Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E
90 Fotogalerie

Za volantem Fordu Puma Gen-E: Mrštný i střídmý dravec

Leoš Káňa

Ford rozšiřuje nabídku čistě elektrických modelů o Pumu Gen-E. Ta je postavena na základech úspěšného malého SUV, a tak nás při prvních jízdách hlavně zajímalo, jak se Fordu podařilo tento model přestavět.

Ford Puma patří mezi nejúspěšnější modely značky i díky skvělým jízdním vlastnostem, příkladnému využití vnitřního prostoru i velkému kufru. Elektrická verze Gen-E navíc přidává i bez emisní provoz. Fordu se totiž do pumy podařilo implementovat elektrický pohon, který známe například z modelu Tourneo Courier. Tuto platformu si vyvinul sám, i když u některých elektrických modelů převzal techniku od Volkswagenu.

V podlaze je tak nyní zabudována baterie s využitelnou kapacitou 43 kWh a pod kapotou elektromotor, který v případě pumy posílil na 123,5 kW a 290 Nm – courier se musí spokojit se 100 kW. Ford u elektrické pumy slibuje kombinovanou spotřebu 13,1 kWh/100 km a velmi slušný dojezd 376 km, u lépe vybavené verze Premium na 18" kolech potom 364 km. Vzhledem k menší baterii postačuje i maximální dobíjecí výkon stejnosměrným proudem 100 kW, díky němuž by se z 10 na 80 % měla baterie dobít za 23 minut.

S jinou maskou

Elektrická verze pumy je od té klasické se spalovacím motorem rozeznatelná na první pohled. Tvar pětidveřové karoserie a sportovně střižená silueta se sice nezměnily, ale přední část přišla o klasickou masku. Ta je nyní zaslepená lakovaným panelem a tradiční fordí šestiúhelníkový gril jen naznačuje černá lišta. Specialitou je také bílý nápis Puma na zádi.

Uvnitř se ocitáme ve známém prostředí, protože jsme již pumu po loňské modernizaci řídili. Palubní desce dominují ostřejší linie, které navazují na dva obří displeje. Přístrojový má úhlopříčku 12,8", středový dotykový 12". Oba se pyšní jemným zobrazováním a jsou krásně čitelné. Ten před řidičem nám ale připadá zbytečně velký, a aby na něj bylo vidět, dostala puma obrovský hranatý volant.

Středový displej je blíže k řidiči a přestěhovalo se na něj dotykové ovládání klimatizace – předchozí samostatný panel s mechanickými tlačítky je minulostí. Přesunutím voliče automatické převodovky na sloupek volantu se uvolnil prostor mezi sedadly, kde je nyní dvoupatrový odkládací box. Ani prostorově se vpředu nic nezměnilo a řidič se spolujezdcem mají kolem sebe dostatek volného prostoru. Vlastně ani nepoznáte, zda sedíte v pumě se spalovacím motorem, nebo elektromotorem.

Dva extrémy

Bohužel cestující ve druhé řadě už tak nadšeni nebudou a rozdíl poznají okamžitě. Baterie výrazně zvedá podlahu a omezuje prostor na nohy. Chodidla nelze zasunout pod přední sedadla a jsou v poměru k sedákům strašně vysoko, takže cestující vzadu sedí nepřirozeně se skrčenýma nohama a hodně nepohodlně. Naopak čeští chalupáři budou jásat. Kufr má standardní objem neuvěřitelných 523 litrů, což je více než u verzí se spalovacím motorem. Rozdíl je hlavně v gigaboxu pod podlahou, který je přes celou šířku a je opravdu obří – vypouštěcí ventil samozřejmě nechybí. 

Navíc má Puma Gen-E ještě schované překvapení pod kapotou. Malý elektromotor v tomto prostoru umožnil vytvoření dodatečného boxu s objemem 43 litrů. Do něj se krásně vejde povinná výbava, sada na rychlou opravu pneumatik i dobíjecí kabely.

Video placeholder
Ford Puma Gen-E • Zdroj: Ford

Potěšení ze svezení

Testovací okruhy vedou kolem Barcelony. Chvíli se pohybujeme v městském provozu a potom vyrážíme do okolních kopců plných prudkých stoupání, klesání a serpentin. Elektrická puma nabízí jízdní režimy Normal, Eco, Sport a pro kluzký povrch. Nastavená výchozí rekuperace je vždy stejná, při sundání nohy z plynu puma výrazně zpomaluje. Zvýšit rekuperaci jde tlačítkem L na voliči převodovky. 

Při popojíždění městem se hodí i funkce One Pedal, kdy plynovým pedálem určujeme zrychlování i zpomalení až do úplného zastavení. O našich schopnostech při zpomalování informuje údaj na displeji, který říká, kolik procent až do úplného zastavení měla na starosti rekuperace a kolik samotné brzdy. Pohybujeme se vždy v rozmezí 95 až 100 %. Na klikatých serpentinách volíme režim Sport. Dynamickou jízdu podporuje i zvukový doprovod, který lze zapnout na displeji. Vrčení z reproduktorů připomíná bzučící tříválec.

Akcelerace a reakce na plyn jsou okamžité a jízdu si užíváme. I elektrická puma má totiž výborný podvozek, což spolu s nízkým těžištěm znamená příkladnou jistotu v zatáčkách. Také reakce na volant jsou hbité. Přitom ani komfort na 18" kolech není vůbec špatný a puma ukazuje, že jízdně je na tom stejně výborně jako verze se spalovacím motorem.

Do cíle přijíždíme s průměrnou spotřebou 14 kWh na 100 km, což je hodnota, kterou slibuje i Ford. Rychlostní průměr jsme ale měli 45 km/h. Trasa se úplně vyhýbala rychlým dálničním úsekům a na kousku čtyřproudé silnice jsme jeli maximálně povolenou stovkou. Na druhou stranu jsme hodně času strávili v režimu Sport a užívali si rychlé výjezdy ze zatáček. 

Základní cena elektrické pumy je 699.000 Kč, provedení Premium vyjde na 755.000 Kč, což jsou vzhledem k bohaté standardní výbavě a dynamice slušné částky. Vždyť sportovní verze Puma ST s výkonem 118 kW nyní stojí 749.900 Kč.

Plusy

  • Veliký zavazadelník
  • Box pod kapotou
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Bohatá výbava
  • Přesné řízení
  • Slušný dojezd

Minusy

  • Stísněné místo na zadních sedadlech
Technické údaje Ford Puma Gen-E
Motor elektromotor PMSM vpředu
Maximální výkon (kW)123,5
Točivý moment (Nm) 290
Převodovka jednostupňová
Pohon předních kol
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1563/527
Maximální rychlost (km/h)160
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)8,0
Kapacita baterie/využitelná (kWh) 54/43
Kombinovaná spotřeba WLTP (kWh/100 km) 13,1
Kombinovaný dojezd WLTP (km)376
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) 11/100
Délka x šířka x výška (mm)4214 x 1805 x 1555
Rozvor (mm)2588
Objem zavazadelníku (l)523/1283
Cena od (Kč)699 000

Zdroj: Svět motorů, video: Ford