Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Terracan 2,9 CRDi - Ofenzíva ticha (04/2002)

Podruhé v tomto roce označujeme největší jihokorejskou automobilku za vzor agilnosti a podruhé k tomu máme dobrý důvod. Modelem Terracan vstoupil koncern do atraktivního a ostře sledovaného segmentu luxusních off-roadů opravdu...

Podruhé v tomto roce označujeme největší jihokorejskou automobilku za vzor agilnosti a podruhé k tomu máme dobrý důvod. Modelem Terracan vstoupil koncern do atraktivního a ostře sledovaného segmentu luxusních off-roadů opravdu rozhodným krokem.

Nezvykle tvarovaná přední maska s kapkovitými světlomety s čirou optikou zařazuje vůz do luxusní kategorie na první pohled. Pozornému oku ale neujde relativně nízká a plochá přední kapota spolu s ostrým úhlem předního skla. Při jízdě tyto designové zvláštnosti nijak nevadí ani nezvyšují aerodynamický hluk, ale ocení je především řidič - tak dobrým rozhledem se může pochlubit jen málokterý vůz dané kategorie. K pocitu bezpečí s vysokým posazem tak navíc přispívá i minimální slepá vzdálenost při pohledu dopředu.

V interiéru je vše příjemně konzervativní, plasty, kůže a dřevěné obložení nepůsobí nijak násilně. Páku voliče pohonu čtyř kol a redukce nahrazuje jediný otočný spínač - a dodržíte-li maximální rychlosti pro přechod mezi režimy, ovládá tyto jinak spíše mechanické funkce bezproblémově. Kabina hýří odkládacími prostory a místa je dost ve všech směrech. Dokonce i na straně řidiče nechybí praktická madla v rozích dveří - výrobce zjevně myslí i na terén, který rve volant z ruky...

Když už jsme u terénu: Rámovou konstrukci podvozku doplňuje nezávislé zavěšení předních kol se zadní tuhou nápravou - Terracan je tak blízkým konkurentem například "plně nezávislému" Mitsubishi Pajero. Jihokorejský rival se nemá věru zač stydět: dostačující světlá výška i nájezdové úhly umožňují opustit i ony eufemistické "nezpevněné cesty" citované v prospektech aut třídy SUV a vydat se do terénu. My jsme testovací Terracan zkoušeli tak dlouho, až jsme zapomněli sledovat podklad a z louky se stala bažina. Ale i tady pomohlo otočení přepínačem: kombinace pohonu 4x4, redukce a smrkových větví nás pak vrátila na pevnou zem. Jediným určujícím prvkem pro průchodnost terénem se tak pro Terracan zdají být použité pneumatiky.

Čímž se dostáváme k chování na silnici. Tady je mohutný Terracan trochu v rozpacích - váha a konstrukce podvozku jej předurčují k nedotáčivosti, naopak přidání plynu v zatáčce projížděné jen s pohonem zadních kol žene dopředu záď. Ale buďme spravedliví - přetáčivost i nedotáčivost jsme s autem vyvolali až při skutečně extrémních manévrech, do kterých se rozumně uvažující řidič nemá šanci dostat. Brzdy slouží výborně, slábnutí účinku při opakovaném brždění je v mezích normy. Naopak řízení má dvojí tvář: přesnost ovládání lehce znepříjemňuje málo strmý převod, což je při prvních desítkách kilometrů nezvyklý jev.

V interiéru najde dost místa nejen pět osob, ale i 750 litrů nákladu. Už tak obludná hodnota se dá po sklopení zadních sedadel zvýšit až na rovné dva metry krychlové, což je prostor spíše pro fantazii než pro stěhování něčeho konkrétního. Navíc všude číhají na uživatele drobné příjemnosti typu kapes a odkládacích prostor, 12-i voltových zásuvek nebo osvětlení spínací skříňky. A nakonec? Zpětným zrcátkům stačí jedna poloha pro běžnou jízdu i pro kontrolu zadních kol při parkování.

Srdcem námi testovaného vozu byl vznětový třílitrový čtyřváleco maximálním výkonu 110 kW při 3800 otáčkách. Papírově tedy žádné překvapení, ale hodnota maximálního točivého momentu 333 Nm při 2000 otáčkách už je veselejší. Škoda jen hluchého prostoru mezi volnoběhem a cca 1700 otáčkami, kdy by terénnímu vozu slušelo o trochu více síly. Jinak je ale třeba motor jen chválit: Tichý v nízkých i vysokých otáčkách a přiměřeně úsporný agregát se systémem Common-rail uděluje těžkému vozu uspokojivou dynamiku. Zvuková kulisa přitom výrazně neroste ani při předjíždění s podřazením o dva stupně a spotřebu se nám po celou dobu nikterak úsporného ježdění dařilo držet pod 9 litry na 100 km.

Nedostatků jsme při vší snaze mnoho nenašli. Kromě již zmíněné výkonové "díry" jinak dobrého motoru nám vadil i nedostatečně dimenzovaný systém ostřikování zadního okna, což zvláště při terénních vložkách znesnadňovalo stěrači práci.

Závěr: S ohledem na motor, zpracování, jízdní vlastnosti a zejména základní výbavu je při nákupu skutečně luxusního off-roadu o čem přemýšlet. Takový premiérový vstup do kategorie bychom přáli i jiným značkám a modelům. Zvláště ve verzi s možností odpočtu DPH jde o velmi zajímavou volbu.

Cena základní sestavy 969 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, zadní diferenciál s omezenou svorností, přední a boční airbagy, anténa integrovaná v zadním sedadle, střešní ližiny, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, kožené čalounění sedadel a vyhřívaná přední sedadla, přední a zadní loketní opěrka, otáčkoměr, digitální hodiny, příprava na radio, 6x repro, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání bočních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, obložení přístrojové desky imitací dřeva, chromované dveřní kliky, kryt zavazadlového prostoru, síť v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 1 001 400 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak (+13.500,-), přední ochranný rám (+18.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2902
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 333 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 7.5 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 750 / 2000
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2033 / 557
Rozměr pneu: 255/65 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4710
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1840
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 670
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1090 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano