Rozhovor s vice-presidentem Kia Motors Europe (nejen o sedmileté záruce na nový Cee'd)
Auto.cz: Pane Lievensi, v Paříži jste měli stánek v nové hale 5.2 společně s koncernem GM. Většinu novinářů však zajímal hlavně ten automobil, který má mít v Evropě sedmiletou záruku. Zákazníci se již nyní zajímají, zda v tom není nějaký háček?
Lievens: Ne, háček v tom není. Odpovím však trochu obšírněji.
20. listopadu zahájíme výrobu v nejmodernější automobilce v Evropě. Postavili jsme ji o 2 měsíce dříve, než se původně plánovalo a tento čas investujeme do bezproblémového náběhu výroby a zajištění prvotřídní kvality výroby. Nová automobilka je jedním z argumentů, které nás ujišťují, že automobil bude velmi kvalitní jak z hlediska uživatelského tak z hlediska spolehlivosti techniky. V Žilině budeme mít produktivitu vyjádřenou 100 vyrobenými vozy na zaměstnance/rok, což je o 15-20 % lepší hodnota než u japonských automobilek a o 30 % lepší hodnota než u evropských automobilek.
Věřte, že náš nový automobil je tak dobrý, že si můžeme dovolit nabídnout našim zákazníkům tak velkorysou záruku, která nemá na evropském trhu obdobu. Když jsme si dělali v před časem průzkum mezi našimi potenciálními zákazníky, ukázalo se, že prodloužená záruka je jednou z několika věcí, které lidé očekávají.
Sedmiletá záruka se týká nových modelů Kia Cee'd a vztahuje na komponenty hnacího ústrojí (motor, převodovku, nápravy), zbytek vozu je kryt pětiletou zárukou. Délka záruční doby nebyla zvolena jen tak náhodně. Průměrná doba vlastnictví takových vozů totiž na severu Evropy činí 8-10 let, na jihu Evropy 3-4 roky, takže my jsme někde uprostřed. Důležité je říci, že záruka je přenositelná na další majitele vozu za předpokladu že vozidlo pravidelně navštěvuje autorizovaný servis.
Auto.cz: Jaké je postavení značky Kia vedle mateřské značky Hyundai? Nehrozí vám vzájemná nežádoucí konkurence?
Lievens: S Hyudai Motor pochopitelně spolupracujeme při výzkumu a vývoji nových vozů a jsme kapitálově propojeni, ale v ostatních faktorech automobilového podnikání jsme konkurenty jako každá jiná značka. Podíváte-li se na vývoj posledních let, uvidíte, že Kia má odlišnou strategii, jinou identitu. Snažíme se být více evropskou značkou než Hyundai, vždyť již nyní prodáváme více aut v Evropě než na důležitém americkém trhu. Design, technika i některé postupy přizpůsobujeme evropským zvyklostem. Naším cílem je oslovovat mladší klientelu než Hyundai, což je věřím vidět nejen ze svěžího designu nových modelů, ale i ze spolupráce se špičkovým tenistou Rafaelem Nadalem. Vše zastřešuje slogan Power to surprise, za kterým je dynamika naší značky.
Auto.cz: Řekl jste, že Kia se stává stále více evropskou značkou. Najali jste významného designéra Volkswagenu. Myslíte si, že to může změnit pohled na hodnocení vozů v Koreji. Budou vaši zákazníci na domácím trhu chtít evropštější styl vozů Kia?
Lievens: Neznám korejské zákazníky příliš dobře, ale myslím si, že se to nestane. Životní styl a postoj k životu je v Koreji přece jen zásadně odlišná od toho jak žijeme v Evropě. Produkce pro domácí korejský trh bude vždy něčím specifická, ale výrazně růst můžeme pouze na exportních trzích. My jsme se rozhodli pro Evropu.
Auto.cz: Skupina Hyundai-Kia chce patřit k těm největším automobilovým uskupením na světě. Počítáte výhledově se zavedením nebo akvizicí dalších značky, která by například zastřešila velké luxusní vozy nebo dražší vozy kategorie SUV?
Lievens: Ne, v tuto chvíli nemám žádné informace, které by toto naznačovaly nebo dokonce potvrzovaly. Pokud mohu mluvit za Kia Motors, tak my jsme před lety vyšli z toho, že jsme silní mezi auty do lehkého terénu, z čehož vyplynul úspěch Sorenta nebo Sportage a nyní chceme být stejně silní v segmentech osobních vozů. to je prostor kam chceme růst.
Auto.cz: V jednom z rozhovorů jste uvedl, že automobily značky Kia budou stejně kvalitní jako Toyoty. Věříte tomu?
Lievens: Ano, je totiž mnoho faktorů, které ovlivňují celkovou kvalitu. Za ty hlavní považujeme organizaci výroby, optimálně nastavené procesy a prvotřídní komponenty. Protože jsme novou továrnu v Žilině stavěli na zelené louce, měli jsme ideální podmínky k tomu navrhnout vše nejlépe jak to jen jde. Nová automobilka je velkým trumfem značky Kia v Evropě. Věříme, že uspějeme jak v kvalitě popsané statistickými ukazateli, tak v kvalitě subjektivně vnímané. To je faktor, který má v Evropě obrovský význam a my jsme s touto znalostí náležitě přistupovali k vývoji nového vozu.
Auto.cz: Kdy se začne Kia Cee'd prodávat?
Lievens: Start prodeje je naplánován na začátek prosince tohoto roku, na více než deseti evropských trzích současně. Ten český bude pochopitelně mezi nimi. První Kia Cee'd bude v České republice předána vylosovanému výherci v rámci vyhlášení výsledků ankety Český slavík.
Auto.cz: A co další modely? Kdy můžeme očekávat kombi a třídveřový hatchback?
Lievens: Kia Cee'd S.W. bude na trh uvedena v srpnu 2007, třídveřová varianta karoserie bude následovat v prosinci 2007.
Auto.cz: Jaký podíl budou mít podle vašich předpokladů jednotlivé karosářské varianty?
Lievens: Očekáváme 20-30% podíl verze S.W., 5-7% podíl vozu odvozeného z Pro_cee'd, ale většinu produkce bude tvořit pětidveřový C'eed.
Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.
Jean-Charles Lievens (58) zastává od roku 2002 funkci Senior Vice President v Kia Motors Europe. Má 33letou praxi v automobilové branži, v minulosti pracoval pro Opel France (Commercial Director), VW France (Vice President), Toyota Europe (Commercial Director), ve volném čase se zajímá o malování, četbu historických knih a automobilové veterány.