Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Niro vs Toyota Auris Hybrid – Elektřina do každé rodiny!

Michal Fokt
Diskuze (164)
Toyota je na poli hybridů zkušeným hráčem, teď by ale japonské značce velmi ráda zatopila Kia s novinkou Niro.


Úvod, pořizovací náklady


Historie hybridů se začala psát v polovině devadesátých let a svět se v té době nedíval na Toyotu Prius úplně s pochopením. Jenže Japonci se nenechali odradit a dnešní realita jim dává za pravdu – není žádným tajemstvím, že za pár let už bude kvůli přísným emisním limitům elektrická asistence nutností pro všechna auta se spalovacími motory. Ale ještě než nastane situace, kdy budeme všichni muset vzít hybridy na milost, je tu stále možnost volby.

Toyota však u svých zákazníků docílila toho, že neberou hybrid jako nutné zlo - tahle auta kupují zcela dobrovolně, s nadšením a v obrovských množstvích. Tohle se zatím žádné jiné značce nepovedlo! A ne, že by se nesnažily. Ostatně Toyota vždy ohledně hybridů překypovala sebevědomím a prohlašovala, že se těší na to, až bude na tomto poli moci změřit síly s ostatními. A my tu nyní máme vyzyvatele pro (relativně) dostupný rodinný hybrid Auris Touring Sports, kterým je korejský kompaktní crossover Kia Niro.

Bude se opakovat situace z trhu s elektronikou, kde Samsung zle zatápí takovým gigantům, jako jsou Sony a Panasonic, nebo jde o další marný pokus? Já vím, že bych neměl předjímat výsledek, už mockrát mě auta dokázala překvapit, ale po zkušenostech s pouze pár let starou parodií na hybrid v podobě sedanu Optima, jsem korejské značce moc šancí nedával. O to větší šok mi ale niro způsobilo – od počátku testu bylo jasné, že se Toyota o svou pozici musí opravdu bát. Kdoví, jestli to nakonec neprohraje…

Pořizovací nákladyKia Niro 1.6 GDI HEV/104 kWToyota Auris 1.8 Hybrid/100 kW TS
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy599.980 Kč (Comfort)524.900 Kč (Live)
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Dvouzónová klimatizace [Kč]SX
Parkovací asistent [Kč]SX
Metalický lak [Kč]14.90015.000
Vyhřívaná přední sedadla [Kč]XX
Vyhřívaný volant [Kč]XX
Bi-LED/xenonové světlomety [Kč]XX
Navigace [Kč]XX
Sada bezpečnostních asistentů [Kč]30.000X
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)7/5/123/3/12
Prodloužená záruka7 let/150.000 km5 let/160.000 km = 10.500 Kč

Hybridy pod 600

Toyota už zřejmě vyrábí hybridních modelů tolik, že si může dovolit nabízet hybridní kombík Auris v základu za 520 tisíc korun. To už lze bez nadsázky říci, že jde o hybrid pro každého – podívejte se na ceny podobně výkonných konkurenčních turbodieselů s automatem a možná se budete divit. Jistě, u klasických kombi je širší možnost volby, ale proč vlastně nechtít kompaktní rodinné kombi s automatem, které nenýtuje a nevibruje?

Už jste si stačili všimnout, že korejská auta nejsou zase tak moc levná? Ceny se srovnaly s renomovanější konkurencí, avšak „dobrý pocit“ zákazníků, že koupili lacino, překvapivě zůstává. Alespoň prozatím. A tak se stalo, že je náš vyzyvatel aurisu v top verzi Exclusive o těžko uvěřitelných 100 tisíc korun dražší (v základu pak za korejský crossoveru musíte připlatit pětasedmdesát tisíc...), než japonské kombi a atakuje sedmisettisícovou hranici. To je při shodné výbavě obrovský rozdíl. Že by Kia až tak spoléhala na to, že crossovery jsou dneska v módě a zákazník je ochotný za ně připlatit? Ale není to vůči zavedenému japonskému hybridu přece jen příliš troufalé?

Jde o modely asijských značek s minimální možností individualizace, výbava je tedy u obou vozů naprosto …vyčerpávající (alespoň pokud jde o testované top verze), otázkou tedy není, co můžete mít, ale co mít nemůžete. V zimním provozu jsem docela přišel na chuť vyhřívanému volantu nira, naopak v noci jsem zase ocenil svítivost japonských LED, tyto prvky si obě auta navzájem mohou závidět. Nemusím ale říkat, že účinné světlomety přijdou vhod přece jen častěji…

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮKia NiroToyota Auris Hybrid
Základní cena69
Standardní výbava a příplatky87
Záruky108
Průměr8,008,00

Design, interiér


Toyota si (až příliš) dlouho zakládala na nenápadnosti svých aut a jakkoli se teď situace radikálně mění, Auris Touring Sports je ještě vzpomínkou na dobu nedávnou. Jenže v rámci faceliftu prošel úpravami, které mají vliv na jeho „zviditelnění“, charakteristická ostrá příď nenechá nikoho na pochybách, že je součástí nabídky Toyoty konce druhé dekády 21. století. Tenhle styl se nebude líbit každému, ale stojí minimálně za hádku, což je pozitivní.

Naproti tomu Kia Niro je auto, které působí dojmem, že si protáhlo zimní spánek zhruba tak na deset let. Kdyby se teď psal rok 2006, uznale bych pokýval hlavou, že se ten design fakt povedl, na Korejce až nevídaně, ale z pohledu roku 2016 je to trošku mimo. S ohledem na to, jak dobře vypadá rio, soul a všechny ostatní kompakty značky, je to opravdu zarážející. Na současnost odkazuje snad jen LED optika zadních svítilen.

Ale má to své důvody. Niro vzniklo v první řadě po severoamerický trh, kde má Kia velmi konzervativní zákazníky, které si v žádném případě nechce nahněvat (podobně jako VW v Evropě) - ostatně stejný stylistický osud stihl i větší sorento. Auto je prostě tak nějak zvláštně „olízané“ a nevýrazné, i když proporčně bez problémů. Ale stejně nechápu jednu věc – Niro má být modelem, který u Kie bude nositelem jen a pouze alternativních systémů pohonu, něco jako Prius u Toyoty. Jen s tím rozdílem, že prius byl vždy supervýrazný až vyzývavý, zatímco niro je superneviditelné. Je to opravdu správná cesta? A nebylo by lepší spíše zhybridizovat vizuálně mnohem atraktivnější sportage a kompaktní duo Cee´d/Forte? Ale to ponechme marketingovým expertům, pojďte se raději posadit.

HODNOCENÍ DESIGNUKia NiroToyota Auris Hybrid
Vnější vzhled67
Vnitřní vzhled67
Zpracování99
Ergonomie98
Konektivita109
Průměr8,008,00

Amerika vs Evropa

Toyota palubní desce moc nedala – před řidičem a spolujezdcem je v karoserii vklíněn nevzhledný plastový ingot, ale díky vkusně provedenému středovém panelu se to povedlo docela úspěšně zamaskovat. Ba co víc, Japonci důkladně „měkčili“ a posádka je obklopena v top výbavové verzi mnohem větším množstvím koženky a dalších měkkých materiálů, než bývá v mainstreamovém kompaktu obvyklé. Závidět by mohly i prémiové modely.

Kia i uvnitř pokračuje ve stylu „2000+“, design palubky a barva a struktura materiálů by byly „in“ také někdy minulou dekádu a tvrdé plasty Ameriku nezapřou. Pracoviště řidiče však určitě neurazí, navíc působí vzdušněji – a také takové je. Pro pravou nohu řidiče je spousta místa, pro levou též a kabina je celkově širší. Vzadu je výrazně více místa pro kolena a sedadla poskytují více pohodlí. Auris naopak boduje hlubokými opěradly předních sedadel, škoda jen, že bočnice končí docela nízko a horní polovina trupu, která v zatáčkách potřebuje podržet nejvíc, nemá oporu žádnou. I přesto jsou ale sedadla citelně lepší, než ta korejská.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorů
ModelKia NiroToyota Auris Hybrid
Objem zavazadelníku min/max [l]428/1425600/1658
Výška nákladové hrany [mm]730625
Šířka kufru v nejužším místě [mm]105980
Délka kufru [mm]8001055
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]15001725
Výška pod plato [mm]520485
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm]18101800

Provedení přístrojového štítu se mi líbí asi více u nira, ale to bude dost subjektivní, po faktické stránce se nedá nic vytknout ani jednomu z aut, ovladačů je na volantu spousta, ale obsluha je snadná a intuitivní. Nevím, proč se japonské auto odmítlo bavit s připojeným japonským telefonem, zatímco Kia neměla s xperií žádný problém, ale takové věci se prostě občas stávají. Co by se ale stávat nemělo, je malý rozsah seřízení volantu, kvůli tomu je posaz za volantem kombíku trošku na „dlouhé ruce“.

Největší slabinou kabiny aurisu je málo místa pro kolena vzadu, ale toyota kontruje kufrem o objemu 600 litrů. To mají Evropané rádi, naopak niro má vzadu místa na rozdávání, ale obávám se, že necelých 430 litrů je na rodinné auto hrubě nedostatečná velikost.

HODNOCENÍ INTERIÉRUKia NiroToyota Auris Hybrid
Prostornost96
Přední sedačky78
Zadní sedačky87
Kufr69
Variabilita87
Průměr7,607,40

Motory, jízdní vlastnosti


Technika hybridů se v posledních letech výrazně mění a rozšiřuje, objevují se systémy, využívající dvouspojkové převodovky, turbomotory, paralelní i sériové uspořádání a přibývá dokonce i množství elektromotorů – můžete mít v autě i tři. Jen Toyota si jede stále po svém – drží se kubatury 1,8 l s Atkinsonovým cyklem a planetové převodovky e-CVT. Tohle řešení se osvědčilo z pohledu ekonomiky provozu i hladkosti běhu, nevýhodou je však mnohým protivný efekt „variátoru“, jenž při vyšším zatížení žene motor do konstantních otáček a znepříjemňuje jízdu monotónním vytím.

Všichni to dobře známe, Auris Hybrid je přesně takový, jako všechny zde prodávané hybridy Toyoty. Většinu jízdy velmi tichý, kultivovaný a úsporný a při potřebě akcelerace sice trošku protivný, ale vcelku svižný. Při jízdě devadesátkou mu stačí i v zimě 4,2 l benzinu, na dálnici si pohorší na 6,8 l, i s tím se ale dá bez problémů žít. Ale co kia?

Hybridní systém nira se od japonského dost radikálně liší. Benzinová šestnáctistovka se 104 kW a 147 N.m je „jen“ přímovstřiková, elektromotor citelně slabší (32 kW, 170 N.m), k přenosu síly na kola slouží dvouspojková šestistupňová převodovka a energii systém bere z Li-Pol akumulátorů. Řečí čísel je ústrojí nira se 104 kW výkonnější, ale točivý moment 265 N.m bude patrně o poznání nižší, Toyota však celkový neuvádí. A jak se tedy kia chová?

Dynamické měření na letištiKia NiroToyota Auris Hybrid
Pneumatiky225/55 R 18255/40 R 20
Zrychlení (60-100 km/h)/ (80-120 km/h) [s]6.4 / 8.66.8 / 8.8
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h--
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47/86/12443/83/121
Brzdná dráha ze 100 km/h [m]46.148.7

V první řadě „evropštěji“. Díky klasickému řazení dvouspojky auto jezdí jako jakýkoli jiný klasický vůz s automatem, otáčky plynule stoupají a klesají, mění se zvuk motoru a přestože se zdá být o něco hlučnější, reálně je na palubě větší akustická pohoda. Druhou poměrně zásadní výhodou je možnost rekuperace v širším rozsahu intenzity sešlápnutí brzdového pedálu. Česky – díky použití moderních Li-Pol akumulátorů je auto schopné rekuperovat intenzivněji a systém tedy snese intenzivnější tlak na pedál, aniž by energie vyšla vniveč.

Niro se také zdá o poznání svižnější a to i přesto, že papírové údaje naznačují opak. Ono tedy skutečně je, zrychlení 60-100 km/h je rychlejší o poznatelné 0,4 s, z 80 na 120 km/h už jde o zanedbatelné 0,2 s. Subjektivně auta nelze dost dobře porovnat, CVT akceleraci trošku maskuje, ale auris se zdá být svižnější v nízkých otáčkách při klidné jízdě – aby také ne, při tom rozdílu v točivém momentu. Co se intenzivní akcelerace týče, rozdíl mezi auty spíš než pohonné ústrojí dělají převodovky. Při kickdownu se do záběru ve vysokých otáčkách dostane rychleji dvouspojka. Jednu nevýhodu ale niro má – při řazení si docela často škubne, nepříjemné je to zejména při rozjezdech.

U hybridů je pochopitelně důležitá spotřeba, i když – u jakého auta není… A jak si vedla kia vedle vyhlášeného japonského šampiona? Na dálnici baští při 130 km/h 7,1 l benzinu a při devadesátce 4,8 l. Takže ano, hybrid od Toyoty zase boduje ekonomikou provozu. Ale tři deci v dálničním provozu? Srovnáváme tu klasické kompaktní kombi s vyšším crossoverem a takový rozdíl je pro kiu bezpochyby obrovským úspěchem. Ale co realita všedního dne? Za celý test jezdil auris za 5,9 l a niro za 6,3 l, což jsou čtyři deci. Ano, Japonci jsou tedy stále lepší, ale je to s přihlédnutím k hmotnosti a odlišné koncepci obou aut opravdu velmi, velmi těsné!

HODNOCENÍ MOTORUKia NiroToyota Auris Hybrid
Zrychlení76
Pružnost78
Spotřeba udávaná910
Spotřeba v testu89
Odhlučnění motoru78
Průměr7,608,20

Spokojená rodina

Obě značky vědí, jak udělat dobré rodinné auto. Toyota posádku vyloženě rozmazluje – na malých, krátkých nerovnostech je plavná, houpavá, pohodlná, což platí i o větších nerovnostech. Naprostou většinu rázů šasi pohltí, tupých ran se k posádce dostane minimum. A tomu odpovídají jízdní vlastnosti – nejsou prostě prioritou. Při jízdě je cítit hmotnost auta, ale jízda není vyloženě nepříjemná. Díky dobrému rozložení hmoty se auto do zatáček pokládá rovnoměrně, což je příjemné, jediným problémem je, že meze přilnavosti auto dosáhne dříve než lehčí vozy bez hybridu. Ostatně lehké řízení také zrovna nevybízí ke svižné jízdě, jakkoli je dobře vyvážené.

Kia je naladěna malinko jinak. Kvůli vyššímu těžišti musí být pružiny trošku tužší a auto se na menších nerovnostech více natřásá. Vynahradí to však posádce na větších nerovnostech, které tlumí naprosto fenomenálně, nekapituluje ani na propadlých kanálech a je krásně stabilní na nerovnostech v zatáčce. Nedotáčivost přijde dříve než u aurisu, což je s ohledem na vyšší stavbu karoserie pochopitelné, ale na hybridní crossover se chová báječně – pošlete někdo inženýry Peugeotu, ať se přijdou podívat, jak se ladí šasi u kompaktního městského SUV… Při vyšších rychlostech a drobných korekcích směru jízdy se však projevuje lehká nepřesnost řízení. A nepotěší také celkově horší odhlučnění – tlumiče, hluk od kol i obtékajícího vzduchu, toho všeho je na palubě víc, než u aurisu.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍKia NiroToyota Auris Hybrid
Ovladatelnost67
Komfort odpružení910
Odhlučnění podvozku89
Řízení78
Řazení810
Brzdy86
Průměr7,678,33

Závěr


Dobrá zpráva – obě auta mají dobré šance zaujmout jak příznivce alternativních systémů pohonu, tak odpůrce turbodieselů …nebo prostě jen ty, kteří pasou po moderní technice. Mohou bez problémů zaujmout roli rodinných vozů, přičemž posádce nabídnou neobvykle vysokou míru jízdního komfortu.

Ale které z nich je lepší? Nemůže být pochyb o tom, že Toyota Auris. Ale na pováženou je to, že hlavně kvůli jeho „evropskému“ ladění s větším důrazem na komfort na palubě, velikost kufru a v neposlední řadě cenu. Pro Toyotu by mělo být alarmující, že hybridní systém korejské značky je nebezpečně dobrý. Se slabší elektrickou asistencí i méně sofistikovaným spalovacím motorem dokáže i při vyšší hmotnosti držet spotřebu na dohled aurisu. Jak to vlastně ta Kia dělá?

Navíc má niro díky dvouspojkové převodovce více šancí oslovit tradičního evropského zákazníka, nemluvě o tom, že na rozdíl od toyoty může dokonce tahat přívěsy (brzděné až do hmotnosti 1300 kg a nebrzděné 600kg). To může být pro mnohé významná výhoda. Kdoví tedy, jak by souboj hybridních systémů dopadl, kdyby byly v autech se stejným typem karoserie… Pokud pro vás není zase tak důležitý objem kufru a líbí se vám trend crossoverů, může to u vás niro snadno vyhrát!

SHRNUTÍ HODNOCENÍKia NiroToyota Auris Hybrid
POŘIZOVACÍ NÁKLADY8,008,00
DESIGN8,008,00
INTERIÉR7,607,40
MOTOR7,608,20
JÍZDNÍ VLASTNOSTI7,678,33
CELKOVÝ PRŮMĚR7,777,99

Kia Niro

Nejlevnější verze modelu599.980 Kč (1.6 GDI HEV 6DCT/104 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem599.980 Kč (1.6 GDI HEV 6DCT/104 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků669.980 Kč (1.6 GDI HEV 6DCT/104 kW Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou684.880 Kč (1.6 GDI HEV 6DCT/104 kW Exclusive)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Příjemná kombinace hybridu s dvouspojkou
  • Slušný komfort a fantastická schopnost tlumit rázy

Minusy

  • Malý kufr
  • Více hluku v kabině
  • Občasné škubání převodovky

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Nejlevnější verze modelu404.900 Kč (1.6 Valvematic/97 kW Active Limited)
Základ s testovaným motorem519.900 Kč (1.8 Hybrid/100 kW e-CVT Active Limited)
Testovaný vůz bez příplatků544.900 Kč (1.8 Hybrid/100 kW e-CVT Executive Limited)
Testovaný vůz s výbavou595.900 Kč (1.8 Hybrid/100 kW e-CVT Executive Limited)

Plusy

  • Úsporný pohonný systém
  • Komfortní podvozek
  • Velký kufr

Minusy

  • Malý rozsah seřízení volantu
  • Omezený prostor pro kolena vzadu
  • Specifický projev CVT převodovky

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (164)
Model Kia Niro Toyota Auris Hybrid
Cena základní sestavy 669 980 Kč 544 900 Kč
Cena testované sestavy 684 880 Kč 595 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1580 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5700 100 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 147 / 4000 142 / 4000
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 32 63
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 104 100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 4.5 / 4.4 3.4 / 3.4 / 3.5
Emise CO2: 101 79
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 428 / 1425 600 / 1658
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1587 / 430 1480 / 410
Rozměr pneu: 225/45 R18 225/45 R17
Kia Niro
Toyota Auris Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4355 4595
b) šířka (mm): 1805 1760
c) výška (mm): 1545 1485
d) rozvor (mm): 2700 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1555 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1569 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 900 590 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 990
k) šířka vpředu (mm): 1500 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480 490
délka sedáku vzadu (mm): 450 490
výška opěradla vpředu (mm): 630 620
výška opěradla vzadu (mm): 640 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
15. 5. 2017 14:09
Re: SPOTŘEBA DÍZL ČR 2005 až 2015 = +100%
Preslo 5 mesiacov a stale to tam je zle. Nemate cas to opravit? Ci vam len vasi citatelia za to nestoja? :no:
20. 12. 2016 00:49
Re: NIRO
Na Auris existuje zadní nosič kol.
20. 12. 2016 00:47
Re: pochvala :)
V ceníku má Auris zadní nosič kol, takže kola vozit můžeš. Toyota.cz. :yes:
19. 12. 2016 13:19
Re: SPOTŘEBA DÍZL ČR 2005 až 2015 = +100%
Mně se to pravidlo také nelíbí a nedodržuji ho. Ale také nejsem novinář. Kdyby na to přišlo, tak bych argumentoval právě kontextem, kdy se tu bavíme v první řadě o autech. Když tu napíši Laguna, tak snad každý ví, že je to jméno modelu automobilu. Tohle by však v beletrii neuspělo. V praxi to moc lidí nebude dodržovat. Takže to člověku přijde zvláštní a tahá to za oči. ACZ se celkem jistě nakazilo od SM. Poprvé jsem to tu viděl právě v článcích SM.
Avatar - removed
19. 12. 2016 10:04
Re: NIRO
na atmosférický dvoulitr je to spotřeba fakt v pohodě... vlastně malej zázrak.