že jsou přední sedadla posunutá zcela dozadu.

Navíc, abychom byli spravedliví, posaz v druhé řadě v Galaxy se nám jeví příjemnější než u konkurence – nový VW Sharan a SEAT Alhambra jsou stísněnější v příčném i podélném směru a stárnoucí Renault Espace zase omezuje komfort vysoko položenou podlahou před sedadly. Galaxy představuje (společně se sesterským S-Maxem) asi nejméně kompromisů a cestovní komfort se snaží kombinovat to nejlepší z velkoprostorových a konvenčních osobních aut.

Takže k prostoru máme výhrad minimum, provedení interiéru jich ale nemůžeme ušetřit. Imitace hliníku a lesklý černý plast se snad mohou i někomu líbit, nekonvenční táhlo ruční brzdy je ale jen zbytečnou efektní parádičkou. Má velmi dlouhou dráhu a je příliš blízko držáků na nápoje. Nemůžeme také vystát podsvícení palubního počítače a displeje navigace. Modro-oranžová kombinace je i při nejnižší intenzitě příliš agresivní a nepůsobí moc hodnotným dojmem. Po hříchu druhá dostupná barevná konfigurace je kýčovitě působící stříbrná s tmavými prvky, nakonec jsme tedy dali přednost výchozímu nastavení.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

S velkým pochopením se u nás nesetkala ani stropní konzole se záplavou zbytečných výklopných přihrádek připomínajících různě velké variace na schránku na brýle.

Naopak jen chválu zaslouží příplatkový audiosystém Sony. Aparatura se subwooferem pod sedadlem řidiče má i při vysoké hlasitosti výbornou kvalitu zvuku a bohaté basy bez jakýchkoliv vibrací. Jednoduše je příjemné v mainstreamovém autě poslouchat soustavu, která dokáže reprodukovat hudbu výrazně lepším způsobem než slušný notebook.

Na stranu pozitiv klademe i volant, který dobře padne do ruky a usnadňuje manévrování a řadicí páku dvouspojkové převodovky. Ta svojí hlavicí připomíná spíše klasický manuál a hlavně překvapí ergonomicky přirozeným ovládáním manuálního režimu – podřazuje se od sebe a nahoru se řadí pohybem k sobě.

Navržen pro dálniční kilometry

Ford Galaxy v našem testu strávil většinu času na dálnicích a to je pro něj taky bez diskuse nejlepší prostředí. Na běžných silničkách se necítí úplně sebejistě – snaha zachovat velkému a vysokému autu dostatek komfortu při slušné úrovni ovladatelnosti logicky ústí v jasný výsledek: karoserie je stabilní, ale ráda se naklání, řízení je přesné, ale je odtažité a má dlouhý převod.

V dálničních rychlostech jsou ale náznaky těžkopádnosti ty tam, naopak převáží dobrá směrová stabilita, kterou jsme měli možnost opakovaně vyzkoušet i v rychlostech nad 200 km/h.

Motor 2,0 TDCi Duratorq s výkonem 120 kW se zdá být přiměřenou motorizací. V případě nutnosti zvládá bezpečně předjížděcí manévry a stačí pro plynulou jízdu libovolnou rychlostí až za zmíněných 200 km/h, s přiměřenou rezervou pro případnou akceleraci. Kdo žádá víc a chce jezdit s Galaxy svižně, měl by asi raději přemýšlet nad novým 2,2 TDCi Duratorq o výkonu 147 kW. Potenciál nejsilnějšího dvoulitru nejlépe ilustruje tovární údaj akcelerace na 100 km/h za 10,4 sekundy.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

Tato pohonná jednotka nevíc prokázala, že dokáže udržet spotřebu paliva v rozumných mezích. Dálniční stotřicítka znamená otáčky motoru na obvyklé hodnotě 2500 min-1 a odběr 8,0 l/100 km, pokud se rozhodnete pro konstantních 100 km/h, otáčky motoru klesnou na 2000 min-1 a spotřeba paliva je přesně o dva litry nižší.

Šestistupňová převodovka Powershift je ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem průměrem mezi dvouspojkovými ústrojími. Při rozjezdech a v nízkých rychlostech nedosahuje komfortu a předvídavosti klasického automatu, v běžném jízdním režimu ale funguje hladce a bez zaváhání. Na dálnici má sice občas tendenci zbytečně podřazovat při sešlápnutí plynu na pětku, v manuálním režimu ale lze šestku blokovat. Velkým překvapením je, že při dosažení omezovače otáček převodovka sama nepřeřadí nahoru.

Závěr

Testované Galaxy ukázalo, že tento model má i po čtyřech letech na trhu stále co říct. Faceliftovaný model s motorem 2,0 TDCi (120 kW) nemá výraznějších slabin a za cenu 879.900,- Kč (resp. 929.900,- Kč s dvouspojkovou převodovkou) se jedná o rozumnou volbu pro řidiče požadující dostatek prostoru pro zavazadla i pasažéry.

Příplatkové pakety nakonec vyhnaly cenu testovaného auta k 1,2 milionu korun. Všechna dodaná příplatková výbava se ale ukázala být smysluplná – ať se jedná o HiFi audiosystém s kvalitním zvukem, přesně fungující SD navigaci nebo elektronické asistenty varující před objekty v mrtvém úhlu a nebezpečném přiblížení se překážce vpředu. Tato funkce možná bude svojí aktivitou na dálnicích zkušené řidiče obtěžovat, průměrně nadanému řidiči ale může výrazně pomoci a i my jsme byli v pařížských ulicích za upozornění jednou opravdu vděčni.

Pokud bychom měli vybírat v daném segmentu, Galaxy má jednoznačně naše doporučení. Ceníky Fordu ale nabízí zamyšlení i nad dalšími variantami, cena 120kilowattového dvoulitru je z dolní strany v kontaktu s přeplňovaným zážehovým 2,0 EcoBoost (149 kW) a na opačné straně mu není příliš vzdálený 2,2 TDCi (147 kW). A pak tu samozřejmě ještě máme jen nepatrně menší S-Max.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

První cena vozu659.990,- Kč (2,0 Duratec/107 kW Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací869.990,- Kč (2,0 TDCi/120 kW Ghia)
Základní cena testovaného vozu879.990,- Kč (2,0 TDCi/120 kW Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.195.790,- Kč (2,0 TDCi/120 kW Titanium)

Plusy

  • Pružný a úsporný motor
  • Prostorný a variabilní interiér
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Přesné řízení
  • Čitelné a jisté jízdní vlastnosti
  • Kvalitní zvuk HiFi audiosystému a schopná navigace

Minusy

  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Horší manévrovatelnost a poloměr otáčení
  • Provedení některých částí palubní desky
  • Chování převodovky v nízkých rychlostech