TEST Jízdní dojmy Lexus RX: Luxusně a hybridně
Pokud byste měli problém rozeznat velký Lexus RX od menšího NX při pohledu zepředu, popojděte si tak, abyste viděli i boční siluetu. Prosklený zadní sloupek, díky kterému střecha jakoby visí ve vzduchu, nenajdete u žádného jiného lexusu ani konkurenčního SUV. Jinak nás v portugalském slunci vítaly celkem známé a očekávatelné motivy – trojúhelníky, ostré hrany a nejrůznější zlomy, zkrátka typický rukopis luxusní divize Toyoty.
Novinka dokonale zapadá do aktuálního výrobního programu značky a ve srovnání s předchůdcem působí jednoznačně moderněji a originálněji. Také významně povyrostla - na délku o 120 mm, rozvor se zvětšil o 50 mm. Celková výška zůstala beze změny, nicméně světlost se zvedla o 10 mm. O stejnou hodnotu SUV narostlo přes boky. Jak velký lexus rostl s dobou, nejlépe popisuje tabulka.
Rozměrové srovnání | 4. generace | 3. generace | 2. generace | 1. generace |
Délka [mm] | 4890 | 4770 | 4740 | 4580 |
Šířka [mm] | 1895 | 1885 | 1845 | 1815 |
Výška [mm] | 1685 | 1685 | 1675 | 1660 |
Rozvor [mm] | 2790 | 2740 | 2720 | 2615 |
Zavazadlový prostor [l] | 539 | 496 | 439 | 489 |
Interiér nás mile překvapil už při světové premiéře na frankfurtském autosalonu. Ve srovnání s mladistvě laděným kompaktním modelem NX je méně kosmický a členitý. V souladu s prestižnější úlohou a zaměřením na zralejší klientelu se drží střídmější architektury, což ovšem nebránilo designérům vkusně aplikovat pár zajímavých detailů. Líbí se nám třeba oblý přechod na pravé straně středového tunelu, kterému ve výbavě Luxury kraluje parádní dřevěný obklad s laserem prořezanými linkami. Tuhle technologii si Lexus vypůjčil od hudební divize Yamahy, která takto zdobí své klavíry.
Ať jsme chtěli nebo ne, oči po každém nastoupení okamžitě uvízly na gigantické obrazovce s úhlopříčkou 12,3 palce. Tu prostě nejde přehlédnout. V Česku je standardem od druhé výbavy, základní model má menší osmipalcovou.
Veškeré funkce multimediální systému se ovládají pro lexus typickým joystickem, jakousi „myší“, což všeobecně vyžaduje cvik. Lexus provedení ovladače neustále inovuje, a abychom byli upřímní, lépe se nám pracovalo s tím v minulé generaci, kde měl řidič podepřenou celou dlaň. U novinky se nám během jízdy menší ikony trefovali hůře.
Na palubě najdete vše, co od prémiového auta dnešní doby čekáte. Napadá nás adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů a mrtvých úhlů, komplexní kamerový systém, samočinné parkování nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel – ta jsou mimochodem výhradně diodová. Základní hudební aparaturu dodává Pioneer, dražší specifikace pak tradičně skvěle ozvučil Mark Levinson.
Protože jsme na místě měli možnost přímého mezigeneračního srovnání, můžeme vám garantovat, že celkový dojem z pobytu v novince je o třídu lepší. Za prvé působí interiér prostorněji, hlavně na šířku a délku. Měkoučká sedadla jsou nesrovnatelně pohodlnější, vpředu se sedí níž a vzadu jsme si mohli elektricky nastavovat sklon. A místa pro nohy je na rozdávání.
Samotná palubní deska je hodnotnější a vytváří jaksi plnější dojem, nicméně jak je pro Japonce typické, odlišné vnímání luxusu se odráží ve volbě některých materiálů. Toyota a Lexus jsou mistry kontrastů a ani nové RX se jim nevyhýbá. A tak vedle zmíněného lakovaného dřeva nebo krásných hliníkových ovladačů audiosystému žijí laciné plasty a konfekční tlačítka.
RX se bud vyrábět se třemi pohonnými jednotkami, přičemž my jsme se logicky soustředili na dvě určené pro Evropskou unii a tedy i český trh: přeplňovaný benzinový čtyřválec 200t a hybridní klasiku 450h. Rusko, jeho bývalé země a Balkán se mohou těšit ještě na zážehový šestiválec 3,5 litru, který my dostaneme výhradně jako součást hybridního řetězce.
Lexus RX - technická data a české ceny | RX 200t FWD | RX 200t AWD | RX 450h AWD |
Převodovka | 6° samočinná | 6° samočinná | bezestupňová CVT |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 3456 |
Válce/ventily | 4/16 | 4/16 | 6/24 |
Největší výkon [kW/min-1] | 175/4800-5600 | 175/4800-5600 | 193/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1650-4000 | 350/1650-4000 | 335/4600 |
Elektromotor vpředu [kW, N.m] | - | - | 123, 335 |
Elektromotor vzadu [kW, N.m] | - | - | 50, 139 |
Výkon hybridní soustavy [kW] | - | - | 230 |
Provozní hmotnost [kg] | 1960 | 2035 | 2175 |
Maximální rychlost [km/h] | 200 | 200 | 200 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,8 | 7,9 | 5,5 |
Základní cena [Kč] | 1.370.000 | 1.420.000 | 1.630.000 |
RX 200t: Důstojný základ
S novým přeplňovaným čtyřválcem jsme se poprvé svezli na jaře v kompaktním SUV NX, poté si našel cestu i do kupé RC. V RX představuje levnější alternativu a také jedinou možnost pro odpůrce elektrifikace aut. Je také jedinou cestou k RX s předním pohonem nabízeným pouze v základní výbavě Comfort (ve srovnání se čtyřkolkou ušetříte 50.000 Kč). Standardem všech čtyřválcových modelů je sametově řadící šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.
Velký a těžký lexus není z podstaty závodní auto a celkovým charakterem vybízí k poklidnému cestování. V takovém režimu nás ani nenapadlo volat po větší porci výkonu. Motor zatížený třemi cestujícími neměl problém s předjížděním a vedl si statečně i v technických pasážích se značným převýšením, samozřejmě si ale nepočíná s nadhledem konkurenčních šestiválců a nezní u toho tak lahodně. V zátahu nutno počítat s výraznějším čtyřválcovým soundem, při ustáleném tempu je ale všechno v pořádku a lexus si jen tiše sviští. Podle prvních kilometrů bychom řekli, že podvozek je lépe odhlučněný a do kabiny doléhá méně hluku od kol, než jsme u japonských aut zvyklí.
V ostrých zatáčkách projížděných pro RX ne zrovna typickým způsobem vyplavala najevo výrazná nedotáčivost, na topornějším jízdním projevu měly svůj podíl i neustále hvízdající pneumatiky Dunlop SP Sport a v neposlední řadě kilogramy – benzinová čtyřkolka atakuje dvoutunovou metu.
Lexus RX mnohem lépe než v serpentinách vyniká na rovinkách a dálnicích, kde umí naplno prodat komfortní adaptivní podvozek. RX opustilo vzduchové pérování a vydalo se cestou elektronicky řízených adaptivních tlumičů. Ani ty se však nedokážou vyvarovat tradiční nectnosti velkých aut s velkými koly – na krátkých nerovnostech se od dvacetipalcových „salámů“ ozve rána. Pouze základní, nejméně žádaná výbava Comfort jezdí na osmnáctkách.
RX 450h: Volba většiny
Pilířem prodejů velkého japonského SUV byl, je a bude hybrid. Podstata hnacího řetězce se nemění, základem zůstávají benzinový šestiválec 3,5 litru a jeden elektromotor pro každou nápravu. Inženýři samozřejmě ladili, až vyladili víc výkonu i točivého momentu při nižší spotřebě. Aktuálně tedy máme čest s kombinovaným výkonem celé soustavy 230 kW a udávanou spotřebou 5,5 l/100 km.
Pod pravou nohou cítíme sebevědomější rezervu než u dvoustovky. RX 450h ochotněji nabírá rychlost a díky šesti válcům u toho noblesněji zní, byť bezstupňová převodovka může typickým kvílením bez známek řazení nepřipraveného jedince zaskočit.
Stejně jako v případě 200t jsme zkoušeli dynamicky laděnou výbavou F-Sport Plus, rozdíly v chování obou aut jsou ale značné. Předně si všímáme vyrovnanějších pohybů karoserie. Hybrid nám připadá lépe vyvážený, tolik se nekolébá a zatáčky vykružuje přesněji. Studium ceníku přináší odpověď. Výsadou verze F Sport Plus s hybridním pohonem jsou elektronicky řízené stabilizátory obou náprav. Jejich přínos je bez diskuze. Své navíc udělá i rovnoměrnější rozložení hmoty díky zadní elektrické jednotce a baterkám pod zadními sedadly. Pokud si i s velkým SUV občas rádi střihnete pár zatáček, bude naše doporučení směřovat k testované specifikaci, byť hovoříme o verzi s provozní hmotností téměř 2,2 tuny.
Při uvolněné jízdě lexusím stylem pak působí hybrid ještě relaxovanějším dojmem než malé turbo, tiše si ševelí a nedělá nic, čím by posádku vyrušil z odpočinku v parádních křeslech.
Co na to spotřeba?
Jak je pro malé turbomotory typické a ve velkých autech obzvlášť, spotřeba hodně závisí na jízdním stylu. S benzinovým čtyřválcem RX 200t jsme dokázali jet za sedm ale i za 24 litrů. Při stylu, který můžeme označit za normální, se spotřeba ustálila na 8,5 litrech, přičemž nejčastěji oscilovala mezi 8 a 9 litry. Vzácná to podobnost s údajem výrobce 8,1 l/100 km.
Hybrid by měl jezdit za 5,5 litru. Mimo laboratoř mu to moc nejde, nám bral mezi sedmi a osmi litry, což je ve srovnání s 200t zanedbatelný rozdíl. Svezli jsme se ale lépe a kultivovaněji.
Hybrid se samozřejmě umí nejlépe prezentovat ve městě a při pomalých manévrech, kdy zůstává spalovací motor často vypnutý, SUV se posunuje elektricky a průměrná spotřeba pak snadno klesá.
Již v prodeji
Podobně jako u všech prémiových značek funguje i v případě lexusu loajalita zákazníků, pár desítek majitelů dosluhující generace už tedy podepsalo objednávku, aniž by se v nástupci svezli. Svá auta dostanou na přelomu roku a můžeme je ujistit, že se mají na co těšit. Pokrok poznají během prvních kilometrů.
Co se týče přetahování klientů od volantu německých, britských a švédských vozů, situace se příliš nemění. Zbraněmi Lexusu RX zůstává avantgardní design, punc exotiky, cestovní komfort a sofistikovaná hybridní technika. Jestli ale dokáže zlomit víru mnoha řidičů v sametově vrnící naftový šestiválec, o tom stále nejsme přesvědčeni.