Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Lexus RX: Luxusně a hybridně

Jiří Baborský
Diskuze (70)
Čtvrtá generace velkého japonského SUV přiváží více prostoru i pohodlí, dorovnává krok s konkurencí po stránce bezpečnostních i multimediálních technologií a jak jsme si už u Lexusu zvykli, má zase o něco větší masku a agresivnější rysy.

Pokud byste měli problém rozeznat velký Lexus RX od menšího NX při pohledu zepředu, popojděte si tak, abyste viděli i boční siluetu. Prosklený zadní sloupek, díky kterému střecha jakoby visí ve vzduchu, nenajdete u žádného jiného lexusu ani konkurenčního SUV. Jinak nás v portugalském slunci vítaly celkem známé a očekávatelné motivy – trojúhelníky, ostré hrany a nejrůznější zlomy, zkrátka typický rukopis luxusní divize Toyoty.

Novinka dokonale zapadá do aktuálního výrobního programu značky a ve srovnání s předchůdcem působí jednoznačně moderněji a originálněji. Také významně povyrostla - na délku o 120 mm, rozvor se zvětšil o 50 mm. Celková výška zůstala beze změny, nicméně světlost se zvedla o 10 mm. O stejnou hodnotu SUV narostlo přes boky. Jak velký lexus rostl s dobou, nejlépe popisuje tabulka.

Rozměrové srovnání 4. generace 3. generace 2. generace 1. generace
Délka [mm] 4890 4770 4740 4580
Šířka [mm] 1895 1885 1845 1815
Výška [mm] 1685 1685 1675 1660
Rozvor [mm] 2790 2740 2720 2615
Zavazadlový prostor [l] 539 496 439 489

Interiér nás mile překvapil už při světové premiéře na frankfurtském autosalonu. Ve srovnání s mladistvě laděným kompaktním modelem NX je méně kosmický a členitý. V souladu s prestižnější úlohou a zaměřením na zralejší klientelu se drží střídmější architektury, což ovšem nebránilo designérům vkusně aplikovat pár zajímavých detailů. Líbí se nám třeba oblý přechod na pravé straně středového tunelu, kterému ve výbavě Luxury kraluje parádní dřevěný obklad s laserem prořezanými linkami. Tuhle technologii si Lexus vypůjčil od hudební divize Yamahy, která takto zdobí své klavíry.

Ať jsme chtěli nebo ne, oči po každém nastoupení okamžitě uvízly na gigantické obrazovce s úhlopříčkou 12,3 palce. Tu prostě nejde přehlédnout. V Česku je standardem od druhé výbavy, základní model má menší osmipalcovou.

Veškeré funkce multimediální systému se ovládají pro lexus typickým joystickem, jakousi „myší“, což všeobecně vyžaduje cvik. Lexus provedení ovladače neustále inovuje, a abychom byli upřímní, lépe se nám pracovalo s tím v minulé generaci, kde měl řidič podepřenou celou dlaň. U novinky se nám během jízdy menší ikony trefovali hůře.

Na palubě najdete vše, co od prémiového auta dnešní doby čekáte. Napadá nás adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů a mrtvých úhlů, komplexní kamerový systém, samočinné parkování nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel – ta jsou mimochodem výhradně diodová. Základní hudební aparaturu dodává Pioneer, dražší specifikace pak tradičně skvěle ozvučil Mark Levinson.

Video se připravuje ...

Protože jsme na místě měli možnost přímého mezigeneračního srovnání, můžeme vám garantovat, že celkový dojem z pobytu v novince je o třídu lepší. Za prvé působí interiér prostorněji, hlavně na šířku a délku. Měkoučká sedadla jsou nesrovnatelně pohodlnější, vpředu se sedí níž a vzadu jsme si mohli elektricky nastavovat sklon. A místa pro nohy je na rozdávání.

Samotná palubní deska je hodnotnější a vytváří jaksi plnější dojem, nicméně jak je pro Japonce typické, odlišné vnímání luxusu se odráží ve volbě některých materiálů. Toyota a Lexus jsou mistry kontrastů a ani nové RX se jim nevyhýbá. A tak vedle zmíněného lakovaného dřeva nebo krásných hliníkových ovladačů audiosystému žijí laciné plasty a konfekční tlačítka.

RX se bud vyrábět se třemi pohonnými jednotkami, přičemž my jsme se logicky soustředili na dvě určené pro Evropskou unii a tedy i český trh: přeplňovaný benzinový čtyřválec 200t a hybridní klasiku 450h. Rusko, jeho bývalé země a Balkán se mohou těšit ještě na zážehový šestiválec 3,5 litru, který my dostaneme výhradně jako součást hybridního řetězce.

Lexus RX - technická data a české ceny RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD
Převodovka 6° samočinná 6° samočinná bezestupňová CVT
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 3456
Válce/ventily 4/16 4/16 6/24
Největší výkon [kW/min-1] 175/4800-5600 175/4800-5600 193/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 350/1650-4000 350/1650-4000 335/4600
Elektromotor vpředu [kW, N.m] - - 123, 335
Elektromotor vzadu [kW, N.m] - - 50, 139
Výkon hybridní soustavy [kW] - - 230
Provozní hmotnost [kg] 1960 2035 2175
Maximální rychlost [km/h] 200 200 200
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,8 7,9 5,5
Základní cena [Kč] 1.370.000 1.420.000 1.630.000

RX 200t: Důstojný základ

S novým přeplňovaným čtyřválcem jsme se poprvé svezli na jaře v kompaktním SUV NX, poté si našel cestu i do kupé RC. V RX představuje levnější alternativu a také jedinou možnost pro odpůrce elektrifikace aut. Je také jedinou cestou k RX s předním pohonem nabízeným pouze v základní výbavě Comfort (ve srovnání se čtyřkolkou ušetříte 50.000 Kč). Standardem všech čtyřválcových modelů je sametově řadící šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.

Velký a těžký lexus není z podstaty závodní auto a celkovým charakterem vybízí k poklidnému cestování. V takovém režimu nás ani nenapadlo volat po větší porci výkonu. Motor zatížený třemi cestujícími neměl problém s předjížděním a vedl si statečně i v technických pasážích se značným převýšením, samozřejmě si ale nepočíná s nadhledem konkurenčních šestiválců a nezní u toho tak lahodně. V zátahu nutno počítat s výraznějším čtyřválcovým soundem, při ustáleném tempu je ale všechno v pořádku a lexus si jen tiše sviští. Podle prvních kilometrů bychom řekli, že podvozek je lépe odhlučněný a do kabiny doléhá méně hluku od kol, než jsme u japonských aut zvyklí.

V ostrých zatáčkách projížděných pro RX ne zrovna typickým způsobem vyplavala najevo výrazná nedotáčivost, na topornějším jízdním projevu měly svůj podíl i neustále hvízdající pneumatiky Dunlop SP Sport a v neposlední řadě kilogramy – benzinová čtyřkolka atakuje dvoutunovou metu.

Lexus RX mnohem lépe než v serpentinách vyniká na rovinkách a dálnicích, kde umí naplno prodat komfortní adaptivní podvozek. RX opustilo vzduchové pérování a vydalo se cestou elektronicky řízených adaptivních tlumičů. Ani ty se však nedokážou vyvarovat tradiční nectnosti velkých aut s velkými koly – na krátkých nerovnostech se od dvacetipalcových „salámů“ ozve rána. Pouze základní, nejméně žádaná výbava Comfort jezdí na osmnáctkách.

RX 450h: Volba většiny

Pilířem prodejů velkého japonského SUV byl, je a bude hybrid. Podstata hnacího řetězce se nemění, základem zůstávají benzinový šestiválec 3,5 litru a jeden elektromotor pro každou nápravu. Inženýři samozřejmě ladili, až vyladili víc výkonu i točivého momentu při nižší spotřebě. Aktuálně tedy máme čest s kombinovaným výkonem celé soustavy 230 kW a udávanou spotřebou 5,5 l/100 km.

Pod pravou nohou cítíme sebevědomější rezervu než u dvoustovky. RX 450h ochotněji nabírá rychlost a díky šesti válcům u toho noblesněji zní, byť bezstupňová převodovka může typickým kvílením bez známek řazení nepřipraveného jedince zaskočit.

Video se připravuje ...

Stejně jako v případě 200t jsme zkoušeli dynamicky laděnou výbavou F-Sport Plus, rozdíly v chování obou aut jsou ale značné. Předně si všímáme vyrovnanějších pohybů karoserie. Hybrid nám připadá lépe vyvážený, tolik se nekolébá a zatáčky vykružuje přesněji. Studium ceníku přináší odpověď. Výsadou verze F Sport Plus s hybridním pohonem jsou elektronicky řízené stabilizátory obou náprav. Jejich přínos je bez diskuze. Své navíc udělá i rovnoměrnější rozložení hmoty díky zadní elektrické jednotce a baterkám pod zadními sedadly. Pokud si i s velkým SUV občas rádi střihnete pár zatáček, bude naše doporučení směřovat k testované specifikaci, byť hovoříme o verzi s provozní hmotností téměř 2,2 tuny.

Při uvolněné jízdě lexusím stylem pak působí hybrid ještě relaxovanějším dojmem než malé turbo, tiše si ševelí a nedělá nic, čím by posádku vyrušil z odpočinku v parádních křeslech.

Co na to spotřeba?

Jak je pro malé turbomotory typické a ve velkých autech obzvlášť, spotřeba hodně závisí na jízdním stylu. S benzinovým čtyřválcem RX 200t jsme dokázali jet za sedm ale i za 24 litrů. Při stylu, který můžeme označit za normální, se spotřeba ustálila na 8,5 litrech, přičemž nejčastěji oscilovala mezi 8 a 9 litry. Vzácná to podobnost s údajem výrobce 8,1 l/100 km.

Hybrid by měl jezdit za 5,5 litru. Mimo laboratoř mu to moc nejde, nám bral mezi sedmi a osmi litry, což je ve srovnání s 200t zanedbatelný rozdíl. Svezli jsme se ale lépe a kultivovaněji.

Hybrid se samozřejmě umí nejlépe prezentovat ve městě a při pomalých manévrech, kdy zůstává spalovací motor často vypnutý, SUV se posunuje elektricky a průměrná spotřeba pak snadno klesá.

Již v prodeji

Podobně jako u všech prémiových značek funguje i v případě lexusu loajalita zákazníků, pár desítek majitelů dosluhující generace už tedy podepsalo objednávku, aniž by se v nástupci svezli. Svá auta dostanou na přelomu roku a můžeme je ujistit, že se mají na co těšit. Pokrok poznají během prvních kilometrů.

Co se týče přetahování klientů od volantu německých, britských a švédských vozů, situace se příliš nemění. Zbraněmi Lexusu RX zůstává avantgardní design, punc exotiky, cestovní komfort a sofistikovaná hybridní technika. Jestli ale dokáže zlomit víru mnoha řidičů v sametově vrnící naftový šestiválec, o tom stále nejsme přesvědčeni.

Jiří Baborský
Diskuze (70)
Avatar - white label
9. 12. 2015 13:07
Re: Zaujatost hned na zaciatku
Čtu pozorně a nikde jsem od tebe podrobnější info k podvozku dané RX nenašel.
Nehledě na to, že "vzduchový podvozek" nebývá všelék. Např. na "bouchání" kol na příčných nerovnostech bývá účinnější právě vyšší profil pneumatik.
Každopádně obecně platí, že měřítkem schopnosti tlumit u daného rozměru pneumatiky není hodnota vnitřního průměru, ale výška profilu pneumatiky.
9. 12. 2015 12:58
Re: Zaujatost hned na zaciatku
áno, súčasná verzia má podvozok určite modifikovaný, miernejšie náklony, lepšie filtrovanie nerovností a inak nastavené riadenie vo verzii f-sport. Porovnávam s ročníkom 2009 čo som mal predtým.
Ešte jeden detail, obidve verzie som mal benzínové 350, neviem ako je na tom hybrid, ktorý je asi ťažší a tým pádom je možné aj iné naladenie podvozku.
9. 12. 2015 12:56
Re: Zaujatost hned na zaciatku
a čítaš pozorne? pretože to bolo porovnanie RX na vyššom profilovom čísle a normálnych pružinách a A7 na vzduchovom podvozku v nastavení komfort, teda najmäkšom. Takže logiku tam vidím presne takú akú som zamýšľal, že napriamo porovnám dve rozdielne autá na pneu rozdielneho profilového čísla a na dvoch typoch podvozkov. Ako ich vnímam v meste z hľadiska komfortu. To je celé, to porovnanie nebolo pre všetky možné typy pneu a podvozkov uvedených dvoch vozidiel, ale pre konkrétne dve, ktoré som vlastnil resp. vlastním.
9. 12. 2015 09:18
Re: Zaujatost hned na zaciatku
a jakej tam byl podvozek? rozdil mezi pruzinama a pneumatickym je celkem velkej, sice se musei ozelet panorama-okno, ale svezeni s pneumatickym podvozkem je u RX podstatne jine
9. 12. 2015 08:53
Re: Spousta vzletných vět
Je fascinující, že už od roku 2005 používají tutéž techniku, bez nějaké větší inovace. Pokud nové hybridy (activehybrid BMW, MB S400h) dokážou spolupracovat s klasickou převodovkou, pak nechápu, proč to v Toyotě nezkusí taky. O "vyjícím" automatu se píše od začátku.
A designový jazyk - to co vypadá skvěle třeba na modelu IS
[odkaz]
podle mého vůbec nefunguje na velkém LS a teď na RX...