Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d 1.4 CVVT vs. Nissan Pulsar 1.2 DIG-T

Leoš Káňa
Diskuze (150)
Nissan Pulsar se prodává jenom se dvěma motory. Benzinový jsme postavili proti stálici kompaktních hatchbacků: Kie Cee´d.

Pokud toužíte po prostorném rodinném voze, ale nechcete u toho finančně vykrvácet, nezbývá vám nic jiného než se rozhlédnout mezi hatchbacky nižší střední třídy se základním benzinovým motorem. Velikostí kabiny jasně převyšují malé městské vozy a kompaktní crossovery, které bývají často na stejné cenové úrovni, a jsou výrazně levnější než rozměrově podobná MPV, u nichž většina motoristů převáží jen zbytečný vzduch.

My jsme se po tomto našlapaném segmentu rozhlédli a objevili zajímavé nabídky. První je zcela nový Nissan Pulsar s přeplňovanou dvanáctistovkou. Proti němu jsme postavili pětidveřovou Kiu Cee´d se základní atmosférickou čtrnáctistovkou. Sice to není žádná mladice, ale její cena startuje pod hranicí tří set tisíc korun.

DOJEM

Výrazní jedinci

Tvář žilinského Cee´du se neokoukala ani po dvou letech, nezaměnitelná maska se stala pro celou značku identifikačním znakem číslo jedna. Od ní se odvíjejí uhrančivé světlomety zasahující hluboko do boků, jemný klínovitý profil a ladné zaoblené linky. Zadní část sice už tak nápaditá není, ale svým stylem dotváří vyvážený vzhled celého vozu. Na Cee´du jsme neobjevili žádný rušivý element ani zbytečnou extravaganci.

Pulsar přichází s agresivnějším pojetím designu. Přední část rozvíjí směr nastolený modely Qashqai a X-Trail s chromovanou linkou do V, na niž navazují prolisy na kapotě. Dynamický výraz vozu dotváří vystouplý nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Také při pohledu z boku je zřejmé, že se návrháři Nissanu více odvázali – změť prolisů vyvolává pocit vlnobití. Ale vzadu to už trochu přehnali, záď nám připadá překombinovaná a zmatená. Navíc je hodně krátká, což vyvolává nerovnováhu vůči protaženému předku. Proti Cee´du má však jeden trumf – chromovaná lišta kolem oken a blikače v krytkách zrcátek působí hodnotněji.

Pořizovací náklady Renault Mégane 1.6 16V/81 kW (etalon) Kia Cee´d 1.4 CVVT/73 kW Nissan Pulsar1.2 DIG-T/85 kW
Základní cena 269 900 Kč* (Authentique) 294 980 Kč* (Active) 329 900 Kč* (Visia)
Cena verze Světa motorů 289 900 Kč* (Life) 334 980 Kč* (Comfort) 329 900 Kč* (Visia)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Dešťový/světelný senzor 10 000 Kč** Ne Ne
Hlavové airbagy Ano Ano Ano
Litá kola 7500 Kč Ne 10 000 Kč
Tempomat Ano 15 000 Kč*** Ano
Kožený volant/řadička Ano/Ano 15 000 Kč*** Ne/Ne
Mlhová světla Ano 15 000 Kč*** Ano
Palubní počítač Ano Ano Ano
Automatická klimatizace 10 000 Kč** Ne Ne
Elektr. ovládání zadních oken Ano 15 000 Kč*** Ano
Zadní parkovací senzory 10 100 Kč Ne Ne
Rezerva 2000 Kč Ano Ano
Metalický lak 14 200 Kč 14 000 14 000 Kč
Porovnání cen 289 900 Kč* (100 %) 334 980 Kč*
(o 16 % horší)
329 900 Kč*
(o 14 % horší)
POŘADÍ   2. 1.
* akční cena, ** klimatizace s děšťovým senzorem, *** vše součástí paketu Plus

Životní prostředí

Atmosféra obou vozů se promítla také do interiérů. Kia těží z jasné orientace na řidiče a jemných zaoblených linek. Trojici dobře čitelných přístrojů ve vystouplých tubusech, výdechy ventilace a audiosoustavu ohraničuje výrazná lišta. Líbil se nám i stříbrný dekor v horní části a logické umístění ovladačů do jasně definovaných podskupin. Zde je vidět, že se na estetiku i ergonomii hodně dbalo. Kvalitě materiálů, zpracování ani chodu tlačítek a přepínačů také nelze co vytknout.

Nissan bohužel nenavázal na designově čistý interiér qashqaie a palubní deska Pulsaru působí jednoduše a levně. Zejména spojení vystouplého středového panelu a zvlněné dekorativní lišty nám do stylu vozu nezapadá. Výplně dveří jsou naopak nápaditější, plastičtější a do zadních kapes se vejde i litrová PET láhev.

PROSTOR A POHODLÍ

Dlouhý a široký

Kiu Cee´d jsme vždy považovali za jedno z nejprostornějších vozidel segmentu. Jenže Pulsar vtrhl mezi kompaktní hatchbacky jako uragán a zejména v podélném směru nabídne neuvěřitelně místa. Vždyť našemu figurantovi vzadu zbylo před koleny 24 cm, což odpovídá „natažené“ Škodě Superb. Ale není se čemu divit, vždyť rozvor náprav 2700 mm v tomto segmentu u jiného vozu nenajdete. Navíc jsou sedadla v Pulsaru ukotvená výš, takže není potřeba tolik natahovat nohy. Větší luxus pro cestování žádný konkurent nenabízí. Zadní sedák je příjemně měkký a dobře podepírá stehna. Zvýšený posaz navíc zajišťuje dobrý výhled z vozu i příjemnější nastupování, jenže se negativně projevil v místě nad hlavou. Nissan má sice o 50 mm vyšší karoserii, ale uvnitř to znát není. Na zadních sedadlech dokonce střecha padá níž než v Cee´du. A interiér je také výrazně užší. Na první pohled se to nezdá, protože kabina díky velké ploše prosklení působí vzdušně, ale měřicí techniku nelze oklamat. Cestu s třemi dospělými na zadních sedadlech raději neplánujte.

To Cee´d nás opět přesvědčil o své vyváženosti. Dostatek místa kolem sebe má každý člen posádky a také v podélném směru nebudou mít problém ani dvoumetroví dlouháni – takže za prostor jsme nakonec museli dát stejné známky. Také má lepší sedadla, i když jsou si rozměrově i tvarově podobná. Tužší polstrování a výraznější boční vedení lépe drží tělo v zatáčkách a příjemnější nám připadaly i potahy.

Údaje o testovaných vozidlech Kia Cee´d Nissan Pulsar
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 176/16 182/24
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 93-101/96, 6-14/10 90-102/93, 3-15/7
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 129/132, 148/147 124/129, 140/144
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 50/50 x 48 50 x 49/50 x 46
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 60 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 73 x 108 78 x 106
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/186 70/190

Lepší průměr

Dlouhá kabina Pulsaru se naštěstí neprojevila na menším kufru – to je také důležitý údaj, na který zákazníci slyší. V tomto ohledu totiž nissan těží z konstrukce zadní nápravy – vlečená ramena zaberou méně místa než víceprvkové zavěšení Cee´du. Jeho základní objem 385 litrů je víceméně shodný s kiou a patří do lepší poloviny segmentu. Je však kratší a hluboký, takže když z něj vyndáváte tašky, musíte je zvedat přes vysoký práh. Jenže Cee´d má mohutnější zadní nárazník a ještě vyšší nakládací hranu, takže zavazadla zvedáte výš při nakládání i vykládání.

Jeho výhodu naopak vidíme v pravidelnosti, protože do něj příliš nezasahují podběhy – tedy alespoň ne tak moc jako v nissanu. Pod podlahy obou se navíc vešla standardně dodávaná dojezdová rezerva. Maximální přepravní kapacita Pulsaru je také jen nepatrně vyšší než u kie a činí 1395 l. Při sklápění zadních sedadel – v obou vozech najdete opěradlo dělené v poměru 60:40 – ale vznikne na podlaze obrovský schod. Jednoduchý systém totiž neumí vyklopit sedák jako v případě kie. U ní také není ložná plocha rovná, ale schůdeček nám vůbec nevadil. Celkově tak hodnotíme přepravní schopnosti a variabilitu stejnou známkou.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Dvě koncepce

Kia zatím nepodlehla technologickému běsnění ani honbě za nejnižšími emisemi a u zážehových agregátů sází na prověřené atmosférické čtyřválce.

Její čtrnáctistovka z řady Gamma disponuje výkonem 73 kW a proměnným časováním ventilů. Ve všech jízdních režimech nám připadala příjemná

a hlavně dostačující. Neoslňuje přílišnou dynamikou ani pružností, ale poklidnou jízdu při 1500 otáčkách a pozvolné zrychlování na pětku zvládne.

A slovíčko pozvolné musíme zvýraznit. Pokud potřebujete předjíždět a podřadíte při devadesátce na trojku, příliš se nestane. Jen se zvednou otáčky a hluk deroucí se zpod kapoty. Motor nemá viditelný vrchol a nejvíce energie má po překročení 4000 otáček, ale po 5000 začne výrazně vadnout.

Údaje o testovaných vozidlech Kia Cee´d 1.4 CVVT/73 kW Nissan Pulsar 1.2 DIG-T/85 kW
Motor, ventilový rozvod zážehový čtyřválec, DOHC přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem cm3 1396 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 73/5500 85/4500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 137/4200 190/2000
Převodovka šestistupňová manuální šestistupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4310 x 1780 x 1470 4387 x 1768 x 1520
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2650, 1555/1563 2700, 1530/1530
Rozměr pneumatik 205/55 R 16 205/50 R 17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1258/637 1333/492
Objem zavazadelníku (l) 380/1318 385/1395
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 53/883 46/920
Nejvyšší rychlost (km/h) 182 190
Emise CO2 (g/km) 139 117
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5;6. RS (80-120 km/h) (s) 12,3/23,3 9,9/21,5
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 3550 2750
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 35,8 38,5
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,7/85,2/124,8 46,6/84,2/122,7
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,6 5,8

Nissan si na pomoc pozval dvanáctistovku s výkonem 85 kW, kterou vyvinul Renault. Rozjíždí se také pozvolna a na okreskách ji můžete jen

tak šimrat – při devadesátce na šestku točí 1900 otáček. Pořádně zabere, když ručička překročí hranici 3500. Potom dokáže Pulsar slušně rozhýbat. Navíc je výrazně kultivovanější a lépe odhlučněná. A nejde jen o to, že šestistupňový manuál nissanu disponuje delšími převody, takže při stejné rychlosti má méně otáček. I když jsme ji vyhnali až k omezovači, bylo v kabině příjemné ticho. Potěšila i spotřebou. Průměr 5,8 l/100 km považujeme za přijatelný. To čtrnáctistovka kie vyžaduje téměř o litr více. Ani nám proto nevadilo, že má Pulsar výrazně menší nádrž.

Oba manuální šestikvalty fungují lehce a s jejich přesností jsme žádné větší problémy neměli. Kladně hodnotíme i krátké dráhy, ale už jsme zažili lepší převodovky. V nissanu se občas ze skříně ozvalo cvaknutí nebo zadrhnutí páky o kulisu.

JÍZDA

Souboj koncepcí

Víceprvková náprava, nebo vlečená ramena? Tuto otázku si klademe často. Cee´d i Pulsar nám přinesly zajímavé porovnání, i když nakonec skončilo remízou. Kia přesvědčila ovladatelností na hranici přilnavosti. Slalom mezi kužely zvládá s naprostým přehledem a agilitou nám připravuje výrazné jízdní zážitky. Je sice lehce nedotáčivá, ale hbitě se vrhá z jedné zatáčky do druhé. Stabilizace zasahuje citlivě a téměř neznatelně. Jenže za výbornou ovladatelností je schováno tužší naladění podvozku. Takže jsme uvnitř zaznamenali i drobné nerovnosti a ty větší představovaly výraznější náraz.

Pulsar je úplně jiný a sází na pohodlí posádky. Komfortně naladěné odpružení odfiltruje většinu hrbolů a zbytek pohltí měkká sedadla. Úžasné bylo odhlučnění podběhů, takže od kol dovnitř nepronikaly žádné pazvuky ani na zdrsněném asfaltu. Spolu s tichým motorem jízdu rušil jen vyšší aerodynamický hluk od karoserie. Jenže co nissan nahnal na pohodlí, to ztratil mezi kužely. V nich se karoserie výrazně nakláněla z jedné strany na druhou a zcela necitlivě do jízdy zasáhla stabilizace. Drsné přibrzdění kol přichází nečekaně a vůz téměř zastaví. Při vyhýbání však držel podvozek statečně a zřejmě by tento manévr zvládl ve stejné rychlosti jako kia, ale elektronika řekla ne.

Přitom řízení má Pulsar lehké, přesné a rychle reaguje na podněty řidiče. V Cee'du jsme zaznamenali malou prodlevu mezi natočením volantu a reakcí kol.

ZÁVĚR

Kia i Nissan nám dokázaly, že umějí vyrobit kvalitní a cenově dostupný hatchback nižší střední třídy, což není zase až tak jednoduché. Bojují přitom

zcela odlišnými zbraněmi, i když výsledek byl velmi těsný. O pomyslný chloupek u nás zvítězil Pulsar, jehož největšími přednostmi jsou silný, úsporný a tichý motor, komfortní naladění podvozku a prostorná kabina v podélném směru. Cee'd ale ukázal, že má i po dvou letech výroby co nabídnout. Stále se nám líbí design s jednoduchou maskou i hodnotně působící a kvalitně zpracovaný interiér. Až se pod kapotou objeví nějaký přeplňovaný minimotor, bude patřit opět mezi špičku segmentu.

Pořadí 1. Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 2. Kia Cee´d 1.4 CVVT
Plusy Místo vzadu na nohy Vyváženě prostorná kabina
  Silný, pružný a úsporný motor Hodnotný interiér
  Komfortní podvozek Stabilita a obratnost
  Odhlučnění podběhů Líbivý design
Minusy Necitlivý zásah ESP Pružnost motoru
  Příliš měkká sedadla Spotřeba paliva
Průměr celkem 1,71 1,73
Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
  Kia Cee´d 1.4 Nissan Pulsar 1.2
DOJEM
Design 1,25 1,75
Dílenské zpracování 1,25 2,00
Průměr 1,25 1,88
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,25 1,25
Sedadla 1,50 2,25
Zavazadelník a variabilita 2,00 2,00
Ovládací prvky 1,25 1,25
Průměr 1,50 1,69
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,75 1,50
Pružnost 2,75 2,00
Spotřeba 2,25 1,25
Průměr 2,58 1,58
JÍZDA
Řazení 1,75 2,00
Řízení 1,75 1,50
Brzdy 1,25 1,75
Ovladatelnost 1,25 2,00
Jízdní komfort 2,00 1,25
Průměr 1,60 1,70
CELKEM
Průměr celkem 1,73 1,71
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším hatchbackem nižší střední třídy se zážehovým motorem o objemu do 1,6 litru a požadovanou výbavou je Renault Mégane 1.6 16V/81 kW Life za 289 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 304 395 Kč. Za cenu od 304 396 Kč do 318 890 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Leoš Káňa
Diskuze (150)
Avatar - zaplosak
4. 11. 2014 05:27
Re: Král Pulsar
vidíš - co člověk to názor, podle mě má zase ceed naprosto skvělá sedadla, přístrojovka ve verzi exclusive nemá chybu, po prvním usednutí jsem byl v tom autě jako doma, mě zase nic neříká i30ka a to hlavně z bočního pohledu.
Avatar - Emel
3. 11. 2014 23:39
Re: No to je toho
Hm, za 330 slušně vybavené auto (klima, tempomat) s 1.2TCe a šestikvaltem je drahé?
3. 11. 2014 13:17
Re: No to je toho
Ceed se prodává a bude se prodával lépe než Pulsar. Důvodem je cena. Pulsar je prostě a jednoduše drahý a nenabízí nic, čím by se ta vyšší cena dala odůvodnit, naopak nabízí méně, např. ortodoxní podvozek.
3. 11. 2014 13:16
Re: No to je toho
Když máte ve jméně "Kia World" máte nějaký nápad, kdy nás tento koncern už konečně obšťastní turbobenzínovými motory? V Americe je už mají nějaký pátek a není mi jasný, proč už tady dávno nejsou.
3. 11. 2014 11:49
Re: Ceed
Koupili si Rapida.