Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ka 1,25 Digital - IndividualitKa

Aleš Jungmann
Diskuze (15)
Když stojí malé auto více než obvykle, mělo by být něčím výjimečné. Nebo alespoň výjimečně vypadat, což tedy Ka v této verzi jednoznačně splňuje.

K testu jsme si vybrali Ford Ka ve výrazném barevném provedení z programu Individual. Podle chromované koncovky výfuku nebo excentrického zeleného pruhu byste asi hádali o něco vyšší výkon než je sériových 51 kW benzinového atmosférického agregátu o objemu 1,2 litru, 70 koní však musí stačit. Individualitou tak budete sršet spíše na parkovišti nežli ve stoupání za městem.

I to se ale počítá a ruku na srdce, opravdu jste čekali že by Ka bylo nějakým ostrým sportovním náčiním, bez ohledu na to jak se tváří? Na Ka si z předchozího testu benzinové verze pamatujeme jako na agilní, výborně ovladatelný minivůz, který by tak nemusel nutně plnit pouze roli designového doplňku mladého hocha či slečny.

KabelKa nebo rebelKa?

Má smysl uvažovat o Ka jako o autě pro náročnější řidiče? Myslíme že ne, i když podvozek i řízení mají potenciál při svižné jízdě potěšit. Zážehová jedna-dvojka však nedokáže vůz náležitě rozhýbat, z nuly na sto to s lehkým autem zvládne za téměř 13 sekund. V běžném provozu nebudete příliš často cítit nedostatek výkonu, příměstský život zvládá Ka na jedničku, kdyby však pod kapotu zavítala třeba jedna-čtyřka z Fiesty, která má o celých 20 kW více (71 kW), šlo by to modelu Ka jednoznačně k pleti. Výsledná cena by však patrně prodejům moc nepřála.

ford testy minivozy ford testy minivozy Zábava za volantem tak není o rychlosti ale o pohrávání si se skotačivým podvozkem, který se k řízené přetáčivosti nenechá dvakrát přemlouvat. Na šestnáctipalcových litých kolech je Ford Ka sice hodně schopný v zatáčce, s tlumením nerovností a děr je to však už horší – výtluky posádka zkrátka pocítí, byť je naladění rozhodně komfortnější než u dříve testované Fiesty na stejně velkých kolech se sportovním podvozkem. Nedotáčivost přichází až když jste opravdu hrubě přecenili schopnosti auta, vzhledem k citlivému řízení jste ale stále v obraze a máte poměrně hodně času se smykem něco dělat. Podvozek je zkrátka výborný a byť už není tak divoký jako v předchozí generaci, nudit se s Ka nebudete. Škoda vysokého posazu, který vám v zatáčkách bude trochu kazit radost. Naštěstí tu jsou sedadla co dokáží podržet alespoň spodní část zad, i když jsou jinak navržena spíše pro komfort. Důležité však je, že z nich v zatáčce nevypadnete, to totiž opravdu nevypadá příliš stylově.

Musíme pochválit nejen již zmíněné citlivé řízení (v rámci třídy jde o špičku, oblíbili jsme si i příjemný tříramenný kožený volant) ale i řazení. Dráhy jsou velmi dobře vymezeny a řadicí páka je příjemně po ruce, což jen vybízí k častější změně převodových stupňů. Ani brzdy nezklamaly a tak nebýt motoru, který má ve vyšších otáčkách sice po zvukové stránce zdravý leč nad 100 km/h poměrně bezzubý projev, nebáli bychom se říci o tomto Fordu že je rebelKa.

Spotřeba a to ostatní

ford testy minivozy ford testy minivozy Když už jsme nakousli projev auta ve vyšších rychlostech asi nepřekvapí fakt, že s dálnicí si Ka moc nerozumí, pokud tedy hodláte cestovat nejvyšší povolenou rychlostí. Pomineme-li to, že v těchto rychlostech už vůz začíná být znatelněji nestabilní, je absence šestého rychlostního stupně jasnou předzvěstí vyšší spotřeby.

Poměrně vysoký a krátký vůz se s odporem vzduchu při reálné rychlosti 130 km/h znatelně pere, agregát točí na pětku 3700 min-1 a palubní počítač ukáže spotřebu 8,4 litru Naturalu na 100 kilometrů. Zvolníte-li však na reálných sto kilometrů za hodinu, spadne spotřeba na rovných pět litrů při 2800 min-1. A to je už o poznání příjemnější údaj. Průměrný apetit čtyřválce se během testu se pohyboval kolem šesti litrů benzinu, přičemž přes sedm litrů se vůz nedostal ani při průjezdu dopravní zácpou kde mu ostatně pomáhal i start-stop systém.

Odkládací prostory samozřejmě nikdy nebudou silnou stránkou podobně velkého automobilu, přesto se absence dostupné (ideálně měkké) schránky na mobilní telefon odpouští jen těžko. Záchranou nám bylo alespoň příplatkové Bluetooth hands-free a síťované odkládací prostory hluboko pod řadicí pákou na bocích středové části palubní desky, kam s větší lahví od pití vám však neporadíme – do dveří se totiž nevejde.

ford testy minivozy ford testy minivozy

Další věcí co nepotěší je absence otočných ovladačů; intenzitu větrání, teplotu či volbu stanice a hlasitost rádia musíte ovládat pomocí tlačítek, která jsou však v případě panelu rádia opravdu titěrná a špatně se mačkají. V našem případě si řidič nemá moc na co stěžovat protože klimatizace byla ve voze automatická a rádio se dalo ovládat tlačítky na volantu, spolujezdec či spolujezdkyně si však malinkých tlačítek užijí dost a dost.

Líbí se nám jednodotykové ovládání elektrických oken stejně jako dobře čitelné přístroje.

Pohled do ceníku

Kladete si otázku, zda je za špičkové miniauto rozumné utratit přes 300 tisíc korun? Inu, proč ne? Stylový exteriér i interiér je součástí balení, stejně jako třeba chromovaná koncovka výfuku, skvělý podvozek nebo precizně odladěné řízení.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Ka (všechny články)

Za stropní airbagy, ESP nebo automatickou klimatizaci si však už připlatit musíte a to poměrně sebevědomou základní cenu vyšroubuje ještě výše, dokonce na dohled ke 400 tisícům. Pro srovnání, třídveřovou Fiestu s benzinovým motorem 1,4 ve výbavě Titanium pořídíte za 309.990,- Kč. Pravda, nebude mít zelený rychlý pruh, ale parády s ní určitě uděláte také hodně.

Ford Ka s balíčkem Individual proto bude těžké na silnici potkat; jejich majitelé se stanou opravdovými individualitami. A i to se samozřejmě počítá, jedinečnost skloubená s velmi dobrou technikou miniauta je však z našeho pohledu v nabídce Fordu téměř dokonale zastíněna výbornou Fiestou. Alespoň máte u modrého oválu z čeho vybírat, navíc bez obavy z přehmatu.

První cena vozu189 990,-Kč (1.2 Trend, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací189 990,-Kč (1.2 Trend, 51 kW)
Základní cena testovaného vozu304 990,-Kč (1.2 Digital, 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384 990,-Kč (1.2 Digital, 51 kW)

Plusy:

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení a řazení
  • Tichý interiér
  • Stylový vzhled
  • Nízká hmotnost

Mínusy:

  • Ovládání rádia
  • Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
  • Ceny jsou nebezpečně blízko 3dv. Fiestě
  • Málo odkládacích prostor

Aleš Jungmann
Diskuze (15)
Ford Ka 1,25 Digital
Cena základní sestavy 304 990 Kč
Výbava základní sestavy 2x airbag, ABS + EBD, posilovač řízení, palubní počítač, denní svícení, tónovaná skla, ocelová 15“ kola, manuální klimatizace, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, mlhovky, sklopný klíček, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, rádio s CD a MP3, elektrická okna s jednodotykovým ovládáním, třířádkový palubní počítač, velurové koberečky, zadní tónovaná skla Privacy, 16“ litá kola s pneu 195/45, Výbava programu Individual: chromovaná koncovka výfuku, sportovní pruhy, sportovní mřížka nárazníku v zelené barvě Jump, velurové koberce s logem Individual a zeleným obšitím, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v zelené kůži, kožený zeleno-černý volant, zeleno-černě čalouněná sedadla Kč
Cena testované sestavy 384 990 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+8.000,-), Sada Winter : vyhřívané čelní sklo + přední sedadla (+8.000,-), Sada Luxury : panoramatické střešní okno, aut. klimatizace, stropní airbagy řidiče a spolujezdce (+20.500,-), zadní parkovací senzory (+12.000,-), ESP s brzdovým asistentem a asistentem rozjezdu do svahu (+16.500,-), Connectivity – bluetooth, ovládání audia na volantu, hlasové ovládání (+10.500,-), zadní spojler v barv ě karoserie (+5.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 159
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 224 / 747
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 845 / 475
Rozměr pneu: 195/45 R16
Ford Ka 1,25 Digital
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3620
b) šířka (mm): 1658
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Atlis
28. 3. 2011 22:33
Re: Hmm...
to uz je ina story :-)
Avatar - Krispos
28. 3. 2011 20:14
Re: Hmm...
Tak ze jsme ja neco nepochopil je jedno, ale ze neco nepochopili u Fordu je asi bude mrzet o dost vic :-)
Avatar - Atlis
28. 3. 2011 18:57
Re: Hmm...
zjavne si nepochopil koncept "retro" :-)
Avatar - Krispos
28. 3. 2011 17:42
Re: Hmm...
V tom je ta chyba, ze to neni retro oblibeneho Kacka z 90. let.... udelali ropuchu, napsali na to Ka a mysleli si, ze je uspech zarucen...
Avatar - Atlis
28. 3. 2011 17:40
Re: Hmm...
Mno tak za prve nove Ka nie je retro a za druhe za slabe predaje si moze Ford sam.

Cennikova cena Ka, ktorym jazdi moja draha bola 46tis PLN (11,5tis E). Auto sme ale kupili za 32tis PLN (8tis E), takze pre tych, ktori ziju cennikovymi cenami smola, zvysok nekeca a ide do predajne.

Z pohladu predajcu by ma vylozene sralo, ze kym Fiesta sa predava ako teple rozky, Ka sa nepredava takmer vobec. Z pohladu majitela je to snad najidealnejsi mozny stav...

BTW, taketo kriklave Ka nekupi nikto. Naviac Ka sedia viac svetle farby...