Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda HR-V 1,6 - Zábava v podání Hondy

Honda se snaží novým modelem HR-V oslovit "stylově vyhraněné" zákazníky, kteří si chtějí koupit něco jiného než obyčejný Civic nebo Accord. Nejde ani tak o použitou techniku, ale především o ten pocit, že mám něco "jiného". Tento automobil totiž svým...

Honda se snaží novým modelem HR-V oslovit "stylově vyhraněné" zákazníky, kteří si chtějí koupit něco jiného než obyčejný Civic nebo Accord. Nejde ani tak o použitou techniku, ale především o ten pocit, že mám něco "jiného". Tento automobil totiž svým designem upoutává nejen muže, ale dokonce i ženy, které se za automobilem běžně neohlédnou...

Jízda s HR-V je zajímavá především díky vyššímu posezu, čímž řidič například ve městě získá mnohem lepší přehled o situaci okolo vozu. Až překvapivá je velikost vnějších zpětných zrcátek - velmi praktické. Pochválit je nutno také naprosto precizně a lehce jdoucí chod řadící páky, spojky i řízení s posilovačem.

Přední sedadla mají dobré boční vedení odpovídající sportovnímu nádechu HR-V. Horší je to s jejich umělým potahem, který prakticky nesaje pot. Zadní sedadla jsou překvapivě rozměrná. Místa pro nohy je však poměrně málo. Také přístup na zadní sedadla není nijak pohodlný zvláště ze strany řidiče. U spolujezdce je to lepší, protože jeho sedadlo se automaticky odsouvá směrem dopředu. Poté se však nevrátí do původní polohy.

Zavazadlový prostor s objemem 285 litrů je průměrný, ale odpovídá rekreačnímu určení vozu. Lze jej pochopitelně zvětšit sklopením opěradel. Pod zav. prostorem se skrývá malá plastová vanička, kde lze odložit například plavky po koupání. Pod vaničkou je malé nouzové dojezdové kolo.

A jaké jsou jízdní vlastnosti HR-V? Podvozek je velmi tvrdý, takže posádka cítí každou nerovnost. Navíc se hluk od děr ve vozovce dost přenáší do interiéru. V zatáčkách je HR-V poměrně nedotáčivé. Pochvalu zaslouží brzdy s okamžitým a neslábnoucím účinkem. Navíc jsou sériově vybaveny systémem ABS.

Honda HR-V je vyráběna zatím pouze s jediným motorem. Jde o zážehový čtyřválec 1,6 s čtyřventilovou technikou. Nejvyšší výkon 77 kW dosahuje v 6200 otáčkách, nejvyšší točivý moment 135 N.m se nachází relativně nízko, v 3400 ot/min. Bohužel, zřejmě z ekonomických důvodů, zde není použit známý systém proměnného časování ventilů VTEC. Přesto, hlavně díky zpřevodování, se motor jeví jako velmi živý a dostatečně silný. Horší je to s nejvyšší rychlostí. Ta je pouhých 162 km/h, zatím co například Civic Coupé se stejným motorem dosahuje slušných 190 km/h. Spotřeba se v průběhu testu pohybovala okolo 9 l/100 km.

Zpřevodování u prvních čtyřech rychlostních stupňů je dobré a umožňuje relativně slabé šestnáctistovce HR-V rychle rozhýbat. Pětka by však měla být těžší, protože ve 100 km/h motor točí 3200 ot/min a ve 130 již 4200 ot/min! To, jak jistě sami uznáte je dost a zákonitě se to projeví na vyšší spotřebě i hluku uvnitř.

Chloubou HR-V je Real Time 4WD systém pohonu všech kol, známý již z modelu CR-V. Tento systém v okamžiku, kdy se přední běžně poháněná kola začnou protáčet, připojí okamžitě pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojce hřídel zadní nápravy. V praxi se to však projevuje citelným škubnutím.

Světlá výška HR-V je 190 mm, což umožňuje bezproblémovou jízdu lehčím terénem.

Cena za slušně vybavený automobil s pohonem všech kol je 579.000 Kč. Nevýhodou je však nepraktické třídveřové provedení. Obdobně vybavená pětidveřová Honda CR-V 2,0 se stejným systémem pohonu kol 4x4 stojí 729.000 Kč. Ve třídě "rekreačních" vozidel má zákazník u Hondy z čeho vybírat. Mnohé automobilky mají co dohánět.

Cena základní sestavy 579 Kč
Výbava základní sestavy 2x airbag, předpínače bezp. pásů, ABS, imobilizér, klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovládáním, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání oken, otáčkoměr, digitální hodiny, sklopná zadní sedadla v poměru 1:1, nárazníky v barvě vozu, 16" ráfky z lehkých slitin, stěrač zadního okna, Real time 4WD Kč
Cena testované sestavy 579 Kč
Výbava testované sestavy žádná Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1590
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 3400 - 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 7.6 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1179 / 401
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4010
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2350
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1455
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
místo vzadu pod předním sedadlem: ano