Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Ondřej Láník
Diskuze (37)
Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?

Boom, který zažívá český autoprůmysl prakticky celé desetiletí na Slovensku odstartoval až nedávno. Po bratislavském Volkswagenu, který začínal na začátku devadesátých let na základech bývalé slovenské automobilky, ale dnes již patří k předním výrobním kapacitám koncernu VW, přišly další dvě velké investice. Kia Motors i francouzský koncern PSA mají Slovensko vybráno s cílem ušetřit a současně být blízko trhům, které se stále ještě rozvíjejí a rostou. S novými automobilkami přicházejí další investoři, dodavatelé, kteří si ze závislosti na úspěchu nových modelů vytvořili relativně stabilní předmět podnikání.

Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.

Krátce před mezinárodní novinářskou prezentací jsme navštívili první ze dvou velkých automobilek, které vyrostly v poslední době na slovenské zelené louce. Vzletová a přistávací dráha místního mezinárodního letiště stačí nejvýše pro letadla do 150 cestujících, která umí přistát na dráze o délce jen 1,1 km. I zde jsou velké rozvojové plány... Zatímco stát a firmy profitující z přítomnosti velké zahraniční investice teprve naplňují své záměry (a okolí areálu továrny se topí v nánosech stavebního bláta), Kia byla připravena začít vyrábět o několik měsíců dříve než bylo původně naplánováno. 60 korejských manažerů získaný čas využilo k dalšímu výcviku a tréninku 1500 zaměstnanců, kteří momentálně v automobilce pracují.

S novým zaměstnavatelem přišla do kraje zcela nová kultura. Tisková informace realisticky připouští jisté problémy v komunikaci, ale vše prý nakonec dobře dopadne. Motivací pro stovky zaměstnanců, kteří nikdy v automobilce či jiném podniku těchto rozměrů nepracovali, bylo několikatýdenní školení přímo v Koreji.

Automobilka Kia Motors Slovakia měří na délku přes dva kilometry a na šířku téměř kilometr. Mezi výrobními halami a testovacím polygonem, na kterém se má po náběhu na plnou kapacitu odzkoušet až devět set automobilů denně, zeje podezřele prázdná plocha, která je zřejmě připravena pro případ, že by expanze ze současné celosvětové výrobní kapacity (1,3 milionu vozidel) Kie měla pokračovat. Tento týden již vedení korejské firmy něco takového naznačilo, vše ale zřejmě závisí na odbytu žilinských a nošovických vozů v následujících letech.

Sterilní prostředí vnitropodnikových provozů známé z nejmodernějších automobilek je charakteristické i pro žilinskou továrnu. Místo primitivních informačních tabulí, které obvykle v celé automobilce předávají aktuální informace o dosud ve směně vyrobených vozech resp. plánech, které je třeba naplnit, jsou zde všude rozměrné LCD displeje, ale jiné změny laik na první pohled neodhalí...

Technickou vyspělost investora a důvěru ve slovenskou pracovní sílu ukazuje kompletnost procesu výroby automobilů, kterou v Žilině vidíme. Není to pouze montážní závod, do kterého by byly dopravovány sestavené komponenty. Pýchou Kie je vlastní motorárna, ve které sice není samotná slévárna, ale z větší části zde vznikají hlavní komponenty zážehových motorů 1,4 a 1,6 a naftových motorů 1,6 a 2,0 l. Tři kovoobráběcí linky pracují na blocích, hlavách a klikových hřídelích motorů. Na flexibilní montážní lince lze měnit výrobní program podle aktuálních požadavků trhu.

Vlastní výroba automobilů začíná v Žilině v lisovně, kde jsou instalovány dvě hlavní lisovací linky, vyrábějící asi 60 různých dílů. Trochu překvapivě zde nezpracovávají plechy z košických železáren, ale dodávky německých ocelářských firem. V karosárně jsou výlisky svařeny do dílčích podsestav (podlaha, boky, atd.), pracuje zde 310 robotů převážně značky Hyundai. Procesy svařování jsou plně automatizovány. V karosárně je možné vyrábět současně až 8 různých druhů karoserií.

Svařené karoserie jsou opatřeny povrchovými ochrannými vrstvami a finálním barevným odstínem a lakem. V lakovně je použit rotačně-ponorný systém elektrochemického lakování a předúprav, který zajišťuje proniknutí laků do všech míst karoserie.

Montáž zabírá největší halu nového výrobního komplexu. Velké konstrukční celky jsou montovány jako předem zkompletované podsestavy, jedním z důležitých míst je spojení kompletního hnacího ústrojí a obou náprav s karoserií. Za pomoci hydraulických nebo elektrických manipulátorů jsou do vozů montovány velké komponenty, řada na přesnost náročných činností je plně automatizována (mj. montáž přístrojové desky, lepení skel do karoserie), menší díly jsou montovány ručně.

Po tom co projde hotový výrobek výstupní kontrolou absolvuje zkušební okruh o délce 3,2 km s několika odlišnými povrchy a úsekem, na kterém se zkouší jízdní projev ve vyšších rychlostech, funkce ABS apod.

V současné době pracuje v automobilce asi 2000 zaměstnanců za plat, který je podle prohlášení představitelů automobilky nad průměrem obvyklým v daném regionu. Pracovníkům na lince přitom stačí i základní vzdělání. Konečných 3000 zaměstnanců má v roce 2009 vyrábět 300.000 aut ročně. Jednoduchým výpočtem tak dostanete jednu z nejvyšších produktivit z automobilek působících v Evropě.

V Žilině se budou vyrábět vedle nového modelu Cee´d, od června 2007 také SUV Sportage, od září 2007 kombi Cee´d SW a od prosince 2007 i třídveřová verze postavená na bázi konceptu ProCee´d.

Ondřej Láník
Diskuze (37)
11. 12. 2006 11:05
Re: plat
Neříkám nic jiného, než ty. Někdo v té fabrice prostě ten plat vyšší mít musí, aby to zvedlo průměr. Jestli Korejci - je to dost možné.
11. 12. 2006 08:08
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
Keď budeš porovnávať výbavy a ceny, tak je. Priestorovo alebo podľa triedy určite nie.
10. 12. 2006 20:29
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
Mě se zdá Smart ještě menší a k tomu Mercedesoidní design... šok >:-[] ;-)
10. 12. 2006 11:26
Re: plat
8000SK je 6000Kč, což je zatraceně méně než minimální mzda v ČR (7995Kč). Demotivace je slabé slovo ;-\ :no:
Avatar - freeman
10. 12. 2006 09:36
Plat
Plat obyčajného "robotníka" pri páse je v KIA a PSA 15000 SK. To je ale náhoda. Viem to určite lebo osobne pochádzam s Trnavy kde je PSA. A žiadne príplatky nečakajte. Kua mi sme tu pre nich investičný raj ! Alebo vysnívaná krajina investorov. Fabriku Vám zaplatia, dane neplatíte a ľudia robia ako diví za šupku.