TEST Kia Cee´d 1.4 CVVT vs. Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Pokud toužíte po prostorném rodinném voze, ale nechcete u toho finančně vykrvácet, nezbývá vám nic jiného než se rozhlédnout mezi hatchbacky nižší střední třídy se základním benzinovým motorem. Velikostí kabiny jasně převyšují malé městské vozy a kompaktní crossovery, které bývají často na stejné cenové úrovni, a jsou výrazně levnější než rozměrově podobná MPV, u nichž většina motoristů převáží jen zbytečný vzduch.
My jsme se po tomto našlapaném segmentu rozhlédli a objevili zajímavé nabídky. První je zcela nový Nissan Pulsar s přeplňovanou dvanáctistovkou. Proti němu jsme postavili pětidveřovou Kiu Cee´d se základní atmosférickou čtrnáctistovkou. Sice to není žádná mladice, ale její cena startuje pod hranicí tří set tisíc korun.
DOJEM
Výrazní jedinci
Tvář žilinského Cee´du se neokoukala ani po dvou letech, nezaměnitelná maska se stala pro celou značku identifikačním znakem číslo jedna. Od ní se odvíjejí uhrančivé světlomety zasahující hluboko do boků, jemný klínovitý profil a ladné zaoblené linky. Zadní část sice už tak nápaditá není, ale svým stylem dotváří vyvážený vzhled celého vozu. Na Cee´du jsme neobjevili žádný rušivý element ani zbytečnou extravaganci.
Pulsar přichází s agresivnějším pojetím designu. Přední část rozvíjí směr nastolený modely Qashqai a X-Trail s chromovanou linkou do V, na niž navazují prolisy na kapotě. Dynamický výraz vozu dotváří vystouplý nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Také při pohledu z boku je zřejmé, že se návrháři Nissanu více odvázali – změť prolisů vyvolává pocit vlnobití. Ale vzadu to už trochu přehnali, záď nám připadá překombinovaná a zmatená. Navíc je hodně krátká, což vyvolává nerovnováhu vůči protaženému předku. Proti Cee´du má však jeden trumf – chromovaná lišta kolem oken a blikače v krytkách zrcátek působí hodnotněji.
Pořizovací náklady | Renault Mégane 1.6 16V/81 kW (etalon) | Kia Cee´d 1.4 CVVT/73 kW | Nissan Pulsar1.2 DIG-T/85 kW |
Základní cena | 269 900 Kč* (Authentique) | 294 980 Kč* (Active) | 329 900 Kč* (Visia) |
Cena verze Světa motorů | 289 900 Kč* (Life) | 334 980 Kč* (Comfort) | 329 900 Kč* (Visia) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Dešťový/světelný senzor | 10 000 Kč** | Ne | Ne |
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Litá kola | 7500 Kč | Ne | 10 000 Kč |
Tempomat | Ano | 15 000 Kč*** | Ano |
Kožený volant/řadička | Ano/Ano | 15 000 Kč*** | Ne/Ne |
Mlhová světla | Ano | 15 000 Kč*** | Ano |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano |
Automatická klimatizace | 10 000 Kč** | Ne | Ne |
Elektr. ovládání zadních oken | Ano | 15 000 Kč*** | Ano |
Zadní parkovací senzory | 10 100 Kč | Ne | Ne |
Rezerva | 2000 Kč | Ano | Ano |
Metalický lak | 14 200 Kč | 14 000 | 14 000 Kč |
Porovnání cen | 289 900 Kč* (100 %) | 334 980 Kč* (o 16 % horší) |
329 900 Kč* (o 14 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
* akční cena, ** klimatizace s děšťovým senzorem, *** vše součástí paketu Plus |
Životní prostředí
Atmosféra obou vozů se promítla také do interiérů. Kia těží z jasné orientace na řidiče a jemných zaoblených linek. Trojici dobře čitelných přístrojů ve vystouplých tubusech, výdechy ventilace a audiosoustavu ohraničuje výrazná lišta. Líbil se nám i stříbrný dekor v horní části a logické umístění ovladačů do jasně definovaných podskupin. Zde je vidět, že se na estetiku i ergonomii hodně dbalo. Kvalitě materiálů, zpracování ani chodu tlačítek a přepínačů také nelze co vytknout.
Nissan bohužel nenavázal na designově čistý interiér qashqaie a palubní deska Pulsaru působí jednoduše a levně. Zejména spojení vystouplého středového panelu a zvlněné dekorativní lišty nám do stylu vozu nezapadá. Výplně dveří jsou naopak nápaditější, plastičtější a do zadních kapes se vejde i litrová PET láhev.
PROSTOR A POHODLÍ
Dlouhý a široký
Kiu Cee´d jsme vždy považovali za jedno z nejprostornějších vozidel segmentu. Jenže Pulsar vtrhl mezi kompaktní hatchbacky jako uragán a zejména v podélném směru nabídne neuvěřitelně místa. Vždyť našemu figurantovi vzadu zbylo před koleny 24 cm, což odpovídá „natažené“ Škodě Superb. Ale není se čemu divit, vždyť rozvor náprav 2700 mm v tomto segmentu u jiného vozu nenajdete. Navíc jsou sedadla v Pulsaru ukotvená výš, takže není potřeba tolik natahovat nohy. Větší luxus pro cestování žádný konkurent nenabízí. Zadní sedák je příjemně měkký a dobře podepírá stehna. Zvýšený posaz navíc zajišťuje dobrý výhled z vozu i příjemnější nastupování, jenže se negativně projevil v místě nad hlavou. Nissan má sice o 50 mm vyšší karoserii, ale uvnitř to znát není. Na zadních sedadlech dokonce střecha padá níž než v Cee´du. A interiér je také výrazně užší. Na první pohled se to nezdá, protože kabina díky velké ploše prosklení působí vzdušně, ale měřicí techniku nelze oklamat. Cestu s třemi dospělými na zadních sedadlech raději neplánujte.
To Cee´d nás opět přesvědčil o své vyváženosti. Dostatek místa kolem sebe má každý člen posádky a také v podélném směru nebudou mít problém ani dvoumetroví dlouháni – takže za prostor jsme nakonec museli dát stejné známky. Také má lepší sedadla, i když jsou si rozměrově i tvarově podobná. Tužší polstrování a výraznější boční vedení lépe drží tělo v zatáčkách a příjemnější nám připadaly i potahy.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Cee´d | Nissan Pulsar |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 176/16 | 182/24 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 93-101/96, 6-14/10 | 90-102/93, 3-15/7 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 129/132, 148/147 | 124/129, 140/144 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 51 x 50/50 x 48 | 50 x 49/50 x 46 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 50 | 60 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 73 x 108 | 78 x 106 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 74/186 | 70/190 |
Lepší průměr
Dlouhá kabina Pulsaru se naštěstí neprojevila na menším kufru – to je také důležitý údaj, na který zákazníci slyší. V tomto ohledu totiž nissan těží z konstrukce zadní nápravy – vlečená ramena zaberou méně místa než víceprvkové zavěšení Cee´du. Jeho základní objem 385 litrů je víceméně shodný s kiou a patří do lepší poloviny segmentu. Je však kratší a hluboký, takže když z něj vyndáváte tašky, musíte je zvedat přes vysoký práh. Jenže Cee´d má mohutnější zadní nárazník a ještě vyšší nakládací hranu, takže zavazadla zvedáte výš při nakládání i vykládání.
Jeho výhodu naopak vidíme v pravidelnosti, protože do něj příliš nezasahují podběhy – tedy alespoň ne tak moc jako v nissanu. Pod podlahy obou se navíc vešla standardně dodávaná dojezdová rezerva. Maximální přepravní kapacita Pulsaru je také jen nepatrně vyšší než u kie a činí 1395 l. Při sklápění zadních sedadel – v obou vozech najdete opěradlo dělené v poměru 60:40 – ale vznikne na podlaze obrovský schod. Jednoduchý systém totiž neumí vyklopit sedák jako v případě kie. U ní také není ložná plocha rovná, ale schůdeček nám vůbec nevadil. Celkově tak hodnotíme přepravní schopnosti a variabilitu stejnou známkou.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dvě koncepce
Kia zatím nepodlehla technologickému běsnění ani honbě za nejnižšími emisemi a u zážehových agregátů sází na prověřené atmosférické čtyřválce.
Její čtrnáctistovka z řady Gamma disponuje výkonem 73 kW a proměnným časováním ventilů. Ve všech jízdních režimech nám připadala příjemná
a hlavně dostačující. Neoslňuje přílišnou dynamikou ani pružností, ale poklidnou jízdu při 1500 otáčkách a pozvolné zrychlování na pětku zvládne.
A slovíčko pozvolné musíme zvýraznit. Pokud potřebujete předjíždět a podřadíte při devadesátce na trojku, příliš se nestane. Jen se zvednou otáčky a hluk deroucí se zpod kapoty. Motor nemá viditelný vrchol a nejvíce energie má po překročení 4000 otáček, ale po 5000 začne výrazně vadnout.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Cee´d 1.4 CVVT/73 kW | Nissan Pulsar 1.2 DIG-T/85 kW |
Motor, ventilový rozvod | zážehový čtyřválec, DOHC | přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem cm3 | 1396 | 1197 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 73/5500 | 85/4500 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 137/4200 | 190/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4310 x 1780 x 1470 | 4387 x 1768 x 1520 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2650, 1555/1563 | 2700, 1530/1530 |
Rozměr pneumatik | 205/55 R 16 | 205/50 R 17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1258/637 | 1333/492 |
Objem zavazadelníku (l) | 380/1318 | 385/1395 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 53/883 | 46/920 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 182 | 190 |
Emise CO2 (g/km) | 139 | 117 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5;6. RS (80-120 km/h) (s) | 12,3/23,3 | 9,9/21,5 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 3550 | 2750 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 35,8 | 38,5 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46,7/85,2/124,8 | 46,6/84,2/122,7 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 | 5,8 |
Nissan si na pomoc pozval dvanáctistovku s výkonem 85 kW, kterou vyvinul Renault. Rozjíždí se také pozvolna a na okreskách ji můžete jen
tak šimrat – při devadesátce na šestku točí 1900 otáček. Pořádně zabere, když ručička překročí hranici 3500. Potom dokáže Pulsar slušně rozhýbat. Navíc je výrazně kultivovanější a lépe odhlučněná. A nejde jen o to, že šestistupňový manuál nissanu disponuje delšími převody, takže při stejné rychlosti má méně otáček. I když jsme ji vyhnali až k omezovači, bylo v kabině příjemné ticho. Potěšila i spotřebou. Průměr 5,8 l/100 km považujeme za přijatelný. To čtrnáctistovka kie vyžaduje téměř o litr více. Ani nám proto nevadilo, že má Pulsar výrazně menší nádrž.
Oba manuální šestikvalty fungují lehce a s jejich přesností jsme žádné větší problémy neměli. Kladně hodnotíme i krátké dráhy, ale už jsme zažili lepší převodovky. V nissanu se občas ze skříně ozvalo cvaknutí nebo zadrhnutí páky o kulisu.
JÍZDA
Souboj koncepcí
Víceprvková náprava, nebo vlečená ramena? Tuto otázku si klademe často. Cee´d i Pulsar nám přinesly zajímavé porovnání, i když nakonec skončilo remízou. Kia přesvědčila ovladatelností na hranici přilnavosti. Slalom mezi kužely zvládá s naprostým přehledem a agilitou nám připravuje výrazné jízdní zážitky. Je sice lehce nedotáčivá, ale hbitě se vrhá z jedné zatáčky do druhé. Stabilizace zasahuje citlivě a téměř neznatelně. Jenže za výbornou ovladatelností je schováno tužší naladění podvozku. Takže jsme uvnitř zaznamenali i drobné nerovnosti a ty větší představovaly výraznější náraz.
Pulsar je úplně jiný a sází na pohodlí posádky. Komfortně naladěné odpružení odfiltruje většinu hrbolů a zbytek pohltí měkká sedadla. Úžasné bylo odhlučnění podběhů, takže od kol dovnitř nepronikaly žádné pazvuky ani na zdrsněném asfaltu. Spolu s tichým motorem jízdu rušil jen vyšší aerodynamický hluk od karoserie. Jenže co nissan nahnal na pohodlí, to ztratil mezi kužely. V nich se karoserie výrazně nakláněla z jedné strany na druhou a zcela necitlivě do jízdy zasáhla stabilizace. Drsné přibrzdění kol přichází nečekaně a vůz téměř zastaví. Při vyhýbání však držel podvozek statečně a zřejmě by tento manévr zvládl ve stejné rychlosti jako kia, ale elektronika řekla ne.
Přitom řízení má Pulsar lehké, přesné a rychle reaguje na podněty řidiče. V Cee'du jsme zaznamenali malou prodlevu mezi natočením volantu a reakcí kol.
ZÁVĚR
Kia i Nissan nám dokázaly, že umějí vyrobit kvalitní a cenově dostupný hatchback nižší střední třídy, což není zase až tak jednoduché. Bojují přitom
zcela odlišnými zbraněmi, i když výsledek byl velmi těsný. O pomyslný chloupek u nás zvítězil Pulsar, jehož největšími přednostmi jsou silný, úsporný a tichý motor, komfortní naladění podvozku a prostorná kabina v podélném směru. Cee'd ale ukázal, že má i po dvou letech výroby co nabídnout. Stále se nám líbí design s jednoduchou maskou i hodnotně působící a kvalitně zpracovaný interiér. Až se pod kapotou objeví nějaký přeplňovaný minimotor, bude patřit opět mezi špičku segmentu.
Pořadí | 1. Nissan Pulsar 1.2 DIG-T | 2. Kia Cee´d 1.4 CVVT |
Plusy | Místo vzadu na nohy | Vyváženě prostorná kabina |
Silný, pružný a úsporný motor | Hodnotný interiér | |
Komfortní podvozek | Stabilita a obratnost | |
Odhlučnění podběhů | Líbivý design | |
Minusy | Necitlivý zásah ESP | Pružnost motoru |
Příliš měkká sedadla | Spotřeba paliva | |
Průměr celkem | 1,71 | 1,73 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Kia Cee´d 1.4 | Nissan Pulsar 1.2 | |
DOJEM | ||
Design | 1,25 | 1,75 |
Dílenské zpracování | 1,25 | 2,00 |
Průměr | 1,25 | 1,88 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,25 | 1,25 |
Sedadla | 1,50 | 2,25 |
Zavazadelník a variabilita | 2,00 | 2,00 |
Ovládací prvky | 1,25 | 1,25 |
Průměr | 1,50 | 1,69 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,75 | 1,50 |
Pružnost | 2,75 | 2,00 |
Spotřeba | 2,25 | 1,25 |
Průměr | 2,58 | 1,58 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,75 | 2,00 |
Řízení | 1,75 | 1,50 |
Brzdy | 1,25 | 1,75 |
Ovladatelnost | 1,25 | 2,00 |
Jízdní komfort | 2,00 | 1,25 |
Průměr | 1,60 | 1,70 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,73 | 1,71 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším hatchbackem nižší střední třídy se zážehovým motorem o objemu do 1,6 litru a požadovanou výbavou je Renault Mégane 1.6 16V/81 kW Life za 289 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 304 395 Kč. Za cenu od 304 396 Kč do 318 890 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.