Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XF: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (85)
XF se má stát silnou zbraní Jaguaru. Uspěje v boji o zákazníka, který nepije čaj o páté a neví, jak se hraje Bridž?

Jaguar již není tím starým Jaguarem z přelomu tisíciletí. Něco se stalo.

Příchod Daniela Craiga

Myslím, že takto přesně se dá charakterizovat situace po příchodu nového modelu XF. Jaguar se rozhodl praštit do stolu a shodit ze sebe již poměrně zatuchlý konzervativní závoj. Tradiční příznivci značky patrně budou mít jisté problémy přijmout jej do rodiny „opravdových“ Jaguarů právě díky jeho neotřelé svěžesti a razanci, s jakou tento model celou automobilku posouvá do 21.století. Ale díky bohu za něj. Jestli má být Jaguar nyní na něco pyšný, pak je to model XF.

Ano, asi jako každý jsem byl ohledně budoucnosti novinky z ostrovů dost skeptický. Nevěřil jsem, že dokáží dát světu nástupce krásného, avšak až příliš usedlého S-Typu. Nástupce, který by konečně byl opravdovým Jaguarem nového tisíciletí. Čekal jsem všechno, ale toto ne.

Království kůže, dřeva a tepu

Otevřít dveře a tiše vklouznout na sedadlo řidiče. Je podzimní večer jako každý jiný, jenomže dnes bude mít cesta z bodu A do bodu B zcela jiný, nepoznaný rozměr. Jako předvěst okamžiků budoucích ve tmavém interiéru rudě poblikává startovací tlačítko. V rytmu lidského tepu. Jeho stisknutí probudí k životu Jaguar XF, ovšem stylem, který bere dech. Přístroje i tlačítka se rozzáří bleděmodrým světlem a hliníkový válcový volič automatické sekvenční převodovky povyjede ze středového tunelu. Výdechy klimatizace, dříve cudně otočené, se natočí směrem do vnitřku vozu a zpod kapoty zahřmí. To se právě probudil k životu přeplňovaný vznětový agregát o objemu 2,7 litru a výkonu 152 kW a točivém momentu 435 Nm. Velmi působivá scéna startování jakoby naznačovala, s kým máme dnes tu čest. Zastavme se ale ještě na okamžik uvnitř vozu.

Nový Jaguar XF má ve svém interiéru to zvláštní kouzlo, které dělá z výborných interiérů mistrovská díla. I starší modelové řady Jaguaru vás umí v interiéru hýčkat měkoučkým kůžemi a skvěle vypadajícím dřevěným obložením (které opravdu nelze srovnat s kvalitou „dřevěných“ dekorů u vozů nižších tříd), jenomže XF k tomu všemu přidává současnost. A právě to, jakým způsobem se Jaguaru podařilo v interiéru propojit jeho letité zkušenosti s těmi nejlepšími materiály s novou, avantgardní školou plnou hliníku, modře podsvícených tlačítek a příchutí vesmírné lodi v nás vyvolalo němý úžas.

Ačkoliv pečlivě hledáte i sebemenší chybičky ve zpracování či volbě materiálů, je velmi obtížné dát dohromady nějaký obsáhlejší seznam výtek. Z těch několika věcí, které se nám příliš nezdály, jmenujme například systém otevírání přihrádky u spolujezdce. Ten totiž nefunguje na klasickém mechanickém principu, nýbrž je před spolujezdcem určen dotykový bod, který po přiložení prstu schránku elektromechanicky otevře. To se ale ne vždy podaří. Museli jsme se většinou dotýkat vícekrát, než k otevření došlo, naslinění prstu pravděpodobnost otevření dramaticky zvýšilo.

Dalším, pro někoho možná sporným místem interiéru je grafika barevného dotykového displeje. Ta totiž svým vzezřením úplně nekoresponduje se špičkovou, moderní grafikou přístrojů na palubní desce. Také okolní tlačítka jsou podsvícena modře, takže v noci může displej vypadat poněkud fádněji, než by se na jinak vynikající interiér Jaguaru XF slušelo.

Jízda: na špici třídy

Již první kilometry s divokou kočkou XF naznačily, jak kvalitní automobil se podařilo inženýrům Jaguaru vytvořit. Téměř pětimetrové auto se chová velmi agilně a poslušně, podvozek je schopen s přehledem ustát všechny manévry, které si s tímto prémiovým čtyřdveřovým sedanem na veřejných silnicích dovolím. Ve srovnání s německými konkurenty jej můžeme směle prohlásit za jednoho z leaderů segmentu, co se jízdních vlastností týče. V přesnosti řízení či v jistotě v zatáčkách ztrácí sice několik bodů na BMW řady 5, krále prémiových limuzín v tomto ohledu, jenže na něho v tomto ohledu ztrácí v podstatě veškerá konkurence několik délek. I v komfortu jízdy je Jaguar mezi svými konkurenty postaven velmi vysoko a nerozhodí jej ani dlažba v kombinaci s devatenáctipalcovými koly z lehkých slitin. Automatická převodovka se sice nemůže pochlubit extrémně rychlými reakcemi, zato pasažéry hýčká svým naprosto spolehlivým, sametovým chodem. Dokonce ani ve sportovním režimu se mi nestalo, že by převodovka jedinkrát zapochybovala nebo nedej bože s autem cukla. Jakékoliv nepřístojné chování je zde zkrátka tabu.

Vůz této kategorie nemusí nutně excelovat na okresních silnicích, co ale musí bezpodmínečně zvládat na výbornou jsou dlouhé dálniční přesuny. Testovaný model se vznětovým šestiválcem je na takovýto druh cestování přímo předurčen díky svému malému apetitu, ale také utlumení pohonné jednotky. Necvičené ucho při klidné jízdě nepozná, zda je pod kapotou spalován benzin či nafta. Myšlenka na dieselový Jaguar mi vždycky naháněla husí kůži na zátylku, po zkušenosti s naftovým XF ale musím uznat dosti významný posun v mém hodnocení. Není to sice pravé ořechové, protože dunění naftového agregátu je navenek jasně identifikovatelné, nicméně dieselový agregát v Jaguaru není z uživatelského hlediska proč odsuzovat.

I při rychlostech hluboko za hranicí našeho dálničního limitu je vůz velmi dobře ovladatelný, jediné co kazí dokonale klidnou atmosféru na palubě je postupně sílící aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek. Dieselový agregát neztrácí svou sílu ani při vysokých rychlostech a případné rychlé podřazení umožní vozu splnit všechny pokyny proudící od pedálu akcelerátoru.

Zastavit, vystoupit a...kochat se

Přiznám se vám, že jsem při projížďce malebným krajem pod Řípem sjel ze silnice, zastavil, vypnul motor a šel si na chvíli sednout na mez. V tu chvíli mě nezajímala krásná krajina, švitořící ptáci nebo blankytně modrá obloha. Jediné, co mé oči dokola a dokola prozkoumávaly byly smyslné linky Jaguaru XF. Zní to přehnaně? Myslím, že vůbec ne. Ian Callum dokázal vytvořit doslova umělecké dílo na čtyřech kolech. Zejména zadní část je naprosto úchvatná. Jistá podobnost s vozy Aston Martin se nezapře (schválně, kde asi tak pracoval Callum dříve?), to ale vůbec nevadí. Je to zkrátka nádhera.

Co mi na fotografiích ale dělalo starosti byl předek, který se zdál být příliš obyčejný, bez nápadu a bez náboje. Na živo je sice reminiscence na model XJ6 z roku 1968 patrná, celkově je ovšem příď vozu velmi aktuální a moderní. Fotografie v tomto případě velmi zkreslují a celkový pocit z XF sráží. Kontakt „tváří v tvář“ odhalí jemné detaily, které objektiv našim očím zatají. Slunce si pohrává se složitými liniemi a já vím, že i příď se Jaguaru povedla. Asi vždy budou rozhovory o XF začínat vždy tématem úchvatné zádě, neznamená to však, že by měl být předek vozu designérům kolem Calluma vytýkán jako špatný či nepovedený. Důležitý je také výběr barvy, XF vypadá úžasně ve stříbrné, zatímco většina ostatních barev k němu není zdaleka tak vděčná. V „naší“ vínově rudé metalíze ovšem také nevypadá XF vůbec špatně a rozhodně se vám nestane, že byste na parkovišti zapadli do nudného stereotypu metalíz v různých stupních šedi.

Protřepat i zamíchat

Není lehké postavit vůz, který by v sobě zahrnoval všechny symboly 21. století a zároveň neporušoval dlouholetou tradici vozů pro gentlemany. Jaguar XF, zdá se, velmi dobře balancuje na hraně mezi tradicí a modernou. Jistě, jednou z nevýhod může být poněkud horší nabídka pohonných jednotek, které již pamatují nějaký ten rok. Výkonově sice motorizace na většinu svých prémiových konkurentů nestačí, rozhodně je nelze označit za podřadné. Jaguaru XF by bezpochyby nové motory velmi slušely, jejich čas ovšem ještě nenastal. Kdybychom tedy měli na výběr vzít Jaguar XF tak, jak je, nebo nechat ležet, rozhodnutí by bylo velmi snadné. Bereme všemi deseti.

Jaguar XF na českém trhu (model 2009)
Motor 2.7D 3.0 V6 4.2 V8 4.2 V8 SV8
Zdvihový objem [cm3] 2720 2967 4196 4196
válce/ventily 6/4 6/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 152/4000 175/6800 219/6000 306/6250
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min] 435/1900 293/4100 411/4100 560/3500
Max. rychlost [km/h] 229 237 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 8,3 6,5 5,4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1771 1679 1749 1842
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,5 10,5 11,1 12,6
Cena Luxury [Kč] 1.278.000,- 1.278.000,- - -
Cena Luxury Premium [Kč] 1.415.000,- 1.415.000,- 1.611.000,- -
Cena SV8 [Kč] - - - 2.090.000,-

Jaguar XF jsme podrobně představili v článku Představujeme Jaguar XF – Němci třeste se!.

Aleš Jungmann
Diskuze (85)
2. 4. 2017 19:18
Re: Aston?
jsi blbec
Avatar - Ondore
19. 9. 2008 16:47
Re: Vidim, ze ty si odbornik
Opät navrhujem trošku konštruktívnosti a navrhujem Ti:
- dohodneme si stretnutie a spravíme trojtest, moje auto, Tvoje auto a XF-ko
- vyberieš si parametre a budeme ich porovnávať
- ak chceš, spravíme si výlet k predajcom a dtto môžeme porovnať aj u BMW5 a pri novom Superbovi
- napíšeme o tom článok, spoločne, jeden odstavec Tvoj názor, druhý odstavec môj názor a navrhujem pridať aj niekoho ďalšieho z auto.cz, môžeme ho určiť žrebom
- celé to zverejníme na blogu

Výsledkom by mal byť normálny vecný článok bez osočovania a mal by odpovedať na otázku, či je XF poriadne auto alebo odfláknutý črep a v čom je teda taký mizerný. Berieš to?
Avatar - Ondore
19. 9. 2008 16:33
Re: Tazko komunikovat s niekym,
Moja otazka: "ktorom aute máš pocit kvality, luxusu, prémiovosti? S čím ho porovnávaš?"
Tvoja odpoveď: "Este aj Superb ma elegantnejsie rozvrhnute drevene prvky, ako tento "Jaguar"."

Takže ak si Superb ako konkurenta JAGa pre niečo uviedol v odpovedi, tak snáď si nemyslel len tie jeho drevené doplnky, alebo áno? Čiže sa ideme baviť štýlom: Yaris má krajšie podsvietenie budíkov, tak JAG je šunka? Naozaj debata na úrovni.

Ešte si nestretol nikoho, kto neonanuje nad autami? Nikoho, kto na nich jazdí a nerozplýva sa nad zrýchlením z 0 na 100? Len tak medzi nami, koľko máš rokov?
Avatar - Ondore
18. 9. 2008 21:22
Re: Jaguar nema prestiz
Ak si prečítaš môj príspevok, hovoril som o mojom vlastnom vnímaní, vydávaš ho za platné naprieč Európou - takú charizmu pri všetkej skromnosti nemám, ale ďakujem.

V UK som nežil, takže JAG tam je auto pre darebákov, odpad? Človek sa tu naučí veci! Veľmi rád sa s Tebou stretnem a budem rád, ak mi ukážeš, aké hodnoty by som mal uznávať, aby som patril do tej onej, elity, iste sa budeš mať čím pochváliť, tak smelo do toho.
Avatar - Ondore
18. 9. 2008 21:13
Re: No vidis, ja tiez
Máme totálne odlišné videnie áut - pre Teba je E-Klasse snobský, ja naopak dole v texte vyzdvihujem S-ko, ktoré je v "snobizme" o kus ďalej. A JAG, ten ide práve týmto smerom, aj keď ako vravím dole, porovnávať ich nemá zmysel. A sorry, ale Tvoje hodnotenia mi prídu ako z Mattelkova, prestížny Superb s koženkovými sedadlami nad JAGom, to je hodne mimo realitu, podobne ako Tvoje výkriky o kórejskom interiéri a vlastne aj exteriéri.
Auto, akékoľvek, je pre mňa lepší či horší spotrebák slúžiaci k životu a nie fetiš, takže reči o onanii si nechaj pre vlastné polúcie.