Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mondeo 2.5 Duratec – Manažerské ST

Ondřej Pavlůsek
Současný vrchol řady Mondeo nemá ani silný šestiválec, ani ST na zádi. Znamená to, že klientela velkých Fordů přichází o extrémní řidičské zážitky?

Ford Mondeo ve své současné podobě vyrazil na evropské trhy v roce 2007. Ve stejnou dobu prodejci rozprodali poslední kusy předchozí generace v provedení ST220. Jeho následník se prozatím nedostavil a je ve hvězdách, zda vůbec někdy dorazí. Roli nejvýkonnějšího Mondea tak zastupuje motorizace 2.5 Duratec se 162 kW.

Jsou to už více než 2 roky, co se představilo nové Mondeo. Mezitím se snad všichni více nebo méně zabývali jeho kinetickým designem, prostorným interiérem, skvělými jízdními vlastnostmi a dalšími rysy této automobilové osobnosti, ale asi jen hrstka věrných si všimla, že zadními dveřmi odešlo ST220. S minulou generací nás opustil poslední šestiválcový Ford. Uzavřela se historie se slavnými předky v podobě Scorpia Cosworth, Mondea ST200 a řady dalších výkonných resp. vysoce komfortních modelů.

ford mondeo strednitrida testy ford mondeo strednitrida testy
 

Roli nejsilnějšího agregátu převzal přeplňovaný pětiválec 2.5 Duratec, ačkoli úhlavní nepřítel z Emdenu má hned dvě šestiválcové alternativy (3,2 FSI a 3,6 FSI, vždy s pohonem všech kol), šesti válců se nevzdali navzdory eko-lobbingu ani v Rüsselsheimu (Insignia 2.8 V6 Turbo s pohonem všech kol) a také ve střední třídě z Francie si radost ze zážehového šestiválce stále ještě můžete dopřát.

Největší silák mezi Mondei tedy v roce 2009 rozhodně neohromuje svými parametry. Má však vůbec jízdně na to, aby nastoupil na místo Mondea ST220?

Hrátky s doplňky

Design současného Mondea sklidil již mnoho chvály, ale dostalo se mu i kritiky. Ta se povětšinou navážela do jeho objemnějších boků a snad až příliš velké délky. Ovšem to je jen drobná piha na kráse jinak zdařilého koktejlu dynamických linií. Čas nejde jednoduše zastavit, a tak není divu, že se na post designového premianta neprémiové střední třídy dere celá řada nových modelů z japonské enklávy nemluvě o sličné Insignii.

K testu dorazilo Mondeo se sadou karosářských doplňků Individual, obsahující sportovní mřížku chladiče, spoiler na předním i zadním nárazníku (u zadního s difuzorem), nástavce prahů, sportovní přední mlhová světla a 2 samostatné chromované koncovky výfuku, celkem vše za 59.000,- Kč. Pozornému čtenáři jistě neunikl esteticky zdařile integrovaný spoiler na víku zavazadlového prostoru, který přijde na 7.000,-Kč. Za příplatek 11.000,-Kč byla i 17palcová litá kola, nahrazující standardní 16palcová lité disky.

Luxus za tučný příplatek

ford mondeo strednitrida testy ford mondeo strednitrida testy O interiéru současného Mondea toho bylo napsáno mnoho, a tak si jen připomeňme to nejdůležitější. Ford si vysloužil chválu za obrovský vnitřní prostor, kvalitní, špičkově tvarovaná i pohodlná sedadla, dobré dílenské zpracování, dostatek odkládacích prostor i nadprůměrnou ergonomii. Kritiku víceméně sklidily pouze nesourodé ovladače, představující kombinaci zcela nových dílů s prvky s předchozí generace a snad trochu méně harmonické sladění interiéru se zbytkem vozu.

Interiér testovaného vozu s výbavou Titanium byl stejně jako jeho exteriér vybaven sadou Individual, která má odlišit vůz od běžné produkce. Sada zahrnovala sedadlo řidiče i spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení, s nastavitelnou bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla s regulací teploty, kožené čalounění sedadel, zpětná zrcátka s pamětí polohy včetně sklápění při zařazení zpětného chodu, přední a zadní koberce s obrubou z nubuku, ozdobné lišty prahů předních dveří s logem Individual a hliníkové pedály. Toto vše přijde bratru na 110.000,-Kč.

Výčet příplatkových prvků tím ovšem zdaleka nekončí. Mondeo mělo na přístrojové desce startovací tlačítko Ford Power v ceně 5.500,-Kč. Střed palubní desky zdobil navigační systém Blaupunkt FX s barevným displejem a 4 GB SD kartou za 29.600,-Kč. K jízdnímu komfortu přispíval adaptivní tempomat s detektorem bezpečné vzdálenosti a regulací rozjezdu do svahu (zdrží vás před rozjezdem snad až příliš dlouho) za 29.200,-Kč.

Poslední příplatkovou položkou se stal parkovací asistent za 12.900,-Kč. Ten se ovšem nejen na přeplněném parkovišti u hypermarketu stal díky své úzkostlivosti otravnou přítěží. Jeho přední i zadní senzory jsou nastaveny tak citlivě, že například při opouštění standardního parkovacího místa na vás po zařazení rychlosti začne okamžitě zběsile pípat a nepřestane, dokud jej naštvaně nevypnete.

ford mondeo strednitrida testy ford mondeo strednitrida testy Po zdlouhavém výčtu příplatkové výbavy se ještě vrátíme k sedadlům. Vzhledem k poněkud aprílovému počasí jsme během týdne s Mondeem ocenili skvěle fungující vyhřívání i odvětrávání. Možnost elektrického nastavení v 8 směrech rovněž potěšila, i když některé členy redakce překvapil vyšší posaz než u verzí s manuálně stavitelnými sedadly. Výrazné boční vedení příjemně drželo tělo při rychlejších průjezdech v zatáčkách a sedáky navíc dobře podpíraly stehna.

Hvězda první velikosti

Pokud nyní kroutíte hlavou nad nesmyslnou příplatkovou výbavou nebo naopak nadšeně zaškrtáváte v ceníku další prvky ze skutečně bohaté nabídky doplňků, pak toho na chvíli nechte. Právě se dostáváme k jádru pudla.

Doba vidlicových šestiválců je u evropských Fordů asi nenávratně pryč. Naštěstí na jejich místo nastoupil přeplňovaný řadový pětiválec 2.5 Duratec se šestiválcově sametovým chodem. Tento motor nabízí výkon 162 kW (220 k) při 5000 min-1 a točivý moment 320 Nm dostupný od 1500 do 4800 min-1.

Připomeňme, že Mondeo ST220 disponovalo výkonem 166 kW (226 k) při 6150 min-1 a točivým momentem 280 Nm při 4900 min-1 z atmosférického motoru o objemu 3,0 l.

Stačí pohled na otáčky, v nichž oba motory dosahují maxim výkonu i momentu a je jasné, že pětiválec je větší kliďas orientovaný na komfortní ovládání. A taky že ano.

Motor nejvýkonnějšího Mondea předvádí své kvality více než dostatečně například ve Focusu ST a nemá problém ani s velkým liftbackem s pohotovostní hmotností 1492 kg. Turbodmychadlo reaguje s minimálním zpožděním, ale to se ztrácí v zátahu dvou a půl litrového pětiválce. Síly i dynamiky je dostatek, ale chybí zde dravost, kterou znají řidiči šestiválcového ST220. Přeplňovaný motor hraje především na plynulost a nemá výraznou špičku ve vysokých otáčkách. Šestistupňová manuální převodovka si s přeplňovaným pětiválcem rozuměla velmi dobře a měla přesně vymezené krátké dráhy řazení, které provokovaly k častým, i když vůbec ne nutným změnám převodů.

ford mondeo strednitrida testy ford mondeo strednitrida testy
 

Milou zkušeností je schopnost jezdit s rozumnou spotřebou. Tou míníme odběr 9,6 l/100 km po celotýdenním používání. Standardní dálniční stotřicítka si žádá 9,3 l/100 km a jen 2800 min-1. Auto je tedy naprosto klidné a tiché, velmi příjemné na dlouhé cestování. Sportovní jízda vyžene spotřebu přes 15 l/100 km, ale i to lze považovat za přijatelné, vzhledem k možnostem šestiválcové konkurence.

Spíš cesťák než sporťák

Mondeo již v předchozích generacích platilo za stroj s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Na tom se nic nezměnilo ani u aktuálního provedení. V případě testovaného vozu potěšil velmi dobrý jízdní komfort, na němž měla svůj podíl i 17palcová kola s pneumatikami 235/45 R17 – rozměr ještě nedávno extrémní, dnes však už takřka standardní.

Na druhou stranu právě tato kola mírně otupila jízdní chování Mondea. Řízení oproti dříve testovaným vozům nebylo tak precizní. Kolem přímé polohy vykazovalo lehkou necitlivost a v zatáčkách chyběl dříve chválený přehled o dění pod koly. Posilovač řízení fungoval jako vždy u Mondea s optimálním účinkem a vyvážeností. V zatáčkách se liftback choval poněkud vláčněji, přestože podvozek sedí perfektně. Karoserie se mírně pohupovala a vykazovala jistou pohybovou setrvačnost. Do zatáček Mondeo zaklekávalo později, než by bylo příjemné a navíc bylo při ostřejším jízdním stylu mírně nedotáčivé.

Co to vše znamená?

Je tato kombinace motoru, převodovky, kol a pneumatik špatná? Vůbec ne! Jen to zkrátka není to auto, jaké od vrcholu hierarchické pyramidy Fordu čekáte. Špičkové jízdní vlastnosti na dokonalém povrchu u Fordu vyměnili za lepší míru pohodlí na reálných dálnicích českého typu při zachování většiny zážitků z řízení, řazení a brzdění, na které byli piloti šestiválcových Mondeí zvyklí. Výbušnost sportovních šestiválců nahradil na elasticitu orientovaný setup přeplňovaného pětiválce. Chcete-li o něco více přímočarosti v ovládání, zkuste instalaci větších kol, zřejmě však příjdete o část tlumicích schopností propracovaného podvozku.

Hromada továrních tuningových plastů a špičkový interiér ani z Mondea 2,5 Duratec stíhače nejvyšší kategorie neudělá. MíSTo pro opravdové Mondeo ST v modelové pyramidě Fordu zůstává neobsazeno.

ford mondeo strednitrida testy ford mondeo strednitrida testy
 

První cena vozu 544.990,- Kč (Mondeo Core, 1.6 Duratec, 81 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 754.990,- Kč (Mondeo Ghia, 2.5 Duratec, 162 kW)
Základní cena testovaného vozu 766.990,- Kč (Mondeo Titanium, 2.5 Duratec, 162 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 980.390,- Kč (Mondeo Titanium, 2.5 Duratec, 162 kW)

Plusy

  • Výkonná a kultivovaná pohonná jednotka
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Odstupňování převodovky
  • Velký vnitřní prostor
  • Prostorný a variabilní zavazadlový prostor

Minusy

  • Pocit těžkopádnosti při jízdě
  • Horší výhled vzad
  • Příliš citlivý parkovací asistent
  • Jen s obtížemi může konkurovat špičkovým šestiválcovým motorizacím
  • Absence volby pohonu 4x4
Ondřej Pavlůsek
Ford Mondeo 2.5 Duratec
Cena základní sestavy 766 990 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), inteligentní systém ochrany (IPS), přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, ISOFIX úchyty pro dětské sedačky (pouze krajní zadní sedadla), dva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, imobilizér, tempomat, palubní počítač, informační displej Convers+, klimatizace - automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, boční výdechy klimatizace v B sloupcích pro cestující na zadních sedadlech, stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu, hlavice řadicí páky a volant potažený kůží, ruční brzda potažená kůží, sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, sportovní přední sedadla s opěrkami hlav nastavitelnými ve čtyřech směrech, zadní sedadla (sedák a opěradlo) – dělená v poměru 60/40, 3 opěrky hlavy s nastavitelnou výškou, středová loketní opěrka s přihrádkou/držáky na nápoje, lampičky na čtení u předních i zadních sedadel, osvětlení prostoru pro nohy, rozptýlené osvětlení interiéru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, přední i zadní okna - elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním, globální zamykání, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, přední elektrická zásuvka/zapalovač, elektrická zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, podlahové rohože - přední a zadní, ozdobné lišty prahů předních dveří z kartáčované oceli, oka na uchycení sítě zavazadlového prostoru, umístěná v bočním obložení, na každé straně dvě, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, stěrače – přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, obsahuje automatické světlomety včetně předních mlhových světel, zpožděné zhasínaní světlometů, světla denního svícení, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, chromovaná lišta u spodního okraje bočních oken, kliky dveří v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, bezzátkový systém doplňování paliva s detektorem správné palivové pistole, kotoučové brzdy na všech kolech, přední ventilované, ocelová minirezerva s pneumatikou T125/90 R16, 16" kola z lehkých slitin s 24 paprsky D2XCM a pneumatikami 215/55 Kč
Cena testované sestavy 980 390 Kč
Výbava testované sestavy Exteriérová sada sportovních doplňků Individual - obsahuje sportovní mřížku chladiče, spoiler na předním a zadním nárazníku (u zadního s difuzorem) a boční spoilery, sportovní přední mlhová světla a 2 samostatné chromované koncovky výfuku (+59.100,-Kč), sada vybavení interiéru Individual - prémiové kožené čalounění sedadel ve zvolené barevné kombinaci, ozdobné lišty prahů předních dveří s logem Individual, přední a zadní rohože s obrubou z nubuku, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení, s nastavitelnou bederní opěrkou - zahrnuje zpětná zrcátka s pamětí polohy včetně sklápění při zařazení zpětného chodu, sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou, přední sedadla – vyhřívaná, s regulací teploty, hliníkové pedály (+110.000,-Kč), startování bez použití klíče - tlačítko Ford Power v přístrojové desce, dva pasivní klíče dálkového ovládání centrálního zamykání (+5.500,-Kč) CD-SD navigační systém Blaupunkt FX - 5" barevný displej, audio systém s přehráváním CD/MP3, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, vstup pro SD paměťovou kartu. Součástí je 4 GB SD karta obsahující mapové podklady Evropy včetně ČR (+29.600,-Kč) adaptivní tempomat (ACC) s detektorem bezpečné vzdálenosti (FA) a elektronický stabilizační systém (ESP) s ABS, TCS, EBA a regulací rozjezdu do svahu HSA (29.200,-Kč), parkovací asistent - přední + zadní čidla (+12.900,-Kč), zadní spoiler (+7.000,-Kč), 17" kola z lehkých slitin s 15 paprsky D2YCH a pneumatikami 235/45 Rx17 (+11.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.6 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1448
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 693
Rozměr pneu: 235/45 R17
Ford Mondeo 2.5 Duratec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4778
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 911
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano