TEST Kia Carens 2.0 CRDi - vyvážený poměr vitamínů
Dva testy předchozí Kie Carens, které jsme na www.auto.cz zveřejnili, se nesly v duchu kompromisů. Ze cenu, která byla obvyklá mezi hatchbacky nižší střední třídy jste dříve mohli koupit pěti až šestimístné MPV. Pravda, design, technika ani jízdní vlastnosti nepatřily k silným stránkám toho auta, ale cena přesvědčovala.
Kia Motors expanduje a to nejde bez malých revolucí. Jednou z nich je zavedení nového Carense na trh. Jestliže mnohokrát slyšíme od výrobců o „zcela novém modelu“ i v případech, kdy jde jen o velmi důkladný facelift, u této Kie to platí beze zbytku.
Evropský design pro celý svět
Automobily značky Kia měly donedávna nádech exotiky, ale poslední představené modely jsou stylisticky pojaté v evropském duchu. To ostatně zaznělo i v rozhovoru s vice-presidentem Kia Motors Europe, který jsme nedávno zveřejnili. Kia se hodlá oprostit od spojení „korejský=zvláštní“ a vedle otevření evropského vývojového centra v Rüsselsheimu najala také bývalého designera Volkswagenu. Carens ještě není jeho dítko, ale v mnohém již dobře odpovídá evropské představě o automobilové kráse a praktičnosti. Na tom celém je zajímavé to, že Kia tyto modely vyváží i na své tradiční trhy. V USA je Carens nabízen jako Rondo se zážehovými motory 2,4 (118 kW) a 2,7 V6 (134 kW).
Carens zůstává spíše dvouprostorovým automobilem, který má mohutnou, vysokou příď, oddělenou od prostoru pro posádku a zavazadla. Rozměrné sdružené světlomety, které mají v sobě integrované halogenové projektorové prvky, samostatný zdroj pro dálková světla a směrovky, působí technicky vyspěle. Maska má typický tvar s dvěma chromovanými lištami. Nárazník místo dnes obvyklého povrchu lakovaného v barvě karoserie, přidává spodní střední část z nelakovaného plastu, jakoby se tato Kia hlásila k terénním schopnostem vozů kategorie SUV. Celek dobře maskuje skutečné rozměry – ty jsou jak za chvíli uvidíme nad všemi strategickými konkurenty.
Konkurenční boj
4,545 m délky, 1,82 m šířky a 1,65 m výšky Kie Carens hravě překonává všechny konkurenty. Stejné platí o rozvoru a rozchodech kol. Velmi dobře je na tom i zavazadlový prostor. Ten sice nemá největší rozměry v základním uspořádání, ale to asi jen proto, že pod dnem, které vyrovnává plochu i po sklopení zadních sedadel, je stále ještě mnoho místa v praktických úložných schránkách na drobnosti, které tak jako tak v autě pořád vozíte s sebou. Nákladová hrana (68 cm nad zemí u nezatíženého vozu) je o několik centimetrů výše než u konkurence.
Kia Carens a konkurence - srovnání základních rozměrů | ||||||
Rozměr | Kia Carens | Mazda5 | Opel Zafira | Renault Scénic | VW Touran | |
Délka [mm] | 4545 | 4505 | 4467 | 4260/4490 | 4407 | |
Šířka [mm] | 1820 | 1755 | 1801 | 1810 | 1794 | |
Výška [mm] | 1650 | 1615 | 1645 | 1620 | 1635 | |
Rozvor [mm] | 2700 | 2750 | 2703 | 2685/2735 | 2675 | |
Rozchod vpředu [mm] | 1573 | 1530 | 1488 | 1515 | 1541 | |
Rozchod vzadu [mm] | 1569 | 1520 | 1510 | 1515 | 1534 | |
Počet míst | 5/7 | 7 | 7 | 5/7 | 5/7 | |
Zavazadlový prostor [l] | 430-2106, 74-2106 | 112-1566 | 140-1820 | 430-1840, 200-2240 | 695-1989, 121-1913 |
Mezi podběhy jsme v zavazadlovém prostoru naměřili 1020 mm, výška zavazadelníku ke krytu činí 420 mm, délka u dna 880 mm a po sklopení druhé řady sedadel lze převážet předměty 1780 mm dlouhé.
Pět královských míst
Přístrojová deska s moderními tvary je sestavena z tvrdých plastů, které však mají kvalitní povrchovou úpravu, nezrcadlí se v čelním skle a nevydávají nežádoucí zvuky při jízdě. Řidič je informován o aktuálních parametrech vozu přístroji na štítu, který sestává ze tří kruhových výsečí. Středová konzole vytažená do prostoru mezi sedadla začíná nahoře výklenkem s digitálními hodinami a kontrolkami připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů. Na tomto místě bychom čekali poněkud rozměrnější informační displej; stávající řešení prozrazuje asijský původ jinak povedeného interiéru.
Pod dvojicí kruhových výdechů ventilace je vestavěné originální rádio Kia o rozměru 2 DIN, jehož příjmové schopnosti (citlivost tuneru) i zvuk patří špíše k horším na trhu. Třetí displej na středové konzole patří automaticky regulované, ale pouze jednozónové klimatizaci. V přístrojové desce, ve výplních dveří, ve střeše i v zavazadelníku je dostatek odkládacích míst.
Jízdní dojmy
Carens ničím nepřekvapí. Jde o plnohodnotného reprezentanta třídy rodinných víceúčelových vozů. Poloha za volantem poskytuje dobrý výhled všemi směry, snad jen šikmo vlevo vpřed překáží mohutný A-sloupek. Karoserie působí robustně, je tuhá a také poměrně těžká (1519 – 1791 kg, dle verze). Jízdní vlastnosti jsou zaměřeny na rodinu, takže rozhodně nejde o „sportovní MPV“, ale na druhou stranu je odpružení daleko od rozhoupaných dob starších korejských korábů silnic. Řazení šestistupňové převodovky bychom mohli označit za lepší korejský průměr, najít správnou rychlost v kulise není rozhodně problematické. Řízení je dostatečně přesné, klasický hydraulický posilovač plní úkoly tak jak bychom od vozu MPV čekali. Nožní brzdu zašlapujete samostatným pedálem zcela vlevo, její odjištění je také mechanické (ruční).
Cena stále hraje roli
Výrazný kvalitativní posun nového Carense zvýšil také cenu. Automobil tohoto jména už nekoupíte za necelých 400 tisíc korun jako kdysi, ale ani necelý půlmilion není ve srovnání s konkurencí špatná nabídka. Dostanete za něj nejprostornější pětimístné MPV na trhu, dvoulitrový benzinový čtyřválec se 106 kW a kombinovanou spotřebou 8,1 l/100 km. Ve výbavě je 6 airbagů, ABS, EBD, kompletní elektrická výbava nebo manuálně regulovaná klimatizace. Nejlevnější turbodiesel příjde s podobnou výbavou na 559.980,-Kč. To jsou výhodnější ceny než u konkurence! Mimo nejdražší provedení (za bezmála 680 tisíc korun) schází všem modelům možnost dokoupení protiprokluzového systému a ESP, naopak všechny modely lze mít v sedmimístné verzi za příplatek jen 15.000,-Kč. Cennou informací je bezesporu možnost přestavby na verzi N1 za kterou zaplatíte 22.000,-Kč.
První cena vozu | 449.980,-Kč (2.0, 106 kW, LX) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 559.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, LX) |
Základní cena testovaného vozu | 619.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, EX) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 630.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, EX) |
Plusy
- prostorný interiér
- robustní konstrukce
- bohatá výbava
- po všech stránkách vyvážený motor
- poměr užitná hodnota/cena
- pohodlná sedadla
- variabilita interiéru
- tříletá záruka
Minusy
- absence stabilizačního systému
- malá citlivost tuneru autorádia
- pouze výškově nastavitelný volant
- vyšší pohotovostní hmotnost