Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Ranger MS-RT
Ford Ranger MS-RT
Ford Ranger MS-RT
Ford Ranger MS-RT
56 Fotogalerie

TEST Ford Ranger MS-RT – Spěchající náklaďák

Marek Bednář

Na papíře to nemůže fungovat – rámový pick-up s dobrými jízdními vlastnosti na asfaltu zní jako nesmysl. Jenže čím déle s ním jezdím, čím víc mu věřím, tím víc zjišťuji, že není jen masírkou ega a opravdu spojuje nespojitelné. Jen si bude trochu složitě hledat cílovou skupinu zákazníků.

Design, interiér

Terénní pick-up truck má být terénní, má mít rámovou konstrukci, tuhou zadní nápravu, redukční převod – a občas trochu nejisté jízdní vlastnosti na silnici, zejména když se člověk potřebuje někam dostat rychle. Ford staví jeden z nejlepších takových pick-upů na světě, jmenuje se Ranger a dá se koupit v pracovní verzi i v provedení pro zábavu mimo asfalt s názvem Raptor.

Jenže Ford taky jezdí rallye, dokonce v nejvyšší třídě WRC, a soutěžní speciály mu staví firma M-Sport. V posledním roce si sice vítězství v jednotlivých podnicích střídá Toyota a Hyundai, jenže když už zvládnete soutěžit na téhle úrovni, musíte být světová špička v každém případě, ať to na zlatou medaili nakonec vyjde, nebo ne. 

Když všem těmto faktům dáte několik piv, začnou vznikat nápady. Věřím, že jich spousta zůstala jen na papíře, zmuchlaném a hozeném do koše druhý den ráno. Jeden však nikoliv. Přežil i firemní poradu, fázi konceptu, prošel vývojem a dostal se až na silnice. Jmenuje se Ranger MS-RT – M-Sport Road Technology. 

Video placeholder
Ford Ranger MS-RT • Zdroj: Ford

Je to přesně to, na co to vypadá – Ford Ranger, terénní pick-up, upravený tak, aby jezdil co nejlépe po silnici. Ano, je to oxymorón. Autu na rámové konstrukci s tuhou zadní nápravou, které má tunovou užitečnou hmotnost a utáhne 3,5t přívěs, má jezdit po silnici jako sporťáky. Jenže, světe, div se, ono to funguje.

Funguje to designově – jen se na něj podívejte! Macaté blatníky, přední nárazník s lízátkem jak ze supersportu, spoiler na konci střechy i zadním čele korby. Obří 21” kola obutá do silničních pneumatik s pozoruhodně nízkým profilem – na pick-up. Křiklavá modrá barva, která nenechá nikoho na pochybách, že tohle auto má v krvi divoké escorty let dávno minulých i focus RS poslední generace, čtyřkolku s motorem vpředu napříč, která měla speciální jízdní režim pro driftování.

Líbí se mi na něm zvenčí snad všechno. Ne hned zkraje – když jsem ho převzal, považoval jsem ho za nesmysl, ale stačilo pár dnů a pár set kilometrů, aby mě začal opravdu bavit. Ty rozšířené blatníky a agresivní příď jsou vážně paráda, když se zpoza volantu zamyslíte nad tím, že řídíte něco jako BMW M3 mezi pick-upy. Odvážné tvrzení? 

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Ve srovnání s tím, jak moc se změnil zevnějšek, je to uvnitř dost nuda. Jediná věc však posouvá ranger MS-RT i kabinou mezi seriózní náčiní – sedačky. Ford se nestyděl jim dát masivní boční vedení; fanouškem pevných, nenastavitelných hlavových opěrek, existujících jen kvůli tomu, aby si tátové od rodin mohli připadat jako v závodní skořepině bez ohledu na nulovou reálnou praktičnost takového řešení, se nestanu asi nikdy, ale to je detail.

Ergonomie na výbornou. Kromě voliče

Kromě toho je tu nový věnec volantu s označením středu nahoře. To je všechno, takže právě tady začíná kritika, mířící však na ranger obecně. Jejím předmětem je volič převodovky, se kterým se musí pracovat opravdu opatrně, jinak vždycky z D zařadíte P místo zpátečky. Jednotlivé pozice jsou si příliš blízko a odpor mezi nimi je dost malý. 

Bod číslo dvě – manuální řazení se provádí tlačítky na boku toho voliče. Nejsou tu pádla pod volantem, nejde volič přesunout na stranu a tam cvakat + a  – , je třeba jedním tlačítkem na boku voliče vstoupit do manuálního režimu a pak dalšími dvěma odřazovat a podřazovat. 

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Že je to problém při dynamické jízdě mimo asfalt, na kterou úplně každé jiné auto s podobným zaměřením má pádla pod volantem, snad vysvětlovat nemusím. On to ale je problém i u normálního rangeru v terénu, protože chcete-li vynutit udržení nějakého kvaltu, je to podstatně pracnější, zdlouhavější a více pozornost odvádějící než pádla nebo i přesunutí voliče do strany.

Po stránce prostornosti, elektronické výbavy či třeba ergonomie zbytku nemám jediné výhrady – a vlastně ani není co popisovat, protože je tu všechno stejné jako klasického rangeru. Klimatizace má vlastní panel s fyzickými tlačítky, ovládací panel osvětlení má tlačítka pro seřizování jasu displejů…

Čím déle ten interiér používám, tím víc mi dochází, že na všechno podstatné tady je klasické tlačítko nebo knoflík. A to včetně vedení v jízdním pruhu či „eurohlásítka“ ISA; tyto dvě věci se dokonce ovládají na volantu, a to vlastním tlačítkem, resp. dlouhým podržením tlačítka LIM.

I klika, kterou člověk musí napoprvé trochu hledat v madle na dveřích, je nakonec vyřešená hezky. Když za ni vezmete, můžete se do dveří následně opřít dlaní, nemusíte si dveře loktem či hřbetem ruky „odhodit“ a až následně je, např. v silném větru, chytit za madlo. A samozřejmě, že jsou na A-sloupcích madla pro snazší nastupování i vystupování. 

V displeji přístrojového štítu můžete mít trvale zobrazený teploměr oleje a ukazatelů je tu i spousta dalších, stačí si je vyvolat. Ukáže vám přesně, jak je zapojený pohon a kam zrovna proudí jaké množství síly, stejně jako třeba náklon nebo fungování osvětlení přívěsu. Zkrátka, když odhlédnu od voliče převodovky, ergonomie interiéru je naprosto příkladná.

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

A co korba? Pro tu je největší pochvalou, že oproti běžnému rangeru nedošla žádných změn. Nabídne tedy přes metr dvacet na šířku mezi podběhy, takže sem naložíte europaletu napříč. K pevným kotevním okům jsou tu celkem čtyři posuvná a každé z nich má i hák, na který můžete zavěsit tašku s nákupem. 

Užitečná hmotnost? Okolo tuny. Takže ten nákup může být fakt velký. K čemu je ta brandovaná dřevěná krabice na fotkách? K tomu se hned dostaneme.

Ford Ranger MS-RT - Naměřené rozměry korby
Délka1.544 mm
Šířka mezi podběhy1.224 mm
Výška pod roletou529 mm
Výška nakl. hrany784 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Nejen designem si mě ranger MS-RT musel postupně získat. Po prvních pár metrech totiž jeho jízdnímu projevu dominovaly vlastnosti rámového pick-upu s tuhou zadní nápravou – třes po přejetí nerovností a určitá těžkopádnost. 

V rámci úprav pro lepší jízdní vlastnosti na silnici má ranger MS-RT o 8 centimetrů širší rozchod kol na obou nápravách, přesně 1.700mm,  a světlá výška je nižší o 35 mm, tedy 195 mm v nenaloženém stavu. Taky se změnilo naladění podvozku právě s cílem nabídnout co nejlepší jízdní vlastnosti na asfaltu.

Jenže to je přeci nesmysl. Rámový pick-up nemůže jezdit dobře na asfaltu, to nejde. Ale díky té krabici na korbě, která je ve skutečnosti třímetrákovým závažím, aspoň zadní náprava nejančí na každém hrbolu, což podle kolegů, kteří s MS-RT jeli bez zátěže, jinak velmi ochotně dělá. A ten třes na nerovnostech se vlastně – na pick-up – hodně rychle srovná…

Že by…?

Najednou mi to začíná docházet. Tohle není jen masírka ega, kterou pojede každý jen nadprůměrně řízený ostrý hatchback. A když si všímám, že na klikaté silnici s ne úplně tragickou kvalitou povrchu dokážu bez větších obtíží jezdit stejnými rychlostmi, jako bych jezdil v, řekněme, golfu GTI, zároveň nelítám po interiéru jako hadr na holi, protože mě drží sedačka, a vůz je úplně v pohodě a říká mi, že můžu klidně ještě přidat, je mi to jasné – u M-Sportu vědí, co dělají.

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nebudeme si nic nalhávat, ranger MS-RT je pořád pick-up na rámu s tuhou zadní nápravou a podle toho jezdí. Takovouhle techniku prostě nepřimějete se chovat jako samonosná karoserie s dobrou torzní tuhostí. Nerovnosti jsou znát opravdu všechny, velké i malé, a brzdění je, no, takové pick-upové – nástup je pozvolný a pro prudké zpomalení je nutné na pedál šlápnout opravdu důrazně. Což tedy souvisí i s tím, že okamžitá hmotnost se závažím a mnou za volantem je přes 2,7 tuny.

Jenže ono to opravdu funguje. M-Sportu se podařilo postavit pick-up, který jezdí velmi dobře po silnici. Když si zvyknete na vrtochy specifické konstrukce podvozku a začnete rangeru věřit, dynamická stabilita je i v ostřeji projížděných zatáčkách velmi dobrá a po stránce důvěry to má kladnou zpětnou vazbu – čím víc zatlačíte, tím víc mu věříte, takže zatlačíte ještě víc.

Má to ale pár drobných háčků. Jednak, ranger MS-RT má několik jízdních režimů, ale všechny míří do terénu a na práci. Žádný z nich není sportovní, který by třeba upravil logiku řazení převodovky, aby držela o trochu vyšší otáčky nebo důsledněji podřazovala před zatáčkou. Manuální volba kvaltů není dost dobře použitelná, jak jsem vysvětlil už výše, takže do zatáček brzdím dřív a těsně před nimi „kopnutím“ do pedálu plynu přiměju „špajz“, aby podřadil.

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Chápu, že instalace pádel pod volant nebo vývoj jiného voliče převodovky by byly příliš drahé úpravy, ale aspoň ten software tu být mohl – či dokonce měl. Mezi jízdními režimy se stejně cykluje elektronickým ovladačem, nevyžadovalo by to čudlík navíc.

A jednak, pod kapotou je třílitrový turbodiesel z wildtraku. Sám o sobě výborný motor – na tahání těžkých vleků a pohyb v lese. Točivého momentu je hromada i na tu obří hmotnost a zbožňuji projev motoru – stalo se mi, že jsem do něj sednul jedno chladné ráno, kdy jsem špatně spal a byl jsem rozmrzelý, naštvaný a unavený hned zkraje, ale start mocného motoru a následně cesta do redakce s vypnutým rádiem, jen za hutného hučení vznětového vidlicového motoru při každém přidání plynu, mi hodně zvedly náladu – ale chybí mu výbušnost a agresivita, kterou od sportovního auta na asfalt prostě chci. Jinými slovy, měl dostat benzínovou V6 z Rangeru Raptor. 

Jasně, místo průměrných 11,6 l/100 km, za které jsem ujel celkem přes devět stovek kilometrů, by tam bylo něco kolem šestnácti, ale připomínám – M3 mezi pick-upy. Řádky výše snad tenhle příměr vysvětlily dostatečně.

Na terén zapomeňte

Posun auta směrem k jízdě po silnici samozřejmě nutně znamená horší schopnosti v terénu. Pořád tu je dvoustupňová přídavná převodovka, která sílu na přední nápravu posílá nikoliv zubovou, nýbrž vícelamelovou spojkou, takže se dá jezdit „na zadek“, ale i s pohonem všech kol i na asfaltu. Taky umí nápravy pevně spojit k sobě a ve výbavě je i pevná uzávěrka zadního diferenciálu. 

K tomu ranger MS-RT nabízí asistenta pro sjezd kopců, asistenta pro tažení přívěsů a již nakousnuté jízdní režimy pro terén. Ty jsou nadřazené volbám přídavky, takže když z Normalu vyberu třeba mód pro bláto, auto samo přepne režim pohonu odpovídajícím způsobem.

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Snížení světlé výšky na pouhých 195 mm v prázdném stavu, takže v naloženém ještě méně, a spoiler vespod předního nárazníku však průchodnost terénem zásadně omezují. A to tak, že pro přední nárazník je bezpečná v podstatě jen polní cesta nebo něco podobně rovného bez hrbu uprostřed či velkých výmolů. Přitom na instalovaná 21” kola se dají koupit i pneumatiky typu all-terrain; výběr není velký, ale sehnat jdou.

Nejbližší konkurent
Volkswagen Amarok Aventura
Motor3.0 V6 TDI
Zdvihový objem [cm3]2.993
Největší výkon [kW/min]177/-
Točivý moment [N.m/min] 600/-
Převodovka10st. aut.
Max. rychlost [km/h]180
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,8
Komb. spotřeba [l/100 km]10,1-10,3
Emise CO2 [g/km]265-270
Objem zavazadlového prostoru [l]999
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]2.316-2.368/3.451
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]3.500/750
Rozměry d x š x v [mm]5.390 × 1.917 × 1.884
Rozvor [mm]3.270
Cena od [Kč]1.528.863

Závěr

Když nad virtuálním papírem přemýšlím nad smyslem rangeru MS-RT, vybaví se mi slova majitele jedné české logistické firmy, který ale místo sezení v kanceláři sám jezdí. Koupil si tahač Scania s nejsilnějším, 770k osmiválcem, což je na tahání běžných návěsů jako jít s kanónem na vrabce. Proč to udělal? Chtěl si koupit mustanga, ale tušil, že na něj nebude kvůli své práci mít čas, tak si koupil jiný osmiválec.

Ranger MS-RT je něco na ten způsob. Na to, aby byl užitkovým autem pro použití na silnici, je dost drahý, a když ho srovnáte s dodávkou se dvěma řadami sedaček, taky dost nepraktický. Na to, aby makal na statku nebo v lese, nemá průchodnost terénem. 

Ford Ranger MS-RTFord Ranger MS-RT | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Pokud si ho ale koupí někdo, kdo potřebuje sem tam dotáhnout něco těžkého i mimo asfalt, ale do žádného extra terénu, chce hromadu síly a zároveň ocení jeho schopnosti stran rychlé jízdy po asfaltu – tedy třeba majitel menší stavební firmy, který nesedí jen v kanceláři – bude sloužit výborně. 

I mě bavil tím víc, čím déle jsem za jeho volantem strávil, a navzdory tomu, jak mám rád jízdu mimo asfalt a jak mi zprvu jeho silniční naladění nesedělo, jsem ho vracel jen dost neochotně. Jasně, dokázal bych na něm najít pár míst ke zlepšení – konkrétně dvě, volič převodovky a motor, bez sportovního jízdního režimu bych se s lepším voličem obešel – a proto taky nedostal plný počet hvězdiček, ale na týden za jeho volantem budu dlouho vzpomínat.

Plusy

  • Sebejisté jízdní vlastnosti
  • Schopnost dynamické jízdy po asfaltu
  • Design
  • Zvuk a projev motoru

Minusy

  • Nízká světlá výška i na drsnější polní cestu
  • Volič převodovky
  • Měl dostat benzinovou V6 z raptora

Nejlevnější verze modelu937.629 Kč (Ranger XLT, 2,0 EcoBlue 4WD, 125 kW, 6st. man.)
Základ s testovaným motorem1.378.432 Kč (Ranger Wildtrak, 3,0 V6 EcoBlue e-4WD, 177 kW, 10st. aut.)
Testovaný vůz bez příplatků1.966.250 Kč (Ranger MS-RT, 3,0 V6 EcoBlue e-4WD, 177 kW, 10st. aut.)
Testovaný vůz s výbavou2.051.450 Kč (Ranger MS-RT, 3,0 V6 EcoBlue e-4WD, 177 kW, 10st. aut.)

Ford Ranger MS-RT
Cena základní sestavy
1 966 250 Kč
Výbava základní sestavy
Sportovní přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, kombinované čalounění sedadel vinyl/velur v černé Ebony s prošíváním v modré MS-RT, logo MS-RT na předních sedadlech a zadních hlavových opěrkách, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech, sedadlo spolujezdce manuálně nastavitelné ve 4 směrech, 21" kola z lehkých slitin, pneumatiky 275/45 R21 All-season, 18" hliníkové rezervní kolo, přední nárazník s integrovaným spoilerem, maska chladiče se strukturou včelí plástve a logem MS-RT, rozšířené blatníky, tvarované obložení bočních prahů, spoiler na střeše kabiny, lakovaná vnější zrcátka a kliky v barvě černá Agate, zadní spoiler ve tvaru "ducktail" na víku korby, logo MS-RT na víku korby, zadní nárazník s integrovaným difuzorem, přední LED světlomety s LED denním svícením ve tvaru písmene C, zadní LED světlomety, sektorové osvětlení 360 okolo vozu, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, kryt palivové nádrže, obvodový alarm s prostorovým senzorem a senzorem náklonu včetně záložní baterie pro napájení klaksonu, systém KeyFree - vstup do vozu a startování bez použití klíče, automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu, 8" digitální přístrojový panel, SYNC 4A s 12" dotykovým displejem a konverzačním rozpoznáváním hlasu, navigační systém s online cloudovým připojením, bezdrátové připojení Android Auto nebo Apple CarPlay, 6 reproduktorů, příjem DAB, USB a 12V konektory, volič automatické převodovky E-Shifter a elektronická parkovací brzda, sportovní vyhřívaný volant a hlavice řadicí páky obšitá kůží, elektrické ovládání předních a zadních oken, kombinované čalounění sedadel vinyl/velur v černé Ebony s prošíváním v modré MS-RT a logem MS-RT, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech, sedadlo spolujezdce manuálně nastavitelné ve 4 směrech, přední a zadní rohože MS-RT, FordPass Connect - vzdálené ovládání vozu, online aktualizace (OTA) a funkce eCall, vyhřívané čelní sklo a stěrače s dešťovým senzorem, Terrain Management Systém - otočný volič jízdních režimů, e-4WD - přiřaditelný pohon všech kol manuálně volený (4L/4H), s možností volby stálého pohonu všech kol (4A), sportovní odpružení MS-RT, elektronicky ovládaná mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, parkovací kamera a přední i zadní parkovací senzory s funkcí brzdění při couvání, asistenční systémy - adaptivní tempomat, Pre-Collision Assist, automatická aktivace brzd po nárazu, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, systém udržování v jízdním pruhu, asistent vyhýbacího manévru
Cena testované sestavy
2 051 450 Kč
Výbava testované sestavy
sada Technology Plus (Adaptivní tempomat (ACC) s inteligentním asistentem rychlosti a funkcí Stop&Go, systém hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách (BLIS), rozšířené upozornění BLIS při tažení přívěsu, asistent pro křižovatky s detekcí protijedoucích vozů při pokusu o odbočení vlevo, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA) s aktivním brzděním, systém sledování bdělosti řidiče, tažné zařízení pevné včetně 13pinové zásuvky) (+8.000 Kč), sada Power Advanced (Podložka bezdrátového nabíjení mobilních telefonů, zásuvka ve 2. řadě a v korbě pro napájení spotřebičů 230 V / 400 W, spínače ovládané zevnitř kabiny pro připojení příslušenství (navijáku nebo světel)) (+11.200 Kč), elektrická roleta korby (+43.000 Kč), Lišty s 4 posuvnými oky pro uchycení nákladu (+5.000 Kč), Nemetalický SVO lak karoserie - modrá MS-RT (+18.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
6 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
243 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
630 / 1700 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 10.1
Emise CO2:
265
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
999 / 0
Objem nádrže (l):
80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2300 / 980
Ford Ranger MS-RT schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
5417
b) šířka (mm):
2001
c) výška (mm):
1845
d) rozvor (mm):
3270
e) rozchod vpředu (mm):
1700
f) rozchod vzadu (mm):
1700
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
610 / 876
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1540
l) šířka vzadu (mm):
1350
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
700
výška opěradla vzadu (mm):
700
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano